Ga naar inhoud

Oliepomp moertje M54B30


Tommy_hf

Aanbevolen berichten

Wie o wie weet hier meer van. Het is bekend dat door trillingen het moertje (ondanks tegendraadse tap) los kan raken. (zo verloren ze de motor in een 24uurs race recent bij een vriend van me). In de USA zijn kits te krijgen met een ander asje en boutje. Maar wat is nou reeel het risico dat zo'n moertje eraf loopt en welke opties zijn er om dit tegen te gaan. Asje met bout vervangen door die van VAC Motorsport? Moertje een puntlas geven? Moertje met gaatje en dan een borgdraadje erin knopen?

Link naar reactie

Deze zomer het zelfde bij het wegrijden bij een stoplicht olie lampje aan.2 dagen ervoor op de autobaan nog 220 km gereden, maar niet bij nadenken.

Moertje van de olie pomp los,geen schade wel gelijk nieuwe drijfstang lagers er in.

Loopt weer als nieuw.

Dank aan Roodkapje.

Link naar reactie

Installeren is idd een behoorlijke klus. Carter moet eronderuit, dus ook het voorste subframe.

Maar wellicht helpt het.

Er zijn veel aftermarket oplossingen voor, sommigen zijn heel mooi gemaakt (speciale poelies waar het kettingwiel op vastgebout wordt etc)

Maar ik begrijp dat jullie beide gelijk jullie auto hebben laten afslepen?

Ik bedoel alleen het moertje los betekend niet dat de pomp niet meer pompt. Daarvoor moet het tandwiel /ketting loskomen want die zitten op een spline-as, en dat zal een mega kabaal maken lijkt me, zo'n rondslaande ketting in je distributiehuis.

Als je ooit het carter erafhaalt (bijv bij een olielek oid) is het idd het ideale moment om het mee te nemen.


,geen schade wel gelijk nieuwe drijfstang lagers er in.

Had je ook zichtbare slijtage aan je lagerschalen (dus zeg maar vergelijkbaar beeld met het s50/54 fenomeen)?

Heb je foto's?

Ik heb er wel eens aan gedacht om mijn bottom end ook open te maken, en dan idd veel aan te pakken. Lagerschalen controleren, oliepomp, subframe schilderen, wellicht nieuwe draagarmen etc.

Ik ben vooral benieuwd of de supercharger zichtbaar effect heeft op de slijtage van de lagerschalen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Zoiets als deze van Achilles motorsport?

http://www.achillesmotorsports.com/Achilles-Motorsports-Upgraded-Oil-Pump-Shaft-M54-p/11-am-uopsk-m54.htm

Beetje het alternatief van VAC motorsport. Alleen vervangen beiden het originele asje gelijk. Op E46 fanatics hebben ze het over uit elkaar spattende asjes, maar zou denken dat dat meer iets is voor een getunede motor met ruige nokken, licht vliegwiel en uitgebreid knallen in een race. Bij normale toerentallen zou zo'n geboord moertje icm loctite toch moeten volstaan. Het eronderuit halen lijkt idd nog het meeste werk en idd iets voor als het carter er toch voor af moet(vroeger gingen er met de circuitwagens nog wel preventief nieuwe drijfstanglagers in.

Link naar reactie

Ja E46 fanatics zit vol met amerikanen. Als er ooit een verhaal van komt dat het ooit ergens een keer bij iemand is gebeurt die dacht dat het waarschijnlijk aan 'harmonics' lag, dan zijn er volgens amerikanen opeens 2 feiten: iedereen heeft het probleem en zal in de zeer nabije toekomst dit ook overkomen, en het ligt dan ook gelijk aan harmonics, terwijl geen van allen daar precies onder woorden kan brengen wat dat precies is en welke dat zouden kunnen zijn.

Hier zijn 2 meldingen, en heel heel heel soms lees je dat een duitser het heeft gehad. Als je dan de amerikanen hoort dat dit vooral komt door langdurig 6000rpm of hoger te rijden, wat voor hun vooral op een circuit plaatsvindt op het rechte stuk waarbij ze in ieder geval de 4e versnelling voluit trekken (dus steeds een seconde of 10 lang), dan toch heel raar dat het in duitsland met z'n lange autobahnen veel minder voorkomt. Daar trekken velen voor veel langere tijd ook de 5 vol door tot boven de 6kprm. Euro reed gewoon een hele knalrit in de 5 omdat ie dan net wat sneller was tot de limiter. Dus tientallen (honderden?) kilometers boven de 6krpm.

Dus ik neem de verhalen van de amerikanen altijd met een korreltje zout. Tuurlijk kan het gebeuren, want het is gebeurt, maar als je de score gaat bijhouden lijkt het in de usa wel 100x zo vaak voor te komen. Oh ja, het zijn allemaal verhalen van horen zeggen, maar uiteraard wel waar.

Het ontwerp kan uiteraard beter, maar een tegendraadse moer is een normale constructiemethode in autotechniek.

Dit is de mooiste oplossing die ik heb gezien:

April20111-1.jpg

Maar van wat ik begrijp is deze niet/niet goed commercieel verkrijgbaar.

En dan heb je natuurlijk het probleem dat deze boutjes ook wel eens kunnen breken. Ik bedoel in de s54 breken de vanosbouten en dat is een vergelijkbare constructie. Zeg het maar; anders betekend niet altijd beter. Dat iemand een andere implementatie bedenkt, en daarmee gaat racen/testen en het probleem niet meer tegenkomt betekend niet dat het probleem is opgelost, aangezien het een probleem is wat in 1e instantie weinig voorkomt.

Als 10.000 man die oplossing gaan implementeren en ermee gaan rijden, en het dan nooit meer voorkomt, dàn is het opgelost..

Zelf zou ik wellicht gewoon voor de moer met het borgdraadje kiezen. De 2 asjes van vac en achilles vind ik nou ook niet je van het. Dan heb ik meer vertrouwen in een spline verbinding.

Lassen kan misschien, maar dat is ook een risico. Hitte/stress, legeringsverschillen etc.

Bij de moer zie ik eigenlijk geen nadelen. Volgens mij is de primaire klacht niet dat de as breekt, maar dat de moer loskomt.

Of de moer moet door dat extra gaatje spontaan door midden gaan breken oid.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

De ketting in het kettinghuis hoort ook bij de distributie. De deksel daaroverheen heet dan ook distributiedeksel. Daar loopt ook de kettingaandrijving van de pomp, maar dan dus van de krukas naar beneden.

Maar het kettingwiel zat dus nog gewoon op het asje met de ketting?

Of liep die een beetje op de schroefdraad?

Of zit de voorkant van het asje zo dicht tegen de distributiedeksel (of net de bovenkant van het carter), dat het kettingwiel er niet tussendoor uit kan vallen en dus altijd een beetje op de schroefdraad loos blijft draaien? (kan bijna niet want dan zou de moer er ook vrijwel niet tussendoor kunnen.

Als je een olielampje hebt zien branden dan moet het kettingwieltje van het splinegedeelte afgekomen zijn.

Maar het loskomen moet idd van een trilling komen (of een montagefout in de fabriek, maar daar ga ik even niet vanuit), waarschijnlijk eentje die door de ketting heenloopt. Die kan van de ketting zelf komen (slaan), of van de trilling die de ontsteking veroorzaakt (dus elke zoveel graden een ontsteking en dus een versnelling in de krukas, onvoldoende weggenomen door het vliegwiel en de voorste poelie/demper)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Dus je hebt dan een losse ketting hangen op het distributiekettingtandwiel met het losse oliepompkettingtandwiel hangend onderin de ketting?

Dat is best apart. Ik had verwacht dat de ketting zou gaan rondslaan (aangezien hij bovenin wel aangedreven wordt).

Maar je was er dus heel snel bij om de motor uit te zetten begrijp ik.

Misschien zelf toch maar es nadenken om dat moertje met borgdraadje te gaan monteren want stel het overkomt mij, dan zal je net zien dat ik wat minder geluk heb :sCo_chinscratch: ... Dan heb ik gelijk een excuus om m'n carterpan ff mooi te glaspaarlen :sFun_whistle:(subframe beetje van oppervlakteroest te ontdoen etc etc etc.)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Die oplossing met 4 inbusbouten heb ik ook al wel plaatjes van gezien waarbij die losgelopen zijn. Dat ding is via bimmerworld wel te krijgen, maar kost ook 400 dollar (+ core).

Moertje met borgdraadje lijkt me wel wat icm loctite. (bv 271, die ook voor bbk's geschikt is).

Maar niet echt iets wat ik nou lekker thuis zou willen doen :-P

Over amerikanen gesproken, misschien schakelen die wel altijd zonder enige vorm van tussengas terug en komt de koppeling er met een klap in, blijft een land waar je je rijbewijs haalt met een mc Shake in je cupholder en de lever in Drive :-)

  • Like 1
Link naar reactie

Over amerikanen gesproken, misschien schakelen die wel altijd zonder enige vorm van tussengas terug en komt de koppeling er met een klap in, blijft een land waar je je rijbewijs haalt met een mc Shake in je cupholder en de lever in Drive :-)

Ik weet niet wat ze allemaal doen, ik weet alleen wat ze allemaal stuk krijgen. Niet alleen bij het rijden, maar bijv. ook bij het sleutelen.

Zo verschrikkelijk lomp.

Goed, d'r zitten ook wel een paar slimme gasten tussen die (vind ik) inventieve oplossingen vinden voor bepaalde dingen (met name bij sleutelwerk), maar die praten vaak ook wel op een andere manier. Maar de meesten kijken niet verder dan hun neus lang is, en praten vooral elkaar na. Ik heb er geen hoge pet van op (van het gros dan). Er zijn veel slimme amerikanen, maar dat komt omdat je zoveel amerikanen hebt :clown:

Die pomp kwam idd van bimmerworld. Wel duur idd. Vergeet ook niet transport en importheffing/btw.

Het is mooi gemaakt, maar mij te duur, en je moet maar afwachten of het idd beter is. Het primaire probleem is afaik vooral dat het moertje los kan komen, niet dat de as breekt.

Maar er is nog een dilemma.... Koop ik het moertje bij achilles voor $8,50 en betaal betaal tussen de $45 en $95 transportkosten en daaroverheen weer btw en importheffing (samen 25%).... of haal ik een moertje bij de dealer (voor een whopping €0,39) en boor zelf een 1mm gaatje met een cobalt boortje. :sCo_chinscratch:

Op een andere noot, besticker je je auto nog wel eens? (dat deed je toch bij halloween ofzo? (zaterdag a.s. geloof ik?))

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Maar er is nog een dilemma....

Als je diameter en spoed van die moer weet/kan achterhalen zou ik dichter bij huis zoeken: het lijkt me stug dat Achilles de enige is die een moer-met-borggat in die maat levert?

Zelf zou ik waarschijnlijk jouw recept volgen: de OEM-bout (misschien een paar kopen voor de zekerheid), een 1mm kobaltboor, stukkie borgdraad en wat Loctite voor de gemoedsrust...

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

In het ergste geval ken ik nog wel iemand in de USA , scheelt toch weer :-)

Bestickeren gebeurt normaal idd, maar dit jaar sla ik de trip naar London even over. Maar da's ook omdat m'n auto deze week wat chirurgie ondergaat.

Al moet je met plastidip en stickers toch wel wat oppassen, niet de eerste keer dat ik er lakschade aan had overgehouden.

Link naar reactie

Ik vermoed dat de kleinere m54 motoren er ook wel last van kunnen krijgen. Al is het dus een redelijk zeldzaam euvel.

Zelfs e36 bmw's hebben er last van (dus m52 motor).

Ik heb trouwens wel een duits adres gevonden voor zo'n moertje:

http://www.ebay.de/itm/BMW-E36-M3-325-328-Antriebsritzel-Olpumpe-Sicherungsmutter-Olpumpenmutter-Sicher-/221394308423

Geadverteerd als voor een e36, maar de schroefdraad van dat moertje is hetzelfde (zelfde onderdeel bij bmw)

Maar zoals gezegd is het een behoorlijke klus om 'm te monteren, want je carterpan moet eraf.

Dat betekend dat je je motor aan de bovenkant moet fixeren met een motorbrug (of ander hefmiddel), aan de onderkant je subframe moet laten zakken en dan pas kan de carterpan eraf. (ik neem aan dat dit bij de z3 hetzelfde is)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.