Ga naar inhoud

Welke versterker voor Jehnert?


Gast gsusivo

Aanbevolen berichten

Heren,

wie kan mij adviseren over welke versterker te gebruiken bij Jehnert Soundboards?

Ik heb deze set: http://www.jehnert.de/produkte-doorboards-soundsystems/bmw/z3/bmw-z3-roadster-coupe-m3-75149-doorboards-mit-3-wege-soundsystem?lang=en_us

Deze meneer http://www.look-at-this.de/Z3/bilder/styling11-doorboards/101.jpg gebruikt een Kenwood versterker...

Daarbij de vraag welk dempingsmateriaal te gebruiken? Ik zie dat er mensen zijn die Dynamat gebruiken, er is echter ook van Jehnert zelf materiaal te koop:

http://www.ebay.de/itm/Jehnert-Dammvlies-100-x-60-cm-selbstklebend-23-17-Euro-pro-qm-/130772893902?pt=Subwoofer_Boxen_Zubeh%C3%B6r&hash=item1e72ac00ce#ht_2155wt_934

Welk (en hoeveel) heb ik nodig?

Mijn dank is groot.

Ivo

Link naar reactie
  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Versterker is zwaar genoeg en resonantie heb ik alleen als je buiten staat op de rechter buitenspiegel, maar dat komt omdat het spiegelkapje trilt en dat is zo op te lossen.

Versterker is een Directed 500 met 125 watt continue per kanaal en heel stabiel.

Klinkt echt goed.

Op de binnenkant van de buitenste deurplaat hebben ze ook Dynamat geplakt tegen resonantie.

Dus op de deurplaat en achter het deurpaneel dynamat, moet genoeg zijn dacht ik.

link

http://www.z3forum.n...stereo__st__120

aangepast door IvoZ3
Link naar reactie

Dat had ik al gelezen...heb zelfs al met Tobiastoeter gebeld :lol:

Ben echter op zoek naar een gedegen advies met de hoe en waarom ik juist die moet pakken.

Heb overigens de CD43 radio en die wil ik ook graag blijven gebruiken...

Link naar reactie

Ik zou zelf zo'n klein digitaal versterkertje nemen omdat ruimte in een z3 natuurlijk beperkt is.

Ik weet dat Mooz ooit hier een heel leuk digitaal versterkertje te koop had; misschien heeft hij 'm nog:

http://www.z3forum.n...204-versterker/

(in de winkel kost dat versterkertje nieuw iets van 350 euro geloof ik)

Wil je redelijk goedkoop een digitaal versterkertje dan zou je deze kunnen nemen:

http://www.maximum-e...eabda84ebd70d34

Welliswaar 4 kanaals 40W (rms), maar hij kan gebrugd ook 4 ohm aan, en dan levert hij 2x 120W rms; en dat is ook wat ik schat dat je nodig hebt (komt neer op 30W rms per 6" luidspreker)

Beide versterkers hebben overigens naast de ingang op line niveau ook ingang op luidsprekerniveau. Ik weet niet of de cd43 een line out heeft, maar dat hoeft dus niet.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Geen idee, heb de b*llen verstand van technische aansluitingen betreft muziekinstallaties... Weet niet op welke wijze die dingen aangesloten moeten worden.

Wil het zodoende zeker weten alvorens ik het bestel. Dalijk zit ik weer met een dergelijke versterker waar ik niks mee kan.

Link naar reactie

De soundstream kan ook rechtstreeks op de luidsprekeruitgangen aangesloten worden hoor! Je zult alleen een omweg moeten gaan maken van je radio naar de versterker en dan weer naar de jehnert panelen, pak voor dat laatste stuk goede bedrading!

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik zou eerder voor die soundstream gaan.

Die is denk ik ook krachtiger: de 300w gebrugd in 4 ohm die die pioneer opgeeft is opgegeven als 1khz toon, en die soundstream is dat een RMS opgave (doorgaans 20-20khz). Die soundstream is in 4 ohm ongebrugd ook krachtiger (4x80w) dan de pioneer (4x75w), dus zal die dat in 2 ohm en gebrugd 4 ohm ook zijn. Ook heeft die pioneer zo te zien geen bass boost. Dat is toch iets wat je zeker gaat gebruiken, en dat kan je wellicht beter vanaf de versterker doen dan vanaf de radio.

Maar ik zou me niet al te blind staren op vermogen; nu kan in theorie elk luidsprekertje in je set 75w RMS krijgen, en dat is doorgaans voor een 160mm basluidsprekertje veel te veel (de conus kan die uitslag niet aan).

Neemt niet weg dat een ruim bemeten versterker beter klinkt dan een te krap bemeten versterker (snel vervorming op luid niveau)

Hoe dan ook zullen zowel de soundstream als de pioneer krachtig genoeg zijn denk ik, dus zou ik voor de goedkoopste gaan (dat zal die soundstream zijn denk ik, plus dat die denk ik ook beter is)

Wil je veel vermogen voor relatief weinig geld:

http://www.maximum-e...-40005/a-142630

Die heb ik ook ingebouwd gehad (in een andere auto uiteraard), klonk heel goed en was erg degelijk gebouwd.

Nadeel is wel dat die ook gelijk wat groter is, dus wat meer ruimte inneemt (ca. 10cm langer en breder). Dat moet je natuurlijk ook in de gaten houden; waar ga je dat ding plaatsen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Guido,

Dank voor je snelle reactie.

Schijnt dat soundstream nogal storingsgevoelig is. Persoonlijk ga ik zodoende ook liever voor een bekender/a merk. Heb jij een leuk idee wat je met mijn budget kunt kopen en aansluit bij hetgeen ik nodig heb? Wat zou jij kopen in mijn geval?

Hoor het graag!

Ivo

Link naar reactie

Ik heb zelf nooit zo'n vertrouwen in de 'A' merken (pioneer jbl etc), zeker als het om hun goedkopere versterkers gaat (dus sub 500 euro). Sowieso onder 300 euro en dan dat vermogen bij die merken is lastig.

Zelf zou ik natuurlijk voor die monacor gaan, dat deed ik 4 jaar geleden ook. Maar wellicht zijn er nu compactere klasse D versterkers die even goed presteren.

Ik weet het niet. Misschien een versterker van Hifonics of Gladen. Dat zijn volgens mij geliefde merken van naam in de car audio hoek. Maar soundstream hoort daar ook wel een beetje bij.

En dan heb je nog JL audio, maar dat is volgens mij behoorlijk duur en vooral bekend van de subs.

Misschien wel deze om het budget mooi op te maken:

http://www.pimtensen...fonics-zxi4404/

Da's dus wel weer een klassieke versterker (klasse a/b, dus ook wat groter).

Die monacor is goedkoper :lol: en heeft ook testen gewonnen als het ging om vermogen/prijs (wel lastig in nederland te krijgen denk ik, ik kocht 'm voor een prikkie bij de importeur als bedrijf zijnde).

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik heb Mooz een PM gestuurd. Mosconi is bekend. Deze voldoet dus ruimschoots aan de eisen?

Alleen...hoe sluit ik mijn BMW Business CD43 aan op de versterker?

Ben overigens van plan om de versterker in kofferbak te monteren op plek van oude Harman Kardon versterker.

Link naar reactie

Qua vermogen voldoet ie ruimschoots (voluit zal die de luidsprekers opblazen denk ik).

Ik weet alleen niet of er een bass boost functie opzit en of je dat wenst.

Let erop dat dit dus versterkers zijn die bij elkaar 700w weg kunnen zetten. Da's dus 700/12=58A

Die versterkers zijn ook op 2x40A of 100A afgezekerd.

Daar heb je dikke stroomkabels voor nodig. Vuistregel is 1mm²=10A.

Da's dus minimaal 6mm² en wellicht nog wat dikker. Daarvoor zou je dus een losse draad vanaf je accu naar de kofferbak moeten trekken. Vergeet die draad niet extra te zekeren zo dicht mogelijk bij de accu (onder de motorkap dus). Daar zou je een automatische zekering voor kunnen gebruiken.

De minkabel kan je ergens aan je chassis verbinden.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

oh meen je dat?

De onderdelencatalogus geeft de motorruimte aan als locatie (ik heb zelf geen z3 dus weet ik dat soort zaken niet goed). Maar als ie in de koffer ligt kan je er natuurlijk mooi bij :)

Link naar reactie

Typisch.... Bij mijn weten hadden alleen de allereerste Z3's de accu in het vooronder, ik ken ze alleen maar met de accu in de kofferbak...

Bijkomend voordeel: je hebt onder de motorkap daardoor een extra opbergruimte, was erg handig op vakantie :)

156897_292754420841429_252656561_n.jpg

Link naar reactie

Ja klopt...accu ligt achterin. Mijn kofferbak wordt komend jaar sowieso opnieuw bekleed en ingericht.

Die Hifonics versterkers lijken me ook erg interessant en volgens mij zijn ze 2ehands ook goed aan te komen.

Betreft de kabels: ik was sowieso van plan van voor tot achter nieuwe kabels te trekken.

Ik heb nog wat te knutselen als ik dit zo lees...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.