Ga naar inhoud

Krakend onderstel


Peter Puijk

Aanbevolen berichten

Sinds een tijdje heb ik enorme last van kraken en tikken in het onderstel. Bij optrekken, remmen en het (ook heel voorzichtig) nemen van drempels. Het lijkt van achter bij de wielen te komen, zowel links als rechts. Weet dit niet zeker, zou ook van midden li/ re kunnen komen.

Het zijn soms zachte en soms echt harde tikken die ik kan horen en ook voelen.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

aangepast door Peter Puijk
Link naar reactie

Alvast bedankt,

Rubber in de voorste draagarmen zijn vorig jaar nog vervangen, dus ik hoop/ denk dat deze het niet zijn.

Topmounts klinkt ook wel logisch, zag laatst bij een renovatie van een M5 dat daar inderdaad wel wat herrie vanaf kan komen, maar ja, veren kan ook.

Toch maar wegens op de brug zetten. En kijken.

aangepast door Peter Puijk
Link naar reactie

Als ze verbogen zijn kunnen ze aanlopen. Maar dat is meer een schrapend/piepend geluid lijkt me.

Of ze moeten los zitten natuurlijlk.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Hoewel een z3, hebben wij ook het zelfde euvel.

Maar soms was het er wel en dan weer niet (iedere keer als hij op de brug was geweest om te kijken was het weg)

Een hard metaalachtig geluid alsof er iets in de spaken van de velgen zit zeg maar.

Afgelopen woensdag ben ik bij iemand langs geweest die iets van 40 jaarbmw ervaring heeft.

Zijn conclusie is voor 90% : binnenste homokneten op de achterste (aandrijf) assen.

Misschien kun je hier wat mee....

Link naar reactie

Heb ik jaren geleden ook gehad, bleek de centrale bout van de strutbars te zijn die bij het schutbord samenkomen, zat een beetje los, geeft inderdaad een metaalachtige klik als er wat torsie ontstaat. Door Ruud van Vuuren ontdekt en vastgedraait.

Link naar reactie

Mocht het bovenstaand het niet zijn zou ik toch eens kijken naar de ankerplaaten.

Het maakt ook nog verschil of het droog of nat weer is.

Klein beetje WD40 achter de plaaten spuiten deed al wonderen.

Het geluid werd voornamelijk hoorbaar bij remmen, ook als je de ZZZZ op de handrem trekt

en je gaat in de auto zitten, dan hoor je dat ook.

Succes

Link naar reactie

Mochten het gebroken veren zijn dan stuur maar een PM, heb nog een setje liggen....kan je zo hebben

Dank je Ruud voor dit mooie aanbod. Ik hoef er geen gebruik van te maken, zal hierna de oplossing voor mijn probleem even in het forum zetten.

Nogmaals dank.

Peter

Om het hele verhaal af te maken zal ik de oplossing voor mijn probleem beschrijven

Allereerst iederen bedankt voor het meedenken en de gegeven suggesties.

Vandaag was ik weer helemaal klaar mee en ben langs mijn garage gereden. Na even 10 meter te hebben gereden met de monteur, die het ook direct hoorde, hebben we de auto op de brug gezet. De monteur eronder en ik heen en weer rijden, aparte ervaring als zo' n brug omhoog staat trouwens.

Het zat dus niet achter, maar de verstevigingsplaat ( die grote aluminiumplaat die tussen het motorblok en chassis zit) zat dus niet helemaal vast. De torsie geluiden werden dus doorgegeven aan het gehele chassis. Dus daarom voelde ik het aan mijn kont

Aandraaien met de luchtsleutel en probleem is weg.

Weer goed geholpen door mijn monteur bij garage Heersmink in Harderwijk.

Alhoewel Ruud dit natuurlijk ook direct had gevonden . Ruud, die er vorig jaar ook achter kwam dat die hele verstevigingsplaat helemaal niet onder mijn auto zat toen ik mijn schokbrekers liet vervangen.

aangepast door 2.5si
Link naar reactie

Ik zit een beetje met verbazing te lezen dat in eerste instantie die verstevigingsplaat helemaal miste.

Als je in de bmw werkplaatshandleiding kijkt, verbieden ze expliciet met de auto te rijden als deze plaat er niet onderzit vanwege veiligheidsissues.

Degene die dus ooit die plaat eronderuit heeft gehaald was dus flink fout bezig....

  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.