Ga naar inhoud

Octaan Boost


Emi

Aanbevolen berichten

Dat spul is handig wanneer je (bijvoorbeeld) Ferrari of een Subaru Impreza rijdt en niet altijd Euro 98 kunt tanken. Met wat octaan booster kun je dan alsnog de volle performance halen op een tank Euro 95.

Volgens mij is de voorsgeschreven brandstof bij een Z3M ook gewoon Euro 95? In dat geval zul je van octaan booster niets merken.

Link naar reactie

98 is voorgeschreven, maar bij gebrek daaraan mag ook 95. Maar dat merk je dus wel, wordt allemaal wat stoterig....

Link naar reactie

Als de motor idd gaat kloppen dan is dat niet goed voor m,

Maar hebben die dingen geen sensor dan?

 

Bij 1:13 heb je idd 98 nodig,en als je die niet krijgen kunt zou je voor het mooie de booster kunnen gebruiken.

Link naar reactie

Overigens gooi ik de laatste tijd meestal 102 RON benzine in de auto. Deze om precies te zijn. Ik heb het idee dat hij daarmee net iets feller reageert op het gas. Maar ik heb het nooit gemeten...

Link naar reactie

Als het goed is gaat je motor niet slechter lopen van RON 95 echter zul je niet de maximale prestaties uit de motor kunnen halen. En als het goed is zal een klopsensor hier op anticiperen.  RON 98 is de voorgeschreven brandstof soort maar bij gebrek aan beter zullen we het met wat minder moeten doen. Ik neem dan maar Shell V power als het kan.

aangepast door MNZ3M
Link naar reactie

De vraag van Emi is intussen niet beantwoord: werkt dit spul eigenlijk wel? Ik vind dit soort dopes een hoog " wij van wc eend" gehalte hebben.....

Link naar reactie
11 uren geleden, Frenkie zei:

De vraag van Emi is intussen niet beantwoord: werkt dit spul eigenlijk wel? Ik vind dit soort dopes een hoog " wij van wc eend" gehalte hebben.....

 

Als je euro 95 tankt in een Z3M kan het dus voordelen hebben omdat je je octaangetal ophoogt en het motormanagement daar daadwerkelijk iets mee kan doen.

Voor de rest is het inderdaad een hoog "wij van wc eend" gehalte. Volgens mij werkt dit spul best goed, maar dan wel vooral tussen de oren van de chauffeurs :P

 

Overigens is het gebruik van euro 95 in een M niet schadelijk, Je zult alleen niet het maximum vermogen kunnen halen omdat het motormanagement zich aanpast op de brandstofkwaliteit. Mijn 3.0 heeft hetzelfde als ik Ron 92 (wie kent het nog) tank ipv Euro 95. Geen probleem dus als ik me een keer vergis bij een Duitse pomp in Hinterambauernloch, maar ik mis daarna wel een paar pk's als ik nog wat mooie heuvelweggetjes wil pakken.

  • Like 1
Link naar reactie

Arno met stoterig bedoelde ik minder fel en minder soepel, overigens voor jouw 'gemoedsrust' heb ik nu in 7 jaar tijd een keer gedwongen 10 liter 95 moeten tanken omdat ik de gewenste bp pomp dreigde niet te halen, daarna weer afgetopt met 98. Ook mijn mgb rijdt altijd op ultimate......

Link naar reactie
21 uren geleden, Frenkie zei:

De vraag van Emi is intussen niet beantwoord

Oh ok....dat komt ws doordat niemand weet wat er nou eigenlijk in dat flesje zit ,als het idd het octaangetal omhoog brengt dan gaat het werken

 

Bij 1:13 heb je idd 98 nodig,en als je die niet krijgen kunt zou je voor het mooie de booster kunnen gebruiken.

 

 

Link naar reactie

Heb in een ver verleden -10 jaar terug- eens dit spul gekocht. Na een 25-tal km. begon de motor onregelmatig te lopen. Na ruim de halve leeg gereden te hebben was hij helemaal van slag. De motor moest helemaal opnieuw afgesteld worden. Overigens was het toen geen BMW, maar een oldtimer met oudere techniek. 

Link naar reactie

Het nadeel van RON 95 tanken is dat daarmee ook het verbruik stijgt omdat de motor minder efficient draait.  Dus bij voorkeur RON 98 tanken . 

Link naar reactie
8 minuten geleden, MNZ3M zei:

Het nadeel van RON 95 tanken is dat daarmee ook het verbruik stijgt omdat de motor minder efficient draait.  Dus bij voorkeur RON 98 tanken . 

Waar baseer je die wijsheid op als ik vagen mag?

 

Link naar reactie

A vakgebied motorvoertuigen techniek. Hoe hoger het octaangetal hoe hoger de ontbranding / ontstekings- temperatuur kan zijn dus hogere druk  "  slag blijft gelijk met het zuigeroppervlak" = druk maal oppervlakte = kracht en ga zo maar door = geeft dus een hoger hoger vermogen bij een zelfde motor toerental  .verder wordt dat in het instructie boekje ook aangehaald dat het verbruik stijgt bij het tanken met een niet juiste (optimale) RON lagere waarde wat kan voorkomen omdat niet in alle lander de kwaliteit van de brandstof gelijk is en of merkafhankelijk is..

Link naar reactie

Uiteraard hoe hoger de compressie verhouding hoe hoger het octaan getal dient te zijn om ongecontroleerde ontsteking van brandstof (voortijdig explosief) te voorkomen = pingelen met uiteindelijk motorschade tot gevolg. Vandaar motoren met hoge compressie verhouding geeft  een hoger motor rendement echter loop je tegen pingel grenzen aan en de eigenschappen van de brandstof soort echter kun je brandstof gecontroleerd bij een hogere compressie verhouding laten ontbranden op het exact gewenste moment geeft dat het meeste vermogen bij een optimaal brandstof gebruik.

 

Dus Z3M  hogere compressie verhouding  met aanbevolen RON 98 geeft het hoogste vermogen bij het relatief minste verbruik. Gebruik je een brandstof welke eerder zal willen ontsteken b.v. RON 95 zul je iets moeten en zal een pingelsensor detecteren dat de brandstof te vroeg wil ontsteken en zal de elektronica ingrijpen op het tijdstip van ontsteken of inspuittijdstip  zodat ongecontroleerde ontsteking met te hoge einddrukken als gevolg  kan plaatsvinden echter gaat dat wel ten koste van het rendement lees wel een verhoging van het verbruik omdat de brandstof minder gunstig wordt gebruikt (meer brandstof dan werkelijk nodig is met iets minder lucht dan normaal gesproken nodig is. Bij auto's zonder pingeldetectie (ouderauto's ) ben je verplicht om iets aan de brandstof toe te voegen om te voorkomen dat je motorschade krijgt. De oudere Motoren met   onder andere ook loodhoudende brandstof soorten voor smering en voor verhoging van de pingelgrens (klopgrens) bij oudere benzine motoren of turbo's  welke een hoge compressie verhouding bezaten en niet uitgerust zijn met moderne auto elektronica dienen bij gebruik van moderne loodvrije en lage RON 95 /91  aangevuld worden met loodvervangers of additieve om de klopvastheid van de brandstof te verhogen . Of je zult een motor of kop revisie dienen uit te voeren waarbij de de motor aanpast voor het gebruik van de Lage RON  benzine of benzine met alcohol of groene brandstof vervangers . Het gebruik van brandstoffen met een lagere RON waarde heeft weer te maken dat bij een relatief hogere druk = temperatuur ook meer NOx zal worden gevormd en dat is weer kankerverwekkend  (denk aan o.a.  Dieselgate ) 

aangepast door MNZ3M
Link naar reactie

Niet noodzakelijk nee, maar ook de non M lopen beter op. 98, maar het is niet strikt noodzakelijk. Motormanagement past inspuiting en ontsteking aan op de mindere brandstof, met een klein vermogensverlies en/of verhoogd gebruik tot gevolg

aangepast door vester86
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.