Ga naar inhoud

Motortuning 3.0i doen of niet doen?


M3tje

Aanbevolen berichten

Goedendag allen,

Vandaag bij ruud de 3.0i laten chippen, omdat ie van 2004 is ging het niet via de OBD stekker dus er moest ff gesoldeerd worden,

Het resultaat mag er zijn,hij pakt veel beter op bij lagere toeren en de tussensprintjes gaan merkbaar sneller, het is allemaal niet op de rollenbank gebeurd dus harde cijfers heb ik niet maar ik was de eerste van 2 z4's dus ik ben benieuwd naar de ervaringen van Jurgen?

Samengevat zeg ik, chippen is de moeite waard. Mooiere sound meer acceleratie, binnenkort ff een geschikt moment zoeken om ff te toppen en dan even zien hoeveel dat nog scheelt.

Iemand anders ook nog een andere ervaring, ben benieuwd.

Gr.

Marc

Link naar reactie

Ik sluit me geheel aan bij de reactie van Marc. Vandaag ook bij Ruud laten tunen via de achterdeur. Ook bij mij geen OBD flashen mogelijk, dus er een stekker opgesoldeerd en toen rechtstreeks aan de taptop.

Het zelfde resultaat. Veel snellere gasresponce en voor in het middengebied merkbaar meer trekkracht. Nog weinig op binnenwegen gereden, maar op de snelweg ging het als de brandweer. :punk:

Ben benieuwd wat de verbruikscijfers gaan doen.

De limiet van 250 km/h moet er ook af zijn, maar ik vraag me af hoeveel hij daar overheen wil. Vind ik verder ook niet belangrijk.

Motor moet nu wel op RON 98 lopen voor beste resultaat en het voorkomen van pingelen, want de ontsteking is vervroegd.

Link naar reactie

De toerenbegrenzer is er niet af, maar ligt wel hoger. Hoe hoog heb ik nog niet getest. Info volgt nog.

Ik heb trouwens ook PU-bushings op de voorste stabilisatorstang laten zetten voor wat extra stabiliteit in de bochten.

aangepast door JK-Z4-3.0i
Link naar reactie

De snelheidsbegrenzer is er af, bij gelegenheid ga ik zeker even kijken tot waar ie komt, de sportknop werkt nog precies hetzelfde, na indrukken gaat 1000 toeren meer draaien, m.a.w. Als je rustig aan wil doen blijft dat ook mogelijk,

De auto wordt in zijn geheel niet onrustig maar de power komt gewoon makkelijker los.

Link naar reactie
  • Administrator

... na indrukken gaat 1000 toeren meer draaien ...

Zo werkt de sportknop in mijn Z niet en in de vorige evenmin.

Maar waar ik net als de rest benieuwd naar ben, wat heeft de tuning nou precies veranderd? A) snelheidsbegrenzer ( bij 250 km/h) is er af, B) ontsteking is kennelijk vervroegd ... Kunnen jullie de rest aanvullen, welke waarden van het motormanagement zijn hoe aangepast?

Ik vraag het uit belangstelling, als de "formule" me aanstaat wil ik ook wel ...

Link naar reactie

Om eerlijk te zijn ben ik qua "winst" afgegaan op de ervaringen van roodkapje, ik weet niet wat er nou precies is veranderd anders dan het ontstekingsmoment en het max aantal toeren wat omhoog is gebracht,

Ik snap " de baron" wel, zonder te meten is het allemaal wat vaag, en " meer" vermogen onderin zegt ook niet echt wat.

Toch merk ik tijdens de testrit dat de wagen beter oppakt, dat is niet subjectief, maar voelbaar.

Of dat dan door een vermogenstoename komt of door een veranderde motorkarakteristiek?? Tja.

Laat ik het anders zeggen, optie 1 auto krijgt er 30pk gemeten bij of optie twee er is een paar pk bijgekomen niet meetbaar.

Wat telt is dat het goed aanvoelt, en de cijfers zijn dan niet meer zo belangrijk.

Voor sommigen van jullie zal dat niet genoeg zijn, die moeten als ze willen chippen zeker de vermogensbank voor en na doen,

Dan heb je er harde cijfers bij.

Link naar reactie

Ehh ... nee Sander alleen als je hem van een berg afdondert.

Op hoeveel is de limiter van een z4 3.0i dan afgeregeld?

Mijn z4 liep (voordat de supercharger erop ging) tijdens knalritten precies 253km/u op de gps. Dan is de puf er zo ongeveer ook wel uit qua accelereren, maar volgas was niet helemaal nodig om die snelheid vast te houden. ik denk dat dat toch de limiter was.

Wat telt is dat het goed aanvoelt, en de cijfers zijn dan niet meer zo belangrijk.

Aan 1 kant heb je gelijk, maar aan de andere kant kan je dan net zo goed altijd op de sportstand rijden.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Dit is nog aan de veilige kant, op de bank gezien dat 260+ mogelijk is

Er is weinig kennis en best wel belangstelling als ik de commentaren lees.

Ik zal een poll openen of er genoeg interesse is in een dag chiptuning waar dan uiteraard gechipt kan worden maar ook de auto op de vermogensbank kan. Ook kan dan worden gezien hoe de software wordt aangepast en wat er nu precies aangepast wordt en het nut daarvan

Link naar reactie
maar ook de auto op de vermogensbank kan.

Staat nog steeds op het verlanglijstje, Ruud...

Ik houd het in de gaten, ook gezelliger (én leerzamer) om dit met een groepje te doen dan dat ik m'n uppie naar een willekeurige rollenbank-boer ga.

Link naar reactie

BMW raadt sowieso al RON98 aan om de opgegeven vermogens te behalen. Staat ergens achterin je boekje. Wat dat betreft zit je als je vermogen wilt hebben toch al aan de super vast ;)

Ik tank ook altijd super als het kan. Ook toen m'n z4 nog standaard was vond ik dat hij in lage toerentallen wat mooier liep (dus 90 cruisen in de 6 oid)

Link naar reactie

Duurdere brandstof, in dit geval ron. 98 dat is ook al zonder chiptunning al aan te bevelen, motor past zijn eigen aan naar een vroegere ontsteking waardor er een betere verbranding plaatsvindt dus meer vermogen bij een minder verbruik. dus efficienter.

Die paar cent die je meer betaald voor 98 zal je terugvinden in je verbruik. op een volle tank rij je meer km's dan wanneer je 95 zou tanken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.