Ga naar inhoud

BMW Z4 2.5i gechipt! Dyno uitdraai


dof250

Aanbevolen berichten

Gistermiddag ben ik bij mijn vrienden van Unlimited Tuning geweest. Zij hebben mijn Z4 onder handen genomen en met goed resultaat!

De Z had al een K&N filter en vanmiddag gaat hij naar de uitlatenboer voor een andere einddemper, maar dat is enkel voor het geluid.

Gister dus naar Amersfoort. Was hier al eerder geweest met mijn vorige auto, goede service, zeer goede prijs, echt vakwerk en goede resultaten!

Dit is geen chipboer die even gauw wat software rommelt en in je auto propt. Hij is met mijn BMW zo'n 2,5 uur bezig geweest om alles goed aan te passen. Het resultaat mag er zijn! Op de dyno uitdraai word het vermogen op de wielen gemeten, maar met een berekening liet hij weten dat de auto nu op zo'n 215-220PK en zo'n 265NM zit. Nu zijn cijfertjes allemaal leuk en aardig, maar het gaat om het gevoel.

Dat gevoel is er zeker! Meteen de eerste rit viel op dat de Z4 het makkelijker heeft. Je rijdt sneller een hogere snelheid dan normaal. Bij flink doortrappen was de Z4 zeker geen trage auto, maar alles gaat nu zoveel makkelijker. Vooral in lage toeren merk je dat het allemaal sneller oppakt.

Dit alles heeft slechts €299,- gekost (de chip) en €75,- voor de dyno en is naar mijn mening het geld dubbel en dwars waard! Ik was bang dat er met de NA motor niet zoveel winst te behalen viel, maar voor €299,- krijg je toch een mooie vermogenswinst!

Vanmiddag naar de uitlaatboer, daar zal ik proberen wat foto's te maken en die uiteraard hier plaatsen!

z4%25202.5i%2520Dyno.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Opzich is dat vrij logisch Sander. De BMW heeft af-fabriek een hele goede curve, de tuner verhoogt dit maar probeert hem zo goed mogelijk gelijk te houden. Mijn andere auto's waren turbo motoren. Daar zit meer variatie in, maar de motor heeft een bepaalde karakteristiek en die zal erin blijven. De tuner kan piekjes en dalen redelijk uitvlakken, maar de oude curve zal in hoofdlijnen gelijk blijven alleen opgehoogd.

Link naar reactie

Fijn dat iemand zo vrij is geweest om een grafiek te posten!

Dat maakt de volgende keer de discussie heeft het nu wel of geen nut een stuk makkelijker.

Wel vraag ik mij af of er ook zoveel "extra" uit een 3.0i is te halen.

Bij mijn eigen 3.0i merkte ik wel wat verschil maar of hij de 260pk zou hebben gehad die hij zou moeten hebben na het chippen en RON 98 tanken? (had je gewoon Euro 95 getankt?)

Link naar reactie

RON 95 dus in Nederland! Dat is nou weer jammer want met Super Plus RON 98 had het er vast nog mooier (beter) uitgezien. Misschien mag je na het leegrijden rijden van 2 tankjes 98 nog een keertje meten. Ik ben erg benieuwd naar dat resultaat. En overtreffende trap: BP (of ARAL) RON 102! Ook leuk om te weten.

Ik overweeg om ook eventjes langs te gaan bij hun en dan natuurlijk met de RON 102 van ARAL er in :sHa_biggrin: .

aangepast door Zetti
Link naar reactie

Zo dat is niet verkeerd voor dat geld, ik heb mijn 3.0i ook laten chippen en dat was echt een verbetering,

Ik ben benieuwd hoe lang je tevreden blijft met de extra pk tjes, het bleef bij mij toch knagen om er nog wat meer uit te persen.

Nou moet ik zeggen dat je met een mooie uitlaatsound ook al het gevoel krijgt dat het wat harder gaat( mooi meegenomen)

Link naar reactie

Hierbij wat foto's van het vervangen van de einddemper.

Op de laatste foto is het resultaat redelijk te zien. Zal nog eens een betere foto van achter/boven maken.

Kosten voor het vervangen van de einddemper+sierstuk €350,- Dit alles gebeurd bij PM Performance in Swifterband. Was hier ook al eerder geweest met mijn Ibiza. Ontzettend aardige mensen en vooral vakwerk. Een aanrader als je een custom uitlaat zou willen!

Het geluid is zwaarder/sportiever dan standaard. Ik wilde zeker geen "sjonnie" uitlaat, maar een beschaafde diepe grom en dat is zeker gelukt! Klinkt heerlijk!

IMG_4541.JPG

IMG_4542.JPG

IMG_4544.JPG

Link naar reactie

Prijs is zeker goed te noemen, bij mij zat er vanaf aankoop al een Sebring onder, die klinkt ook mooi maar sommige meerijders kunnen dit niet zo waarderen.

Scheelt jouw einddemper nog een paar PK of is het alleen optisch en voor de sound?

Link naar reactie
  • Administrator

Ziet er goed uit.

Je hebt dus niet ook de midden-/tussendemper leeg laten halen / laten vervangen door een rechte pijp? Is die optie nog besproken?

Link naar reactie

Nee, diameter van de middendemper is even groot als de rest van de pijp (middendemper=geperforeerde pijp met wol erom heen)

Wil je de flow verbeteren, neem dan een spaghetti spruitstuk (met de bijbehorende herrie :lol:)

Link naar reactie

Ik heb idd losse headers en kats.

Duur: hoeft niet. Op ebay kan je soms chinese supersprint klonen kopen voor 150 euro (incl verzenden). Die passen vaak minder (dus wat meer lastig werk). Dan heb je nog steeds kats nodig (2x een goedkope magnaflow=ca 300euro) die je er dan nog tussen moet lassen (vaak op de plaats van de middendemper). Qua materiaal dus 450 euro wat voor dit soort spul een koopje is (het bmw spul wat je vervangt is 3x zo duur). Maar de arbeid zal wel duur zijn (hangt van tarief en kundigheid af natuurlijk)

Koop je een merk supersprint set (headers+kats) dan ben je 2500 euro of meer kwijt, maar die zullen perfect passen en dus sneller te monteren zijn. (en beter van materiaalkwaliteit niet te vergeten).

Mijn setje kostte ca 600 euro in een aanbieding op ebay, en nog ca 100 euro voor overige materialen (klemmen, lasbenodigdheden etc) maar dat moest pas gemaakt worden. Dat was een set bedoeld voor een e46 maar van een mooier ontwerp (vind ik dan; grotere pijpdiameter etc) dan supersprint klonen met een set losse kats.

De headers paste perfect (dus de set zal ongetwijfeld goed op een e46 (pre fl) passen), maar het verschil zit in het gedeelte onder de auto. Daar is de z4 anders (6 bak, andere versnellingsbaksteun etc) dus daar mocht ik m'n hobby/kunsten op botvieren :)

Maar de bottleneck van het uitlaatsysteem van de z4 zit bij het spruitstuk. Dat is heel erg geknepen. Dat is wellicht geen probleem voor een 2,5 of een 2,2 litertje (gebruiken allemaal het zelfde spruitstuk!), maar een gesuperchargde 3 liter moet daar 2x zoveel of meer lucht doorheen persen, en dan gaan die verschillen echt tellen (je hebt meer pompverlies en de uitlaatgassen worden minder goed uit de cilinder geperst). Mijn huidige tuning wordt zelfs alleen maar aangeboden als je headers hebt, het is een vereiste. Over de rest van het uitlaatsysteem wordt door tuners betreffende de z4 zelden iets gezegd. Dat is onbelangrijk in ogenschouw van de obstuctie die in het spruitstuk zit. Dat moet er eerst uit

En goede headers maken nou eenmaal veel geluid (echt een motorsportgeluid). Dat is gelijk een teken van een goede flow. Op zpost (hoofdzakelijk z4m's) liep onlangs een draadje wie er spijt had van de inbouw van headers vanwege de herrie :lol:

(daar werd al geopperd om een middendemper ipv de 2e katalysatoren (z4m heeft er in de usa 2 achter elkaar!) te monteren en dan was het nog wel te pruimen. Maar dat betekend dat je geen katalysatoren meer hebt en dan haal je in nederland de apk niet. (in de usa is dat dus in veel staten geen issue want daar hebben ze vaak geen apk)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.