Ga naar inhoud

Is een oliebeurt bij Kwikfit net zo goed als bij de BMW specialist?


jdebest

Aanbevolen berichten

Hangt er vanaf welke olie ze erin gooien. Je hebt dure en goedkope olie, en in verschillende diktes. En vervangen ze beide het filter?

Dure olie is niet volledig aantoonbaar beter, maar het is een beetje raar als je heel veel moet betalen voor goedkope olie.

Weet je welke olie ze bij de dealer erin gooien en welke olie bij de kwikfit?

En op zich is olie verversen simpel, maar als je het verkeerd doet (teveel of te weinig olie) draait je motor natuurlijk naar de knoppen.

Link naar reactie

enige wat je moet vragen is de specs van de olie die zij gaan gebruiken en de makelij van het filter.

de prijs is daarnaast van belang..

als het bij hen bv €60 zou kosten met bv een bmw LL04 gespecificeerde olie met bv een bosch filter dan zou het niet fout moeten kunnen gaan.

en bij de dealer kan het wel een een stuk duurder zijn .....kan maar hoeft niet ik zag laatst bij bmw op de site iets over een actie geloof ik.

en anders zelf olie en een filter bestellen en even zelf doen....of langs het sprookjesbos rijden op weg richting france!

aangepast door sandere39
Link naar reactie

Ik zou me niet blind staren op die € 135,- (komt altijd meer bij)

en doorrijden naar Reeuwijk, alwaar onze eigen Ruud (ook kwik) kapje voor een redelijke prijs

altijd de juiste sapjes en filters heeft voor je ZZZ.

  • Like 1
Link naar reactie

ik weet wel dat de olie voor de garage bedrijven de winstpakker kan zijn,als je soms ziet wat er voor een litertje olie betaald moet worden bij sommige bedrijven....

ik heb van de week met een collega zijn bmwtje olie ververst en dat kostte aan olie iets van €50 (castrol edge LL04) en een bosch filter € 12

en een half uurtje we hebben het carter leeggezogen via de peilstok met mijn pela afzuigertje en klaar is klara.

olie wel in duitsland besteld met zijn drieen tegelijk.

Link naar reactie

Op MP heb je castrol edge al voor 35 euro per 5 liter. Met 2 kannetjes ben je dus klaar en heb je over voor de volgende beurt.

In mijn carterpan gaat 7,5 liter als je 'm goed laat leeglopen, en ik denk dat een garage (dealer) daar rustig 20 euro/liter (jawel, ex btw) voor rekent (dus €160 ex btw=€193 incl). Dan komt daar nog wat arbeid bij en een filtertje (en 'klein materiaal'....WTF :schater: ). Je bent dan al dik over de 200 euro.

Met een uurtje werk bespaar je jezelf dus lachend 150 euro netto of meer. Er zijn zat mensen die daar ongeveer een dag voor bij hun baas moeten werken.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

guido je vergeet de verzendkosten!

is bij die gast €25

daarom hebben wij met zn drieen besteld.

maar idd je bespaard op een simpele wijze veel geld,je moet alleen wel zelf de handelingen kunnen verrichten.

en blijkbaar kan niet iedereen dat....vaak zijn dit de mensen die meer dan die €150 per dag verdienen.. :guitar:

Link naar reactie

Als je in den haag woont, rij je in 20 minuten naar Reeuwijk.

`a.s maandag krijgt mijn Z4 daar ook een onderhoudsbeurt en een controle voor de de grote vakantietrip naar iralie , begin september.

aangepast door mohikaan
Link naar reactie

Het hangt er helemaal vanaf welke olie ze gebruiken. Olie voorgeschreven door de fabrikant kan ook olie van de action zijn (10 euro voor 5 liter).

Dat wat bmw namelijk voorschrijft is (in tegenstelling wat mensen dikwijls denken) géén LL-04, maar ACEA A3. En daar voldoet eigenlijk alle olie aan. En bmw móet zich conformeren aan die standaard omdat bmw deel uitmaakt van die organisatie.

BMW adviseert alleen hun eigen LL-04 standaards. Die kunnen ze namelijk ook los verkopen aan merken (een oliemerk moet betalen om die standaard te mogen dragen)

Maar goed, 50 euro is natuurlijk nooit veel omdat er ook werk ingaat :)

Link naar reactie

Ik heb nog nooit niet acea3 motorolie gezien. Hoe dan ook dat staat op het etiket.

En idd, voor garantiedoeleinden voldoet aldi/action olie dus ook, zolang ze dat keurmerk hebben (staat ook allemaal in het bmw boekje overigens).

Of dat de beste olie is valt natuurlijk te bezien, maar dat geldt ook voor LL-04.

Wat een olie een 'goede olie' maakt of een 'slechte olie' is nauwelijks uit te testen, of je moet 10 testbanken met identieke motoren in de schuur hebben staan en bereid zijn die een half jaar continue te laten lopen, en daarna volledig te demonteren en het slijtagebeeld te bepalen.

De acea3 keurmerk olien worden namelijk ook getest op samenstelling èn slijtagepatroon volgens gestandaardiseerde testen. Dus het is niet alsof dat keurmerk ècht geen bal voorsteld. Er worden dus wel inhoudelijke eisen aan gesteld.

Ik denk dat op tijd olie verversen en de juiste dikte voor je gebruik belangrijker is. Zeker voor systemen als hydr. klepstoters etc. Daar hoor je wel eens verhalen over dat raar getik weggaat met nieuwe olie of olie met een iets andere dikte.

Er gaan altijd heel veel verhalen de ronde over dat olie verversen eigenlijk niet nodig zou zijn en dat het veel langer meegaat dan de xxx aantal voorgeschreven kilometers. Dat kan in een aantal gevallen wellicht best waar zijn, maar je hebt dus ook verhalen dat sommige systemen daar toch best gevoelig voor zijn, vooral de dikte van de olie (en blijft de dikte van olie over de levensduur wel gelijk?).

1 ding staat als een paal boven water: vaker je olie verversen heeft iig geen nadelige gevolgen (niet dat ik kan bedenken althans). Wellcht als je vaker je olie ververst maakt het ook minder uit hoe hoog de kwaliteit van de olie is? Het grote verschil tussen volsyntheet en semi/half cq. mineraal is dat alle molecuulketens bij de 1e even lang zouden zijn en dat dat de levensduur (onder hitte) zou verlengen (olie reageert onder hitte, en kan verzuren of verder polymeriseren). Dat is dus minder een issue als je je olie vaak ververst.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Benieuwd hoe dat gaat aflopen, daar de werknemers van kwikfuck op target staan.

Overgens lees ik dat hr.de Best ook nog andere voertuigen heeft, waar laat ie die onderhouden dan?

Eigenlijk altijd bij de dealer laten doen...maar vond de prijzen daar toch wel aan de hoge kant. De Z heb ik nog maar een maand of 4 en heeft nu een oliebeurtje nodig. Ik ga ze morgen wel even bellen over welke olie ze gebruiken.

Link naar reactie

Heeft iemand ervaring met deze ??

Wel erg goedkoop.

Vroeggu eens in een wijnstadje in Frankrijk wijnen geproefd en een doos duurdere wijn meegenomen. Die smaakte echt het beste.

Bij thuiskomst: het spul was niet te drinken/ te zuipen. Waarschijnlijk hebben ze ons andere wijn laten proeven.

In een cafe echt zelf eens gezien dat de jeneverfles KETEL1, stiekum werd bijgevuld uit een naamloze jerrycan.

Als dat soort grappenmakers een goedkope olieservice beginnen kun je alleen maar hopen dat de juiste oiie erin komt

Link naar reactie

Voor de liefhebbers die de zzz of zzzz of welke auto dan ook willen laten verversen ik heb een brug en ben in staat om de verversing uit te voeren met door de fabrikant gecertificeerde olie mail het type auto of kenteken en ik kom bij je terug met een prijs.

Groet,

Tom

Link naar reactie

tja als die standaarden dan niets zouden zeggen waarom bestaan ze dan.....

ik herinner mij een discussie van kortgeleden waar een paar vage russen ook even een test deden ......... :guitar:

maar de eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat ik van zijn lang zal ze leven geen aldi olie in mijn auto zou gooien...ik zoek daarvoor uiteraard het beste merk en kwaliteit olie.

ik heb castrol gebruikt maar nu heb ik org bmw er in.

in de motor van de glastron heb ik wel een goeiekope olie zitten ,maar deze motor is uit het jaar 1972 en gewend aan eenvoudig spul.

Link naar reactie

tja als die standaarden dan niets zouden zeggen waarom bestaan ze dan.....

ik herinner mij een discussie van kortgeleden waar een paar vage russen ook even een test deden ......... :guitar:

'even' is denk ik een beetje kort door de bocht.

Maar idd jij kwam toen met veel betere tests en onderzoeken aan die heel veel concludeerden...

oh nee, wacht ff, m'n geheugen laat me in de steek; jij kwam met helemaal niets aan.

Voor mensen die niet weten wat de acea3 standaard inhoudt:

www.acea.be/images/uploads/files/2010_ACEA_Oil_Sequences.pdf

Van Sander verwacht ik uiteraard dat hij inhoudelijk hierop ingaat en in detail toelicht welke onderdelen van deze test en specificaties onder de maat zijn en waarin LL-04 hierop verschilt en waarom dat beter is.....We wachten af. Deze specs zijn overigens mede door bmw tot stand gekomen....

Oh ja, nog een leuk weetje over LL-04: wist je dat je -volgens bmw- LL-04 niet buiten europa mag gebruiken? Dus op het moment dat je met je auto buiten europa komt moet je kennelijk je olie verwisselen

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.