Ga naar inhoud

Buitenspiegelglas naar beneden gevallen


Berent-Beau

Aanbevolen berichten

^

wat denk je dat ik hiermee bedoel ? :

Binnenkort maar eens voorzichtig aan gaan pulken om te zien of ie los wil komen...

:lol:

maar misschien zijn er mensen die het al eens eerder aan de hand hebben gehad en een simpel trucje weten om te voorkomen dat ik de boel sloop als ik aan het pulken sla ? :blink:

Link naar reactie
  • Administrator

Ik zou de spiegel eerst met achterplaat en al demonteren, dan de achterplaat los priegelen en fatsoenlijk vast zetten (tips over de justse lijmsoort vind je wel met de zoekfunctie) en het geheel dan weer in de spiegel monteren.

Spiegel met achterplaat losmaken: hoewel de foto's niet heel duidelijk zijn, dit is wel hoe het werkt:

"First, take off the mirror glass. If you can, tilt the mirror with the in-car controls to face downward. Along the top of the plastic behind the mirror is a notch, visible at the top of the following picture. When facing the mirror, you need to turn that notch to the left (counter-clockwise), for both the passenger and driver mirrors. This rotates the plastic circle on the back of the mirror from the locked position into the unlocked position. There’s some foam between the mirror and the servo that you may need to compress by pushing on the mirror to get the plastic circle to turn."

EDIT: zo dus:

14271995417_fe14fd5210_b.jpg

Link naar reactie

Zie je wel dat het werkt ! :thumbup:

Is geheel en al duidelijk. Bedankt ! :clapping:

Ik was zelf nog niet aan de zoekfunctie toegekomen, zat alleen maar even wat in 't forum door te lezen toen ik dit topic (weer) tegenkwam en reageerde even snel, omdat ik hoopte op een simpele tip.

Krijg gelijk een complete handleiding. :)

Voel me nu toch wel moreel verplicht dit op korte termijn te doen :blush:. Uiteraard gevolgd door een verslagje en -indien ik iets interessants tegenkom- fotootjes.

Link naar reactie

Het probleem van het vallen van de buitenspiegelsglazen wordt goed beschreven en ook hoe je het weer erop kan plakken. Wat ik me afvraag of er een goede manier is om dit al te kunnen voorkomen voordat ze eraf gaan vallen. De kans is nl. groot dat je de spiegels niet kan opvangen maar dat ze tijdens het rijden hard neervallen en dat je nieuwe kunt aanschaffen.

Is het bijv. een idee om ze al eruit te halen en met betere (eerder genoemde) middelen weer vast te plakken of zijn er betere tips?

Voorkomen kan ook, het feit dat ze loslaten heeft met de lijm te maken waarmee ze vast zitten i.c.m. warmte. Aangezien bij de ZZZ en de ZZZZ de spiegelverwarming altijd aan staat is de kans aanwezig dat hij lan loslaten omdat de lijm uitdroogt.

Dus al wil je het voorkomen, zou je de draden van de spiegelverwarming moeten gaan schakelen of loshalen, zodat je bij apart schakelen de verwarming alleen maar gebruikt wanneer je het nodig hebt.

BMW is niet het enige merk wat ermee heeft te kampen, Volkswagen en Opel onder andere ook, continu de spiegelverwarming aan betekend dat de lijm op den duur gaat uitdrogen, zeker in de zomer. Trillen van het blad ( dus niet hele spiegel) is voorbode om er wat aan te doen.

aangepast door Blackwwz3
Link naar reactie
  • 4 maanden later...

@Maurits: bedankt voor de tip met begeleidend plaatje waardoor het losmaken en weer bevestigen zeer eenvoudig was.

@allen: Een andere eenvoudige manier om de kans op losraken van je spiegels te verkleinen is om na de koude periode de aansluiting van de spiegelverwarming los te halen, wat bij mij het geval was. Op deze manier hoeven de spiegels niet onnodig verwarmd te worden in tijden dat ze toch niet beslaan. Zodra de spiegels weer beginnen te beslaan kort vóór de winter kun je deze weer simpelweg aansluiten.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ook mijn rechterspiegel viel er dit weekend af. Bam in 2 stukken. Nieuw glaasje gevraagd aan garage, maar hij kon enkel het ganse stuk, met verwarmd oppervlak bestellen... Jammer, ik had gewoon een stuk glas verwacht van 10euro zoals deze op internet. Kost me nu meer dan 10x de prijs...

Verwarming is idd niet uit te schakelen.

En zekering 21 is ook nodig vr de pdc... Of is het 8? In elk geval 1 v die 2.

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Toen ik dit weekend de buitenspiegel eraf haalde, zag ik dat het glas voor een groot deel los zat, dus niet volledig (zie ook foto). Vanuit de fabriek is slechts een klein gedeelte bovenin gelijmd. Uit voorzorg heb ik de rest maar dichtgelijmd en heb daarbij de volgende stappen uitgevoerd:

  1. Glas eruit gehaald volgens bericht #27 van dit topic
  2. De binnenkant van het glas en het plastic (hier zit wel een dunne folie op die ik er niet af heb gehaald) ontvetten met een wattenstaaf. Let hierbij op dat je geen agressief middel gebruikt omdat dit het spiegelglas mogelijk kan aantasten, dus het middel eventueel verdunnen.
  3. Met een dun voorwerp, bijvoorbeeld een spateltje of cocktailprikker, het lijm ertussen smeren. Let erop dat je niet smeert op de verticale lijn van de spiegel aangezien dit doorzichtig is en je dus het lijm er mogelijk doorheen ziet, vooral als de lijm wit van kleur is
  4. Vastklemmen met klemmen of tape en laten drogen
  5. Het geheel weer terugzetten volgens bericht #27 van dit topic
  6. Rijden maar...

De buitenspiegelverwarming zal ik de komende tijd testen met de gebruikte lijm: "Pattex - 100% - all materials/conditions - universal - voor monteren & afdichten" en kost tussen de €6 en €7 euro bij een bouwmarkt. De lijm is geschikt voor spiegels en kan temperaturen aan van -40 tot +110 graden volgens de fabrikant.

spiegel%20los.png

Pattex%20lijm.jpg

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
  • Administrator

Oud topic, nieuw leven. Minn spiegels zitten nog mooi vast, maar ik wil liever geen blauwachtig maar helder glas. Nu de Z4 een echte mooi weer auto is geworden en ik altijd met een zonnebril  oprij begint de blauwe kleur van het autodimglas me te ergeren. tijd voor nieuwe glaasjes dus! Daarom de volgende vragen:

 

1. Wie heeft met welke Ebay aanbieder goede ervaringen? Ik had al nieuwe glazen besteld, maar "Autoteilesylgab" blijkt bijvoorbeeld niet naar Nederland te verzenden.

2. Hoeveel ruimte biedt het kabeltje van de verwarming? Op Ebay zie je zowel aanbieders waar de aansluiting op de achterplaat aan de binnenzijde (zoals origineel), als aan de buitenzijde zit. Voor dat laatste heb je dus feitelijk een spiegellengte ruimte in de kabel nodig (wil het plug&play zijn)

3. Hebben jullie asperisch (met scherpe rand en zoals OEM) besteld, of konvex (wel een bolling, maar geen scherpe rand)?

 

Dank voor de antwoorden!

Link naar reactie
7 uren geleden, 2.5si zei:

 begint de blauwe kleur van het autodimglas me te ergeren.

 

Weet je zeker dat je autodimming hebt op de buitenspiegels?

(optiecode s430 in de bmw vin check)

 

Je kan het ook aan het spiegelglas zien denk ik, er zit dan een rubber randje omheen.

Je verliest bij vervanging dan natuurlijk wel die feature.

Wees voorzichtig met demonteren, je kan ze wellicht verkopen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Administrator

^ Oh grappig, ik stond laatst naar een Z4 bij Ruud te kijken, toen viel me al op dat die dat rubber randje niet heeft en de mijne wel. Maar dus: ja zeker weten (want ook nog de S430 in de optielijst).

 

Dat ik die optie kwijtraak is logisch, maar een nieuw autodimmend glas wordt wel erg prijzig. Ik bewaar de OEM autodimmers dan voor als ik ze ooit weer wel nodig denk te hebben ("Wintereinsatz" komt mischien wel weer ooit, ge wit ooit nooit niet).

 

@GigiA: het lijkt inderdaad of ze daar alleen blauwe glaasjes hebben. Jammer!

Link naar reactie

Ik denk dat een nieuw autodimmend glas ook hetzelfde eruit ziet als je oude. Ze zijn allemaal blauwig met een klein beetje een bruine tint. En je ziet een dubbele reflectie.

 

Volgens mij zorgt dat plastic randje er wel voor dat ze er niet af kunnen vallen (al kan ik me daarin ook vergissen, maar van de gevallen gevallen die je ziet, zijn ze allemaal van normaal glas en niet de autodimmende variant)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Is dat nou die gel die op mijn deur druipt??

Ik zie verschillende prijzen voorbij komen, de automatisch dimmende die ik nu heb, wat kost die nieuw? Ik heb van een verkoper al iets van 328 doorgekregen, maar ik zie hier interessant lagere prijzen langskomen.

 

WP_20170329_11_17_09_Pro.jpg

Link naar reactie
  • Administrator

Ja dat is zo Leon, maar dan ben ik die blauwe kleur van het glas nog niet kwijt en daar ging het me (samen met die dubbele reflectie die Guido noemt) om. Als je altijd een zonnebril op hebt en bij mooi weer rijdt is dat alleen maar hinderlijk.

 

Ik heb inmiddels twee spiegelglazen besteld bij een Engelse aanbieder. Inclusief verzending samen nog geen 30 pond. Als ik ze binnen heb zal ik wel even laten weten waar besteld, hoe ze bevallen, etc.

Link naar reactie

Ziehier 328,21 euro. En de ouwe he :).

WP_20170401_17_48_20_Pro.thumb.jpg.a4fb24548ec3f5236b3f4ffbfd52d95c.jpg

Ik ben toch voor autodim gegaan. Het verwijderen van de ouwe ging makklijk, het plaatsen van de nieuwe ging gruwelijk klote. Uiteindelijk naar de garage gereden om het te laten doen, het draaimechanisme ging zo ontzettend stroef dat ik op een gegeven moment wist dat ik hem ging laten vallen.

Een nieuwe heeft trouwens niks blauwigs, ik heb nu dus alsnog een verschil met mijn andere spiegels maar ach.

 

Hint, klap je spiegels "in", omhoog dus. En als de gel lekt, vervang hem dan want als die gel is opgedroogd krijg je het niet meer weg. Waarschijnlijk mag ik gaan schuren en polijsten.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Administrator

Vandaag ook nog maar even de spiegelglazen vervangen. Bij mij zijn de oude op zich prima, het blauwe staat me alleen tegen als ik ook een zonnebril op heb.

 

Zoals hierboven gemeld, twee goedkope zilveren spiegelglazen besteld via Ebay. Bij Worldcarmirrors. Kwaliteit ver onder de maat en te laat geleverd. Ik heb de verkoper laten weten dat ik ze het geld niet waard vind en dat terugsturen volgens mij de waarde van de spiegels te boven gaat. Dat was hij met me eens en hij gaat contact zoeken met zijn toeleverancier.

 

Hoe dan ook, omdat ik de originele toch gewoon bewaar (en misschien tegen de winter wel weer terugzet), vind ik het niet erg dat deze suboptimaal zijn. Dus toch maar de originelen gedemonteerd en deze gratis exemplaren gemonteerd.

 

Als ik zeg blauw, dan bedoel ik ook blauw:

 

33665125320_1178723003_h.jpg

 

Afplakken en spiegel naar voren kantelen, zodat je bij de (OEM) bajonetsluiting kunt:

 

33665124200_9b2e7e3105_h.jpg

 

33207419684_b5bb5e6c63_h.jpg

 

Het binnenwerk bevat zelfs een houdertje voor de stekker van de autodim functie:

 

33892917982_cb318f17a1_h.jpg

 

Oud en nieuw:

 

33892919372_d3fde27691_h.jpg

 

Nieuw gemonteerd:

 

33892916922_156ff1e901_h.jpg

 

Nieuw heeft overigens geen bajonetsluiting, maar acht klikverbindingen. Als je je huidige spiegels wilt vervangen en niet weet of die OEM zijn, zou het dus maar zo kunnen dat je je voor niks rot zoekt naar de bajonetsluiting ...

 

Oh en voor dat je de nieuwe glazen er in zet: vergeet niet het spiegelhuis van binnen even schoon te maken. Bij mij waren die aan beide kanten nogal smerig van binnen.

 

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.