Ga naar inhoud

Nieuw onderstel, maar welke?


Zetti

Aanbevolen berichten

Hallo,

Na 135.000 km is mijn M-Fahrwerk waarschijnlijk wel aan vervanging toe denk ik. Ik wil geen verstelbaar onderstel maar wel iets verlaagd en sportief.

Ik twijfel tussen:

1. Bilstein/Eibach B12 Pro kit € 730,-

2. Koni/H&R STR.T kit € 555,-

De Koni/H&R set is duidelijk goedkoper dan de Bilstein/Eibach set maar... is die ook net zo goed?

Graag jullie ervaringen met deze sets.

Groet, Paul

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Hoi Paul,

 

Wij rijden nu ongeveer 1,5 jaar met de Bilstein/Eibach B12 Pro kit en dit bevalt ons goed. Het voelt niet extreem hard aan. Je mag van mij wel langs komen om een proefrit te maken.

 

Gr. André

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Om even op dit onderwerp/topic voor te borduren het volgende.

 

Ik wil graag mij  schokdempers upgraden vanwege a. de leeftijd 2004 b. kmstand slechts 65 dkm c. Omdat het denk ik beter kan.

Ik heb de indruk dat de dempers aan de voorkant niet helemaal fris meer zijn, soms voel ik bij ongeveer 100 a 110 km/u dat de voorkant wat zweverig is.

Het is een 3.0i S dus met het 20mm verlaagde M onderstel.

 

Vraag 1 Als ik een set Bilstein/Eibach B12 Pro kit laat monteren met 30mm verlaging, dat betekent het toch dat ik de huidige verlaging van 20 mm met 10 mm extra verlaag verlaag tov mijn huidige M onderstel?

 

Vraag 2 De  Bilstein/Eibach B12 Pro kit kost ronde de 750 euro zag ik, hebben jullie ideeen of dit een verbetering is tov het standaard M onderstel of is er in deze prijsklasse nog iets beters te koop?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Wie zegt dat je schokdempers de oorzaak zijn van zijn zweverige gedrag bij 100 a 110 km per uur (bij slechts 65oookm ) .wat is de staat van het gepruts  "  het 20mm verlaagde M onderstel

Dat kan er dus niet lang geleden onder gezet zijn en heeft blijkbaar niet het gewenste resultaat gehad. (staat onderstel leeftijd) hoe is de uitlijning en of sporing enz 

Link naar reactie
4 minuten geleden, MNZ3M zei:

Wie zegt dat je schokdempers de oorzaak zijn van zijn zweverige gedrag bij 100 a 110 km per uur (bij slechts 65oookm ) .

wat is de staat van het gepruts  "  het 20mm verlaagde M onderstel

Dat kan er dus niet lang geleden onder gezet zijn en heeft blijkbaar niet het gewenste resultaat gehad. (staat onderstel leeftijd) hoe is de uitlijning en of sporing enz 

 

Dat zegt niemand, het is slechts een vermoeden.

 

Wat bedoel je met gepruts? het is gewoon een fabrieksoptie die er van nieuws af aan op zit. En volgens mij is de verlaging dan 20mm?

 

Het sljitage patroon van de banden is netjes, maar een keertje uitlijnen zou ik natuurlijk eens kunnen proberen.

 

Mijn vraag is eigenlijk of hij met een  Bilstein/Eibach B12 Pro kit beter rijdt stuurt.

Kortom schiet ik er iets mee op en hoeveel verlaging heb ik met de pro kit tov nu?

 

Zie vragen in mn openings topic.

 

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, sandere39 zei:

Wat wil je schokkers vervangen of de hele boel,ik dacht btw dat M 1 cm lager was dan std??

 

Dat is vraag eigenlijk,....zou ik er iets mee op schieten, en wat is de werkelijke verlaging na montage van de set?

 

Link naar reactie

De balans in je auto is een extreem complex samenspel van vele componenten, zoals de rubbers (bushing), dempers,banden etc

Ik zou je niet adviseren om zelf een honderden euro's aan dempers uit te geven terwijl de kans blijft bestaan dat je het probleem niet verhelpt!

 

Mijn advies (let op, ik ben geen prof!!) is om naar een bedrijf in de buurt te gaan die verstand hebben van uitlijnen hebben en hen eerst eens naar diverse rubbers en de uitlijning van je auto te laten kijken.

Dan kun je dat punt in ieder geval van de lijst van mogelijke problemen afstrepen. Zeer waarschijnlijk kunnen zij ook een behoorlijk goed oordeel geven over de staat van je schokdempers!

 

Als ik me niet vergis, woon je in Zeeland. Als je wil kan ik voor je navragen welke bedrijven in de buurt van Hulst een goede reputatie op dat gebied hebben!

Heb wat kennissen in de Rally en Rallycross en die zullen ook wel eens een uitdaging met de uitlijning hebben...

Laat maar even weten.

Link naar reactie
  • Administrator

^ En zo is het: 15 mm! Bij de Z4 E85/86 ten minste, mogelijk is dat bij de E89 of de Z3 anders.

 

Nou is inderdaad je onderstel veel meer dan een set veren en dempers en staat de Z4 E85 er ook om bekend dat na verloop van tijd diverse rubbers in het onderstel ook versleten raken, zoals bijvoorbeeld de draagarmrubbers. En zoals gezegd; ook uitlijning en bandenkeuze zijn belangrijk. Nog niet genoemd: bij de Z4 E85 willen de veren ook nog wel eens breken; daar zou ik ook zeker even naar (laten) kijken als ik jou was.

 

Maar dat was allemaal gezegd en dan nu de toevoeging: ik  heb op mijn Z4 3.0i uit 2003 met ongeveer 110.000 kilometer het hele M onderstel laten vervangen. Ik heb eerder met het M onderstel met standaard veren en met hetzelfde M onderstel met Eibach veren gereden. Mijn dempers en veren hadden overigens geen zichtbare gebreken. De dempers lekten niet en de veren waren niet gebroken.

 

Ik heb gekozen voor een KW onderstel. Daar heb je verschillende varianten van, maar ze zijn in ieder geval allemaal (voor zover ik weet) ook in hoogte verstelbaar. Als je dus niet lager wilt dan de 15 mm die je al had van een M onderstel, dan stel je de dempers gewoon op dezelfde hoogte in. Mijn auto staat wel iets lager dan dat, maar niet de 30 mm rondom die de Eibach / B12  kit oplevert.

 

Ik ben zeer tevreden met mijn wissel van M onderstel naar KW schroefset (die term klinkt nogal petjesachtig, maar het is nou eenmaal wat het is). De demping is wat stugger, maar absoluut niet op een vervelende manier. Ik heb het mijn vrouw in eerste instantie niet eens verteld, omdat die de verlaging van mijn vorige Z4 (waar de set lager en echt veel stugger stond afgesteld) nogal oncomfortabel vond en zij heeft er niets van gemerkt totdat ik het ongeveer een half jaar later vertelde. Ik zelf wel overigens in positieve zin: de auto deint bijvoorbeeld veel minder bij drempels en andere oneffenheden. Je kunt dus met hogere snelheid drempels trotseren voor je iets raakt.

 

Kortom: ik zou zeker ook de rubbers, banden, uitlijning, etc. ook zeker (laten) nakijken, maar er is wat mij betreft ten opzichte van de M dempers / veren (zeker na 14 jaar, ook al is er maar 65 k mee gereden) ook nog wel winst te boeken.

Link naar reactie

^

 

Nee :cool:

en Ja. <_<

 

Er is dus een verschil: het M-sport onderstel (in de wandeling een M onderstel genoemd) van de Z4 is ongeveer 15mm lager dan een standaard onderstel.

Het onderstel van de Z4M heeft heeft een iets andere ophanging  met o.a. grotere remmen.  De "M-fetisjisten" onder ons zullen je vast wel de exacte verschillen kunnen aangeven. :wave:

 

 

aangepast door Shoveltje
Link naar reactie

Het soms een beetje zweverig gevoel niet zo spannend als  het lijkt.hoor, ik vraag mij alleen af of het beter/strakker kan.

 

Tussen de papieren van de auto kwam ik onderstaande A4tje tegen waar idd de eerder genoemde 15mm verlaging staat. Op zich voldoende, ik vind dat hij er nu netjes bij staat. Als ik de B12 set laat monteren zakt hij dus nog eens 15mm.

Dat is dus 30mm tov een standaard Z4. En ik weet nog niet of ik dat wel wil?

 

Het is mij dus niet zozeer om de extra verlaging te doen,

Maar wel om een NOG betere wegligging cq stuurgedrag te krijgen.

 

1 Ik ben dus benieuwd of ik door montage van een set nieuwe Bilstein schokbrekers (of Koni) icm met mijn bestaande veren wat opschiet?

2 Of als ik een complete B12 set incl Eibach veren monteer, met als gevolg dat ik 15mm lager ga (of ik dat wil?) of hij dan nog beter stuurt?

3 Gewoon zo laten als het nu is dus 15mm lager net de oem Sachs sport schokbrekers?

 

Het gaat om een 3.0 van 2004 met 65 dkm en M onderstel icm de nog originele Sachs  schokbrekers, verder een breedset met 225/255 banden met zgan Goodyear F1 banden en rondom spoorverbreders voor 10mm en achter 15mm per wiel, en ik heb voor en achter Powerflex (paars) ipv de oem rubbers.

 

34glq1c.jpg

 

Link naar reactie
  • Administrator

Oké. Dan heel in het kort nog eens de strekking van mijn post: (als je de in eerdere posts al genoemde factoren en gebroken veren hebt uitgevlakt): ja dat kan. Maar waarom staar je je blind op Bilstein en / of Eibach? Er zijn ook andere merken met bakken motorsport ervaring die hele goede sets afleveren ...

Link naar reactie

Buiten dit alles om,welke banden heb je nu Maten merk type,uitlijning ok,bushings ok voor en achter ?

Misschien een optie om een stuggere stabilisatorstang en bushings te monteren.

 

De e85 staat niet bekend om zweverig weggedrag.

 

Link naar reactie
1 uur geleden, 2.5si zei:

Oké. Dan heel in het kort nog eens de strekking van mijn post: (als je de in eerdere posts al genoemde factoren en gebroken veren hebt uitgevlakt): ja dat kan. Maar waarom staar je je blind op Bilstein en / of Eibach? Er zijn ook andere merken met bakken motorsport ervaring die hele goede sets afleveren ...

 

Gebroken veren heb ik niet. 

En zo gauw als het beter weer is zal ik de uitlijning laten checken, misschien daar iets aan te verbeteren is?

 

Bilstein en Koni zijn prima merken en ik heb ''vroeger" goede ervaringen gehad in m'n Golf GTI tijdperk, vandaar dat ik daar misschien wel op terugval?!

Er zullen ongetwijfeld meer goede schokbrekers zijn. Als ik op diverse BMW fora kijk lees ik ook goede ervaringen met eerde rgenoemde merken. met name B12 sets op BMW's.

Ik heb zomaar het idee dat met een alleen aan de voorkant extra verlaging van 10 mm en nieuwe schokbrekers hij nog strakker en stabieler zal sturen.

 

Met schroefsets heb ik trouwens totaal geen ervaring hoor, maar ik zal mij eens inlezen. Deze sets zijn waarschijnlijk ook duurder. Welk merk en type zou ik volgens jou dan het beste kunnen nemen?

 

 

Link naar reactie
45 minuten geleden, sandere39 zei:

ga voor dat uitlijnen eens naar Lammert vd meulen,die is naar verluid de beste.

 

Dat geloof ik graag, maar ik ga er toch echt geen 750km voor rijden hoor!

 

Er zal hier in Zeeland toch ook wel een vakman zitten die goed uitlijnen kan.

Link naar reactie

Ik rijdt heel graag in m'n Z4 maar Vlissingen-Dokkum is niet echt een heel leuke route.

Hieronder de prijslijst van www.profile.nl  Vierkant uitlijnen.....daar bedoelen ze alle 4 de wielen mee neem ik aan.

 

Kosten uitlijnen

Voor een uitlijncontrole (meten) van je voertuig betaal je € 31,00
Voor het uitlijnen van je voertuig (meten incl. afstellen en 45 minuten arbeid) betaal je € 69,50
Voor het vierkant uitlijnen van je voertuig (meten incl. afstellen en 45 minuten arbeid) betaal je € 89,50.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.