Ga naar inhoud

ABS en ASC lamp branden


Plepkeshenkie

Aanbevolen berichten

Goedemiddag ik weet dat er op dit forum al veel is geschreven over de brandende lampjes van ABS en ASC maar open toch meer een nieuwe post.

Ik ben in het bezit van een Z3 2 liter en sinds 2 weken branden de 2 lampjes. Ik ben 2 weken terug met de auto weggeweest en ben toen op diverse zandpaden geweest. Door de droogte van het zand zag ik toen af en toe het ASC lampje oplichten.

Verder niks aan de hand . Een paar dagen later de auto gestart en ja hoor 2 brandende lampen. 

Ik heb inmiddels de auto uitgelezen  met een icarsoft 910 en  er zijn geen foutmeldingen. Wat kan hier nu de oorzaak van zijn?

Is er anders iemand die voor mij een adres in de buurt van Holten (Overijsel) heeft waar ik met dit probleem terecht kan om dit op te lossen.

Alvast bedankt voor het meedenken

Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb er al weer 100 km meegereden.

Wat betreft het offroad rijden dat valt wel mee. ik maak via Tyre routes en dan kan het wel eens voorkomen dat je per ongeluk op een zandpad uitkomt .

Zal eens kijken of ik de kabels en sensoren kan vinden en beginnen met schoonmaken. Ik zal binnenkort even foto toevoegen van mijn Z3

Link naar reactie

Raar dat er geen meldingen zijn. Bij mijn Z3 1999 komen een aantal melding via de OBD1 (onder de motorkap) en een aantal meldingen via de OBD2 stekker. Heb je ze allebeide uitgelezen? Als er een lampje brandt zou er toch ook een melding moeten zijn. Bv. het airbag lampje resetten kan alleen via de OBD1.

aangepast door Michb
Tekst toegevoegd
Link naar reactie

Ik heb zelf een Z3 2.0 L (M52) uit 1999 en die heeft wel een OBD1 stekker onder de motorkap. Als je voor de auto staat zit  hij rechts tegen de veerpoot aan. Het is een ronde stekker als je nu alleen een OBD2 stekker hebt heb je een verloop nodig. Ik weet het niet 100% zeker, maar ik denk toch echt dat je ook een OBD1 stekker hebt en dat de foutmelding van de ABS daar moet uitlezen. Je woont net even te ver weg om langs te komen anders hadden we het mijn diagnose apparatuur kunnen proberen. Ik gebruik een INPA stekker met verloop naar ODB1. Volgens mij moet trouwens een icarsoft 910 ook geschikt zijn voor ODB1, maar dan moet je wel de verloopstekker gebruiken. Als je googled met de zoekterm BMW Z3 OBD1 Location kom je diverse afbeeldingen tegen hoe de stekker er uit ziet. Succes.

Link naar reactie

^ Aanwezigheid OBD1-/OBDII-stekker valt grofweg (er zullen vast uitzonderingen op zijn...) samen met de facelift:

Een prefacelift Z3 heeft de ronde OBD1-stekker onder de motorkap en verder niks; de faceliftversie heeft (ook?) een reguliere trapeziumvormige OBDII-aansluiting in het interieur.

 

Raar dat er geen foutmeldingen uit te lezen zijn!

Schoonmaken van die sensoren kan sowieso geen kwaad en lijkt me nog steeds een goed startpunt gezien je verhaal over die onverharde wegen... 

 

 

Link naar reactie

Heb iets dergelijks ook gehad. Lijkt mij vreemd dat er geen storing uit te lezen is, ondanks de lampjes. Je zou kunnen overwegen nogmaals of door een ander laten uitlezen.

Bij ons was het uiteindelijk ook een defecte sensor. Maar grootste oorzaak. Slechte kontakten tussen ABS module en het sturingsdeel. Oplossing: Beter solderen. 

Link naar reactie

Net nog weer even onder de motorkap gekeken en even foto gemakt.

Is waar ik de pijl getekend heb misschien die OBD1 stekker en zoja hoe krijg je die dan open. Zoals jullie merken ben ik niet zo heel ervaren in dit soort zaken maar al doende leert men zeggen ze

InkedIMG_1615 (2)_LI.jpg

Link naar reactie

Yep, dat is hem, deksel kwart slag draaien. OBD1 toont meer met je iCarsoft, je hebt wel een adapter nodig. 

aangepast door 330dM
Link naar reactie

Verloop kabel binnen en inderdaad met OBD1 wel foutcode. Zie bijlage.

Uitgelezen met Icarsoft 910  vind ik deze foutcode in module ABS en EHC-EHD. 

Fouten gewist maar de 2 lampjes blijven branden. Even verder gekeken wat de foutcode,s in houden (zie bijlage) maar kom hier als linkshandige niet verder mee.

Ben  dus afhankelijk van de forum leden hoe verder en wat het echte probleem is.

Alvast bedankt voor het meedenkenIMG_1621.JPG.fdd7d863ed241cf3fd43e9306342280b.JPG

foutcodes 14 24 en 31.png

Link naar reactie

Even een update. Vandaag weer een rondritje gemaakt met de Z3 en vanmiddag motormanagement lampje ook aan. Dit was de afgelopen tijd wel vaker gebeurt.

Foutcode wees op defecte luchtmassa meter en heb deze afgelopen week vervangen en leek goed te gaan.

De foutcode,s die er nu waren zie bijlage heb ik gewist . Sorry dat ze 90 graden gedraaid staan. Wat heb ik de afgelopen tijd aan onderhoud gedaan. In april voor de jaarlijkse APK heeft de auto grote beurt gehad, airco service en tijdens de APK kwam naar voren dat de uitstoot te hoog was dus 6 nieuwe bobine,s en bougie,s er  in laten zetten. 

Alles bij elkaar toch een leuk bedrag maar na deze beurt heb ik dus alle problemen met brandende lampjes.  Ik heb deze Z3 nu 8 jaar en er is eigenlijk nooit wat mee geweest.

Volgens mij wordt het tijd dat er een echte vakman naar gaat kijken zodat dit opgelost wordt. Auto loopt trouwens prima alleen met starten dan loopt hij een minuutje wat onregelmatig.

Heeft iemand een idee waar ik met deze problemen het beste terecht kan en dan het liefste in het oosten van het land.

 

fout 19-6.jpg

fout 19-6 a.jpg

Link naar reactie

Vreemd dat je wel uitleesapparatuur hebt en zoals je zelf zegt 2 linker handen hebt. Wat heb je er dan aan? Ik zou naar een vakman gaan. 

Ik heb dergelijke fouten ook gehad. 

Verkeerd mengsel, misschien een lek in het rubber tussen luchtfilter en inspuiting? Deze rubbers heb ik vervangen, na 17 jaar kunnen deze hard en poreus zijn en makkelijk scheuren.. 

tav asc lampje, heb ik ook gehad. Bij mij was er mogelijk een sensor onder de voorstoel defect. De dwarsversnellingssensor. Echter na een " harde reset" van de auto was Het verdwenen en is het lampje uitgebleven. 

 

Succes met het opsporen van de fout en het herstellen er van. 

Link naar reactie

Heeft iemand een idee waar ik met deze problemen het beste terecht kan en dan het liefste in het oosten van het land.

ATL luttenberg zit vlak om de hoek met verstand van BMW techniek .

Link naar reactie
21 uren geleden, Henk zei:

Vreemd dat je wel uitleesapparatuur hebt en zoals je zelf zegt 2 linker handen hebt. Wat heb je er dan aan? Ik zou naar een vakman gaan. 

Ik heb dergelijke fouten ook gehad. 

Verkeerd mengsel, misschien een lek in het rubber tussen luchtfilter en inspuiting? Deze rubbers heb ik vervangen, na 17 jaar kunnen deze hard en poreus zijn en makkelijk scheuren.. 

tav asc lampje, heb ik ook gehad. Bij mij was er mogelijk een sensor onder de voorstoel defect. De dwarsversnellingssensor. Echter na een " harde reset" van de auto was Het verdwenen en is het lampje uitgebleven. 

 

Succes met het opsporen van de fout en het herstellen er van. 

IK had even gegoogled op de foutcodes en kwam ook tegen dat de "yaw-sensor" dwarsversnelingssensor defect zou zijn. zit onder de voorstoel. Is niet heel goedkoop. Misschien last van een losse kabel na een rit over een slechte onverharde weg? Hopelijk niet de sensor zelf. Harde reset bedoel je dan de auto helemaal spanningsloos maken? 

Link naar reactie

Harde reset, sorry, maar ik weet alleen dat de garagehouder mij dit heeft medegedeeld dat dit de oplossing is geweest. Hoe het in werkelijkheid gebeurt weet ik niet. Misschien iemand anders op het forum?

Link naar reactie
  • 4 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.