Ga naar inhoud

Verbruik van de Z4 E85 2.2I 2.5I en 3.0I


Bmw z4 E85

Aanbevolen berichten

Klopt het dat de verbruiken van de 2.2i 2.5i en 3.0i zeer dicht bij elkaar liggen. En daar bedoel ik eigenlijk de praktijk mee, de opgegeven verbruikcijfers liggen een flink stuk naast het werkelijke verbruik! Zo rij ik met mijn 2.2i 1 op 10 maar dat zou 1 op 11.5 moeten zijn. En oke, mijn rechtervoet speelt hierin een grote rol, maar kan ik dan niet net zo goed een 3.0 nemen? :)

Link naar reactie
  • Reacties 25
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De 3.0i heeft een 6 bak en veel zwaardere eindoverbrenging in het diff, dus dat komt ten gunste van het snelwegverbruik (minder toeren).

En zo heeft de 2.2i een lichtere eindoverbrenging in het diff dan de 2.5i.

Theoretisch draait de 3.0i 2600rpm op de snelweg (120km/u, hoogste versnelling), de 2,5i 3250rpm en de 2.2i 3400rpm. (dit is allemaal met handbak, automaat is weer anders. Al die gegevens kan je trouwens op carbase van autoweek vinden. Het grootste verschil zit dus bij de 3.0i vanwege de 6 bak)

Ik denk dat het praktijkverbruik van de 3 motoren relatief dichter bij elkaar ligt dan het theorieverbruik.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Administrator

Het hangt van van alles af. Je bandenmaat, en eventuele aanpassingen aan motor en uitlaat zijn bijvoorbeeld ook nogal bepalend. Ik rij op 19 inch met mijn 3.0i gemiddeld zo'n 1 a 10. Dat reed ik ook zo ongeveer in mijn 2.5si, ook op 19 inch ...

Link naar reactie

Wat mij opvalt is dat mijn werkelijke verbruik nogal verschillend is met wat de boordcomputer aangeeft.

De boordcomputer geeft ongeveer steeds 8.6 l/100km (rij nauwelijks snelweg) dat zou dus 1 op 11.6 moeten zijn.

Maar als ik bij het tanken mijn gereden km's deel door de liters die ik tank kom ik vaak op 1 op 9,5 a 1 op 10 uit.

Zijn er meer mensen die zo'n verschil ervaren tussen boordcomputer en zelf rekenen?

Link naar reactie

Ik heb nog niet zoveel km's gemaakt, maar ik zit met mijn 3.0i op 1:11,2km (8,9l/100km) aan de pomp. Mijn rijstijl is rustig toeren en af en toe lekker doortrekken. Verder weinig snelweg km's. Wanneer ik erg mijn best doe (het nieuwe rijden) , dan staat de boordcomputer op 1:15. Het werkelijk verbruik zal dan ergens rond 1:13 zijn.

aangepast door rjhvangemert
Link naar reactie
  • Administrator

Zijn er meer mensen die zo'n verschil ervaren tussen boordcomputer en zelf rekenen?

Zeker! De boordcomputer is vaak, zachtst gezegd, wat optimistisch ...

Link naar reactie

De boordcomputer doet het niet onaardig. Die geeft altijd 7,7l/100km aan, oftewel 1:13,0. Als ik het zelf uitreken kom ik uit op 1:12,7 (gemiddelde over heel 2013). Een afwijking van ongeveer 2%. :)

Fabrieksopgave is overigens 1:13,3. Scheelt dus ook vrij weinig met het werkelijke verbruik.

aangepast door Individual
Link naar reactie

Nu we het hier toch over hebben.... Merken jullie grote verschillen tussen kap open of dicht? (voor degene die dat nog weten van maanden terug... Zullen niet veel rijders open rijden momenteel) Ik merk (volgens mij logisch) dat kap open wel ietsje invloed heeft op het verbruik ookal is het zeer gering. Zo'n 0,5km per L misschien.

aangepast door dof250
Link naar reactie

Lastig te vergelijken. Ik vind dat er wel duidelijk merkbaar verschil is tussen verbruik in de winter en verbruik in de zomer, maar in de winter is het verbruik juist hoger. Dat je in de zomer vaker open rijdt en vaker de airco aan hebt, weegt kennelijk niet op tegen het de gulzigheid van de motor als het koud is.

Link naar reactie

^ Wel relevant, want er werd ook gevraagd naar de nauwkeurigheid van de boordcomputer. :)

Los daarvan, best knap om in een zin van vier woorden er twee verkeerd te spellen.

Neen, dit is een lekker relevante positieve bijdrage. Sgoolmeezter.

Dan heb ik nog een leuke relevante bijdrage voor je:

Is het miereneuken of mierenneuken?

Link naar reactie

Ik weet dat de zzzz niet de zuinigste auto is nee. Maar daar gaat het me ook niet om. Vroeg me alleen af of alleen mijn boordcomputer ernaast zit of dat dit 'normaal' is. (als ik de enige zou zijn zou ik er miss eens naar laten kijken)

Rij in de winter vaak 1:10 en zomer 1:11.

Link naar reactie

Ik had hiervoor de Z3 2.8 en nu de Z4 2.2. Verschil tussen die twee is wel behoorlijk. Aan de pomp gemeten kom ik nu met de Z4 uit op gem. 1 op 11,7.

Rij veel binnendoor en stoplichten en ook 80/90km wegen. Als ik hem op snelweg rij dan heb ik al tegen de 1 op 14,5 gereden op lang stuk (200+km).

Ps. iemand een idee hoe ik boordcomputer kan omzetten....die van mij geeft nu aantal km op 1 liter. Wil liever aantal liter op de 100km zien staan maar kan niet vinden hoe je dat omzet. In boekje staat niets vermeld er over.

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Het varieert hier (E85 M54B30), als ik door Luxemburg ga jagen wordt het 1:8, maar dan rij ik fors door en dat doe ik niet continue dus alsnog gemiddeld een 1:10. Bij beetje gecombineerd gebruik ergens rond de 1:11,5-12 en als ik echt rustig tour met de CC erop heb ik hem al op de 1:16 gehad (kap dicht CC aan tegen de 100-110).

't Is bij deze wagen nogal afhankelijk van je rechtervoet. Wel grappig trouwens, in Luxemburg had ik een andere Z4 achter me aan zitten permanent. Bij binnenkomst en verlaten getankt, ik 26 liter hij 36. Waarschijnlijk door gebruik van de sportstand en dan houdt de automaat hem permanent veel hoger in de toeren :)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.