Ga naar inhoud

Essentieel autogereedschap voor basis onderhoud


glnk

Aanbevolen berichten

Ik baal ervan als ik steeds moet wachten tot mijn monteur tijd heeft om aan mijn auto te werken. Deze monteur heb ik alleen nodig omdat ik zelf het materiaal niet heb om aan mijn auto te werken. Met het juiste gereedschap zijn bepaalde veel voorkomende taken eenvoudig zelf te doen zoals remvloeistof vervangen en remleidingen ontluchten, motorolie vervangen, wielen wisselen, remblokken of remschijven vervangen etc. Ik ben nu bij eeen punt dat ik zelf gereedschap ga aanschaffen om niet meer afhankelijk te zijn van die beunhaas monteur.

Wat heb ik allemaal nodig?

- Goede krik die onder een lage auto kan (de brug bij de autogarages zijn vaak al te hoog)

- Assteunen

- Kruissleutel om de wielbouten los te draaien

- Momentsleutel om de bouten weer op de juiste spanning te krijgen

- Ratelsleutel met doppen in verschillende maten. Welke maten komen het meest voor?

- Drukpomp of vacuumpomp om de remmen te ontluchten.

Ik denk dat ik met bovenstaande al aardig ver kom maar wat is goed gereedschap?

Mijn Z4 is behoorlijk laag dus de krik moet erg laag zijn maar toch behoorlijk hoog kunnen, anders is het beperkt bruikbaar.

Kunnen jullie mij advies geven? Welk merk gereedschap is goed? Welke maten zijn handig?

Link naar reactie

Een onderwerp naar mijn hart! :clapping:

Met kennis, geduld, goed basisgereedschap en een klein beetje lef kan je een boel van het reguliere onderhoud prima zelf doen!

Kruissleutels zijn niet mijn kopje thee, in plaats daarvan gebruik ik een lange momentsleutel met een kort verlengstuk op de ratel. Een goedkoper alternatief is een (telescopische) wielsleutel.

Voor remmen ontluchten gebruik ik iets dat hier op lijkt: http://www.tools.vocor.nl/index.php?action=article&aid=295&group_id=71〈=NL

Doppen kan je het beste als set kopen, dat is meestal goedkoper dan losse doppen + ratel aanschaffen.

De meest gangbare dopmaten in automotive zijn: 6,7 (voor slangklemmen), 8, 10, 13, 15, 17, 19. Sommige wielmoeren zijn groter (21mm), en 't kan zijn dat je een nóg grotere dop nodig hebt voor bijvoorbeeld de dop van je oliefilterhuis (ik ken de Z4 onvoldoende, bij de Z3 is dat 32mm of zo) .

lightning87's tips wil ik nog een keer benadrukken: soms zijn steek-/ringsleutels handiger dan doppen, en ook een paar goede tangen en schroevendraaiers mogen niet ontbreken! En licht, dat kan je nooit genoeg hebben: een of meerdere (LED-)looplampen maken het verschillen tussen 'prutsen op de tast' en 'zien wat je doet'.

Tip: gebruikt gereedschap van de kwaliteitsmerken (Stahlwille, Facom, Gedore, Snap-On) is vaak via Marktplaats te vinden. Dan heb je A-kwaliteit voor B-/C-kwaliteit prijzen...

Voor mij is bij aankoop de afweging: als ik het veel gebruik (doppenset, sleutels, schroevendraaiers), dan ga ik voor de beste kwaliteit die ik in mijn budget kan krijgen, gebruik ik het incidenteel, dan neem ik genoegen met B-/C-kwaliteit of huur ik het stuk gereedschap dat ik nodig heb.

Als je geen zin hebt om een klein vermogen uit te geven: een merk als Mannesmann levert acceptabele doppensets voor weinig geld. Mijn ervaring is dat Brezan met gereedschap in 99% van de gevallen duurder is dan webwinkels.

Wat ik nog mis (alles hieronder is als 'budgetversie' voor EUR 10 of minder/stuk op de kop te tikken):

  • opvangbak(ken) voor motorolie/koelvloeistof, etc.: er zijn speciale platte bakken met een schenktuit die handig zijn als je auto maar een paar cm omhoog kan
  • voelermaten voor bougies: niet elke bougie die vers uit de verpakking komt heeft de correcte vonkafstand...
  • interieurdemontageset: hiermee haal je zonder beschadigingen je interieurpanelen los
  • sterke magneet, al dan niet op een telescooparm: voor dat kleine onderdeeltje dat nét wegspringt wanneer jij het niet wilt...
  • 't is geen gereedschap, maar je set aan schoonmaak- en smeermiddelen is net zo belangrijk: WD40 (om vastzittende delen 'los te weken'), remreiniger (schoonmaakmiddel/ontvetter), kopervet (voor metaal-op-metaalverbindingen die later weer los moeten, denk aan wielmoeren)

Hopelijk is 't niet tegen de huisregels om wat webshops voor gereedschap en aanverwanten te adviseren (mijn enige relatie is dat ik er tevreden klant ben):

http://www.toolsnmore.nl/content/home

http://www.hbm-machines.com/

http://www.tools.vocor.nl/

  • Like 1
Link naar reactie

heb jij ervaring met tbs aachen ?

zie trouwens dat je er nog geen bougiesleutel bij hebt staan.

Nee, ik heb geen ervaring met TBS (what's in a name?).

Ik had 't geluk dat ik mijn Facom-/Stahlwille/Gedore-spulletjes uit faillissementen op de kop tikken. De een z'n dood... :hypocritesmiley:

Bougiesleutel: goed punt. Een beetje doppenset heeft er meestal wel eentje aan boord, maar zit die niet ook bij de set boordgereedschap van een Z4?

Link naar reactie

Meen je dat?

Ik dacht dat het altijd wel aardig was, maar ja geen hands on ervaring (wel bekeken en wezen voelen in winkels toen in voor een gereedschapskar aan het shoppen was).

Was het een bitje of zo'n haaks sleuteltje?

Die laatsten kunnen idd wel buigen als je er teveel kracht op zet, maar dat kan ook met topgereedschap.

Ik heb bij de marine wel eens een compleet gebogen 24mm haakse inbussleutel zien liggen..... Daar had iemand een pijpje (3m oid) opgezet :lol:

Overigens vind ik merken als stahlwille en hazet eigenlijk te duur voor wat ze bieden.

Zelf koop ik veel merken uit de 'middenmoot'. Zo heb ik een complete kar van kraftwerk (zwitsers merk, maar laat alles in taiwan maken), die het trouwens prima uithoudt.

Maar ik koop ook regelmatig wel spul van facom of beta. Zeker als ik 1 enkele speciale sleutel oid moet hebben (een remleidingssleuteltje ofzo in een maat die je nog niet hebt en op dat moment wel nodig hebt). Doorgaans is dat makkelijk verkrijgbaar.

En ik koop ook heel veel goedkoop chinees spul. Ik bedoel: je kan een afperssetje voor je koelsysteem uit china kopen voor 80 euro, of een setje van hazet voor 950 euro. Dat is een hele makkelijke keuze hoor :wink:

In Pim's lijstje mis ik dopje/sleutel 16. Als je die niet hebt is het onmogelijk om aan een bmw van 10 jaar oud of nieuwer te sleutelen. En die dop/sleutel zit meestal niet in een samengestelde compacte gereedschapskoffer (die hebben vaak alleen de gangbare maten).

WD40 is leuk voor de '1001 oplossingen', maar als kruipolie vind ik het ongeschikt. èchte kruipolie werkt zoveel beter.

Als je enigzins aan een z3/z4 wilt sleutelen is dit toch wel het minieme lijstje naar mijn mening:

- krik (lage onderste stand, en zoveel mogelijk hefhoogte) + assteunen (die minimaal die krikhoogte halen)

- Doppenset 1/4"+1/2"- er zijn veel mooie gecombineerde sets te vinden. Zorg ook dat er een 1/4" schroevendraaierhandvat bij zit. Tevens een wringijzer/t-bar, waar je een verlengpijpje op kan zetten!

- Bitjes (of 1/4" opzetstukjes): inbus t/m 10mm (14mm nodig voor diff oliedop!), torx t/m t30. Dit zit soms bij een uitgebreide doppenset in.

- Schroevendraaiers

- tangen (knip, waterpomp, combinatie etc)

- steek/ring van 5.5mm t/m 24mm oid.

- bahco t/m 36mm (oliefilterhuis is 36mm geloof ik, wat vaak voor een dop te groot is)

- momentsleutel 1/2" (ca 40-210Nm)

- Bandenlichter of klein breekijzer oid om speling op draagarmen etc te vinden.

En als je echt gaat sleutelen dan zal je ook trekkers moeten hebben, hamer met verschillende doorslagen, seegerringtangen, etc etc.

Een kruissleutel gebruik ik nooit.

Link naar reactie

aha... Die zou niet moeten mogen draaien.

Is de bit zelf gedraaid (die hoort misschien te breken; gehard staal), of is ie in die chroom dophouder gedraaid?

Link naar reactie

In nederland is snap-on wel duur ja. In de us niet. Daar heb je ook veel merken die je hier nauwelijks ziet: mac tools, cornwell etc. Ook zijn daar bepaalde typen gereedschap veel meer in trek dan hier. Bijv. een ratel met metalen handvat (ipv een kunststof of softgrip), en ratels met een scharnierkop.

Maar zolang een leuke gereedschapskar van stahlwille meer dan 3500 euro kost hou ik gewoon mijn kraftwerk kar die evenveel bevat voor 1/3 van de prijs. Daar zit ook levenslange garantie op :)

Maar dat vind ik voornamelijk merken voor doppen/sleutels. De beste schroevendraaiers komen imho van PB swiss (of ander gespecialiseerd merk zoals Wiha, en de beste bitjes weer van Wera), de beste tangen komen van NWS (of knipex), de beste hamers van Peddinghaus dus als je het beste van het beste wilt kom je bij veel specifieke gereedschappen weer bij specifieke merken terecht. Nadeel is dat je dat nooit allemaal bij elkaar in 1 set vind, bijvoorbeeld geschikt voor in een kar. Dus met goed passende inlegstukken etc. Dat maakt het werken met een kar zo prettig: je dingen heel makkelijk pakken en opbergen, en je ziet met zulke inlay's gelijk wat je mist.

Je krijgt met losse merken altijd weer een enorme berg ongesorteerd gereedschap.

Een kar die netjes en compleet is sleutelt heel efficient vind ik.

Gelukkig heb ik het meeste gereedschap onderhand wel liggen. Een remmenontluchter heb ik overigens niet. Ik heb er laatst eentje geleend en die vond ik maar matig. Vaak zit er zo'n passtukje aan die om je ontluchtingsnippel past, maar als ie net niet 100% aansluit, zuig je ook lucht mee, en is het niet te zien of dat uit het systeem komt of niet. Iemand laten pompen vind ik altijd nog de meest gecontroleerde methode.

Maar voor een 1 persoonssysteem is zo'n powerbleeder die druk op het reservoir zet wellicht beter.

1 ding snap ik echter niet van dat ding, en dat is dat ze eerst het reservoir leegzuigen (dat is idd goed), maar daarna gelijk dat ding erop zetten. Als je dan druk gaat uitoefenen, dan loop je volgens mij de kans dat je in het begin toch lucht het systeem in forceert, omdat je eerst druk gaat opvoeren (lucht in de slang en een beetje in de pomp komt eerst in het reservoir), voordat er pas remvloeistof uit die bleeder door de slang in het reservoir komt.. Eerst een scheutje vloeistof in het reservoir is lijkt mij beter omdat je dan dat complete risico elimineert. Maar dat is mijn visie.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Waterpomptang kan wel. Of een grote schroevendraaier oid .

ik heb ook zo'n setje met plaatjes en schroefpennen, maar dat is vooral nodig als bijv de handrem op de klauw zit.

en het werkt natuurlijk makkelijker, maar ik heb jaren zonder gedaan.

Link naar reactie

^ En zit de handrem op de klauw bij een Z3?

Ik heb ooit alleen de achterremmen gedemonteerd om piepende remmen te verhelpen, voorrem nog geen ervaring mee.

Ik sleutel overigens ook wel eens aan een vw polo.

Link naar reactie

Steeksleuteltje 32 om de koelvin te verwijderen. blokkeertool kopen of zelf (laten) maken( heb ik wel een tekening van ergens). Scheelt heel veel vloeken en pleisters :)

Torx 50 om de riem spanners te ontspannen indien hier een torx in zit, bij de oudere modellen zit hier dacht ik gewoon een boutkop.

Remzuigers kun je met de oude blokken gemonteerd terug duwen met een grote schroevendraaier, een terugstel tooltje is ook niet zo duur, is maar wat je wilt natuurlijk.

universeel meter om electrische storingen te kunnen oplossen, bijv. laden van dynamo of kortsluitingen te vinden of defecte zekeringen (zeker bij zekeringen is meten is zeker weten)

Inbus 7 om de remklauwen los te draaien, zit meestal niet in standaard set.

Remvloeistof kun je ook ontluchten door de pedaal in te trappen en boutje los te draaien en dit te herhalen, werkwijze is wel bekend of op te zoeken, moet je wel met 2de persoon zijn. Anders een vulapparaatje kopen die vanonderuit vult. Opvangflesje met stukje slang voor op de nippel te zetten met leeglaten en ontluchten.

Moment sleutel kan handig zijn maar in de meeste gevallen is met beleid aandraaien ook goed, behalve natuurlijk bouten waar het echt belangrijk is.

uitschuifbaar magneetje, handig voor boutjes moertjes schroefjes die je hebt laten vallen :)

Zo`n opvangbak voor olie waar je ook de olie in kunt bewaren en makkelijk kunt overschudden in de lege flessen.

Setje trechters in verschillende maten

Poelietrekkers, ook handig om je rubbers van de draagarm te trekken. ik heb zelf een tooltje gemaakt om deze ook weer erop te kunnen persen met draadstangen. (bij speling op de kogels vervang ik meestal complete draagarm, ebay checke)

Breekijzer, hamers, ook een rubberen hamer is handig.

en voor de rest natuurlijk doppenset, inbusset, torxset, schroevendraaierset. ring en steeksleutels en vast nog wel wat dingen waar je vanzelf achterkomt.

Spuitbussen WD40, contactspray, remmenreiniger voor te ontvetten en poetsdoeken :)

Goed lampje.

als de krik niet onder de auto past de auto even op 2 plankjes rijden zodat er meer grondspeling is.

Oja merken gereedschap, ligt eraan wat je uit wilt geven en kan natuurlijk, ik denk altijd wat kost het om de auto naar de beun/garage te brengen en verdien ik dat terug!

Zo alvast wat tips en ideeen.

oeps zie net dat al wat dingen zijn gemeld, tja beter 2 keer dan geen keer :lol:

aangepast door bmweetje3
Link naar reactie

Steeksleuteltje 32 (dan waarschijnlijk een hele platte) is specifiek iets voor de z3 afaik. Technisch gezien is dit een z4 topic :lol: Voor zover ik weet komt 32 niet in de z4 voor, maar ik heb nog niet alle boutjes gehad :wink:

Maar dat terzijde :)

Link naar reactie

Guido,

Heeft de Z4 dan niet zo`n visco koppeling op de koelvin?

Ben nog niet zo thuis in de Z4 maar daar liggen toch gewoon dezelfde motorblokken in?

Ik heb zo`n zelfde 3.0 in mijn e46 als in jou Z4 (helaas zonder die extra blazer :muur:) en daar heb ik toch echt steeksleutelke 32 nodig voor de visco koppeling

Link naar reactie

Jullie basis onderhoud gaat een stuk verder dan wat ik in gedachten had, haha. Ik ben een beginner en voor de (voor mij) grote of complexe dingen ga ik gewoon naar de specialist. :)

Ik kwam er vandaag achter dat mijn draagarm bushings aardig wat speling beginnen te krijgen. Binnenkort wil ik die vervangen voor Powerflex bushings. Dat lijkt mij al een behoorlijk karwei voor een beginner als ik. De auto moet dan toch weer opnieuw uitgelijnd worden dus dat zal wel weer een tripje naar een professionele sleutelaar worden :)

aangepast door glnk
Link naar reactie

glnk,

check dan van te voren eerst hoe de fusee kogels zijn, als die speling laten zien kun je beter de draagarm compleet vervangen.

De draagarm rubbers is niet zo`n lastig klusje en uitlijnen kun je gewoon terecht bij de bandenboer als die een uitlijn apparaat hebben. Rubbers als die er lastig afgaan ff inflexen of met de handzaag, wel opletten dat je de draagarm niet inzaagt :-)

rubbers monteren heb ik me een een tooltje voor gemaakt, 2 stukken ijzer die je met draadeinden naar mekaar toe kunt draaien. 1 ijzer steek je door een gat van de draagarm en het andere tegen de rubber. moeren omstebeurt aandraaien en je trekt de rubbers zo op de arm, wel op de juiste positie letten!

ook meteen even de stuurstangen de moeren gangbaar maken, kunnen nog wel eens heel vast zitten en dan sturen ze je weer weg of ze slaan ze stuk als je pech hebt.

Laat maar weten of je het zelf gaat doen en of het gelukt is.

Link naar reactie

Vandaag even langs Brezan geweest om te informeren en kijken wat ze allemaal verkopen. Leuk spul van Hazet maar dat was behoorlijk aan de prijs. Kraftwerk hadden ze ook en dat spreekt mij opzich wel aan omdat het degelijk spul lijkt met levenslange garantie en voor een redelijke prijs. Eigenlijk is Kraftwerk al overkill voor de incidentele sleutelaar. Je kan om te beginnen ook prima een setje van de bouwmarkt of Aldi/Lidl kopen zei hij. Misschien was het niet zo'n hele goede verkoper, eerlijk was hij wel :)

Ze adviseren wel om voor 1/2 te gaan of anders 3/8. De 1/4 maat wordt bijna niet gebruikt en is eigenlijk alleen handig voor in het dashbordkastje onderweg maar verder niet. Met onderstaand setje kom je een heel eind, zei hij:

2014-07-11%2017.24.03-1440.jpg

Maarjah zo'n zelfde setje kost bij de Aldi/Lidl een paar tientjes? Volgens mij zit daar een 1/2 ratelsleutel en een 1/4 ratelsleutel in. Als die 1/4 al niet veel gebruikt wordt dan kan ik misschien net zo goed los een 1/2 Kraftwerk ratelsleutel kopen voor 20 euro en dan een paar doppen in handige maten.

Link naar reactie

Ik denk dat je als incidentele sleutelaar met dat Aldi/Lidl spul nog eerder moeren/schroeven/bouten kapot maakt.

Goed gereedschap is het halve werk. Goed gereedschap past beter. Goed gereedschap heeft de juiste hardheid. Goed gereedschap heeft het juiste handvat.

In handen van een ervaren sleutelaar zal het niet zoveel uitmaken; die weet wat hij/zij doet, die kent de grenzen van het materiaal. Dat is nu juist de ervaring. Maar beginners.... brrrrr.

Je kunt er wel een hoop van leren door het zelf te doen.

Van een forum ook trouwens.

En bedenk: je kunt niet leren fietsen zonder te vallen.

Succes!

Link naar reactie

Ik hoef niet het duurste spul maar ben op zoek naar gereedschap met een goede prijs/kwaliteit. Mannesmann is ook populair zei de verkoper. Dat verkopen ze alleen niet meer bij Brezan. Bij de bouwmarkten is dat spul verkrijgbaar.

Link naar reactie

ik heb al jaren zo`n doppenset mannesmann, ooit eens op een beurs gekocht en voldoet prima waarvoor ik het gebruik. Van kraftwerk heb ik vorig jaar zo`n ringratelsetje gekocht, voldoet ook uitstekend voor mijn gebruik. Doe alles zelf aan onze bmw`s en motors en andere staan ook geregeld hier met hun auto`s en motors. Wel in de loop der jaren veel steek en ringsleutels aangeschaft, die heb je soms ook wel eens dubbel nodig of soms sneuvelt er wel eens als je wat gereedschap op maat moet maken :-)

Maar de superdure merken heb je echt niet nodig, bouwmarkt spul sla ik persoonlijk over. Bij ons op het werk zijn ze ook over gestapt van Gedore naar Giss. Ik hoor de monteurs alleen nog maar vloeken en geregeld pleisters plakken. En die mannen werken daar de hele dag mee.

Link naar reactie

Ze adviseren wel om voor 1/2 te gaan of anders 3/8. De 1/4 maat wordt bijna niet gebruikt en is eigenlijk alleen handig voor in het dashbordkastje onderweg maar verder niet.

1/4" wordt juist heel veel gebruikt, maar puur voor het lichte werk. Sterker nog; 1/4 is wat ik verreweg het meeste gebruik. Alles in interieur, wielkasten, motorbeplating, luchtfilters, lmm, verlichting, noem maar op.

Maar je moet dus een zwaardere maat erbij hebben voor de grotere moeren/bouten. 3/8 is soms mooi omdat het allemaal net wat lichter en compacter is, maar dat zie ik vooral als aanvulling op 1/2"

Als je nog niets hebt: ga voor een gecombineerde set van 1/4" en 1/2"

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.