Ga naar inhoud

Moeilijk starten bij warme motor Z3 1.8 '96


Aanbevolen berichten

Hoop dat jullie antwoord hebben op het volgende:

Als ik een stuk gereden heb en ik zet mijn auto voor een korte tijd uit omdat ik bv iets moet ophalen en ik daarna weer instap om te starten dan heeft de Z3 altijd moeite om in 1x aan te slaan....je hoort de startmotor wel maar het lijkt wel of de auto te weining benzine krijgt.

Ik heb er reeds een originele nieuwe BMW startmotor in laten zetten, vorig jaar een origineel BMW brandstoffilter ingezet, ook heb ik de brandstofpomp vervangen vorig jaar. maar dit alles mag niet baten. Ook heb ik 2x reiniger in de benzine tank gegooid maar ook dit helpt niks.

Ik hoor graag jullie reactie.

Bedankt.

Gr.

Ed

Link naar reactie

Met dezelfde motor in een 318 had ik hetzelfde probleem. Truck was toen het gaspedaal volledig intrappen en dan starten.... Het werkte altijd, wel gelijk gas los laten als tie start......

Enne waarom, geen idee, maar het werkte prima was toen 1995 een tip van de BMW dealer....

Link naar reactie

Als je de handleiding leest van de z3 staat daar ook dat als de motor extreem koud of warm is je het gaspedaal tot de helft moet intrappen........

Probeer het maar, kwaad kan het niet met een warme motor.....

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Volgens mij heb ik dat ook eens gehad, slecht starten als ie warm was en als ie aansloeg was het wel eens dat ie onregelmatig liep. Ook nooit een probleem als ie koud was. En dat was ook met een 1.8 z3. Het was bij mij de disaklep.... maar of dit hetzelfde is????

Link naar reactie

Ik heb dat destijds door de dealer laten doen, omdat ik ook niet wist waar het aan lag. Maar volgens mij zijn die dingen vrij makkelijk te vervangen en dat ding zit ergens bovenop het inlaatspruitstuk, maar eh precies weet ik het niet.

Ik heb wel ooit iets op het forum gevonden over het vervangen van de disa klep. Dacht wel dat het over de z4 ging.... misschien ff zoekfunctie gebruiken?

Link naar reactie

Daar zijn zelfs revisiesetjes voor, een fractie van de nieuwkosten

Heb je enig idee waar deze setjes te koop zijn.

als ik het zo zie op google is deze Disaklep makkelijk los te maken...je kunt er heel makkelijk bij. Moet ik nog ergens rekening mee houden alvorens ik dit zaakje los ga halen?

Link naar reactie

Die DISA-klep zit bij je inlaatspruitstuk, nummer 6 op dit plaatje:

26.png

(bron: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=CJ11&mospid=48077&btnr=11_1516&hg=11&fg=40)

Het BMW onderdeelnummer is 11611438404, en kost zo'n EUR 200, reparatiekits voor de 1.8 ben ik niet tegengekomen. De forums die ik heb uitgeplozen claimen dat er géén reparatiesets voor een 1.8 bestaan <_<

Een nieuwe O-ring (nummertje 6 hierboven, onderdeelnummer 11611437691) is een must, die schijnen na al die jaren gebruik spontaan uit elkaar te kunnen vallen.

Installatiehandleiding hier: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=834006

Echter...

Een kreupele DISA gaat schijnbaar vaak met gerammel gepaard, iets wat ik niet tegenkom in jouw symptoombeschrijving.

Misschien voor nu alleen een O-ring bestellen (die is hooguit een paar Euro), de boel loshalen en kijken óf het de DISA-klep is?

Als dat niet zo is, kan je de 200 Euro voor een nieuwe in je zak houden!

Link naar reactie

Gisteren de O-ring besteld en vanmorgen opgehaald bij Ekris Utrecht.

Zojuist de Disaklep losgehaald en de oude O-ring verwijderd. Zie onder de oude ring.

DSC01798_zps9a35d081.jpg

DSC01799_zpsc5c68ea3.jpg

Wat mij wel opviel toen ik de Disaklep eruit had is dat hij onder de olie zat......hoort dat? Heeft dat misschien met smering te maken van de klep?

Straks maar even een stukje rijden en kijken of ik verschil merk met vermogen en inhouden....

Ik laat het jullie weten.

Ed

Link naar reactie

Die klep heeft geen eigen smering voor zover ik kan zien...

Lijkt mij vervuiling, mijn advies: schoonmaken met WD40, en daarna wat vet (lithiumvet oid) op het asje.

Dit klinkt overigens alsof je carterventilatie niet meer optimaal is (niet zo vreemd met een auto uit 1996), als je toch bezig bent kan het geen kwaad om daar óók naar te kijken!

Interessante topics daarover hier: http://www.bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=33&t=19435 en hier http://www.bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=33&t=19435&start=15

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.