Ga naar inhoud

M54B25 in een '02 Z3 2.2?


330dM

Aanbevolen berichten

  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Is je blok kapot ? Of wil je voor 20-25 pk meer een engine swap gaan doen ?

Als je huidige 2.2 ook een m54 is zal er niet veel verschil zin zitten, maar je zal waarschijnlijk ook de computer van de b25 over moeten zetten, lijkt mij dat de motoren een verschillende mapping hebben.

Daarnaast het is best veel werk om het blok ( en moet de bak er mee uit of kan die blijven zitten weet iemand dat ?) te wisselen. Gaat het puur om extra power. Neem dan en supercharger oid.

Link naar reactie

de 3 serie ECU heeft ook programmeerwerk nodig, voor je startblokkering in ieder geval.

En misschien zit er verschil in kabelbomen.

De kabelbomen kunnen verschillende lengte hebben, maar soms zitten er ook andere sensoren oid in (met andere stekkers) of sensoren op een andere plek wellicht.

De kabelbomen in de z3 zijn iig z3 specifiek en het is dus de vraag of dat ligt aan lengtes, of aan andere configuratie.

Als het idd om meer vermogen gaat is dit natuurlijk maar een kleine upgrade. (20pk ofzo?).

Ik weet niet wat die motor kost, maar als je dat werkt niet zelf doet, is het een dure upgrade. Ik denk dat het wisselen van een motor iets van 1000 euro kost (afhankelijk van werkplaatstarief uiteraard) en dat het hertunen van je ecu ook meer dan 500 euro kost (EWS inprogrammeren is trouwens simpeler denk ik, maar dan moet je iig de ecu erbij krijgen. Ze zijn wel beide ms43). Maar als de motor ook 1000 euro of meer moet kosten, dan is een supercharger al snel een alternatief, duurder maar ook veel meer pk's (als je die voor een z3 kan krijgen; ik denk het wel)

Die motor ziet er van de buitenkant trouwens nog wel als nieuw uit. Duidelijk van een binnenslaper geweest.

Hij komt trouwens wel van een automaat af.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Een andere motor is 1 optie om het olieverbruik aan te pakken, motor heeft er inmiddels ruim 2 ton op zitten, het is niet persé voor die 22 Pk meer inderdaad.

Ik vroeg me af of dit een optie zou zijn, aangezien de 2.5 wél geleverd is de US in de Z3 als ik het goed heb, maar als het niet redelijk plug & pray is, is

hetzelfde blok zoeken een betere optie denk ik, ik ben ook best tevreden met het vermogen van m'n B22.

Link naar reactie

Heb je veel olieverbruik?

Je zou naar 10w40 olie kunnen gaan.

En evt kijken naar je carterventilatie.

Als dat niet helpt zijn het waarschijnlijk klepsteelrubbers (veel werk) of zuigerringen (nog meer werk)

Nieuwe klepsteelrubbers lijkt me overigens wel minder werk dan een nieuwe motor plaatsen. (maar ja, dan moet je wel weten dat het daaraan ligt)

Op zich moet 2 ton helemaal geen probleem zijn voor deze blokken.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

10W40 Zit er al in en carterventilatie is ook gedaan. Verbruik blijft hoog, een liter op 800-1000km. Verder loopt ie als een zonnetje.

Volgend jaar uit de stalling eerst nog eens de 10W60 proberen en anders rigoreuzere maatregelen denk ik, de pest is inderdaad dat lastig vast te stellen

is waar het zit, vandaar dat ook een swap langskomt. (Maar dan liefst wel met een waarvan het olieverbruik 1. bekend en 2. acceptabel is ;-))

Ik heb 'm nu zo'n 7000km en denk dat ie niet altijd de zorg, olie en behandeling heeft gehad die goed is...

aangepast door 330dM
Link naar reactie

Als daar veel vervuiling zit, dan zou dat wellicht ook bij je klepsteelrubbers kunnen zitten.

Misschien weet roodkapje iets om het olieverbruik in te perken.

Misschien een olieflush. Al werkt dat niet tegen iets wat domweg versleten is natuurlijk.

Meestal is het alleen de m54b30 die wat olie verbruikt maar ook dan is dit veel.

Link naar reactie

Ook die olieflush heeft ie gehad. AVVR heb ik gebeld toen ik 'm net had, maar die had het te druk om snel iets te kunnen doen misschien is het nu wat rustiger in het naseizoen. Ik ben met de garage die m'n andere auto ook doet bezig nu. Ik verdenk zelf ook nog het meest de klepsteelrubbers.

aangepast door 330dM
Link naar reactie

Het is me een paar keer opgevallen dat bij koud starten er nogal een rookwolk de garage uitkwam, maar gek genoeg is ie daar niet echt consequent in... Na een tijdje rustig eens flink doortrekken zie ik wel wat rookontwikkeling, maar dat doet die andere die ik heb ook :)

aangepast door 330dM
Link naar reactie

Het kunnen de klepsteelrubbertjes zijn.

Wel veel werk om te vervangen. Nokkenassen eruit, kop eraf etc.

Als je dapper genoeg bent op het zelf aan te pakken (en een sleutelruimte hebt), dan kan je veel geld besparen en komt het financieel minder hard aan als het blijkt dat het wat anders is...

Ik vraag me trouwens af wat de standaardtune van de 2.2 doet met een iets grotere motor...

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik probeer eerst die 10W60 nog eens, werkt dat ook niet, moet toch de kop er eerst maar eens af denk ik. Auto is verder helemaal naar m'n zin, dus dit gaan we toch even oplossen ;-)

Mocht iemand een goed adresje hebben om de klepseals te vervangen dan hou ik me aanbevolen trouwens, want volgens mij is dat een klusje wat je wat vaker gedaan moet hebben...

aangepast door 330dM
Link naar reactie

^beetje kopbewerker/motorenbouwer moet dat kunnen :) er zullen in zuid holland genoeg bedrijven zitten die dat kunnen denk ik. heb de kop van de Z nooit gedaan, maar voor een aantal vws koplaten vlakken en een ander nieuwe kleppen in laten zetten ( incl klepseals) bij HK technics in bergen op zoom.

Link naar reactie

Sorry dat ik even gebruik maak van dit topic hoor, maar ik lees van over bepaalde motortypes zoals een M54 of een N52 etc. Maar welke motor hoort nu in welke Z4 thuis met bijhorend bouwjaar?

Zo weet ik dat er in mijn 2.5 si van 2006 een N52B25 blok zit.

Heeft er iemand een overzicht of tabel waar ik dit kan zien?

M54 N52 etc

Link naar reactie

ja klopt, maar dacht laten we het even bij de 6 cilinders houden, zal btw ook nog hoop in mijn topic over verschillen pre en facelift ( is gekoppeld aan de FAQ/aankoopgids van maurits).

maar terug naar de kop van 330dM mensen nog met goede koprevisie bedrijven etc voor de beste heer ?

Link naar reactie

Een andere motor is 1 optie om het olieverbruik aan te pakken, motor heeft er inmiddels ruim 2 ton op zitten, het is niet persé voor die 22 Pk meer inderdaad.

Ik vroeg me af of dit een optie zou zijn, aangezien de 2.5 wél geleverd is de US in de Z3 als ik het goed heb, maar als het niet redelijk plug & pray is, is

hetzelfde blok zoeken een betere optie denk ik, ik ben ook best tevreden met het vermogen van m'n B22.

https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/15779-carter-ventilaitie/ kijk hier even naar voor je olieverbruik :hypocritesmiley:

Link naar reactie

Ja maar soepamarv heeft ook een mod gedaan met een extra vacuumslang tussen het ventiel en het spruitstuk.

Wellicht helpt dat. Iig makkelijker te proberen dan klepsteelrubbers vervangen :lol:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.