Ga naar inhoud

Parkeerboete en toch betalen voor parkeren?


haroldv

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

 

Vroeger was alles beter...haha...soms.
Maar dan de volgende situatie:
ik vergat te 'brick'en' gisteravond en heb circa 1,5 uur onbetaald geparkeerd.

Toen ik er achter kwam, uiteraard gelijk betaald, want op een parkeerboete zit ik niet te wachten.

En toen bedacht ik mij...vroeger...toen alles beter was, wist je of je inmiddels een bekeuring had gekregen.

En als ik die al had gehad, dan had ik natuurlijk niet alsnog voor parkeren betaald. De boete was genoeg...dacht ik dan.

Maar tegenwoordig weet je niet of ze je te pakken hebben gehad en betaal je dus op 1 avond én de boete én het parkeren.

Da;'s toch jammer, het zal juridisch wel dicht getimmerd zijn, maar...vind het toch wel raar.

 

Ben ik daar gek in?

 

Ja...idd een zinloze discussie, maar ach...het mag.

Link naar reactie

volgens mij is het juridisch helemaal geen zinloze discussie.

Een 'parkeerboete' is namelijk helemaal geen boete, maar een belastingnaheffing (een parkeerboete kan je dus zakelijk ook aftrekken van de belasting).

Het is mij namelijk ook niet duidelijk voor welke periode die naheffing geldt.

Tot op het moment dat ze controleren met een flat rate tarief? Kan je dan ergens eeuwig je auto laten staan en krijg je dan maar 1 boete? (naheffing).

Of krijg je elke keer dat ze controleren dan een naheffing? en wat als ze 3x per uur gaan controleren?

 

Volgens mij is het helemaal niet zo dichtgetimmerd denk ik :)

Link naar reactie
  • Administrator

Een administratieve "parkeerboete" (niet te verwarren met een strafrechtelijke, door een agent opgelegde) is inderdaad een naheffing van "parkeerbelasting", vermeerderd met gefixeerde administratiekosten.

 

Daarbij ziet de naheffing doorgaans op een standaard eenheid parkeertarief (meestal een uur), vermeerderd met een in verhouding daarmee absurd hoog bedrag aan administratiekosten. Bijvoorbeeld: Eur 3,- naheffing en Eur 47,- administratiekosten.

 

In theorie kun je daarmee een uur later alweer een zelfde naheffing krijgen, in de praktijk gebeurt dat meestal niet vaker dan één keer per dag.

 

In theorie kun je daarmee als er een overlap in de tijd zit tussen het nageheven uur en wat je later zelf hebt betaald, het dubbel betaalde terugvorderen. Dat is dan helaas maar een klein deel van je "parkeerboete" en de vraag is ook of de dienst die je de naheffing heeft opgelegd daar in mee gaat.... Maar ik zou dat wel proberen als je dubbel hebt betaald Harold. Kwestie van principes ...

Link naar reactie
11 uren geleden, Ka4 zei:

Dit is mijn uitspraak en daar moet U het mee doen................Met vriendelijke groeten, de Rijdende Rechter:lol:

Volgens mij is het juist niet de Rijdende Rechter.....<_<

Link naar reactie
  • Administrator

Nee, dat snap ik. Dat geldt ook voor de gemiddelde mens natuurlijk.

 

Wat ik bedoel is dat als jij in bezwaar gaat / uiteindelijk misschien naar de rechter, de mensen die er dan naar kijken jouw goede trouw irrelevant zullen vinden. Die redeneren veel meer in de trant: iedereen weet dat je op heel veel plaatsen in Nederland moet betalen om te mogen parkeren. Als je dat dan vergeet is dat jouw probleem.

 

Daar komt dus bij dat een "parkeerboete" dus doorgaans niet strafrechtelijk is, maar simpelweg een belastingnaheffing + administratiekosten. Als jij op het tijdstip van opleggen nog niet betaald hebt is de naheffing gerechtvaardigd. Dat is een puur feitelijke vraag waarbij schuld / goede trouw / jouw bedoelingen in beginsel geen rol spelen.

 

Neemt niet weg dat je het wel kunt proberen en dat als je verhaal mooi genoeg is er nog wel eens iemand met zijn hand over zijn hart strijkt. Maar dan moet je wel met iets mooiers komen dan sorry ik wist niet hoe hey werkte of sorry ik was het even vergeten, maar heb later alsnog betaald.

 

Hou daarbij de stelregel aan: hoe groter de gemeente, hoe vaker er bezwaarschriften voorbij komen, hoe afgestompter de behandelaars en hoe mooier het verhaal dus moet zijn :-)

 

Link naar reactie

ja, ik weet ook, dat de standaar procedure is om elk bezwaar simpelweg meteen af te wijzen.

in de hoop, dat de burger dat accepteerd. Indien je dan wederom bezwaar maakt en hun verzoekt de stukken wel te lezen, pas dan pakken ze het op.

 

maar goed, zo bestaan er vele verhalen. Ben zelf eerder van de categorie: niet zeuren, maar betalen.

Aan de andere kant, een keer afwijken van je standaard patroon, is niet echt slecht.

Link naar reactie

Bottomline: Niet betaald is niet betaald.

 

Als je ten tijde van de controle niet betaald lijkt te hebben, en je kunt dat niet anders zijnde aantonen dan kun je bezwaar maken wat je wilt denk ik.

En als je vergeten bent je app aan te zetten lijkt mij dat geen geldig excuus.

Link naar reactie

^Ik heb het over als je zakelijk rijdt en bijtelling betaalt.

Dus net zoals je je parkeerbonnetjes in je boekhouding kan invoeren als zakelijke kosten.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.