Ga naar inhoud

Tanken met de ZZZZ


Berent-Beau

Aanbevolen berichten

Hallo forummers,

Ik heb een vraag, ik heb moeite om de ZZZZ vol te tanken.

Als ik het goed heb, zit er een 55 liter tank in de auto. Gister de auto nagenoeg leeg gereden (volgens de board computer kon ik nog 30km), toch gaat er maar 48 liter in.

Het probleem zit het in het tanken zelf, dit heb ik bij geen enkele andere auto meegemaakt. Ik stop het tankpistool in de tank, zet 'm vast (tank meestal in Duitsland) en het pistool slaat af als ie vol is. Normaliter top ik 'm nog een paar keer af (dus een paar scheutjes erbij doen). Dit gaat bij elke auto prima (je perst er dan nog een litertje of 2 bij), maar bij de ZZZZ spuit de brandstof er vervolgens uit! Hoe kan dit? Hebben jullie dit ook? Of stoppen jullie braaf als het tankpistool afslaat?

Groeten,

BB.

Link naar reactie

Dan zijn er dus 2 mogelijke conclusies:

- òf de tank van de z4 is geen 55 liter

- òf de boardcomputer heeft het mis.

Er kan namelijk geen 7 liter in de vulslang van de tank passen.

Overigens knijp ik het tankpistool vaak nog 1 of 2 keer in en dan vind ik dattie vol zit.

Het is overigens volkomen logisch dat je je tank niet helemaal leegrijdt, aangezien onderin je tank bezinksel ophoopt.

Zou je je tank volledig leeg rijden, dan heb je naast het probleem van ontluchten ook dat benzinepomp, filters, en als je pech hebt injectoren verstopt komen te zitten (paar honderd euro schade...)

Conclusie: rij nóóit je tank helemaal leeg....

48 liter is trouwens een normale hoeveelheid om te tanken met de z4 als ie 'leeg' is (dus als de bc dat aangeeft)

Link naar reactie

Heb dit probleem ook wanneer de z4 niet horizontaal staat of naar voren/achteren.

Denk dat dit te maken heeft met de verbinding tussen de 2 tanks.

Hoor soms een hoop geborrel tijdens tanken.

Wanneer de z4 mooi vlak staat is er niets aan de hand.

Echter een hoop benzinestations hier in de Eifel hebben geen vlak terrein.

Soms na tanken en een 30 km gereden geeft de meter al een kwart leeg aan, wanneer ik de tank echt goed kan aftanken duurt dit soms 50 km.

Link naar reactie

Overigens knijp ik het tankpistool vaak nog 1 of 2 keer in en dan vind ik dattie vol zit.

Precies, ik knijp meestal ook nog 1 of 2 keer, maar bij de ZZZZ stroomt het vloeibare goud er meteen uit! Met een vieze auto en vieze schoenen als gevolg. Bij andere auto's heb ik dit nooit! Hoe kan dit?

Link naar reactie

Ik heb nooit meer dan 50 liter getankt en dat was toen de tank volgens de boordcomputer leeg was (nog 9 km over). Die 5 liter extra is er vast wel, maar die dient - zoals Guido zegt - als reserve om schade te voorkomen.

Geen last van terugspuitende benzine uit de vulopening, wel bij één tankstation enkele keren last gehad van een vulpistool dat om de haverklap afsloeg. Niet fijn tanken als dat na elke liter gebeurt...

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Precies, ik knijp meestal ook nog 1 of 2 keer, maar bij de ZZZZ stroomt het vloeibare goud er meteen uit! Met een vieze auto en vieze schoenen als gevolg. Bij andere auto's heb ik dit nooit! Hoe kan dit?

Dit is toch niet ongewoon voor sportwagens? Bij mijn 911 was dat net zo, als de tank vol zat, moest je niet proberen extra bij te vullen, net hetzelfde met mijn Z. Die 55 liter zal overigens wel kloppen: ik vermoed dat er een deel van de tank nooit gebruikt kan worden omdat dit gedeelte slak en andere vuilresten bewaart om te vermijden dat die de motor in gaan. In werkelijkheid gebruik je dus maar 50 liter ofzo.

Link naar reactie

Volgens mij kan de tank volledig leeg gereden worden,bezinksel heb je enkel bij lange tijd stilstaan.

Maar tijdens het rijden,stoppen en optrekken wordt eventueel vuil vermengt met de brandstof en er uitgefilterd door de benzienefilter.

aangepast door Jan B
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Heb ook een "probleem" bij tanken versus boordcomputer.

Net na voltanken geeft boordcomputer aan dat ik +/-810km kan bollen (verschilt paar km per tankbeurt). Echter haal ik nooit meer dan 720km per tank...!

Iemand gelijkaardige ervaringen? is er iets fout met boordcomputer of is dit "normaal"? :petje:

Link naar reactie

Je zou denken dat je BC de actieradius uitrekent op basis van je gemiddelde gebruik, maar dat is niet zo. Hij rekent het uit aan de hand van het gebruik op dat moment. Dus als je net getankt hebt en je rijdt betrekkelijk rustig weg, dan geeft-ie wellicht 820 km aan. Trek je vervolgens een beetje door, dan zal dat snel dalen. Misschien staat-ie dan nog maar op 750, nadat je 15 km gereden hebt.

Het kan trouwens nog gekker: als ik in de stad rij (relatief onzuinig) en vervolgens de snelweg op ga (zuinig) kan het goed zijn dat de resterende afstand stijgt. Terwijl mijn tank echt niet voller wordt... :P

Link naar reactie
  • Administrator
Het kan trouwens nog gekker: als ik in de stad rij (relatief onzuinig) en vervolgens de snelweg op ga (zuinig) kan het goed zijn dat de resterende afstand stijgt. Terwijl mijn tank echt niet voller wordt... :P

Dat is heel logisch te verklaren: in de stad rijd je misschien 1:8, terwijl je daarna op de snelweg 1:12 gaat rijden. De tankinhoud is dan nog nagenoeg hetzelfde, maar je nog te rijden afstand op de resterende tankinhoud wordt wel langer daardoor.

Link naar reactie

Echter haal ik nooit meer dan 720km per tank...!

....daar droom ik wel eens van. Ik haal meestal zo'n 550 km op een tank, en dan gaat er ca. 45 liter in.

Geen problemen met tanken, maar ik rijd hem dan ook nooit helemaal leeg.

Link naar reactie

Tank zal wel 55 ltr zijn. Ik probeer de mijne nooit helemaal leeg te rijden, maar heb al eens 53,03 ltr getankt (en inmiddels midden in de Alpen een beetje stress of ik nog wel een pomp tegen zou komen met al die kleine weggetjes).

Verbruik - zegt mij meer dan een tank omdat je toch vaak niet echt evenveel tankt per beurt - wisselt erg; snelweg haal ik gemiddeld ongeveer 1 op 11,5 (veel op en neer naar Duitsland en dus nog vrij hoge toeren op de Duitse Autobahn) maar met de sport knop aan stijgt het verbruik vrij vlot naar rond de 1 op 7.

Is een 2,5SI overigens.

Link naar reactie

Hoezo zorgt de sportknop voor een hoger verbruik?

Ik ben bang dat je daar toch echt zelf voor zorgt. De sportknop verhoogt alleen de gevoeligheid van je gaspedaal (en nog een paar zaken met je stuurbekrachtiging en eventueel

je automaat).

Link naar reactie

Hmm da's apart. Ik heb bewust een aantal tanks volledig met sport knop gereden en normaal rijd ik zonder, verder gewoon normaal verkeer. Het is niet zo dat op die 2,5 SI de klep timing en inspuiting ook wijzigt (ik meen dat ie variabele kleptiming heeft ten minste)?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.