Ga naar inhoud

Gezocht: doe-het-zelver die dakmodule wil solderen


jerr

Aanbevolen berichten

Beste Z-ers,

Ik heb een dakmodule van gap-tech geïnstalleerd door middel van de bijgeleverde klemmetjes (juist..daar is het misgegaan). De module heeft in eerste instantie een hele tijd prima gewerkt. Later is hij toch wat problemen gaan geven, toen klemmetjes weer aangedrukt, maar deze zomer heeft hij vaker niet dan wel gewerkt. Daarom wil ik het graag laten solderen zodat het gewoon altijd goed werkt. Daarnaast heb ik ook een mp3-speler (CP600BMW) ingebouwd, die deels met dezelfde klemmen is gemonteerd. Deze werkt nog prima, maar lijkt me verstandig om dat ook maar even meteen te solderen.

Nu heb ik een aantal garages/bedrijven benaderd maar zij lijken dit niet zo graag te willen doen. Daarom ben ik nu op zoek naar iemand die dit goed kan doen, of iemand kent die dat kan en wil doen. Uiteraard hoeft het niet voor niets en vergoed ik graag de kosten. Ik woon zelf in regio Leiden. In de buurt zou fijn zijn maar een stukje racen is geen probleem.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

^ Idd Sander, in het begin zijn ze ok, later altijd problemen doordat er speling op komt. Heb zelfs een keer meegemaakt dat iemand een te kleine had gebruikt voor een te dikke draad, en de oem draad door had gesneden.

Ik werk alleen maar met pyropen, vindt gas warmer dan electrisch, en is veel makkelijker in een auto.

Link naar reactie
  • Hier enige informatie v.w.b. de pyropen

    Ken dit gereedschap niet. Interessant.
  • Wat nog wel een aandachtspunt is bij solderen:
  • Voorheen werden kabelverbindingen (kabelogen ed.) meest aangesoldeerd. Dat wordt tegenwoordig nagenoeg nog uitsluitend geklemd (speciale tang; niet zo'n hobbyding). Dit om te voorkomen dat bij verhitting van de soldeerverbinding door hoge stroomsterkte (door kortsluiting elders in het stroomcircuit of bij exceptioneel gebruik van de "verbruiker") de verbinding weer los gaat en een slingerende kabel mogelijk sluiting maakt en zelfs brand veroorzaakt. Een soldeerverbinding wordt dus niet gezien als "meest safe".
  • Klemmen (dus niet met van die knijp-dingetjes o.i.d.) lijkt dus beter te zijn; m.i. daarna inpakken met zelfvulcaniserende tape.
Link naar reactie

Als je kabel zo heet wordt dat je soldeerverbinding smelt (pak 'm beet 250 graden), dan is alle isolatie al van de kabel gesmolten hoor.

En als er al kortsluiting is, dan kan de losgeschoten stroomkabel geen extra kortsluiting veroorzaken, want die is er al.

Sterker nog, het losschieten van de soldeerverbinding kan alleen maar als gevolg hebben dat een kortsluiting onderbroken wordt.

Je verhaal rammelt dus nogal.

Wil je de èchte reden weten?

Goedkoper!

Gassoldeerboutjes zijn al zo oud als de weg naar rome, Op ebay kan je ze scoren voor een tientje ofzo (dan heb je geen weller uiteraard)

De werking vind ik vaak matig vergeleken met een goede elektrische bout. Daarintegen is het draadloos en compact. Ik heb er eentje in m'n pechkoffer.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Als je kabel zo heet wordt dat je soldeerverbinding smelt (pak 'm beet 250 graden), dan is alle isolatie al van de kabel gesmolten hoor.

En als er al kortsluiting is, dan kan de losgeschoten stroomkabel geen extra kortsluiting veroorzaken, want die is er al.

Sterker nog, het losschieten van de soldeerverbinding kan alleen maar als gevolg hebben dat een kortsluiting onderbroken wordt.

Je verhaal rammelt dus nogal.

Wil je de èchte reden weten?

Goedkoper!

Gassoldeerboutjes zijn al zo oud als de weg naar rome, Op ebay kan je ze scoren voor een tientje ofzo (dan heb je geen weller uiteraard)

De werking vind ik vaak matig vergeleken met een goede elektrische bout. Daarintegen is het draadloos en compact. Ik heb er eentje in m'n pechkoffer.

Lekker solderen!

Link naar reactie

Wow. Wat een reacties op een al eeuwenoud iets.

Klemmen, ook met een professionele tang kan gaan rommelen, ook al tape je het in met vulkanisrende tape.

In dit geval praten we over de toepassing van scotlockjes. Rommel.

Ik zou d.m.v amp verbindingen niet in een originele kabelboom willen knippen. Want wat gebeurd er verder als je een draad doorknipt om een ampverbinding van te maken, zeker tegenwoordig met canbussystemen.

Vandaar dat ik altijd soldeer als het gaat om de kabelboom van de auto.

Een goeie gasbout, wordt heter dan een goedkopere. Kan dat uit eigen ervaring vertellen. Daarom vind ik een pyropen geen vergelijk t.o.v een standaard gasbout. Bij solderen vindt ik het het prettigst om in een hele korte tijd warmte te hebben waardoor het tin vloeit.

Moet je lang wachten, dan is mijn ervaring, dat vaak eerder de isolatie smelt dan dat het tin vloeit.

Link naar reactie

Ik heb met mijn goedkope gasboutje absoluut geen probleem gehad met dat hij niet heet genoeg zou zijn. Zelfs integendeel. Power zat.

En dat is ook de achilleshiel: ze zijn niet temperatuur-geregeld. De temperatuurregeling die erop zit, is een gasregeling, maar dat is natuurlijk geen actieve controle met feedback.

Ik heb geen ervaring met de huidige pyropen (wel met de oudere portasol; zo ken ik ze van vroeger en volgens mij heeft weller dat bedrijf gekocht), maar mijn el cheapo gasboutje was in no time heet, en ook absoluut heet genoeg om de bol snel te vertinnen. Naar mijn inschatting krachtiger dan mijn 60w geregelde bout. Maar dat is in geval van een gasbout dus ook snel te heet.

Te koud: soldeertin vloeit niet genoeg (soms kan dat idd de isolatie doen smelten omdat je ongewild te lang moet verwarmen)

Te heet: je flux verbrandt voortijdig.

Dus als het ff kan een temperatuurgeregelde kwaliteitsbout (elektrisch dus) met voldoende vermogen en capaciteit.

Een gasboutje (elk gasboutje) zie ik dan ook iets voor noodreparaties, want je hebt simpelweg niet de controle die een elektrische bout heeft.

Maar goed, er zijn de wereld modellen. De goedkoopste die ik zag was ongeveer 5 euro incl verzenden, maar er zijn ook allerlei modellen tussenin. Ergens zal er natuurlijk wel kwaliteitsverschil zitten. Dat zal vooral in de levensduur van de tip, en allerlei handigheden in het ontwerp (wellicht ook meer gasreserve etc) zitten. Je kan ook niet verwachten dat een pyropen wpa2 van 170 euro net zo in elkaar steekt qua materiaalkwaliteit etc als eentje van 10 euro. Je krijgt er vaak ook een mooi doosje om etc.

Merken die er prijstechnisch tussenin zitten zijn bijv. portasol (al heel oud) en nimrod (dit zijn dus merken die bijna uitsluitend gasbrandertjes maken, tussen de 30 en 100 euro zeg maar).

Maar dat een 'goedkope' niet heet genoeg wordt kan ik dus ook met ervaring ontkrachten. Er zijn goedkope modellen die heet genoeg worden.

Echter krijg je nooit de controle over je soldeerwerk zoals je dat dus met een goede elektrische bout kan hebben. Ik raad het dan ook niemand aan als 'eerste soldeerbout'. Het is m.i. een apparaat voor in het veld.

Wat ook een lastig punt is van een gassoldeerboutje tov een elektrische bout is dat een gasbout altijd een uitlaat heeft waar de hete lucht weg moet. Als je in een nauwe omgeving moet solderen kan je daarmee dingen branden. Met een elektrabout gebeurt dat minder. Die ventileert minder warmte. Het is dat ze draadloos zijn, maar voor solderen an sich is het een compromis zo'n gasboutje

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik gebruik al jaren een z.g. pocket torch...

(Volgens de fabrikant) Useful for:

• Fine soldering
• For hardening metal (quenching)
• For melting or fusing plastic and rubber pieces
• For joining or cutting ropes of synthetic materials
• Outdoor camping survival equipment
• Solid fuel igniter
• Ski waxing
• Repair tool for cycling tours

Maar ik gebruik het ding alleen als sigarenaansteker :hypocritesmiley:

Link naar reactie

Ik heb een paar dagen niet gekeken, dacht dat het niet zo storm zou lopen met de reacties maar ik zie dat er een interessante discussie op gang is gekomen :lol:

Ondertussen neem ik even contact op met Leon, heb er vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen!

Link naar reactie

Leon heeft me vanmiddag geweldig geholpen (of nou ja, hij heeft het werk gedaan - ik heb gekeken) en alles werkt weer perfect! Nu nog hopen op een paar zonnige dagen dit jaar.

De discussie over de beste soldeermethode mogen jullie voortzetten, ik ben in ieder geval blij dat het weer werkt :lol:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.