Ga naar inhoud

Onderhoudsbeurt duur?


Aanbevolen berichten

laatst heb ik mijn Z3 naar een BMW garage gebracht voor een grote beurt. Ik ben geschrokken van de prijs.

Wat heb ik ervoor gekregen?

BMW Inspectie 2. 2x60 120

Remvloeistof verversen 42,86

Multieriem vervangen. 15,-

Uitlezen + resetcontact gereinigd 15,-

Oliefilter. 11,88

Motorolie. 128,05

Koelvloeistof 1,37

Luchtfilter 24,08

Bougies 109,86

Ruitcleaner. 2,88

Milieuheffing 5,46

Filter. 86,51

Klem 1,16

Lamp 5W 2,66

Poly-riem 6x1538. 36,24

------------ +

603,01

BTW 126,63

Totaal incl. BTW 729,64

Dit lijkt niet duur gelet op wat er op de rekening staat, maar gelet op de waarde van de auto en de hoeveelheid kilometers die er mee gereden wordt viel dit mij toch even rauw op het dak. Ik besef dat deze zaken niet vergeleken mogen worden, maar toch.

Hij is nu wel goed in orde, dat dan weer wel.

Moet ik hem dan maar verkopen of lekker houden?

Link naar reactie

dat is incl uren ?? dan valt het me denk ik nog wel mee.

tja waarom verkopen als je auto goed is ? verkopen moet je alleen doen als je hem beuh bent. en het is nou eenmaal een oude auto daar krijg je kosten aan dat is gewoon een feit.

Link naar reactie

Zie er niks bijzonders tussenstaan. Als je dit al prijzig vindt wordt het pas echt lachen als er serieus iets stuk gaat van ouderdom… :sFun_whistle:

Vergeet niet dat de afschrijving op je ZZZ erg laag is en de lol maximaal. Dus die verhouding is fantastisch en wordt alleen maar beter. :punk:

Link naar reactie

Op zich is het niet heel duur, een gangbare prijs.

Je moet kijken naar wat er gedaan is en welke specifieke prijzen hoog zijn.

Het is bekend dat garages fors rekenen voor de motorolie. Als je die zelf van MP af had gehaald had je daar wellicht 50 euro op kunnen besparen.

En de kleine dingen zoals wat ruitenwisservloeistof aanvullen en een klein beetje koelvloeistof....Het zijn geen grote kosten maar soms een beetje... tsja (typisch garage).

En als je secuur online shopt, dan kan je de (dezelfde) individuele onderdelen goedkoper krijgen (tot wel ca. 50%). bougies van ebay, filters van mister-auto of wat dan ook.

Maar dan moet je wel alles zelf doen. Als je dit allemaal zelf doet, en alles slim online koopt, dan ben je waarschijnlijk ca 300 euro kwijt. (incl btw/verzenden)

Maar dan moet je nog wel ff je mouwen opstropen, hier ben je wel een tijdje mee bezig en je hebt speciaalgereedschap nodig. (èn kennis, en een sleutelruimte, bij voorkeur met brug. Een halve dag een brug huren bij een dhz garage kost ook 50 euro oid)

Dit is natuurlijk wel een behoorlijk uitgebreide beurt. olie, remvloestof!, àlle filters, alle riemen, bougies, en nog even een lampje vervangen en dat soort kleinigheden.

Weet je wat pas teleurstellend is? Als je deze werkzaamheden voor een fiat croma uit 2000 laat uitvoeren dan kost het waarschijnlijk ongeveer hetzelfde. Maar dat is dan voor een 15 jaar oude fiat die helemaal niets meer waard is (en dan worden dit soort dingen dus maar achter wege gelaten en gaan dingen ècht stuk.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Eerst een paar vragen:

  • Aan het uurtarief te zien geen dealer maar een merkspecialist? (ter vergelijk: een dealer vraagt tussen 100-120 ex/uur)
  • Hoeveel kilometers maak je per jaar? Een beurt als deze is bij laag gebruik lang niet ieder jaar nodig, hierna ben je volgend jaar met een olie- en filterwissel al aardig onder de pannen!
  • Wat hebben ze met het remsysteem gedaan? Via het reservoir leeggezogen (wat ik vermoed gezien de kosten) of geflusht?
  • Hoe lang (tijd/kilometers) was dit sinds de vorige onderhoudsbeurt?

In het overzicht zie ik geen idioot hoge kosten, hooguit wat onderdelen/materialen waar een aardige marge is op gegaan, maar dat bedrijf moet érgens z'n geld mee verdienen...

Met een minimale investering (grote dop voor oliefilterhuis, opvangbak voor de olie) en wat basisgereedschap kan je 't grootste deel van deze handelingen met wat geduld en goede wil zelf doen, dé manier om de onderhoudskosten laag te houden!

De vraag over verkopen snap ik niet helemaal...

Zelfs een auto met dagwaarde nulkommaniks heeft onderhoud nodig, ook dát kost geld.

Juist een motor als een 3.0 heeft wat meer en duurdere aandacht nodig dan een 1.0 Suzukietje. Smiles per gallon, zoals de Britten zeggen.

Terzijde: goed én gedocumenteerd onderhoud helpt zeker bij een eventuele verkoop...

Link naar reactie

Ja de 3.0 heeft natuurlijk 6 bougies (kwaliteitsbougies) nodig en ca 7 liter motorolie (dus je koopt vaak 2 kannen van 5 liter).

voor een kleine motor heb je de helft nodig :)

Als je het zelf doet is het uiteraard goedkoper. Vooral het kopen van filters en olie bij internet discounters scheelt. Je kan dan vaak filters/riemen etc kopen zelfs onder de prijs waar die bmw specialist het voor krijgt. Die koopt het vaak bij toko's die het heel snel kunnen leveren, vaak binnen een dag. Koop je het op ebay of bij mister-auto/winparts/etc, dan moet je vaak een week wachten voordat je het binnen hebt (ze adverteren wel met levering binnen 24 uur, maar dat betekend dat ze het de volgende werkdag opsturen mits tijdig besteld).

Ik doe mijn beurten zelf, ook voor mijn zakelijk gereden volvo, en dat kan ik relatief makkelijk doen tegen mijn eigen uurtarief wat ik naar klanten reken.

Dus ik bestel alle zooi, voer de beurt uit, wat ik daarmee bespaar kan goed uit tegen mijn commerciële tarief.

De besparing zit het meeste in de onderdelen, want ik ben een stuk duurder dan die 60 euro/uur, en ik denk dat ik ook iets meer tijd kwijt ben dan hier gerekend.

Maar stel ik zou een brug moeten huren bij een dhz garage, daar naar toe rijden etc etc, dan wordt het natuurlijk anders (al moet je ook naar de dealer toerijden en ben je daar tijd aan kwijt).

Het hangt er ook vanaf hoe vaak je sleutelt. Heb je 1 auto, rij je weinig etc, dan is een beurt uitvoeren een hele onderneming. Maar ik heb 3 auto's, en doe ook soms wel beurtjes voor directe familie, dus dan is het niet zo'n big deal.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Brandstoffilter van je z4 vervangen?

Dus de complete brandstofpomp eruit? Pittig klusje! :)

Z3 3.0 brandstoffilter is ca 60 euro bij mister auto

Let wel, dit is een z3. Die heeft een los brandstoffilter met geintergreerde vacuumgestuurde brandstofdrukregelaar; e46 style :). Dus een ander systeem dan de z4 waar het filter rechtstreeks op de pomp, dus in de tank zit. (maar volgens mij is het z4 filter nog veel duurder, maar heeft volgens mij geen gespecificeerde onderhoudstermijn)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Daarom doe ik zowat alles zelf..

als het niet fout kan gaan is het ook niet spannend!

In je laatste crocs zitten geen veters!

En dan kun je er zomaar opeens gouden crocs aan overhouden. :punk:

:thumbup:

Link naar reactie

Grote beurt laten doen bij Ben de Rooy in Sint Philipsland aan een Z3 1.8. inclusief balanceren van 2 wielen, Inclusief alle filters, olie, nieuwe bougies en twee nieuwe schokdempers achter. totaal 672,29 inclusief BTW. En vriendelijke service. Vandaar dat ik daar al jaren kom!

Link naar reactie

BMW garage is altijd wel iets duurder dan gemiddeld, maar het ziet er niet gek uit geloof ik. Zo'n beurt geef je 1x per jaar. Over 12 maanden berekent is dat misschien 60 euro pmaand. Bij nader inzien* toch wel een hoop. In 1x 700 euro is sowieso wel schrikken.

Vergeleken met wat de auto kost valt t denk ik wel mee. Het is geen auto van 1500 euro. Daarnaast is remvloeistof voor een nieuwe auto net zo veel als voor een oude. Geldt ook voor motorolie, dat is al meteen een hoop geld. Je kunt er iig weer tegen aan.

aangepast door Guido
Link naar reactie

Ik vervang niet elke 12 maanden m'n multiriemen of remvloeistof hoor.

Inspectie 2 is elke 70dkm ofzo?

60 euro per maand aan beurtjes is best fors voor een gemiddelde rijder.

  • Like 1
Link naar reactie

Nou ik weet niet wat voor olie er in is gegaan, maar zeker goude olie. Wat een onzinnige prijs.

Ongeveer 25,- p/ltr.

Garages kopen dit per bulk in, waardoor er hier zeker een kleine 15,-p/ltr winst op zit.

En dan de bougies 18,-p/st. Dat betaal ik bij de automaterialen zaak.

Neen ik vind sommige dingen wel erg duur. Als dit zonder arbeid is. Met arbeid zit het olie verversen ook nog hoog.

Dit doe je tussen door.

Ik ga wel naar Ruud.

aangepast door Bigpapa
Link naar reactie

Ik rij 45.000km per jaar dus dat is misschien een ander verhaal ;) Inspectie 2 is bij mij 1x p jaar.

*correctie: Bij nader inzien is dit misschien toch wel veel geld. Bij mijn eigen garage kom ik rond de 450 euro p/keer uit voor de grote beurt in de afgelopen 2 jaren. Daar zit dan niet het vervangen van de multiriem bij en ik heb maar 4 bougies en minder motorolie.

aangepast door Guido
Link naar reactie

Ruud is mij helaas te ver weg voor een simpele onderhoudsbeurt maar dat zou mijn voorkeur hebben... Mijn ZZZZ is gewoon bij de dealer gekocht en wordt ook door de dealer volgens BMW schema onderhouden. Je weet dan ongeveer wat er per beurt moet gebeuren en wat de kosten zullen zijn (kun je ook gewoon vragen). APK en kosten voor het jaarlijks keuren van het alarm komen er ook nog bij. Wil je ieder jaar de nieuwste navigatie DVD? Ook weer extra kosten.

Wat dacht je van velgen/banden, remmen, schokbrekers, uitlaat et cetera? Ook dit zaken waar je qua vervanging een keer mee te maken krijgt.

Vóór je de auto kocht had je misschien beter eerst wat informatie kunnen inwinnen omtrent de onderhoudskosten...

Van een andere kant bezien; het doet nu misschien even pijn in je portemonnee maar als je straks met een brede smile in je mooie auto rondrijdt is het financiële leed zo weer vergeten :cool2:

Link naar reactie

Wat een gezeur, een hobby kost geld en als je even lagerschalen moet vervangen dan ben je serieus geld kwijt... Maar daar heb je die auto ook voor. Ik zou hem maar snel verkopen en een of andere suffe prius voor terugkopen.....

Met mijn z3 coupe rij ik nu 2500 km per jaar en ik bem kwijt, stalling, verzekering, onderhoud bij Ruud, schoonmaken wassen etc....2500 euro per jaar. n ik heb het er voor over omdat dit de mooiste auto is die ik ooit heb gehad. Enige voordeel in financiële zin is dat ik geen afschrijving heb. Hatse flast....

Opzouten met dit gedoe, verkoop hem vandaag nog.....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.