Ga naar inhoud

Zoektocht naar een 3,5iS


M3tje

Aanbevolen berichten

Ik ben aan het rondkijken voor een andere Z, nou zit ik een beetje met het volgende, buiten de uiterlijkheden, M voetsteun stuur, dorpels, wat is er nou qua motor anders aan de 3,5 iS

Is het alleen de software waar de 40 pk extra vandaan komen.

Als ik zo eens een kijk wat de (zip)tuners te bieden hebben komen zowel de" gewone 3,5 als de is uit op max 380 pk.

Link naar reactie

Zijn motorisch gelijk aan elkaar. Enige verschil is echt de software.

Als je 'm laat chippen, laat het dan bij een fatsoenlijk bedrijf doen met verstand van zaken en laat ook meteen de software van de bak optimaliseren. In mijn geval heb ik dit bij Schmickler in Dld laten doen. Prijziger dan de chipboer om de hoek, maar zeker zijn geld waard.

Als je nog specifieke vragen hebt kun je me altijd een PM sturen!

Link naar reactie

Ik kan eerlijk gezegd alleen een verschil in einddempers ontdekken qua onderdeelnummers (wellicht vanwege de andere achterbumper).

Voor de rest zijn van wat ik kan zien remmen, onderstel, kats, turbos etc gelijk qua onderdeelnummers.. Het enige verschil is dat bij de 35is variabele dempers en dkg standaard zijn en bij de 35i een optie (maar ook dan zijn de componenten/onderdeelnummers gelijk). Dus zou het grootste verschil in de software zitten. Dus buiten de uiterlijke kenmerken/badges/kleurstellingen etc (ik heb het dus over de puur mechanische componenten).

Maar goed, misschien heb ik een heel specifiek onderdeel over het hoofd gezien (wat ik dan graag zou willen weten :) ). Ik heb natuurlijk niet elk boutje bekeken en ben geen e89 specialist.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

De detail verschillen zijn duidelijk, mijn reden voor de vraag is erg praktisch, er zijn als je zoekt gewoon meer "gewone 3,5 i dan s uitgevoerde.

Hoewel ik de extra aankleding erg waardeer, wil ik qua kleur, prijs en historie wel wat meer te kiezen hebben, en aan een iS valt weinig meer te upgraden, er zit bijna alles al op aan leuke dingen.

Blijft er dan nog de performance, die is dus kennelijk softwarematig uiteindelijk hetzelfde( na tuning)

Ik was eigenlijk in de vooronderstelling dat de iS een aangepaste intercooler had, maar als dat ook niet anders is zie ik geen belemmering om dan ook de "gewone" 3,5i maar in mijn zoektocht mee te nemen

Link naar reactie

Valt me sowieso op dat er in Nederland maar weinig moois te koop staat. Een handvol 35is-en en de meeste zijn (bijna) nieuw. Enige die dat niet is, is die zwarte van 43k in Den Bosch.

Veel van de 35is-en herken ik inmiddels omdat ik de markt in de gaten houd. De meeste zijn al meermalen van eigenaar gewisseld. Het grootste deel heb ik in het echt gezien en vind ik er voor leeftijd en kmstand maar belabberd uit zien. Of de vraagprijs is gewoon veel te hoog, dat kan ook. :)

Maar misschien leg ik de lat veel te hoog. Die indruk krijg ik ook bij de garage, daar staan ze elke keer onder mijn auto te kijken omdat zelfs de bodem nog niet vuil is. :hypocritesmiley:

Link naar reactie

Ziptuning bijvoorbeeld geeft op 375 pk voor zowel de gewone als de S, maar dat kan ook zijn omdat ze maar een profiel hebben en dat ze het niet de moeite vinden voor de S wat extras te doen.

Is overigens het remsysteem van de twee modellen gelijk of heeft de iS grotere diameter schijven,

MC shine had er van die mooie performance klauwen op zitten maar die zijn niet standaard ?

Ik denk dat bij een toename van 70 pk een remmen upgrade wel noodzakelijk wordt

Link naar reactie

MC shine had er van die mooie performance klauwen op zitten maar die zijn niet standaard ?

Volgens mij had hij z'n klauwen geschilderd en waren dat de standaard klauwen. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk.

Qua software kan het natuurlijk zijn dat het niet zo simpel is om het vermogen vrij te krijgen. Er zitten ontzettend veel mappings in de ecu welke nog lang niet allemaal gevonden zijn. Tuners als ziptuning tunen namelijk niet zelf in de zin dat ze zelf de hele ecu uitpluizen. Ze gebruiken volgens mij programmatuur van makers die dat al hebben gedaan (winols, alientech etc).

Daar zijn ze dus van afhankelijk qua functionaliteit. Je kan dan vaak ook al tunes kopen (en verkopen, ik geloof dat winols een credit systeem heeft).

Als je serieuze vragen hebt moet je naar het forum van bijv. bimmerboost gaan. Daar zitten lui die serieus aan de n54 tunen (eerder 600pk dan 400pk) en de exacte mogelijkheden weten. Volgens mij geeft Cobb (afaik de eerste tuner die de n54 ecu code brak) dezelfde piekvermogens op voor de 35i als 35is met hun accesport (tuningsapparaatje)

Link naar reactie

Aan de andere kant is 340 pk best wel zat voor zo,n auto hoor,ikzelf denk niet dat ik m zou chippen.

Misschien een optimalisatie tuning met iets pk winst dat zou nog wat kunnen zijn.

Ik ben bang dat de trubo,s het snel begeven als je die te hard lat werken.

Ik rijd wel dagelijks met mijn 35IS misschien ligt het dan anders.

Link naar reactie

Ik rij rond de 5000 km per jaar, dan durf ik wat verder te gaan, voor dagelijks gebruik is standaard laten, zeker met 345 pk ook niet echt een drama.

Maar ja, het kriebelt toch wel om met name bij een stoplicht andere snelle jongens even te dollen.

Link naar reactie

Als je mensen bij het stoplicht wilt dollen dan moet je een 4wd kopen (serieus). Dan ben je bijna altijd sneller.

Misschien die nieuwe tesla :wink: (maar dan moet je niet de bocht om willen :lol:)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Voor de E89 Z4 bestaan geen performance remmen als optie. Wel kun je de voorremmen vervangen door de performance brakes van de F30. Achter helaas niet ivm elektronische handrem.

Ziet er zo uit:

E89%20PerformanceBremse%20Einbau.jpg

Houd rekening met zo'n 1800 euro aan kosten...

Mbt chippen enzo: Op het Duitse Z4 forum is er genoeg over te vinden. In de 35i zit net zo veel rek als de 35is. Enige onderdeel dat niet van >>400+pk en >600Nm houdt is de DKG bak. Vandaar dat sommige fanaten juist de 35i zoeken omdat die handgeschakeld te vinden is. Bij DKG zit je bij 400pk en ca600Nm richting het einde van de veiligheidsmarge. Op die marge zit ik zo ongeveer, dat bevalt perfect!

Wat voor 35is zoek je ongeveer? Bouwjaar, kleur, specs, kmstand, budget?

aangepast door Toink
Link naar reactie

Wellicht passen de performance brakes van de 135i / e90 ook wel. Die zijn nog iets groter (6 pots ipv 4 pots). Net als wat de nieuwe M5 heeft.

Dat is wat ze in dit draadje doen, maar ik weet niet of daar nog speciale aanpassingen zijn gebeurd:

http://e89.zpost.com/forums/showthread.php?p=12039187

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.