Ga naar inhoud

Alternatief voor bagagerek


Patrick040

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Ik vind het een mooi ding. Lijkt lekker stevig enzo. Mij lijkt de vorm eigenlijk niet zo geschikt. De Ortlieb staat aan alle kanten bol. Het kofferdeksel van de Z4 ook. Dat lijkt me dus lastig combineren ...

Link naar reactie
  • Reacties 74
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Tsja, Ortlieb is een wel een begrip in de 'outdoor-wereld'. Ik denk ook dat het zeker gaat werken en het is qua materiaal top natuurlijk, wel lijkt mij de bootbag groter dan deze Ortlieb-tas en dan is de Ortlieb zonder bevestigingsmaterialen ook al duurder. Waar je wel rekening mee moet houden is de slijtvastheid van het materiaal i.c.m. het vastrekken met een spanband, wellicht dat het daar versnelt gaat slijten/stuk gaat. Je zou ook nog naar wat goedkopere outdoor reistassen kunnen kijken, of naar een raincover die je om een gewone koffer/tas kan doen. Overigens denk ik dat de vorm van deze tas redelijk flexibel is en geen probleem geeft om dit op het kofferdeksel van een Z4 te monteren.

Link naar reactie

Dank voor jullie  reactie.

 

Inspector Holmes,

Ja, als hem hem vol en strak inpakt kan dat een punt zijn.  Ik wil hem zo in pakken en niet propvol zodat hij  'gespannen' is en vooral met plooibare spullen slaapzakken en zo.  De tas zal zich dan naar verwachting voegen naar de vorm van de kap. 

Maar.. het moet allemaal nog blijken


Robbert, de tas blijkt niet duurder te zijn dan de Boot-Bag en zeer veel groter. Ik heb een rubber matje erbij gekocht en twee spanbanden. Samen twee tientjes.

Je hebt een punt dat de riemen op de boot-bag zijn gestikt, dus ze kunnen niet  verschuiven en die tas kan dus geen slijtplekken oplopen.
Van de andere kant als er één product slijtvast is, is het wel Ortlieb.

Ik ga probeer af te spannen zonder dat de banden gaan schavielen en als dat niet zou lukken verwacht ik pas pas na járenlang en zeer intensief gebruik storende slijtageplekken. Dan zie ik wel weer verder...

Deze week ga ik proeven doen...

Ik hou jullie op de hoogte en ik probeer foto's bij te voegen..

Gr. Henk.
 

Link naar reactie

De kwaliteit van het materiaal van de Ortlieb tas lijkt inderdaad goed. Persoonlijk ga ik liever niet experimenteren met spanbandjes etc. Mocht het onverhoopt een keer niet goed vast zitten (tijdens een roadtrip moet hij misschien wel 15 keer erop en eraf) dan zijn de gevolgen niet te overzien. 

 

De bootbag is ervoor gemaakt, bevestigingspunten stevig gestikt, de bijgeleverde mat is is krasvrij in gebruik, de tas goed waterdicht, veel volume.... Waarom nog moeilijk doen als het al uitgevonden is en waarmee je het beter kunt bevestigen.

Link naar reactie

Ja, Patrick, dat is ook zo. Als het niet écht goed blijkt te werken (overigens, de Ortlieb tas heeft ook afspanlussen)  koop ik alsnog een boot-bag.

Ik kan de O-tas altijd nog terugsturen...

De overwegingen waren vooral :  mooier, steviger materiaal en een (veel) groter volume.

Kampeerders ( 3 a 4 weken onderweg...) hebben altijd veel bagageruimte nodig.

Als je niet kampeert is de boot-bag zéker groot genoeg. Hij is dan zelfs niet eens écht nodig.

Maar als de O-tas niet goed werkt houdt het op.

Ik hou jullie op de hoogte....

H.

Link naar reactie

 

Dames en heren cabrio-reizigers....

 

Intussen heb ik beide tassen ( de duitse Ortlieb en de Engelse Boot-Bag) geprobeerd: beladen gemonteerd en foto's gemaakt.

 

Ortlieb.

Deze Ortlieb-tas is ontworpen als algemene expeditietas en ze ook kan zonder meer als kofferdekseltas gebruikt worden.

Ortlieb is qua maaksel en stevigheid absoluut superieur aan de boot-bag. (en toch is ze 35 euro goedkoper !)  

De doorslaggevende reden waarom ik hem toch niet heb gekozen is dat ik hem gewoon té groot vind : 92 x 50 x30 (hoog)

Vooral de hoogte is erg belangrijk voor het ' aanzicht' als hij op de auto zit.

Wie écht veel wil meenemen en de forse maat (hoogte) geen punt vindt  heeft hier een perfekte tas aan.

 

De boot-bag.

De boot-bag is  90x 40 x 20 (hoog) .

De Boot-bag heeft echter een ernstige ontwerpfout.

Een reistas moet de inhoud natuurlijk (enigszins) kunnen comprimeren. (Ortlieb monteert zelfs interne compressiebanden!) . De Boot-bag kan dat echter niet omdat de flap die over de ritssluiting moet zitten er alleen overheen kan als de tas maar losjes is ingepakt. Als er stevig is ingepakt, staat de spanning op de flap en die staat dus open zodat de ritssluiting onbedekt is en de tas dus niet waterdicht.

Beide klittebanden (die de flap over de rits moeten houden staan dan 10 cm uit elkaar..(!) en ze doen totaal niets  en het is ook nog 's geen gezicht!

Er had een aparte flap moeten zijn, die altijd over de ritssluiting ligt, zonder dat de flap zelf onder spanning staat. Als de rits eenmaal dicht is moet de flap er altijd overheen hangen. Dat is dus niet het geval.

Een ernstige ontwerpfout vind ik. (ik denk ook wel te weten waarom het toch zo gemaakt is, en hoe het ook anders kan...maar die punten  zouden hier te ver voeren.)

 

Met een foto of een tekening zou dit gemakkelijk zijn uit te leggen, in woorden zal misschien niet gemakkelijk begrijpelijk zijn...

(Ik kan helaas geen foto's plaatsen .. (!) ik kan maar 0,1 MB uploaden... dat gaat niet natuurlijk.. hoe doen anderen dat ?)

 

Uiteindelijk heb ik - enigszins contre coeur-  toch gekozen voor de boot-bag, hoewel ik die qua kwaliteit en ontwerp stúkken minder vind dan de Ortlieb.

Nu weet ik dus PRECIES aan welke eisen een een goede kofferdekseltas moet voldoen.

Met 'de kennis van nu'  zou Orlieb dus met gemak de ultieme cabriotas kunnen maken....die alle andere tassen ver achter zich laat (en nog goedkoper is óók !)   Nieuw product voor Ortlieb met een nieuwe doelgroep ?

Misschien waag ik er wel een briefje aan.... richting mijnheer Ortlieb... haha !

 

Geen foto's helaas....! (alleen mogelijk voor leden ?)

Allez..... ervaringen van anderen ?

 

Groet, Henk.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Scorpion, 

Je zegt

 

^Henk, mooie uitleg !

Foto's even plaatsen op bv photobucket en dan kun je hier zichtbaar maken via de directlink. Via de zoekfunctie rechtsboven vind je de uitleg

 

Ik weet niet wat "Photobucket"  (microdoft toepassing?)  en " directlink'  is. Het zoekvenster geeft bij beide termen geen resultaten.

Ik ben een Apple gebruiker. Daar staan de foto's gewoon op in het programma "fotos" 

 "Bestand kiezen" of "hierheen slepen" zoals op dit forum staat, werkt niet. 

Krijg jij het mij uitgelegd ?

 

 

 

Link naar reactie
  • Administrator

 

^maak gewoon even een account aan bij www.photobucket.com  en plaats daar je foto's online, dan kopieer je daar de direct link, en die plak je hier in het boxje wat te voorschijn komt als je op het pictogrammetje met het boompje klikt als je een bericht intypt 

 

ik zoek nog even verder of ik een topic vind waar meer info instaat

Link naar reactie
  • Administrator

Ton, alsimage.png je rechts onder klikt in andere media toevoegen klik je afbeeldingen invoegen van url aan en daar plak je de link in die bij direct staat 

Link naar reactie

Het verhaal van "niet waterdicht" gaat echt nergens over en is geen ontwerpfout!

 

Er zijn spanbanden die de tas comprimeren (zodat de ook de klittenband dicht kan binnen het volume conform opgaaf). Je ziet deze lis op tafel liggen en aan de tas hangen. De tas staat dus nooit zo open zoals op de foto! Want dan pak je de tas verkeerd in. Je doet het dak van je Z4 ook dicht als het regent, zo sluit je de tas ook op de juiste manier. Dus niks geen (ernstige) constructiefout. Gewoon hem gebruiken zoals hij ontworpen is. 

 

Ik heb ENORME storm- en regenbuien meegemaakt vorig jaar in Italië.... geen druppel water is er doorgekomen!

Link naar reactie

(ik zie alleen maar een [gedeeltelijke, vierkante] gemankeerd foto.....)

 

De naad die ik deels omcirkeld heb had onder de bovenste klittenband moeten liggen. Dan was de flap vrij van spanning geweest als de tas dicht is ingepakt. Nu niet en nu staat de rits dus bloot aan regen.......

Onbegrijpelijke constructie.

 

(De Ortlieb-tas heeft een een waterdichte (bijna luchtdichte) rits bovenop, midden op de tas. Klaar.

Overigens: als Ortlieb de rits op de plaats van de Boot-bag (drie kwart rond, -korte-lange- korte zijde- bovenaan het verticale deel) zou zetten met een gewone flap erover, dan zou het ook een gewone rits kunnen zijn. Handiger en goedkoper.

 

Zo, nu is het wel duidelijk denk ik....

 

Link naar reactie

Op basis van de test ben ik het toch wel met Henk eens dat die Boot-bag niet waterdicht is. Een verbeterpunt aan de Boot-bag zouden waterdichte getapete ritssluitingen zijn. Dit zou bij onderdompeling van de tas wel waterdicht houden. In de huidige situatie gaat de tas lekken zodra er vocht onder de flap komt. Uiteraard besef ik me dat het bij de normale toepassing van de bootbag dit niet snel of nauwelijks zal voorkomen, maar het gebruik van waterdichte ritssluiting verhoogt ook het gebruiksgemak. Wat ik een groter minpunt vind is dat de compressie van de Boot-bag gebeurd door spanning op het materiaal en de naden te zetten. Vooral dat laatste zal mijn inziens bij veelvuldig gebruik voor lekkage gaan zorgen.

 

Al met al geloof ik zeker dat de Boot-bag niet lekt op de auto en dat deze in veel situaties voldoet zoals Patrick040 aangeeft. Wat ik wel vind is dat de Boot-bag niet echt zijn meerprijs lijkt te rechtvaardigen t.o.v. een outdoor tas.

Link naar reactie

Patrick,

De Boot-Bag-tas zelf heeft drie afspanbandjes. Twee aan de zijkant en één in het midden van de flap. Dat is te weinig om de tas -bij het inpakken- goed en waterdicht af te spannen 'op eigen kracht' , anders gezegd de flap over de rits met de klittenband vast te maken nog vóórdat de tas op de auto wordt gezet. Het afspannen en comprimeren gebeurt -als ik jou goed begrijp- met de spanbanden waarmee hij op de auto wordt vastgemaakt. Vervolgens moet je de flap over de rits trekken en de klittenband vastmaken.  Ik ga ervan uit  dat je dit bedoelt.

Het kan natuurlijk wel en het zal ook wel werken,  maar persoonlijk vind ik dat niet goed genoeg.

Ik geef toe dat dat subjectief is.  Je moet  immers - tevoren- goed weten dat je de tas niet te vol mag inpakken zodat je ruimte houdt om hem ACHTERAF te comprimeren met de riemen waarmee hij op de auto wordt vastgemaakt. Vervolgens de flap over de rits en hij is waterdicht.

 

Daarnaast:
Ik was ervan uitgegaan dat alle zes de afspanpunten op het deksel van de tas waren vastgestikt. Dat is niet het geval.

Er zijn twee vaste afspanpunten in het deksel van de tas. Daar kun je alleen de lange afspanband (dwars op de auto) aan vastmaken. De twee korte afspanbanden (in de lengterichting van de auto) zijn niet vastgestikt aan de tas. Dat vind ik een minpuntje. Ik dacht eerlijk gezegd dat dat wel zo was.

Daarnaast zou ik alle afspanriemen hebben uitgrust met kliksluitingen die je direct kunt vastmaken en afspannen zonder al die punten een voor een steeds te moeten inrijgen in de gespen. 

Persoonlijk zou ik hem dus anders hebben ontworpen, namelijk met klikgespen, vaste afspanpunten,  zelf comprimerend en waterdicht sluitend vóórdat hij op de auto wordt gezet.

Dat is, ik geef dat graag toe, voor een deel subjectief.

 

Uiteindelijk ben ik natuurlijk blij met je opmerking dat de tas -mits verstandig gebruikt en gemonteerd- echt waterdicht is. Dat is de hoofdzaak.

Omdat ik dat ook wel zag, -op de auto is het flapje bij mij ook keurig dicht (!) - heb ik hem gekozen en gekocht.

Dat neemt niet weg dat er - in mijn ogen-  belangrijke verbeteringen mogelijk zijn en dat bijv.  Ortlieb (superieur materiaal en lastechnieken) of wie anders dan ook, gemakkelijk de ultieme tas zou kunnen maken....op de basis van 'de gezamenlijk verworven kennis van nu'   ??...!

 

Al met al, Patrick, ik ben blij met de tas en met jouw commentaar !!!!

Dank

Groet.

H

 

 

 

 

Link naar reactie

Robbert,

 

We gaan de tas niet onderdompelen in water. Het is en blijft een cabrio-tas,

Als je -te allen tijde, ook als de tas vol is ingepakt- een goed werkende flap over de rits kunt zetten, is een waterdichte rits niet nodig.

Dat is dan een voordeel want een gewone rits is goedkoper, gemakkelijker en degelijker.

Een waterdichte rits is namelijk gecompliceerd, duur,  ze vraagt veel kracht om te openen en te sluiten, en ze kan gemakkelijker slijten. 

( maar ze werkt uitstekend !)

 

Inderdaad Robbert, - maar dat heb ik al hierboven omstandig uitgelegd- vind ik ook dat de tas "op eigen kracht" afgespannen en gecomprimeerd moet kunnen worden....

Wat de prijs betreft heb je zeker een punt: Ortlieb is zonder enige twijfel een product van een veel hogere kwaliteit.

Mét waterdichte rits  kost die enorme tas € 134, (inclusief opsturen en alles)  Voor de Boot-bag heb ik in totaal € 167 betaald.

Dat is geen goede verhouding, vind ik. Ben ik met  je eens.

 

Langzamerhand moet onze gezamenlijke opgedane kennis toch iets waard zijn voor meneer Ortlieb of meneer Boot-Bag, zou je zeggen..haha .!!

Groet,

Henk.

Link naar reactie

is een bagagerek echt geen goede oplossing? als ik de opmerkingen hierover hoor ? ik heb net een tweedehandsrekje gevonden maar twijfel nu om dit te kopen ? anderzijds vind ik zo zak met spanriemen op het kofferdeksel ook maar niks....

Link naar reactie

BartC, Scorpion,

 

Ik heb twee reizen gemaakt met een mooi bagagerekje. Twee kleine koffertjes erop. Kamperen...

Het rekje steunt op vier punten, onafgeveerd. Het veroorzaakt deukjes in de kap en van de rand van het deksel én van de carrosserie is de lak erafgesprongen omdat het klemmetje scheef gaat zitten en ook de carrosserie gaat raken. Met rubbertjes (fietsbandstukjes?) die wat steviger zijn dan de ielige bijgeleverde rubberen ministukjes van zou dat waarschijnlijk minder zijn geweest. 

Al met al heb ik het rekje afgezworen en dit jaar ga ik op reis met een  kofferdekseltas.

Ik ben zelf erg benieuwd hoe dat werkt...

(ondanks de vriendelijke raadgevingen van medeforumleden lukt het mij (nog steeds) niet om foto's te plaatsen...)

Gr. Henk.

 

Link naar reactie
  • Administrator

Henk,

 

ook niet links onder (bij het maken van een topic of reactie) "klik om bestanden te kiezen" hier kan je ze direct vanuit je pc/tablet uploaden.

Link naar reactie
  • Administrator
31 minuten geleden, HvdV zei:

lukt het mij (nog steeds) niet om foto's te plaatsen...

 

Foto's kun je gewoon in de balk onder je bericht 'slepen' of via de link toevoegen vanaf je pc/mobiel. Worden dan netjes geupload.

Link naar reactie

Rit Ridder,

Natuurlijk heb ik dat als allereerste geprobeerd.

Dat verschijnt de melding: max oplaodruimte 0,1 MB (Waarom eigenijk ?)

Tja, daar doe je niet zo  veel mee...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.