Ga naar inhoud

probleem met motor, geen foutcodes bij uitlezen


Aanbevolen berichten

hallo,

mijn Z heeft een motorisch probleem en mijn garage kan er niet achterkomen wat het probleem is.

ik heb een Z roadster 2.8 uit 99, op een normale dag reed ik een afrit op en hij begon te sputteren en stotteren, ik kon nog net naar de garage komen.

Deze garage heeft de auto nagekeken en de foutcodes uitgelezen, hier kwam niks uit;

- bougies waren goed

- boubines waren goed

- geen foutcodes

De Z heeft normaal vermogen alleen tijdens stationair schokt de auto wat en loopt niet zoals een 6 cilinder hoort te lopen.

een dag later heeft de waterpomp en de mulitriem het begeven, deze zijn vervangen daarnaast is de gasklep schoongemaakt maar stationair loopt hij nog steeds onregelmatig, weet iemand wat het probleem is?

ik dacht zelf krukas/nokkenas sensor, luchtmassameter of lambda sonde, maar als deze kapot zijn dan moet dat toch aangegeven worden als je de auto uitleest??

De garage heeft nu brandstofcleaner in de tank gegooid en mij het advies gegeven om er mee door te rijden, maar volgens mij is dit niet de oplossing..

Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Een topic lijkt me genoeg; ik heb de andere verwijderd.

Vervelend, ik weet niet wat de oplossing is. Maar als je te weinig vertrouwen hebt in de diagnose van je eigen garage (is dat een BMW dealer of een andere garage?), dan ga je toch een tweede diagnose elders halen? Bijvoorbeeld in Reeuwijk bij Ruud, al vind je dat onder de omstandigheden misschien wat ver weg ...

Link naar reactie

Probeer inderdaad een onafhankelijke specialist (zoals Ruud/Roodkapje).

Het ZOUDEN de sensoren kunnen zijn (als ze nog zo-zo werken geven ze geen foutmelding), maar bijvorobeeld ook een vuil/versleten gasklephuis, een versleten gaskleppositiesensor, een vervuilde stationairregelklep, ...

Ik had lang geleden vergelijkbare symptomen, en heb die opgelost door een ander gasklephuis en verse krukassensor te monteren. Dat hoeft natuurlijk géén garantie te zijn dat jouw ZZZ met precies dezelfde 'behandeling' geholpen is!

Schoonmaken van de stationairregelklep is niet bijster ingewikkeld, en zou je zelf nog kunnen proberen.

Is de stationairloop altijd onrustig, of alleen bij een koude motor?

Link naar reactie

Ik weet van duikie dat niet alle 2.8 modellen uit te lezen zijn.

Daarnaast weet ik van een bekende met een garage met wel de juiste aansluitstekkers, dat er 2 stekkers in omloop zijn om uit te lezen

De ene werkt wel, de andere niet

Dus iemand zoeken (zoals Ruud) die de juiste spullen voor de job heeft en de nodige know-how

Ben benieuwd wat er uit komt, die van mij liep ook beetje minder lekker stationair, maar nu er een andere (lees gebruikte) lambdasonde in zit loopt ie een stuk beter.

Ow, trouwens de Volvo liep ook een keer erg brak: brandtofpomp vervangen...problem solved

aangepast door MarliesRoy
Link naar reactie
  • 1 maand later...

hallo allemaal, even een update op dit probleem.. ik heb alle inlaat luchtslangen vervangen en de LMM, helaas lost dit het probleem niet op.. nu heb ik het volgende probleem erbij gekregen (volgens mij de één het gevolg van de ander)

Zodra de motor vanaf koude start op normale temperatuur is gekomen (na ongeveer 10 minuten) voel ik een hik/stotter in de motor daarna loopt deze gewoon door.
Als ik dan stop (stoplicht) en de auto stationair laat draaien begint hij iets onregelmatiger te lopen, als ik dan weer door rij dan hoor ik een reutelend/ploffend geluid onder de auto vandaan komen (volgens mij dicht bij het motor compartiment) en ik heb vermogen verlies.
Als ik dan opnieuw start kan ik probleemloos wegrijden en is er de rest van de rit niets aan de hand.
Komt dit bij iemand op het forum bekend voor? het lijkt mij sterk dat ik de enige ben :-(
bedankt!
Link naar reactie

Lastig om op afstand iets zinnigs over te kunnen zeggen...

Maar: die reutel/plof ZOU een misfire kunnen zijn, redelijke kans dat je die wél terug ziet in het foutgeheugen.

Heb je bij het vervangen van de slangen het gasklephuis schoongemaakt?

Alles dat los is geweest nalopen op lekkage/valse lucht kan in ieder geval geen kwaad!

Link naar reactie

Sensor (nokkenas, krukas, positiesensor gasklep), stationairregelklep (zit onder inlaatspruitstuk) zijn voor de hand liggende kandidaten...

Maar..... zeker bij de 'nieuwe' symptomen zou ik eerst kijken of je 'm kan (laten) uitlezen. Voor je het weet ben je goede onderdelen nutteloos aan het vervangen.

Met een beetje geluk is er een forumlid met een uitleestooltje bij je in de buurt!

Link naar reactie

als het probleem niet opgelost raakt, dan neem eens de moeite om naar Ruud te gaan in Reeuwijk (zoals eerder aangegeven)

wedden dat je weet wat het probleem is als je daar wegrijdt

Link naar reactie

het probleem is iets duidelijker geworden, tijdens het uitlezen van de foutcodes kwam naar voren "overslag cilinder 2" toen hebben we boubines omgewisseld en verstuivers, beide handelingen mochten niet baten dus het probleem bestaat nog steeds. :-(

Link naar reactie

boubines omgewisseld en verstuivers, beide handelingen mochten niet baten

Heb je de foutmelding gewist vóór je de bobines/injectoren wisselde? Misschien komt de foutmelding dan terug op een andere cilinder, dan weet je weer een beetje meer...

Link naar reactie

een update -> het volgende is gedaan;

- boubine van cilinder 1 naar cilinder 2 gewisseld (foutcode bleef)

- verstuiver van cilinder 4 naar cilinder 2 gewisseld (foutcode bleef)

- bougie van cilinder 1 naar cilinder 2 gewisseld (foutcode bleef)

daarna flink proefgereden, foutcodes weg en de auto loopt weer zoals het hoort (voor hoelang nog) de garage zei eerlijk dat men niet wist wat het probleem precies was en dat ik nu moest gaan rijden met de auto om te checken of het terugkwam, na 200 km en 3 dagen nog geen problemen gehad en het lijkt opgelost.. wel vreemd.. heeft het misschien met de combinatie te maken van verwisselen of zo?

Link naar reactie

heeeeel lang geleden ongeveer hetzelfde gehad alleen bij een 6 cilinder, aan het rijden merkte je bijna niks maar je hoorde dat er iets niet klopte. Na heeeeeeeeel lang zoeken lag het probleen aan een geoxideerde stekker van een benzine injector (verstuiver?), je zag de aanslag zitten. alles ingespoten en nooit mee voor gekomen. Jij hebt nu ook diverse stekkers los gehad en niks vevangen eigenlijk en toch lijkt het (misschien) tijdelijk opgelost. Misschien ook last van een slechte stekker verbinding.

Link naar reactie

heb je motor comp al eens een hele nieuwe update gegeven.....

mijn 2.8 TU liep slecht stationair toen de gasklep schoongemaakt en ook de software vervangen toen liep hij weer als een zonnetje....

Oja, ik zou de sensor origineel bmw houden......

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.