Ga naar inhoud

Oliepeil/olie peilen.


RobPt

Aanbevolen berichten

Waar ik beslist ontzettend van baal is dat er een peilstok ontbreekt om de olie te kunnen peilen. *) Eens temeer omdat ik niet kan peilen voor vertrek maar pas na een kilometer of tien en omdat die elektronische oliepeiler niet consequent is. Het peil gaat op en neer met een kwart of halve liter op die groene schaal. Snelheid en/of toerental maakt niets uit. De olietemperatuur is wel altijd constant d.w.z. in overeenstemming met de omstandigheden waaronder en de wijze waarop gereden wordt.

Kortom, ik vertrouw in dit geval dat elektronische geval voor geen meter uhh ...... liter!

- meer mensen die ervaring?

- waar bevindt zich de sensor die de olie peilt?

*) Ja, ik ben zo gek die tussen de APK's wel eens onder de motorkap kijkt .............

Rob

aangepast door RobPt
  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Geheel en al ter zijde, maar het wordt genoemd: E85 peilsysteem gaat in stappen van een halve liter ...

Ontopic: ontbreken van een peilstok is helaas een van de geneugten van een "moderne" auto. Rob, schommelt het ook als eenmaal alles goed is opgewarmd (dwz toch nog wat later dan de olie op bedrijfstemperatuur is)?

Link naar reactie

Ik deel je frustratie maar ik heb mij er bij neergelegd.

In het begin heb ik regelmatig gecontroleerd wat het peil deed om er zo achter te komen hoe het precies werkt en wanneer ik wat moet bijvullen.

Nu kijk ik af en toe nog omdat ik weet dat het verbruik wel meevalt,ik probeer het peil wel op max te houden ,dus boven het bovenste streepje.

Ik heb kortgeleden de olie en het filter vervangen en daarbij viel mij op dat ik na er 6,5 liter olie in te hebben gegooid net op het bovenste streepje zat.

Kortom het is even wennen maar ach noem het maar vooruitgang.

Link naar reactie

Bij mijn 2.5 si gaat het in stapjes van 1/4 liter.

Ik ben wel benieuwd of hij even snel zakt van de eerste 1/4 liter of bij de laatste.

Ik heb de indruk dat hij op de helft (dus bij een 1/2 liter) blijft staan!?

Link naar reactie

.......ontbreken van een peilstok is helaas een van de geneugten van een "moderne" auto. Rob, schommelt het ook als eenmaal alles goed is opgewarmd (dwz toch nog wat later dan de olie op bedrijfstemperatuur is)?

Nou ik ervaar het meer als verkeerde zuinigheid. Dat moderne valt ook nogal mee als het gaat om het olie peilen zonder de motorkap te openen. Om even een heel spectaculaire auto te noemen: de Renault 9, die had in 1982 al een elektronische oliepeil voorziening. Uiteraard zonder prachtige schermen waar alles grafisch wordt weergegeven maar dat had uiteindelijk in die tijd geen enkele auto. Maar een peilstok had de Renault 9 nog steeds!

Met wat ik in mijn openingstopic omschreef als niet consequent heeft wellicht tot misverstanden geleid maar ik bedoelde daarmee dat de ene dag het peil halverwege op de groene balk stond en de dag daarna op een kwart boven het minimum peil. En dat wisselde zo een dag of 4. Slechts één keer is het voorgekomen dat ik op dezelfde dag 's morgens een hoger peil aflas dan 's middags.

Maar door onderstaande reactie ben ik eens gaan redeneren om vervolgens iets uit te proberen.

Bij mijn 2.5 si gaat het in stapjes van 1/4 liter.

Uitgaande van het instructieboekje is het verschil tussen minimum en maximum één liter. Het laatst afgelezen peil was 1/4 boven minimum en dat zou dus bij een lineair verloop, al of niet in stapjes, inhouden dat het peil 1/4 liter boven minimum stond.

M.a.w. totdat die 1/4 liter is verbruikt blijft het oliepeil op een 1/4 boven minimum staan. Hoeveel het daadwerkelijk is kun je daardoor niet zien. Een peilstok met streepjes geeft beslist een nauwkeurige aanduiding en een beter beeld van het olieverbruik dan stappen van een 1/4 liter op een prachtig grafisch scherm!

Maar goed, ga ik verder. Als ik maximaal een 1/4 liter olie bij zou vullen zou hij dus een 1/2 liter boven minimum op de groene balk moeten aangeven! Zo gezegd zo gedaan en inderdaad: een 1/2 liter boven minimum. Meteen nog maar 1/4 liter bijgevuld en inderdaad: 3/4 liter boven minimum of zo je wilt 1/4 onder maximum. :)

Kortom, het is zeer aannemelijk dat het oliepeil in stappen van een 1/4 liter wordt aangegeven. Ik schrijf aannemelijk omdat Veloce helaas niet heeft vermeld of hij dit (ook) proefondervindelijk heeft vastgesteld of uit andere bron heeft. Maakt verder ook niet uit. Vermoedelijk ben ik door het heen en weer 'stappen' van de meter op het verkeerde been gezet en heb daar voorbarige conclusies aan verbonden v.w.b. een evt. defect.

De sensor heeft hoogstwaarschijnlijk op het punt gestaan om van een 1/2 liter naar een 1/4 liter boven minimum te 'stappen'. Deze gedachte werd nog versterkt doordat na de 2de maal bijvullen van een 1/4 liter olie de meter in eerste instantie nog steeds een 1/2 liter boven minimum aangaf en pas enige tijd later 3/4 !

Ik vergelijk het maar met het lampje dat aangeeft dat je op reserve rijdt. In een bocht springt het soms aan om vervolgens op de rechte weg nog kilometers lang uit te blijven.

Hoe dan ook, het peil staat nu op 3/4 liter boven minimum en zodra dit naar een 1/2 liter verspringt ga ik onmiddellijk weer een 1/4 liter bijvullen en zien of hij dan weer 3/4 liter aangeeft. In eerste instantie is mijn probleem m.b.t. het aflezen van het peil op de groene balk opgelost en zijn mijn zorgen over de evt. slechte/verkeerde werking van de sensor weggenomen.

Iedereen bedankt voor het meedenken en zijn reactie.

O ja, ik wil nog steeds een peilstok .........

Rob

aangepast door RobPt
Link naar reactie

Krijg nou wat, helemaal vergeten te controleren voorafgaande aan de proefrit. Het onderstaande plus nog wat klein spul zat er wel allemaal bij maar een peilstok ........ shit, shit, shit ....

x5yrcw.jpg

Zal de dealer eens bellen want dat laten we natuurlijk wel zwaar meewegen bij onze beslissing.

Rob

Link naar reactie

Mooi verhaal, mijn z3M coupe heeft gewoon een peilstok en daar kijk ik regelmatig naar, maar ik verbruik vrijwel niets aan olie en ik ben nu 157k km verder. Ik vind het vreemd dat een vrijwel nieuwe z4 blijkbaar olie verbruikt..... Schijnt ook niet echt een probleem te zijn bij de s50 motoren, die hebben alleen maar problemen met lagerschalen hahaha

Link naar reactie

Geheel en al ter zijde, maar het wordt genoemd: E85 peilsysteem gaat in stappen van een halve liter ...

Dat is dan als je het op je navigatieschermpje ziet, denk ik?

Mijn E85 had geen ingebouwd navigatiescherm, dus het oliepeil werd weergegeven in het kleine display onder de snelheidsmeter. Dat ging echt in één stap van "OK" naar een hele liter bij moeten vullen.

Ik ben er toen zelfs nog mee terug geweest naar de dealer, want hij had net een beurtje gehad. Dus hoe kan het dat er bij de beurt niks aan de hand was en ik twee weken later - op een Italiaanse berg - opeens een hele liter bij moet vullen? Ik heb toch niet in twee weken een liter olie verbruikt? Zij gaven toen aan dat ze helaas ook geen andere manier hebben om het peil te controleren dan via het display - en dat kan dus ineens omslaan.

Link naar reactie

Ik vind het vreemd dat een vrijwel nieuwe z4 blijkbaar olie verbruikt.....

Nou ik heb totaal geen probleem met een verbruik van minder dan een 1/4 liter op ruim 21.000 km. Als acceptabel, technisch gezien dan maar hoogstwaarschijnlijk niet voor je portemonnee of gemoedsrust, geldt nog steeds een verbruik van ca. 1 liter/1000 km. Maar, en daar wil ik niet omheen draaien, zo'n verbruik zou voor mij (ook) niet acceptabel zou zijn. Of weg met die auto of het blok reviseren. Ik krijg pas argwaan als een gezonde motor zgn. geen olieverbruik heeft zoals velen beweren over het olieverbruik van hun auto!

En om een reeds wijd openstaande deur nog verder open te trappen: de rijstijl speelt natuurlijk een zeer grote rol. Of er in mijn geval van een stijl sprake is kan ik zelf niet beoordelen maar anderen beweren dat mijn manier van rijden als 'alles vernietigend' moet worden beschouwd :lol: Echter mijn auto's en motoren worden wel altijd eerst op de juiste wijze bedrijfstemperatuur gebracht alvorens er echte prestaties worden gevraagd. Daarom ben ik zo blij met de olietemperatuurmeter in de Z4.

Die zegt duizend maal meer over de (bedrijfs-)toestand van de motor dan de koelvloeistoftemperatuurmeter.

O ja, en ze worden ook altijd volgens het boekje/de regels onderhouden en krijgen extra aandacht als ik weer eens lekker bezig ben geweest!

Rob

aangepast door RobPt
Link naar reactie

Bij mijn 2.5 si gaat het in vier stappen van 1/4 liter, en m'n dealer adviseert om pas een hele liter bij te vullen als het lampje gaat branden.

Ik heb dit trouwens nog niet meegemaakt, ik ben sinds aankoop slechts 1/2 kwijt.

PS Ik heb ook liever een peilstok, alhoewel misschien moeten we met de tijd mee, en op de moderne techniek vertrouwen.

aangepast door Veloce
Link naar reactie

alhoewel misschien moeten we met de tijd mee, en op de moderne techniek vertrouwen.

Zolang de olie nog gewoon onder de motorkap wordt bijgevuld lijkt het mij extra werk om weer in de cabine te gaan zitten om naar het oliepeil te kijken en weer terug te lopen om er evt nog wat bij te doen of de dop er weer op te draaien...

Het heeft niets met moderne techniek te maken, het is gewoon een bezuinigingsmaatregel. Geen oliepeilstok, geen peilstokbuis. Scheelt weer 2 euro voor de fabrikant. De elektronische olieindicator moet er toch wel in om de bestuurder te attenderen op het oliepeil. (dat is wel moderne techniek cq comfort en wordt marktconform vereist)

Daarom ben ik zo blij met de olietemperatuurmeter in de Z4.

Die zegt duizend maal meer over de (bedrijfs-)toestand van de motor dan de koelvloeistoftemperatuurmeter.

Nee hoor, het zegt niet duizend maal meer, het zegt andere dingen. Een olietemperatuurmeter geeft een betere indicatie wanneer een motor op bedrijfstemperatuur is (dus wanneer je het gas goed kan opentrekken), maar een koelvloeistofmeter geeft een betere indicatie wanneer je motor aan het oververhitten is (dus wanneer er iets mis is). Bijvoorbeeld in de bergen, of vaker, wanneer er iets mis is met het koelsysteem (koppakking bijvoorbeeld, dan kan je -als je oplet althans- nog op tijd stoppen om je blok te redden....).

Idealiter heb je dus gewoon beide want ze dienen eigenlijk niet voor hetzelfde doel.

Sowieso erger ik me altijd een beetje aan het gebrek aan instrumenten in de cockpit van huidige auto's. Veel auto's hebben helemaal geen temperatuurmeter meer. In een sportauto hoort m.i. een koelwatertemperatuurmeter, olietemperatuurmeter, oliedrukmeter en accuspanningsmeter.

Maar er zijn maar weinig merken die een goede historische band hebben met aanwijsinstrumentaria en dat nu nog in hun interieur verwerken. Citroen bijv. doet dat deels nog.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Zolang de olie nog gewoon onder de motorkap wordt bijgevuld lijkt het mij extra werk om weer in de cabine te gaan zitten om naar het oliepeil te kijken en weer terug te lopen om er evt nog wat bij te doen of de dop er weer op te draaien...

Ik denk dat het de bedoeling ook is om de werkwijze te veranderen ,makkelijker voor de noob.

Als de auto begint te mekkeren gooi er dan 1 liter olie in ,dat is de bedoeling.

Dat wij nou zo anaal zijn en vinden dat het oliepeil pas fijn is als het op max vulling staat is voor de fabrikant niet belangrijk.

En misschien voor de gemiddelde bestuurder ook niet,en voor de motor maar een beetje .

Als je bij een peilstokloze auto zoals bv de e89 de olie precies op max peil wilt vullen moet je starten,laten peilen,stoppen,evt bijvullen en dan weer starten.

Maar vul niet net teveel bij want dan krijg je ook een foutmelding en wanneer je auto via internet met de dealer in verbinding staat gaat die je ook nog bellen dat je naar de garage moet komen .

Beter wen je aan de nieuwe manier van doen en leer je ermee leven haha.

Link naar reactie

Ja maar er zal ook zo nu en dan een beurtje uitgevoerd moeten worden.

Dan wordt je toch helemaal gek als je steeds in de cabine moet kruipen om steeds op dat metertje te kijken?

Ten minste, als ik de olie vervang, dan peil ik toch zeker een keer of 3/4

Goed, dat is dan het probleem van de monteur, maar het is gewoon een onhandige bezuinigingsmaatregel imho.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Guido,een moderne monteur peilt niet.

die laat de olie eruit lopen en vult dan gewoon de voorgeschreven hoeveelheid bij.

Meer niet.

Ik heb onlangs ook de olie vervangen en toen ik zover was vroeg ik aan Eric (de garagehouder van wie ik die dag van een brug gebruik mocht maken) ja eh en nu gewoon 6,5 liter erin gooien en klaar?

Yep was het antwoord meer hoef je niet te doen.

De volgende dag in het menu naar het peil gekeken en tja dat was prima in orde dus het zal wel goed zijn.

Ik geef toe ik zou ook liever een peilstokje hebben hoor maar ja het is nu anders.

Link naar reactie

Ik moet toch meer vullen dan de voorgeschreven hoeveelheid. Scheelt bijna 1 liter. Maar ik laat de olie dan ook warm uit de motor lopen, een tijdje lang.

Dan stroomt ook je vanos etc goed leeg. Scheelt kennelijk toch. En ik vul 'm tot de max streep.

Ik stond er ook van te kijken, maar er ging toch bijna 7,5 liter in.

Met 6,5 liter zal ie ook wel draaien, maar toch.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Mijn ervaring met de andere twee Beemers is ook nog eens dat de peiling alleen werkt als je er een tijdje mee gereden hebt. Geef mij maar een peilstok, dan ben ik maar liever ouderwets.

Heb ook begrepen dat teveel olie ook weer niet goed is.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

^ Sander, heb de functie van olie peilen gevonden, maar deze geeft 2 streepjes aan (max en min) laat ook de text zien wordt gemeten.

Krijg alleen geen resultaat te zien, doe ik iets fout.

aangepast door Enigma
Link naar reactie

mwah ,als je de boel een beetje normaal bijhoud kan het geen kwaad,en ook al zou het peil onder de norm gemeten worden treed er zolang je oliedruk genoeg hebt bij een rustig lopende motor echt geen schade op.

We moeten nu ook weer niet gaan overdrijven toch?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.