Ga naar inhoud

Aanrader: olie versnellingsbak wisselen


jan67

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb vorig weekend een (heel) groot onderhoud gedaan op de Z4 (2.5i van 2005). Naast motorolie (castrol edge 0W30) heb ik ook de olie van de achteras (castrol syntrax) en de mechanische 5 bak vervangen (castrol syntrans).

Hoewel er geen specifiek onderhoudsinterval opgegeven is door BMW (lifetime fill noemen ze het), en de wagen maar 15000km gedaan heeft, had ik al vernomen dat de bak beter schakelt met nieuwe olie.

Na het onderhoud kan ik dat duidelijk bevestigen: de versnellingsbak schakelt veel soepeler, het hakerige is volledig weg. Aanrader dus als je nog met de eerste olie rondrijdt.

Groeten

  • Like 1
Link naar reactie

Hoeveel liter ging er in de versnellingsbak?

Ongeveer 1,5 liter denk ik.

Mijn versnellingsbak was gevuld met LTF-2, maar er zijn ook bakken die af fabriek met gevuld zijn met ATF als ik het goed heb. Best even nakijken wat correct is voor jouw bouwjaar en type versnellingsbak.

Link naar reactie

Ja ik heb een ltf bak (gele sticker). Ik wil de olie ook al een tijd verversen als ik 'm weer op de brug heb, maar ik was niet helemaal zeker hoeveel liter ik daarvoor moet kopen. Ik had wel een vermoeden dan ik met 2 liter zou uitkunnen, maar nu weet ik het dus zeker :)

Link naar reactie

Ik heb een automatische 6 traps transmissie

De vloeistofwissel voor een automaat en handbak zijn twee behoorlijk verschillende acties...

Handbak:

  • plug losdraaien, aftappen
  • plug terugplaatsen, afvullen
  • klaar!

Automaat:

  • plug losdraaien, aftappen
  • carter lossen, filter verwijderen (bij sommige automaatbakken zijn carter en filter één kunststof unit), magneten schoonmaken
  • nieuw filter plaatsen
  • carter terugplaatsen, plug terugplaatsen
  • afvullen
  • klaar!

NB: bij een automaatbak kan je de olie NIET in één keer vervangen; ongeveer de helft van de vloeistof blijft in de koppelomvormer achter. Hiervoor zijn twee oplossingen:

  • meerdere wissels achter elkaar uitvoeren, waardoor er steeds minder 'vuile' vloeistof in het systeem zit. Dat ziet er ongeveer zó uit: wissel 1: 50% nieuwe vloeistof; wissel 2: 75% nieuwe vloeistof; wissel 3: 87.5% nieuwe vloeistof, enzovoorts
  • je bak laten flushen: hiervoor wordt er een apparaat tussen de olieleidingen en de automaatbak geplaatst. Niet alleen krijg je hiermee wél alle vloeistof eruit, maar door toevoegen van een reinigingsmiddel aan de oude olie (dus: vóór de nieuwe olie wordt ingebracht) krijg je hiermee ook vervuiling uit de diepere krochten van de bak verwijderd.

NB2: vloeistofkeuze voor een automaat is zo mogelijk nóg kritieker dan bij een handbak! De verkeerde vloeistof resulteert niet alleen in slechter schakelgedrag, maar kan je bak (m.n. frictiemateriaal) ook blijvend beschadigen!

Link naar reactie
  • Administrator

Ik weet het niet, maar op basis van deze beperkte informatie gaat dat niet lukken ... Welke bak, hoeveel versnellingen, welke motorisering?

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 3 weken later...

Hey jan67,

Mag ik vragen waar je je groot onderhoud hebt laten doen? of heb je dit zelf gedaan? Ik wil mijn 2.5i SMG uit 2004 ook helemaal tiptop maken aangezien de onderhoushistorie niet op alle punten duidelijk is. Daar heb ik zelf de middelen en tijd niet voor. Gelukkig wel de centen ;)

Bedankt!

Link naar reactie

Bij de mijne is de bakolie ook vervangen , schakelt nu wat minder zwaar maar merkelijk meer "hakerig" , weet niet meteen of het een verbetering was dus , van de verwijdering van de CDV merk ik helemaal geen verschil :lol:

aangepast door patje007
Link naar reactie

Maar eens geïnformeerd bij Tunex (automaat-spoelen.nl) in 's-Heerenberg en voor zowel de Z4 als de X3 rekenen ze EUR 375. Het procedé duurt ongeveer 2 uur per auto.

Als ik de bak door de BMW dealer laat flushen zit ik rond de EUR 600 dus het is nogal een verschil :blink:

Link naar reactie

Partagas, misschien zijn er meer mensen hier met interesse. Dan kun je misschien nog wat korting krijgen. Ik ben in ieder geval geïnteresseerd.

aangepast door duikie
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.