Ga naar inhoud

X-carstyle dakmodule werkt net niet helemaal ... Paar vraagjes


Maurits

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Afgelopen zaterdag weer eens een X-carstyle module ingebouwd in de Z4 van een vriend. Alles werkt perfect, behalve het weer terug omhoog gaan van de ramen na gebruik van de module.

De Z4

In kwestie is een 2.5iA uit voorjaar 2004. Voordat wij deze module inbouwden was de Z4 zo geprogrammeerd dat het dak wel kon openenen / sluiten op de sleutel, mits je het knopje het gehele proces ingedrukt hield.

De kwestie

Bij gebruik van de module (zowel bij one touch, als bij rijdend openen/sluiten, als bij op de afstandbediening openen sluiten), gaan de ramen wel voor de helft open, dan opent / sluit het dak volledig, maar dan gaan de ramen niet meer omhoog. Blijven dus op de helft open staan. Met name bij sluiten op de sleutel is dit waardeloos: dan staat de Z4 dus met half open ramen en het alarm aan ...

Het eerste gekke is, dat het proces qua tijd wel doorloopt. Als je op de afstandbediening opent / sluit blijven de alarmlichten wel net zo lang knipperen als nodig zou zijn om het hele proces door te lopen.

Het tweede gekke is, dat als je twee keer achter elkaar opent / sluit, de ramen weer verder omlaag gaan. Dus als je eerst sluit en ze blijven half open staan, en dan weer opent op de afstandsbediening, gaan ze weer een halfje omlaag, zodat ze (bijna) helemaal open zijn en blijven dan zo staan. In mijn auto signaleert de module zelf wat de stand van de ramen is. Dus als je de ramen al half open hebt gebeurt er niks met de ramen bij het begin van het proces. En als je de ramen al helemaal open hebt sluiten ze evengoed volledig aan het einde van het proces (in ieder geval bij sluiten op de afstandsbediening, ik heb dat rijdend nooit geprobeerd).

De inbouw en de module

Is volgens het boekje gegaan. Module en bedrading zijn precies hetzelfde als bij de module die ik dit voorjaar inbouwde. Nadat we dit gebrek constateerden hebben we ook nog even de modules uit mijn Z4 en deze Z4 omgewisseld. Ook toen deed alles het perfect in mijn auto en bleef het gebrek in zijn auto. Het zit hem dus niet in de module.

De vragen

Ik zal natuurlijk mijn Duitse vriend Andreas ook eens even mailen, maar hier alvast de vraag: herkent iemand deze verschijnselen, of heeft die een idee waar e.e.a aan kan liggen?

Ik kan me in ieder geval twee waarschijnlijke redenen voorstellen:

  1. er is een contact niet goed. In dat geval is de vraag: weet iemand welke draad / aansluitingen dan bekeken moeten worden? Ergens weet ik niet of dit wel zo logisch is, omdat het signaal ramen omlaag dus wel doorkomt;
  2. er zit iets in de programmering van deze Z4 dat de werking van de module op dit punt frustreert. In dat geval: wat is het, is dat eruit te programmeren en wie zou dat kunnen? Zijn er mensen die eerst ook al een zodanig geprogrammeerde Z4 haden dat openen / sluiten op de afstandsbediening mogelijk was en alter de Xcarstyle module hebben ingebouwd en hoe ging dat?
Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik kan helaas geen oplossing bieden maar wil even mijn "rariteit" met jullie delen.

Wanneer ik dak open op normale wijze, dus met knop bediening in de auto gaan ramen inderdaad half omlaag, dak opent, ramen terug omhoog.

Wanneer ik dak open via sleutel, dan gaan de ramen totaal naar beneden en na openen dak blijven ze ook gewoon beneden staan.

Is dit normaal of ook een gek verschijnsel in de stijl van de problemen die Forum Beul ondervindt?

Grtzzzz Chris

Link naar reactie

Als je zonder module het dak open en dicht doet (dus knopje vasthouden, geen one touch), gaan de ramen dan ook dicht? Volgens mij zou dit moeten gebeuren.

De module stuurt zelf de ramen afaik niet aan; dat doet denk ik de auto.

Aansluitingen zijn als volgt:

Pin10 - massa

Pin47 - signaal van AB

Pin20 - centrale vergrendeling open

Pin22 - centrale vergrendeling dicht

2 draden naar middenconsole voor dakbediening (deze bedienen dus alles tbv het dak)

draden naar teller voor snelheidssignaal.

Link naar reactie
  • Administrator

^ Dank Guido. Raar dan inderdaad. Dat betekent dan wel dat ik ook niet meer verder hoef te zoeken naar slechte verbindingen o.i.d.

Het gekke is dat zonder de module (module afgekoppeld) de ramen inderdaad wel gewoon (half) open en dicht gaan bij ofwel one touch, ofwel gebruik afstandsbediening voor openen / sluiten dak ...

Wat mij nog wel opviel is dat zonder gebruik van de module bij gebruik van de sleutel in het slot ramen en dak daarmee niet te openen zijn. Bij mij was het voorheen zo (en waarschijnlijk nog steeds, maar ik gebruik die functie nooit meer na inbouw module) dat als je de sleutel in het deurslot stak en hem op openen / sluiten hield het dak en de ramen ook open / dicht gingen. Dat is bij de Z4 waar ik zaterdag mee bezig was nooit het geval geweest ...

Zou het kunnen dat de programmering van voorkeurfuncties de werking van de module frustreert?

@ Chris: dat lijkt mij inderdaad in dezelfde categorie. Hoe is het bij jou als je het dak sluit, met name met het dak open maar de ramen dicht en dan met de afstandsbediening drie keer knippen?

Link naar reactie

Je zou nog even kunnen kijken naar de aansluiting op pin22.

Wellicht is het sluiten van de ramen bij afsluiten een gevolg van dat de module lang signaal houdt op pin22, en dat dit door een slecht contact zo nu en dan onderbroken wordt.

Link naar reactie

Zit de X-carstyle module net als de Gaptech onder de asbak gemonteerd?

De Gaptech deed bij ons ook moeilijk tijdens het testen. Dat bleek te komen omdat we tijdens de test de middenconsole/ asbak niet hadden teruggeplaatst. Raar maar waar.

Link naar reactie
  • Administrator

^ Nee de module monteer je bij de grondmule achter het dashboardkastje, waar je ook de vier draden aftakt die Guido noemt. Verder lus je nog vier draden door naar het bedieningsnpaneel achter de asbak en de tellerbak, zodat de signalen van de knopjes achter de asbak beinvloed worden en de module kan vaststellen of je harder / zachter rijdt dan de ingestelde maximumsnelheid voor het openen van het dak.

Bij deze Z4 deed ie in de testfase moeilijk en doet ie ook weer helemaal gemonteerd moeilijk ...

Link naar reactie
  • Administrator

Tussentijdse update: er lijkt een verband met de "one touch" bediening van de ramen.

Je ontkoppelt voor montage van de module immers de accu. Daardoor kun je de instelling van de one touch bediening van de ramen kwijtraken. Dus voor een ieder met soortgelijke problemen; kijk even of de one touch bediening van de ramen omhoog het nog wel doet. Als dat niet zo is; initialiseer je ramen even opnieuw en kijk of de problemen dan zijn opgelost ...

Ten aanzien van de auto in kwestie doet het rechterraam ondertussen weer wat het moet doen (dus one touch doet het weer en daarmee is ook de werking van het rechterraam in de moduleprocedures weer helemaal oke), maar links lijkt het nog een issue om de one touch weer te initialiseren. Ik heb er zelf nog niet bij gekeken (auto staat in Breda), maar doe dat binnenkort waarschijnlijk nog wel....

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • Administrator

^Oh geinig, dat hebben wij ook gedaan, maar hielp niet. Linkerraambediening is opnieuw "geprogrameerd" door de dealer toen de auto daar toch was voor een beurt en nu is het probleem opgelost. Ik vermoed dat de dealer gewoon in de auto het linkerraam heeft ingesteld met de schakelaar van de raambediening zoals je zelf ook doet als de accu los is geweest ...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.