Ga naar inhoud

Essentieel autogereedschap voor basis onderhoud


glnk

Aanbevolen berichten

Ja, zo'n setje moet je hebben. Waar je nog naar kan kijken is een setje waar ook een bougiedop (de juiste maat) in zit.

Maar die kan je natuurlijk ook los kopen (dan moet je wel eentje in 1/2" kopen, of een extra verloopje van 1/2" naar 3/8")

Zelf vind ik dat setje van kraftwerk niet heel goedkoop. Je krijgt een paar ringratels erbij wat wel leuk is, maar daar kan je natuurlijk ook een set van kopen (ze zijn namelijk heel handig). Maar dat setje is waarschijnlijk in de aanbieding bij een reguliere gereedschaps/automaterialenwinkel (brezan oid).

Je kan ook kijken naar dit setje van kraftwerk:

http://www.rustbuster.nl/Quickshop/index.php?21,k1031-doppendoos-1-4-en-1-2-

Bij beide kraftwerksetjes zit zo te zien ook een 14mm inbus bitje. Die zijn handig als je je diff olie of versnellingsbakolie wilt vervangen. (al zijn dat niet altijd de makkelijkste klusjes...)

Wat ook wel een leuke set is, is deze set van Proxxon:

http://www.kruis.nl/artikelen/723286/proxxon-doppenset-65-delig-1-2-1-4-aansluiting.html

Ik weet echter niet hoe de garantie is.

Maar er zijn zoveel doppensets te koop...

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Die Kraftwerk set is ruim aan de prijs, en lijkt qua indeling en gereedschap verdacht veel op mijn oude Mannesmann-set (waar ik jarenlang tevreden mee heb gesleuteld: o.a. een complete auto gedemonteerd en een V6 motorblok gereviseerd).

Ik vind de Brezan-prijzen voor zowel gereedschap als verbruiksmateriaal (smeermiddelen etc) niet erg sympathiek, 't loont om even rond te shoppen...

Laat je niet gek maken door de 'gratis' ring-/ratelset, de winkelwaarde die ze opgeven is waarschijnlijk een factor twee of meer hoger dan de werkelijkheid!

Link naar reactie

Sowieso is die ringratelset niet compleet. Geen sleuteltje 16 betekend vrijwel onbruikbaar in een z4. Als je een ringratelset wilt nemen, dan moet je gewoon een volledige set van iig 10 t/m 19 hebben (meeste sets zijn 8-19mm)

Link naar reactie

Vergeet de olieabsoptiekorrels niet :lol: . 25 Kg zak. Om de olie op te ruimen die net naast de opvangbak komt. En controleer die opvangbak even. Of er echt ruim 6 liter ingaat. Probeer die moer er bij wat hete olie (effe de auto opwarmen voor de oliebeurt, zodat de olie wat makkelijker stroomt. Opwarmen dus, niet te heet!) maar weer eens in te krijgen als je merkt dat die bak toch eigenlijk te klein is. En een liter olie op de vloer is echt heel veel meer dan een liter in een fles.

En eigenlijk naast een 1/2" momentsleutel ook een 1/4". Voor het aandraaien van de aftapmoer, bougies e.d. Met een verloopstuk 1/4" naar 1/2". Momentsleutel heb je vaker nodig dan je denkt en werkt een stuk beter dan op gevoel. En een multimeter voor kruipstroompjes, lege accus e.d.

Voor de remmen werkt een Eazybleed goed. Doe ik het mee en gaat snel zat.

En voor later: haakse slijper, Dremel, set goede boortjes, goede boormachine, taps, cold shock olie etc (voor de bouten en moeren die echt vastzitten)

Olie, filters, remvloeistof, blokken, schijven e.d. is heel goed te doen bij een Z4 en zo leer je de auto ook beter kennen. En alles wat fout gaat heb je aan jezelf te danken, kan je ook niet meer over de garage kankeren :rant:

Link naar reactie

Mijn kameraad heeft deze krik gekocht om aan zijn Porsche te werken:

http://www.datona.nl/aluminium-krik.html

Lage opneemhoogte en lekker licht. Mijn Z4 is nog wat lager dan zijn auto maar met deze krik gaat het wel lukken. Minimale opneemhoogte moet maximaal 10cm zijn anders gaat het niet onder mijn auto passen :)

aangepast door glnk
Link naar reactie

Log is goed. Het is een krik, geen telefoon <_<

Je hebt alleen een kleine krik nodig als je van plan bent 'm mee te nemen.

Voor een z4 is alleen van belang dat hij laag genoeg is.

  • Like 1
Link naar reactie

Die van Datona is volgens mij merkloos. Zal wel in China geproduceerd worden. Als je zoekt op 'aluminium racekrik 1,5 ton' dan kom je bij verschillende 'merken' uit welke er allemaal exact hetzelfde uitzien. Hier werd eerder het merk Rodac genoemd maar zij hebben ook exact dezelfde krik in hun assortiment, onder de naam Rodac TL8020. Alleen de kleuren verschillen en soms hebben ze een stukje foam om de stang. Blijkbaar maken ze een rode, een blauwe en een blanke metaalkleurige.

Die van Compac zal best oerdegelijke kwaliteit zijn hoor. Maar voor die 2 keer per jaar dat ik het gebruik staat zo'n grote krik behoorlijk in de weg. Ik wil kwaliteit maar het moet ook praktisch zijn.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Is Rodcraft een goed merk? Op het Porsche forum adviseren ze deze:

http://www.tbs-aachen.de/Wagenheber-Rodcraft_RH215_Wagenheber_75-505_mm_20_t_i3135_44620.htm

  • Height, min. [mm] 75
  • Height, max. [mm] 505
  • Extension, threaded [mm] 295 mm
  • Capacity [t]: 2
  • Weight: 40 kg

Catalogus: http://www.rodcraft.de/docs/pdf/catalogues/Rodcraft-Workshop-Equipment-Catalog-EN.pdf

aangepast door glnk
Link naar reactie

Wat mij het belangrijkste lijkt is dat ie laag genoeg kan.

Want hoe vaak ga je hem gebruiken,als je hem gebruikt om iets anders te doen dan wielen wisselen

gebruik je natuurlijk een assteun waar de auto op rust want ook een dure krik kan kapot gaan als je eronder ligt.

Just my 2cents.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Wil je echt het beste van het beste dan zit je bij hazet, gedore, snap-on en misschien nog facom. Maar is vaak verschrikkelijk duur

Daaronder heb je de meer b merken ( waaronder soms van de a merken hierboven) zoals stahlwille

Laat ze dat maar niet horen bij Stahlwille......., Stahlwille is zeker geen B merk
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dit is een mooie krik van AC Hydraulics:

DK13HLQ_action3_jun08.jpg

acjacks001005.jpg

Erg handig zo'n lange, lage krik die diep onder de auto gaat. De DK20 vind ik ook een mooi ding, iets compacter. Op de volgende website komen ze goed uit de test: https://www.vorshlag.com/tech_jacks4.php

Ik kan alleen geen verkooppunt vinden in Nederland (of Duitsland). In USA zijn deze krikjes erg betaalbaar. De AC DK20 hebben ze in het verleden d.m.v. een group buy voor +/- 190$ kunnen krijgen. Ik ben benieuwd wat zoiets hier in Nederland moet opbrengen

http://www.ac-hydraulic.dk/en/products/hydraulic-jacks/dk20-dk20q/

http://www.ac-hydraulic.dk/en/products/hydraulic-jacks/dk13hlq/

aangepast door glnk
Link naar reactie

Invoeren vanuit USA is geen optie ivm gewicht, maar zoiets moet in Nederland toch ook verkrijgbaar zijn? Het is een krik uit Denemarken, min of meer ons buurland.

Dean brought his AC DK20 jack by for the test in 2003 (he paid less than $200 for it back then on a Group Buy - prices have gone up dramatically!)

Balen ;( En als ik er een vind in Nederland dan zal de prijs wel drie keer over de kop zijn. Rond de 200 euro is ok maar > 300 euro is het mij niet waard.

aangepast door glnk
Link naar reactie

Tsjah wanneer mag je iets duur vinden. Ik bekijk het vanuit mijn perspectief natuurlijk. Zo'n krik is goedkoop als je het elke dag/week gebruikt. Maar ik gebruik zoiets 2x per jaar. Ik houd wel van kwaliteit en daar heb ik best wat voor over maar het moet niet te gek worden. In USA werden die AC dk20's verkocht voor 190$. Voor dat bedrag wil ik er ook wel een, maar hier in Nederland krijg je daar alleen Chinese meuk voor.

Link naar reactie

De Compac krik gaat niet eens passen onder mijn auto.

1190.jpg

Alleen de krikpunten aan de zijkant zou ik dan kunnen gebruiken. Het uiterste eind is nog 8cm maar dan gaat het al snel naar 16! cm

De krikpunten aan de zijkant vanaf de vloer gemeten zijn bij mij 9cm en 11cm vanaf de voorkant van de auto (bij de bumper gemeten). Deze Z4 E89 is dus in 4x4 off road setup :) :

file_86_2.jpg

aangepast door glnk
Link naar reactie

Waar zet jij de assteunen neer dan? Die heb ik het liefst bij de 'blokjes'. Als je aan an de zijkant gaat krikken dan kan de boel verschuiven.

De Compac past nog maar net onder de 3 serie E92 zo te zien.

aangepast door glnk
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.