Ga naar inhoud

M54B25 in een '02 Z3 2.2?


330dM

Aanbevolen berichten

De 2.2 en 2.5 hebben trouwens wel een ander inlaatspruitstuk, maar ik verwacht dat daar achterop ook wel 1 of 2 afgedopte aansluitpilaartjes zitten.

Maar ik vraag me toch af waar dan precies dat slangetje wordt aangesloten.

Op het kleine slangpilaartje wat op de ventiel zit (plaatje hieronder), daar wordt standaard al een slang op aangesloten volgens mij.

Dat is volgens mij de vacuumslang die de ventielen/membramen in die behuizing sluit zodat er geen olie uit het carter gezogen wordt.

251608_x800.jpg

en al die grote aansluitingen ook volgens mij.

Of is dat de vacuumaansluiting die is afgedopt?

Ik kan het me niet meer herinneren hoe dat ooit bij mijn motor zat.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

http://img341.imageshack.us/img341/323/ccvbmw.jpg

Op nummer 6 sluit je een slangetje aan die je laat lopen naar je inlaatspruitstuk, een slangetje kost een paar euro's. een koprevisie lijkt me iets duurder. Als dit niet werkt dan zou je altijd kunnen kijken naar een koprevisie/andere motor.

aangepast door SoepaMarv
Link naar reactie

Dank voor de tip!

http://img341.imageshack.us/img341/323/ccvbmw.jpg

Op nummer 6 sluit je een slangetje aan die je laat lopen naar je inlaatspruitstuk, een slangetje kost een paar euro's. een koprevisie lijkt me iets duurder. Als dit niet werkt dan zou je altijd kunnen kijken naar een koprevisie/andere motor.

Dit klinkt ook goed om te proberen, ik lees in je eigen topic dat het je met een zelfde motor goed geholpen heeft! :thumbs_up:

Ik weet dat de BMW dealer in Alphen aan den Rijn in 2014 de hele carterventilatie vervangen heeft, inclusief alle slangen en wat al meer. Wat ik dus helaas niét weet is of ze meteen de modificatie

hebben uitgevoerd....

Dit ga ik zeker proberen!

aangepast door 330dM
Link naar reactie

De dealer weet waarschijnlijk niet van deze modificatie, het is dan ook geen modificatie van BMW zelf. Ik heb dit zelf op een Amerikaans forum gevonden waar mensen ook helemaal gek werden van het olieverbruik net als ik :rolleyes:. Ik ben ook eerst bij de dealer geweest (Gouda) die hebben toen de olie vervangen voor 10w60 en motorreiniger toegevoegd. Dit gaf helaas toen niet het gewenste resultaat ook vond ik de motor niet helemaal soepel lopen op 10w60. Daarna heb ik zelf maar het heft in handen genomen naar het zoeken voor een oplossing. Nu zit er volgens mij 5w40 in en ik kan van beurt naar beurt rijden zonder olie bij te vullen, dat is het enige wat ik wilde. Ik heb de modificatie trouwens bij Ruud (AVVR) laten doen, hij wist hier ook nog niet van voordat ik ermee kwam.

aangepast door SoepaMarv
Link naar reactie

Ik zie op die forums 2 mods volgens mij, alleen extra vacuüm creëren met de mod die jij gedaan hebt en ook de volledige ccv delete, volgens mij is dat het

"catch-can" verhaal waar ik ook veel over lees?

Ik zie op die fora wel wisselende resultaten als gevolg van die extra slang, mooi dat het voor jou zo extreem goed heeft uitgepakt. Heb je er verder geen

nadelige gevolgen van ondervonden?

Link naar reactie

Het catch can verhaal ken ik ook, maar dit zorgt er alleen voor dat de oliedampen die uit het carter komen gefilterd worden waardoor er ''schone'' lucht overblijft zonder olie. Meestal blijft de ccv dan nog zitten alleen en plaatsen ze de catch can tussen slang 2 die naar de kleppendeksel loopt. Ik zou niet weten waarom zit zou helpen tegen het olieverbruikprobleem. Mijn theorie achter het vacuümverhaal is dit:

Door het huidige ontwerp van de CCV ontstaat er laag vacuüm in het carter en hoog vacuüm in het cilinders. Wat dit doet is dat de zuigerveren niet meer goed kunnen afsluiten. Door extra vacuüm toe te voegen aan het carter los je dit vacuümverschil op. En dus sluiten de zuigerveren weer goed af waardoor er geen olie meer verbrand wordt.

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=691347 hier is het na te lezen in het Engels.

Ik heb er geen nadelige gevolgen aan ondervonden. Het lijkt zelfs alsof de motor iets meer vermogen heeft maar dit kan natuurlijk ook een placebo effectje zijn :P

ik zag ook nog dit: https://www.youtube.com/watch?v=9Ze_qD22JiU is misschien ook te proberen


aangepast door SoepaMarv
Link naar reactie
  • 7 maanden later...

Ik heb de truc met de extra vacuüm slang (en de klepdekselpakking) door Ruud laten doen en na 700km zie ik nog geen zakkend peil.

Dus dat ziet er héél goed uit, thx voor de tip SoepaMarv! 

aangepast door 330dM
Link naar reactie

Vacuüm of geen vacuüm op zuigerveren kan geen enkele invloed hebben op het afdichten van zuiger veren en of olie verbruik .
Een juiste olie soort echter wel welke zorg draagt voor een perfecte afdichting /smering  tussen zuiger en cilinder en indien dit van de juiste dikte is  (10 W 60  of 5W40) (afhankelijke van de motorbedrijfstemperatuur  ) geheel afhankelijk van de buitentemperatuur , motor belasting   motor leeftijd (slijtage + vervuiling) en o ja ook de juiste motor olie. Als een van de factoren veranderd veranderd ook het verbruik van olie. Als de olieschraapveren hun werk niet goed kunnen doen en de zuigerveren niet meer goed afdichten krijg je extra druk verloop (= druk verhoging) langs de zuigerveren naar het carter en kun je via de carter ontluchting en welke terugvoert naar de motor (inlaat) meer olie verbranden dan normaal gesproken nodig is . Helaas zijn versleten cilinderkoppen (klepgeleiders inlaatkleppen of versleten zuigerveren / cilinders nooit geheel te compenseren met extra vacuüm slangen alleen om de carter druk bij een versleten/ vervuilde (slecht onderhouden en of verkeerde motor olie keuzen) niet geheel te verhelpen.

Een juist antwoord is daarom meestal niet gelijk te geven m.b.t.. oorzaak en gevolg en is experimenteren met soms een kleine modificatie zeker het proberen waard er van uitgaande dat de originele carter ventilatie systemen juist werken maar door verhoogde slijtage capaciteit te kort komen of te goed werken waardoor een hoog olie verbruik een consequentie is. En een motor revisie  te kostbaar wordt.

Link naar reactie
17 uren geleden, 330dM zei:

Ik heb de truc met de extra vacuüm slang (en de klepdekselpakking) door Ruud laten doen en na 700km zie ik nog geen zakkend peil.

Dus dat ziet er héél goed uit, thx voor de tip SoepaMarv! 

Graag gedaan! Blijf het verbruik in de gaten houden. :sHa_biggrin:

Link naar reactie

Hhmm, ik zie in dit topic een hoop gis werk. En hopen dat het goed komt.

Wat is er mis om even compressie te meten en de klepdeksel te lichten? Kost je niet de wereld en je weet wat er mis is. Eventueel een edoscoop bestellen op aliexpress en kan ook nog in het binnenste van de motor kijken. Endoscoop kost geloof ik nog geen 10€ en kan zo op je smartphone.

Link naar reactie

Vandaar als je olie verbruik echt uit de pas loop KM stand onderhoud enz .

Eerst naar de oorzaak op zoek gaan stap voor stap en meten is inderdaad weten. Geheel mee eens.

Link naar reactie

Mooi theoretisch verhaal achteraf. Maar voor nu lijkt de praktijk uit te wijzen dat na 2 eenvoudige ingrepen het olieverbruik tot een (voor mij)) acceptabel is terug gebracht.

Ik ben meer van het rijden, minder van het puzzelen. Maar bedankt voor alle input :petje:

 

En ja, peil blijf ik zeker in de gaten houden :sSig_goodjob2:

 

aangepast door 330dM
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.