Ga naar inhoud

Uitbouwen dak pomp?


Patrick13

Aanbevolen berichten

Na uren aan omschrijvingen door te hebben gelezen op veel verschillende fora, gister avond begonnen met het uitbouwen van de hydraulische pomp en deze vervolgens in de kofferbak te kunnen plaatsen.

Heb gekozen voor de manier om het van binnen uit (via de kofferbak) te doen. Kan je zeggen dat je met 1.92 best een klein beetje ruimte gebrek hebt.

Eerste gedeelte verliep redelijk makkelijk. Tweede gedeelte, de tiewrap doorknippen en de pomp los krijgen....was een hel. Heb de eerste avond zo'n beetje elke spier verrekt die er bestaat en de pomp zat nog muurvast. Van alles geprobeerd maar niet te doen. Was bijna zover dat in het dak aan de achterzijde los wilde gaan halen om meer ruimte te krijgen. De pomp bleef hangen op het "tweede bevestiging oog". Kwam toen op het idee om het rubbertje te verwijderen op de hoek van de deurstijl...daardoor instaat een "doorkijkje" naar beneden en met een goede lamp, lange schroevendraaiers en andere attributen is het gelukt het "tweede bevestiging oog" te breken. Eindelijk was de pomp los maar dan moet je alle leidingen nog van het huis afhalen (ook tiewraps) en dat gaat ook heel moeilijk omdat je er bijna niet bij kan. Daarna huis open gebroken en pomp er uit (vol moet roestwater). Pomp ligt nu los achterin en ga ik morgen of overmorgen verder wegwerken.

Al met al een enorme klus die ik niet snel nog een keer zou doen. Ben wel blij dat ie er uit is, gelukkig ligt de motor nu droog en kan ik er in vervolg makkelijk bij.

Oja hadden we de Z3 al schade gehad...daarna spiegel er af bij de nieuwe Z4....en toen kwam afgelopen vrijdag de lading van een vrachtauto over de gehele breedte terecht van de A5...gevolg...beschadigde bumper, motorkap, koplamp en mistlamp?? Gelukkig te verhalen maar wel weer ruk

Ga er vanuit dat drie keer scheepsrecht is dus nu weer 17 jaar zonder schade

Link naar reactie
  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Heb je ook foto's gemaakt?

Ik kan me best voorstellen dat het een frustrerend werkje is als je overal net niet bijkan :)

Wel vervelend van al die schades zeg.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

GuidoK heb geen foto's gemaakt omdat er al zo veel over wordt geschreven op vele fora. Zijn ook meer dan genoeg beelden, misschien niet van de bevestiging waar ie aan vast zat maar dat is niet vaat te leggen met foto (te kleine ruimte).

Link naar reactie

Het gaat mij ook niet om foto's om te zien hoe het moet (daar kan ik me wel een voorstelling van maken :)), maar ik vind het altijd leuk om foto's te bekijken van mensen en hun kluswerkzaamheden :)

En het fleurt een topic vaak op :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Welke fora....pfff dat is een hele goede...had er zoveel gezien dat toen ik iets op moest zoeken niet meer wist waar het te vinden. Maar inderdaad die van pixelrichter (oid) heb ik veel info vandaan gehaald. Ik heb ook zroadster.com, http://www.wako-sh.de/bmw-z4/verdeck.pdf en een Amerikaans forum (met veel rode kleur in start scherm) bekeken.

Link naar reactie

Heb jullie kennis en kunde nodig. Voordat ik de pomp uitbouwde ging het lampje van het dak snel rood knipperen als deze was geopend en ik een klein stukje had gereden. Advies hier was om naar de censor te kijken waar de afdekplaat op ligt in de kofferbak. Als ik de kap aanduwde ging lamp uit...alsof hij niet vergenoeg naar beneden wordt getrokken.

Heb de kap goed beluisterd voor ik ging uitbouwen. Wat mij opviel is dat als ik de knop voor openen of sluiten indruk ik eerst het motortje enige seconden hoor draaien en dan pas dat het dak open of dicht gaat. Dak beweegt daarna wel gelijk en op (denk ik) snelheid. Nu motor is uitgebouwd kon ik motortje beter horen en hij doet het nog steeds.

Als ik het dak aanduw gaat het lampje uit. Het dak zakt dan (wel even flink duwen) toch nog een centimeter of 3. In het midden (tussen de hoofdsteunen) zit ook een soort "slotje/vergrendeling". Moet het dak hier in vast haken?

Kan het zijn dat de pomp niet krachtig genoeg meer is om het dak helemaal in elkaar te trekken? Als ik de totale massa voel lijkt het wel of er "te veel dak" is om in die kleine ruimte te proppen. Zit aan binnenzijde van het dak ook een aardig dikke (althans dat vind ik) binnenbekleding.

Iemand hier tips misschien (Roodkapje)?

Alvast dank voor het meedenken

Link naar reactie

Oja die censor heb ik bekeken en die werkt gewoon. Als het uitsteeksel van de plank er niet in hing deed de kap namelijk niets. Met het uitbouwen moest ik er ook iets tussen stoppen anders kon het dak niet bewegen...ga er dus wel vanuit dat die goed is.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Hot item dit, helaas werkt mijn dak sinds afgelopen week ook niet meer.

Natuurlijk rij ik wel graag cabrio met dit weer maar helaas (na het lostrekken van het trekkoord aan de pomp met het rode oog) is er nog geen beweging in de kap te krijgen.

Kap is op dit moment gesloten waarbij de electrische 'haken' wel openen en het dak een stukje in beweging brengen. Vervolgens lijkt het dak niet te willen 'knikken' t.h.v. de ramen.

Is er iemand die hier iets slims over kan zeggen? Vergeet ik iets of moet ik gewoon verder doorduwen? :hypocritesmiley:

Overigen wil ik wel wat foto's maken wanneer ik de pomp verwijder al moet ik iets meer zekerheid hebben dat die daadwerkelijk de boosdoener is en heb ik een LPG tank die in de weg staat <_<

Mvg

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Update: na een tijdje te hebben rond gezocht ben ik helaas niet verder gekomen. Het dak is handmatig niet te openen (lees: geen beweging in te krijgen). Zou het kunnen dat de 'bypass' die met het rode oog geopend zou moeten worden ook vast zit?

Daarnaast zie ik info over een koord in het midden van de kofferbak (tegen schutbord) die ook aangetrokken zou moeten worden, klopt dit? Hier zit helaas een LPG tank in mijn geval :muur:

Ook las ik namelijk dat het dak het beste half open kan staan als je de pomp wilt demonteren, dat zou voor mij een groot probleem betekenen.

Daarnaast ben ik inmiddels begonnen met het uitbouwen van de pomp, het valt me echter op dat er vrijwel nergens een how to met foto's te vinden is. (shipkiller en zpost zijn bv offline momenteel)
Volgende verhaal wel gevonden: http://z4diy.blogspot.nl maar mogelijk is er iemand met meer info/ PDF?

Alvast bedankt! Samen moeten de z4 kwaaltjes wel te tackelen zijn...

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Nog even een update:

Na eerder de dakpomp te hebben uitgebouwd (zonder de LPG installatie te verwijderen) heb ik deze inmiddels gereviseerd en in de kofferbak geplaatst. Het dak werkt nu weer naar behoren.

Mocht nog iemand foto's nodig hebben dan kan ik deze eventueel wel verstrekken, het zaakje ligt nu nog uit elkaar.

De reden dat het dak niet te bewegen was is dat de bypass klep die het rode trek oog zou moeten bewegen vast zat door een lading kalk:/

Het meest vreemde was trouwens dat het afwatering kanaal helemaal schoon en droog was, maar de behuizing van de pomp en dus de pomp zelf vol zat met water....:(

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Update na een periode van stilte.

Er zijn foto's gemaakt van de pomp e.d. maar deze ben ik vergeten te plaatsen in dit topic. Dit zal ik binnenkort even doen.

Helaas is afgelopen vrijdag mijn dakje opnieuw overleden. Ditmaal krijg ik helemaal geen reactie na het indrukken van de knoppen.

-Zekeringen zijn allemaal gecontroleerd.

-Dak pomp moet haast wel in orde zijn, deze heb ik immers gereviseerd.

-Er branden geen lampjes naast de knoppen. (Deze gaan wél branden na handmatig openen van het dak, de 'hall' sensoren lijken dus ook in orde te zijn.)

> Na het indrukken van de knoppen om het dak te openen meet ik nergens stroom. Niet bij de motor in de kofferbak en niet bij de motor die de raamstijl moet losdraaien.

Ben benieuwd of iemand hier iets over kan zeggen, ben redelijk 'lost' momenteel...

Link naar reactie

De motor in de kap is los aan de stroom geweest, lijkt prima te reageren.

De motor bij de raam-stijl is iets moeilijker te testen.

Heb inderdaad een OBD-bluetooth module besteld, is even wachten tot die binnen komt. (Wil morgen de module ook loshalen en eens kritisch bekijken.)

Bedankt voor de tips!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Vanmiddag weer even zitten prutsen maar helaas niet veel verder gekomen.

Met inpa oid zou je een evt melding gelijk koeten zien wat er op doet.

Wacht helaas nog steeds op de bluetooth module. Deze week maar even naar de garage (of een forum lid?), dit duurt me namelijk te lang. Al vraag ik me af hoeveel inpa er echt specifiek over zou kunnen zeggen.

Controleer de microswitch in de kofferbak eens:

Zie hier ook

Het is helaas niet de switch in de kofferbak, dan zou ik inderdaad een oranje lampje moet zien branden maar dat is niet het geval. Daarnaast had ik deze al preventief doorverbonden.

-Meet nu gedurende ongeveer een seconde stroom bij de motor bij de raamstijl wanneer ik de knop openen indruk.

-Als ik de kap open gaat het lampje naast de knop rood knipperen (lijkt me goed). Vreemd genoeg ging het rode lampje ook 2x op voor mijn gevoel willekeurige momenten rood knipperen.

> Iemand enig idee waar de sensoren of relais zitten die de 'status' van het dak doorgeven aan de computer? Heb het gevoel dat hier de fout moet zitten(?)

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.