Ga naar inhoud

BMW Z4 2.5i gechipt! Dyno uitdraai


dof250

Aanbevolen berichten

  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ha Guido,

Hoeveel moeite is het om de E46 set van Schmiedmann passend te maken voor een Z4? Het leek me best leuk om te hebben, alleen kost het setje voor een Z4 bij Schmiedmann dik 1000 euro meer dan het setje voor de E46 :-(

Een ander idee was om te kijken naar de spruitstukjes van bimmerbrakes en bv het voorpijpje met hjs kats van Milltek. Maar ik weet niet of die Milltek sportcats bruikbaar zijn gezien die voor RHD auto's zijn en eigenlijk functioneren als secondary cats waarbij de lambdasensoren nog steeds alleen in het spruitstuk met pre-cats zitten bij die wagens.

Supersprint is dan nog eens 800 duurder dan het schmiedmann E85 setje dus ja ehm, knorretje not like...

Link naar reactie

Die z4 sets zijn idd duur. Ze zijn ook van een ander ontwerp (supersprint kloon, en dit is een compleet losstaand ontwerp)

Hoeveel moeite het is, is een heel lastige vraag, dat hangt af van hoe handig je bent. Ik denk dat als je het door een echte uitlatenbouwer laat doen, dat hij in een halve dag klaar is; die gasten zijn volgens mij heel handig daarmee. Je zou het hun moeten vragen.

Ik ben er lang mee bezig geweest: meerdere dagen, maar wel in een rustig vakantietempo en als ik een dag geen zin of tijd had deed ik er niets aan. En soms moest ik spullen hebben etc. En ik wil alles perfect hebben. Dus hoeveel uur het in totaal was.... geen idee. Dat is ook niet iets waar ik op let: hoe langer het duurt, des de meer plezier heb ik van m'n hobby :)

En ik moest natuurlijk ook eerst uitvinden of het ging passen, en hoe het kon passen. En ik moest mezelf een beetje beter leren lassen enz enz.

Als je met hele vage katalysatoren gaat werken kan je natuurlijk ook problemen krijgen met de apk. Ik kwam er maar net doorheen, maar dat ligt ook voor een gedeelte aan de tuning (al was dat voorheen minder nauw)

Link naar reactie

hmm.

is dat logisch? ik heb er geen verstand van hoor ,maar ik vraag mij af hoe dat zit.

wie kan er iets zinnigs over zeggen?

Nee, is niet erg logisch. Meer koppel, en daarmee meer vermogen, kan je eigelijk maar op een paar manieren krijgen. Komt erop neer dat er altijd meer lucht (of beter, zuurstof) door de motor moet zien te krijgen. Vandaar dat turbo's, compressoren en nitro inspuiten zo goed werken. Maar ook de luchtstroom NA optimaliseren door betere doorstroming in het inlaat en uitlaat kanaal. Ligt er eigenlijk aan waar de grootste bottleneck zit, want daar haal je de grootste winst vandaan.

Als je niets verandert heeft het eigenlijk ook niet veel zin de mapping van de ECU te veranderen. Die is af fabiek best heel erg goed. Dus ik vraag me werkelijk af hoe ze dat doen. Let wel, ik zeg niet dat het in dit geval niet zo is, alleen dat 10% meer koppel uit een NA halen met chiptuning wel heel erg veel is. En met name ook omdat het koppel over de hele linie omhoog gaat. Wat chiptuners meestal doen is het vermogen verhogen door eenvoudig het toerental te verhogen voordat ie in de limiter gaat. Dat merk je dus alleen aan de bovenkant. Andere bekende truuk is gaspedaalcurve veranderen zodat je het gevoel krijgt dat de motor aggressiever en beter reageert.

Wederom, kan best zijn dat met deze auto onder die omstandigheden dit resultaat behaald is, maar dat zou dan specifiek voor die auto zijn en geen garantie voor de volgende. En vermogensmetingen zijn leuk, maar met een bank valt heel wat te knoeien. Het beste is inderdaad een voor-na meting onder dezelfde omstandigheden. Dus niet uitgaan van een standaardcurve maar echt meten voor de tuning. Is al moeilijk genoeg de omstandigheden hetzelfde te houden, omdat koeling bij een dyno altijd problematisch is en je met warme lucht gewoon minder zuurstof door de motor krijgt.

Belangrijkste met dit soort dingen altijd: als je er zelf gelukkig mee bent, gewoon gelukkig blijven. D'r zijn altijd van die lui die wat te zeiken hebben (zoals ik hier <_< )

Link naar reactie

Alex,

Ik meen begrepen te hebben dat de ecu in de fabriek juist afgesteld wordt om onder alle omstandigheden goed te kunnen werken, dus hoog in de bergen maar ook met slechtere brandstof(mindere kwaliteit). En dat er daardoor juist winst te behalen valt omdat je de ecu dus op "onze" omstandigheden kunt tunen.

aangepast door duikie
Link naar reactie

En dat die ECU onder alle omstandigheden de juiste hoeveelheid brandstof laat inspuiten is alleen maar goed. Elke modernere ECU maakt gebruik van een MAP of TMAP sensor die de absolute druk (plus temperatuur voor de TMAP) in het inlaatspruitstuk meet. Want eigenlijk maakt de atmosferische druk niet veel uit, behalve als je vol vermogen vraagt. Als je 120 rijdt, heerst er een aardig vacuum in je inlaatspruitstuk. Je moet een behoorlijke berg hebben om op dat soort vacuum te komen. Dus de ECU kan al heel goed met mindere druk werken.

Minder brandstof kwaliteit is ook zo'n ding. Volgens mij is de Z4 ECU 'zelf lerend'. Dat wil zeggen dat ie de klopsensor gebruikt om het onstekingstijdstip te vervroegen en daarmee het vermogen te verbeteren. Dat is dus afhankelijk van de klopvastheid van de peut die je gebruikt. Is overigens een langzaam proces, dat merk je niet na eenmaal RON102 getankt te hebben. De ECU gaat er eigenlijk heel voorzichtig mee om, wat je ook wel voor kan stellen gezien de schade die een motor bij te vroege ontsteking op kan lopen. Dus eigenlijk als je consequent RON 102 tankt, zal je na een tijdje (zeg 2-3 tanks) merken dat de motor beter reageert. Overigens gaat het terugzetten van het onstekingstijdstip een stuk vlotter (direct bij constateren van teveel klop), om de motor gezond te houden.

Als je auto op de dyno staat, wordt er eigenlijk alleen maar naar WOT (wide open throttle) gekeken: wat zijn de maximale prestaties van de motor bij elk toerental. Dan draait de ECU in open loop, hetgeen betekent dat ie niet meer naar de lambdasensor kijkt om z'n air/fuel ratio (AFR) optimaal te houden. Bij WOT wordt altijd meer brandstof (meer dan nodig is voor optimale AFR) ingespoten, onder andere ook om bijvoorbeeld kleppen te koelen, dus niet alleen voor vermogen. Daar zou je iets mee kunnen doen. Maar daar moet je ook voorzichtig mee zijn omdat te veel brandstof kan betekenen dat het neerslaat op de cylinderwand en de werking van de oliefilm verminderd. En meer brandstof betekend zowiezo niet automatisch meer vermogen. Je kan wel gaan optimaliseren. Maar dan praat je misschien over een paar procent.

Wat bij volgas wel degelijk uitmaakt is de hoeveelheid zuurstof die ter beschikking staat. En dat hangt weer af van de luchtdruk, temperatuur en vochtigheid. Dat weet ook iedereen wel. Bij 30 graden in de bergen kan je gewoon minder snel optrekken, omdat je niet dezelfde hoeveelheid zuurstof door de motor krjgt als beneden zeespiegel bij 5 graden.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik dacht altijd dat ze bij het tunen deze dipjes er uit haalde zodat je een mooiere vlakke kromme krijgt. Blijkbaar is dat dus niet zo. Zou mij dus zeker (blijven) storen. Wat is daarvoor de reden geweest?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.