Ga naar inhoud

Gewicht velgen en banden belangrijk of niet


dmax

Aanbevolen berichten

  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Hoi, wees welkom. Stel je ook even voor ind e members galelry als je wilt, met wat plaatjes, ik ben wel benieuwd naar wat er al vertimmerd is aan je qp :wink: .

Ten aanzien van je vraag: ik denk dat iedereen het liefste zo licht mogelijke velgen heeft, mits die ook passen bij de rest van het wensenplaatje (uiterlijk, kosten, etc.). Waar wou je de discussie over laten gaan?

Link naar reactie

Hoi,

Ik zal de members gallery even updaten.

Ik wil discussie laten gaan over bijvoorbeeld welke velgen het lichtste zijn in 17 of 18 inch of juist weer niet als je breedset hebt en welke banden je wel of niet moet hebben.

Ook uiterlijk versus gewicht lijkt mij een leuke _(deel)discussie op zich.....

De styling 32 17 inch breedset vind ik bijvoorbeeld wel mooi maar is veel te zwaar................

Of welke velg opties heb je eigenlijk behalve styling 40 als je ET-41 en ET 15 hebt en naar de styling en gewicht kijkt en zo breed mogelijk achter wil.......... :)

Link naar reactie

Ik wil graag zo veel mogelijk van het vermogen gebruik maken en dan is het gewicht van de wielen voor mij toch een belangrijk punt.....

ik wil er ook zo nu en dan het circuit mee op gaan...............................

Link naar reactie

reagerend op de eerste vraag: dan moet je die zoeken en kopen vind ik!

de verdere vragen : ja zoals al door de kenners bevestigd is gewicht belangrijk voor de on afgeveerde delen,maar ik denk dat wanneer je een verder redelijk standaard z hebt en daar voornamelijk mee op de openbare weg rijd en sporadisch een keer op het circuit rijd je je er niet te druk om moet maken.

misschien is het dan beter om twee sets wielen te nemen de een voor dagelijks gebruik en die je echt mooi vind,en een gericht op circuitgebruik.

Link naar reactie

OZ heeft lichte velgen. Ik had ergens een site gevonden met daar een excell hestand met gewichten van een hoop bekende velgenmerken. Ook de inchmaat erbij. Ik ga eens zoeken.

Even opgezocht. Ff op googlen op wheel weights net, kan je ze op vinden. Vaak wel, hoe lichter, hoe duurder. Meestal kan je zelfs, als je een goedkopere velg neemt, bij wijze van je 2 stoelen opnieuw inleren + nieuwe 17 inch velgen.

aangepast door Guido
Link naar reactie
  • 5 weken later...

Het gewicht is denk ik niet alleen belangrijk voor het circuit, maar theoretisch scheelt gewicht in wielen ook in verbruik. Nou weet ik niet hoeveel jullie met verbruik bezig zijn, maar ik merk met brandstof verbruik wel verschil tussen mijn 18 inch en de standaard set.

Ik gebruik een 16 inch set met winterbanden en 18 inch met zomer, maar daar is het verschil lastig te bepalen, omdat de winterbanden ook weer wat minder zuinig zijn. Het gaat niet om grote verschillen, maar ik merk het wel.

Link naar reactie

ik denk zelf dat het verschil in verbruik meer zal zitten in de eventuele verschillen in omtrek van de verschillende bandensets,en mogelijk de breedte van de banden maken nog iets uit.

het verschil in gewicht zal ,tenzij je echt iets bijzonders onder de auto gaat plaatsen weinig uitmaken.

maar dat is mijn mening.

Link naar reactie

zelf ben ik best veel met mountainbikes bezig en daar is het gewicht van wielen namelijk best belangrijk en goed merkbaar, vandaar dat ik ermee kwam.

Zelf zou ik er verder niet echt op letten met nieuwe velgen... ok misschien een beetje :)

Link naar reactie

dat geloof ik wel ja,maar het gewicht van de wielen maken dan ook een groter deel uit van het gewicht van de hele fiets.

bij een auto van 1300 kg maakt het verschil in wielen van bijvoorbeeld 20 kg (5kg per wiel) iets minder uit denk ik.

ik ben ook bang dat die lichte wielen ook je portemonnee een heel stuk lichter maken :lol:

Link naar reactie

Heeft effect op remmen, verbruik, vering, sturen. Maar dat is alleen bij significante verschillen merkbaar. Van 10kg naar 5kg velg bv. Een lichtgewicht band moet je dan ook hebben. Volgens mij was de regel onafgeveerd gewicht is in verhouding x2 voor de gehele auto. Dus 20 kilo op 4 wielen besparen zou bij wijze van 80kg zijn.

Link naar reactie

Zo kan je het niet helemaal beredeneren, maar het geeft idd wel een extra besparing in energie om te versnellen.

Er spelen namelijk 2 zaken:

1. bij lichtere wielen bespaar je natuurlijk gewicht in de lineaire versnelling, net zoals elke ander gewichtsbesparing.

Om deze versnelling te bewerkstelligen is een kracht van F=m*a benodigd (2e wet van Newton), danwel een energie van 1/2m*v²

2. elke massa die roteert om een punt heeft te maken met een traagheidsmoment: T=I*alfa (waarin T het draaimoment is in Nm, I het massatraagheidsmoment in kgm² en alfa de hoekversnelling in rad/s²)

Bovenstaande formules zijn dus behoorlijk analoog aan elkaar, waarbij de ene een lineaire versnelling beschrijft, en de ander een hoekversnelling. Maar beide uitkomsten moeten dus bij elkaar opgeteld worden om de benodigde energie/kracht te berekenen voor een totale versnelling.

De massa van een wiel heeft dus een kwadratisch toenemende energie nodig vanuit het oogpunt van normale versnelling (en richtingsverandering), zoals elke massa in het voertuig heeft, maar dus een eveneens kwadratische toename van energie vanuit de rotatie om z'n as (ook van toepassing bij richtingsverandering).

Die laatste hangt dus wel af van waar het meeste gewicht gesitueerd is: gewicht aan de buitenkant van het wiel is veel bepalender dan aan de binnenkant van het wiel.

En daarnaast zorgt een licht wiel dus voor beter wegcontact omdat de demper minder energie hoeft te absorberen zoals al eerder beschreven.

Het is dus verreweg de meest efficiente manier van gewichtsbesparing.

Lichte velgen kan je dus al zogezegd krijgen van OZ Racing (allegrita of ultraleggera; niet goedkoop en ook niet sterk), of Volk racing (populair bij racers, sterk, maar best lelijk, zeer populair bij japanse sportwagens)

Lichte banden: geen idee, maar ik denk dat een 17" velg met band met bepaalde omtrek in praktijk lichter zal zijn dan 18" of 19" met dezelfde omtrek.

Link naar reactie

"Toevallig" bij mijn velgenwissel de boel gewogen; de exacte gewichten weet ik niet meer, wel dat het verschil ongeveer dit was:

Styling 108 8*18 met 225/40 en nieuwe velg 8,5*19 met 245/30 + 1200 gram

Styling 108 8,5*18 met 255/35 en de nieuwe velg 9,5*19 met 275/30 + 1700 gram

Als je er echt mee wilt gaan boenderen is dat dus geen goed idee.

Spoorgevoeligheid een stuk minder, weggedrag en gevoel een stuk beter, maar dat is waarschijnlijk meer te wijten aan het overgaan van RFT's naar non-RFT's.

Just my 2 cts :unsure:

aangepast door Shoveltje
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.