Ga naar inhoud

Z3 start niet meer na stilstaan


TJ Tom

Aanbevolen berichten

Dag jongens,

 

ik ga na een zeer lange tijd nog eens beroep moeten doen op jullie kennis :) 

 

Ik heb recentelijk de Z naar het ouderlijke huis verplaatst om daar de draagarmen/stuurstangen/rubbers te vervangen aangezien het weer tijd is voor de jaarlijkse controle. Zoals gewoonlijk na enkele weken stilstaan is de batterij echter plat. Startkabels liggen altijd klaar en heb vervolgens geprobeerd om met de wagen van mijn vriendin de Z in gang te krijgen. Hij sloeg net niet aan dus probeerde ik het vervolgens met een iets zwaardere (diesel)motor van mijn moeder. Toen ik echter de batterij van die wagen aansloot op mijn batterij en hem probeerde te starten sloeg hij volledig af. Met dit bedoel ik dat hij nu niets meer doet, ook niet als er een andere batterij aan gekoppeld is.

 

Ik vraag me nu af, is dit gewoon een zekering die gesprongen is (heb ze allemaal visueel nagekeken maar zag niets, de multimeter lag nog thuis) of heb ik mogelijks iets veel ergers veroorzaakt? Ik denk dan aan een gebakken boordcomputer of iets dergelijks.

Aangezien hij nu helemaal nets meer doet, wat ik nog nooit meegemaakt heb, begin ik hem een beetje te knijpen :-) 

 

Wegens omstandigheden kan ik de komende dagen/week niet bij mijn wagen dus tracht ik al zoveel mogelijk opzoekingswerk te doen.

 

Wat denken jullie? Zekering 2 gesprongen of wat zou het nog kunnen zijn. Is er een zekering die er voor kan zorgen dat er helemaal niets meer werkt?

 

Alvast bedankt!

 

Mvg,

Tom

E36 325i Fuse & relay diagram.jpg

Link naar reactie

Even voor alle duidelijkheid: betekent "hij doet niets meer" dat ook dashboardlampjes/buitenverlichting/centrale deurvergrendeling 'elektronisch dood' zijn?

 

Of is "doet het niet" beperkt tot starten van de motor? Frenkie suggestie van een kaduke startmotor kan je relatief simpel testen door direct 12V op de contacten van de startmotor te zetten.

Luister bij een startpoging kritisch naar de ruimte achter de bijrijdersstoel: als je hier geen zoemen hoort krijgt (ook) de brandstofpomp geen 'prik'.

 

Om een slechte accu (kapotte cel bijv.) 100% uit te sluiten: koppel de oude accu los en vervang - tijdelijk - door een opgeladen exemplaar uit een andere auto. 

Dus: niet overbruggen met startkabels maar een goede accu direct op de accupolen in de auto aansluiten.

 

Nummer twee in het schema waar jij naar verwijst is een relais, geen zekering. De beschrijving suggereert dat het een plausibele kandidaat voor een blackout is.

Dat heb je snel getest: kijk of een van de relais 4-15 (niet essentieel om te starten) hetzelfde onderdeelnummer en verwissel die met  relais  2 uit het schema.

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt voor de snelle respons! ;)

Met "niets meer" bedoel ik inderdaad dat er helemaal niets meer werkt, geen lichtjes in het dashbord bij het starten, geen gezoem, niets. Een defecte startmotor lijkt me niet het geval gezien de manier waarop hij uitviel. Dat kwam meer overeen met een zekering die plots doorbrandde. Ik heb echter geen ervaring met relais in een wagen. Kan je deze net als in een electriciteitskast gewoon weer aanzetten of moet deze volledig vervangen worden? Ik ga dit één van de komende dagen eens nakijken en laat het je weten!

 

Nogmaals bedankt :)

Link naar reactie

Zitten je kabels nog goed strak om de accu ? En heb je een (hoofd) zekering bij de accu zitten welllicht, of een hoofdschakelaar?.

 

als dat het niet is dan vermoed ik je "main relay" , relais nr 2 op de tekening hierboven.

aangepast door vester86
Link naar reactie

De kabels zaten nog strak om de accu en er is geen hoofdzekering voor de accu geplaatst of er moet er eentje in/aan de accu zelf zitten (denk niet dat dit standaard is?). 

De startkabelklemmen zaten gewoon op de pool zelf, rondom de "hoofdklemmen".  Rechtstreeks op de accu dus. Ik heb echter geen kwartiertje gewacht. Ik sluit ze meestal gewoon aan, wacht dan 2-3 minuten en probeer hem te starten, als dat niet werkt dan laat ik iemand op de gaspedaal duwen en rond de 2-3000 toeren houden en dan start hij meestal wel.

 

Dit heb ik deze keer ook zo gedaan (ik moet mijn wagen standaard "jumpen" wanneer hij langer dan een week stilstaat omdat er volgens mij ook een probleem is met mijn subwoofer die niet altijd volledig uitgaat wanneer ik de motor afzet.) Doe dit gemiddeld 5-10 keer per jaar maar nog nooit dit probleem gehad.

 

Wat betreft de dieselmotor, geen idee :)

Link naar reactie
1 uur geleden, TJ Tom zei:

Ik heb echter geen ervaring met relais in een wagen. Kan je deze net als in een electriciteitskast gewoon weer aanzetten of moet deze volledig vervangen worden?

Zie een relais als een makkelijk uitwisselbare schakelaar. Het kunststof 'doosje' huisvest een schakelaar die wordt aangestuurd om als 'aan/uit' voor zwaardere elektriciteitsverbruikers te fungeren: zaken als je verlichting, koeling, enzovoorts....

 

Het is makkelijker een kapot/doorgebrand relais te vervangen (vergelijk 't met een een kapotte zekering) dan te proberen het te repareren!

aangepast door pimgmx
  • Like 1
Link naar reactie

Als ik je verhaal zo beluister is een defecte zekering de grootste kans. Vooral omdat je met een slechte (dode ) accu en een goede uiteindelijk een erg lage start spanning veroorzaakt  .Lage spanning geeft hoge stroom bij relais en startmotor en dus is het doorbranden van een zekering de eerste verdachte en daarna pas  de relais.

Welke door de lage spanning en bij het dan inschakelen met hogere stroom als normaal defect kunnen raken.

Kijk bij Ad Kusters voor het bij jou auto behorende E schema en je kunt gestructureerd naar de oorzaak zoeken . Echter wat werkt nog wel of waar staat nog stroom op is een kwestie van . Defecte accu afkoppelen en goede (andere auto of accu) aansluiten. En kijken waar nog stroom staat en controleer als eerste verdachte zekeringen wand dat is de eerste tweede stap.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Dit heb ik deze keer ook zo gedaan (ik moet mijn wagen standaard "jumpen" wanneer hij langer dan een week stilstaat omdat er volgens mij ook een probleem is met mijn subwoofer die niet altijd volledig uitgaat wanneer ik de motor afzet.) Doe dit gemiddeld 5-10 keer per jaar maar nog nooit dit probleem gehad.

Alleen helpt dit wel je accu om zeep, zoals MNZ3M ook aangeeft. Auto accu's kunnen er erg slecht tegen dat ze helemaal plat gaan.

Link naar reactie

Ja het is nu flink koud, 19 graden voor een zomer...... Daarom haal ik in de winter ook voor een paar weken de accupool los, hoewel de M normaal gesproken 6 weken fluitend haalt als je het alarm eraf haalt.....

Link naar reactie

Weet iemand toevallig welke relay ik nodig heb? Kwestie van een parts-nummer te kunnen doorgeven aan de telefoon om een foute aankoop te vermijden.

 

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=CH71-EUR-06-1996-Z3-BMW-Z3_19&diagId=61_4926

 

Is het gewoon nummer 2? De kleuren komen namelijk niet overeen. Heb al gemerkt dat veel personen een andere kleur relay hebben zitten op die locatie.

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.