Ga naar inhoud

E10 tanken vanaf 2017


ad k

Aanbevolen berichten

Dit vond ik via mn "vriendje" Google:. :hypocritesmiley:

 

E10 is een mengsel van tenminste 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent ethanol. De E staat voor ethanol en de 10 geeft het percentage daarvan aan. Het idee erachter is dat de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen vermindert, zonder dat auto's massaal aangepast hoeven te worden aan een andere brandstofsoort. Overigens is de bekende Euro95 vaak feitelijk E5. Al jaren wordt daarin maximaal vijf procent ethanol bijgemengd. Dit heeft nog nooit tot problemen  geleid.

 

E10 is dan wel goedkoper maar het zou ook minder zuinig zijn dan normale benzine. Klopt dat?

Ja, het verbruik stijgt wel iets. De energie-inhoud van ethanol ligt net wat lager en de motor heeft er daardoor dan ook net wat meer van nodig. Uit onderzoek weten we dat het verbruik met 1,5% toeneemt. De hoogte van dat percentage is overigens ook afhankelijk van de conditie van de motor en de rijstijl en -omstandigheden.

Link naar reactie

Alle motoren van BMW kunnen tegen E10; kan namelijk in principe pakkingen / rubbers aantasten. In Duitsland al veel langer te koop, tank het ook wel eens en nooit wat gemerkt.

Link naar reactie

Jah, nooit wat gemerkt..... Wat gaat er dan normaliter in de tank. Als je gewend bent Euro95 te tanken, zal het verschil best mee vallen. Probeer maar eens V-power of iets in richting (102 octaan). Dan loopt ie toch wel heel anders; accelereert beter en zuiniger ook nog. Als je dan toch in zo'n auto stuurt, dan ook dat stukje sportiviteit maar in de tank.  Het lagere verbruik maakt de extra kosten niet geheel goed.

Link naar reactie
13 uren geleden, sandere39 zei:

In de zin van ?

 

Ik heb er geen ervaring mee en bij wat "googelen" kom je op een site terecht waar je per automerk kunt zien of je E10 mag gebruiken.

Bij BMW geeft men aan : Alle BMW's zijn geschikt om E10 te gebruiken, Vind dat wat te algemeen en ga liever af op gebruikers ervaring.

Link naar reactie

Heb het ook wel eens getankt in Duitsland met de Z3 (M54 3.0 motor). Het is een paar cent goedkoper dan Euro95 en de auto *zou* iets meer kunnen verbruiken, maar dat is allemaal gerommel in de marge.

Heb zelf niets bijzonders gemerkt, niet qua motorvermogen en ook niet qua verbruik.

Link naar reactie

Maar wat voor soort tank je dan in Duitsland? Als je daar bij ARAL komt, dan heb je verschillende benzine soorten met verschillende octaan gehaltes. En echt een hoger octaan getal en hij gaat als de brandweer in verhouding tot xx95.

Link naar reactie

^Ervaring of een veronderstelling? Ik heb het getankt Aral hoogste octaan en hier in Nederland octaan 102. Probeer het ook maar eens. Je weet niet wat je mee maakt (nou ja  niet overdrijven; hij ontploft niet hoor!); ik wilde er voorheen ook niet aan.

Link naar reactie
1 uur geleden, Horus zei:

^Ervaring of een veronderstelling? Ik heb het getankt Aral hoogste octaan en hier in Nederland octaan 102. Probeer het ook maar eens. Je weet niet wat je mee maakt (nou ja  niet overdrijven; hij ontploft niet hoor!); ik wilde er voorheen ook niet aan.

Suggestion is a powerfull drug...

aangepast door sandere39
  • Like 1
Link naar reactie

Het is geen suggestie Sander! Probeer het! Loopt mooier, accelereert beter en.... is ietsie zuiniger. De meter aan boord reageerde vrij vlot na de tankbeurt. Kijk, je moet natuurlijk niet je oordeel afmeten aan een situatie waarbij je een half volle tank gaat afvullen met een brandstof met een hoger actaan. Bijna lege tank aftoppen met V-power (102  oct.) en rijden.  Ik hoor jullie graag nadat je dit hebt geprobeerd.

Link naar reactie

Luister,ik ga t nog 1 keer zeggen,een automotor die niet hoog gecomprimeerd is heeft verder heel weinig tot geen voordeel van brandstof met een hoog octaangetal.

De "normale"bmw motor heeft een relatief lage compressie dus..... een :m: of turbo of anderzins opgevoerde motor kan wel voordeel hebben .

 

er zijn diverse testen gedaan met allerlei motoren en het effect kan een vermogensverschil van een pk of 20 zijn maar dan wel bij een motor die zwaar opgevoerd is,dus vaak ook hogere compressie heeft en dan dus de ontsteking vervroegd kan worden zonder problemen door pingelen (door de hogere octaan waarde) en daardoor meer vermogen produceert .

 

Dat je motor lekkerder loopt kan best zo aanvoelen maar het verschil zal marginaal en nauwelijks merkbaar zijn.

Op een rollenbank zal het heel misschien op een paar pk verschil uitkomen.

Link naar reactie

^Een paar pk verschil, zeg je Sander. Dus er is verschil! Voor de goede orde ik kwalificeer het niet en zeker niet in Pk's. Het is gewoon merkbaar dat de motor beter  en lekkerder presteert en... (hollands) het loopt ietsje zuiniger. Ik hoor je graag na de ultieme proef Sander!

aangepast door Horus
Link naar reactie

Hoe beter de brandstof past bij het ontwerp van de motor des te beter hij presteert zowel qua vermogen  als verbruik. Maar vrijwel alle motoren geproduceerd in europa lopen  zonder meer op  een lager octaanwaarde als is aanbevolen  het motor management past zijn mapping aan. Wellicht is het verbruik iets hoger en de motor loopt minder soepel een auto moet ook op een mindere brandstof kunnen lopen. Het zullen geen extreme verschillen zijn maar alle beetjes helpen zal ik maar zeggen.

Link naar reactie

Ik lul nergens omheen ik rijd doorgaand op vpower dus ik heb regelmatig een volle tank ron97 ,ook in dld tank ik aral102 ,en ja mijn 35is loopt iets lekkerder op die brandstof,en ja er zullen meer pk,s uit komen ,misschien zelfs meer dan een paar.

 

Maar bij een 2.5i zul je in mijn opinie daar nauwelijks iets meetbaar van merken.

 

Maar goed ,geloof kan erg sterk zijn en wie ben ik om iemand dat te ontzeggen.

  • Like 2
Link naar reactie
  • Administrator

Het 2.8 blok in mijn van inmiddels 404404km voorziene Z3'tje loopt wel degelijk veel beter op RON100+. Waar hij op RON95 laag in de toeren nog wel eens wil tikken, heb ik daar met RON100 totaal geen last van. Reageert sneller op het gas en gaat idd als de brandweer.

Link naar reactie

Leg mij dan eens uit hoe dat nou komt, technisch gesproken Heeft het geen enkel effect dus het moet iets magisch zijn denk ik.

 

Quote uit een soortgelijke discussie: Te hoog octaan in benzine heeft geen zin, maar daar hebben ze bij de benzineboeren wat op gevonden: Iets meer toevoegingen voor interne reiniging van brandstofsysteem en motor (Kleppen), waardoor een motor iets "mooier" loopt en "iets "soepeler oppakt..

aangepast door sandere39
Link naar reactie

De brandstof kwaliteiten variëren per pomp , merk en land .Daar je auto bij een goede kwaliteit brandstof beter loopt snap ik en op een minder kwaliteit loop hij ook. Echter met enig zins verhoogt verbruik of verminderd vermogen.

Uiteraard speelt de leeftijd van het blok ook een rol in deze omdat ze met compressie ,ontsteking , brandstof inspuiting /tijdstip te maken hebben en of vervuiling door ouderdom.

Dus geheel magisch is het niet.

En dus auto c.q.  tankbeurt gebonden.

Link naar reactie

@sandere39; Ik vroeg me al waar reactie bleef... Met alle respect Sander voor jouw benadering. Ik heb het voor het eerst geprobeerd afgelopen september in Dlnd met ARAL.; ik meen octaan 98. Was direct merkbaar en heb daarna in NL hier bij de plaatselijke pomp 102 octaan getankt. Als reeds gezegd verbruik iets lager; enz, enz.  En ik zie dat er meerdere ZZZ(Z) rijders zijn met verschillende blokken en vergelijkbare ervaring. Ik begrijp dat je het allemaal maar zo, zo vindt, maar ..... heb je het zelf al eens geprobeerd? En dan niet een bijna volle tank alsnog aftoppen, nee echt die hogere octaan aan je machientje aanbieden. Ik denk dat je best wilt toegeven straks dat het effect je in positieve zin heeft verbaasd.

Link naar reactie

@Horus

Zoals je had kunnen lezen rijd ik voortdurend op vpower, door de toevoegingen loopt de IS daar iets lekkerder op dan de Goeiekope porrie van de tango.

 

Maar leg mij dan eens uit waarom jouw motor nou beter loopt op benzine met een hoger octaangetal , gewoon een goede reden geven...

Weet je waartoe octaan toe dient in benzine?

 

Ik denk dat wanneer ze benzine maken met de vpower toevoegingen en een octaangetal van 95 zou dat in de normale motor hetzelfde effect geven.

Als je dat wilt kan ik je vermogenstest laten zien (heb ik al diverse links van gezet hier op t forum) waarin het effect van 91/95/102 octaan word aangetoond/weerlegd.

Meten is weten! en niet anders.

 

@MZ3M

Ik weet niet precies wat je bedoeld,ben je het nu met mij eens of niet of gedeeltelijk?

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.