Ga naar inhoud

Supercharger inbouwen in een Z3 1.9i uit '96.


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik zit er over te denken om een turbo of supercharger in de auto te bouwen( 1.9i Z3 uit 96). Nou heb ik met de zoekfuncie gezocht en wel wat info gevonden maar de meeste info is heel oud (websites die niet meer werken of de verkeerde zoekterm gebruikt.). Duk ik hoopte eigenlijk dan jullie mij op weg zouden kunnen helpen met wat info of bedrijven die kit's hebben en/of inbouwen.

Alvast bedankt.

Groetjes,

willem

Link naar reactie
  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

KOperformance heeft een bolt-on Turbo setje van een kleine 2500 euro excl. BTW en verzendingskosten. In mijn ogen kan je dit geld beter investeren in een nieuwe Z3 met een 2.8L of 3.0L motor (opleg bij je oude). Ik zou het persoonlijk zelfs niet durven op een motor van 16 jaar oud. Het M44 is een sterk blok maar ik geloof niet dat hij gemaakt is met +200 pk in het achterhoofd.

Either way:

http://www.koperform...rgers/index.htm

Voor dat geld heb je een Z3M motor (3.2L) met net geen 50.000 km op te de teller en meer dan 300 pk.

ChrisXL, ook een lid van dit forum, ging je in 2005 al voor. Ik denk niet dat hij uiteindelijk een turbo heeft laten steken.

https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/2547-turbo-of-supercharger/

Link naar reactie

Kijk eens bij www.ldtuning.nl

Ik heb geen ervaring met hun, maar de eigenaar had een supercharger in Citroen C2 gebouwd. Dat karretje was super snel.

Maarrre........ik zou 't Z3-tje mooi verkopen en 't geld van de Supercharger bij de opbrengst doen en een sterker gemotoriseerde Z3 kopen.

Link naar reactie

Kan idd een snellere auto kopen, maar een turbo erin zetten lijkt me veel leuker. Maar stel dat ik dat zou doen, moet ik ook de koppeling + remmen vervangen voor betere? iemand iedeen voor goede remmen of een andere koppeling?

groetjes

willem

Link naar reactie

Iemand iedeen voor goede remmen of een andere koppeling?

Willem,

Het draadje over de supercharger-conversie op Bimmerforum (zie post van GuidoK hierboven) heeft ook informatie over een andere koppeling/vliegwiel (misschien even doorklikken, het topic is 11 pagina's lang).

Een heleboel over de zin en onzin van rem-upgrades vind je in dit draadje op het forum.

Ben erg benieuwd wat je uiteindelijk gaat ondernemen!!

Link naar reactie

Andere koppeling en vliegwiel zou ik in 1e instantie niet aan beginnen. Eerst gewoon aankijken hoe de huidige koppeling het houdt. Daarnaast is een standaard koppeling veel goedkoper dan een ge-upgrade koppeling, en als je zelf een turbo kan monteren, kan je op een verloren zondagmiddag er ook wel een nieuwe koppeling in frotten.

Maar wat is je budget dan? staar je in 1e instantie niet blind op de prijs die KOperformance aangeeft (3200 dollar). Voordat ie bij jou op de deurmat ligt kost ie 3500 euro (reken minimaal 400 dollar verzendkosten, btw en invoerrechten (samen 24% over het geheel), 75 dollar aan handling kosten van de vervoerder (inklaring en voorschot invoer) etc)

En 3500 euro voor 60pk extra is natuurlijk niet heel goedkoop. En dan ook nog met een set waar heel weinig van bekend is. Sowieso zou ikzelf altijd voor een set met een intercooler gaan vanwege potentiele hitteproblemen in bijv zomervakanties.

Ga er van uit dat een turbo nòg een stuk duurder is, aangezien daar nog een nieuw uitlaatspruitstuk bij moet (en daar móet eigenlijk ook een intercooler bij).

Inruilen voor een 2.8 is dan denk ik rendabeler en je krijgt meer goodies, zeker als je performance minded bent (lsd, 6cil etc).

En die 2.8 valt ook heel goed te superchargen; veel meer keuze in sets.

Vooral dat laatste zorgt voor meer zekerheid dat je motor na conversie ook goed loopt. Want hoe dan ook, gebruikerservaringen, reputatie, ondersteuning van fabrikant etc etc is echt noodzakelijk. Natuurlijk hangt alles ook af van je sleutelcapaciteiten en motivatie (al zit dat geloof ik wel goed ;)), de kans is heel groot dat je toch een aantal keer moet bellen hoe eea zit en hoe de fabrikant het bedoeld heeft. Dat heb ikzelf ook meegemaakt; ik had dan wel een behoorlijk ingewikkelde set en kreeg ook wat verkeerde onderdelen, maar voordat je daar achter bent.....

Je moet dus een fabrikant hebben die vanaf het 1e begin al bereid is snel en adequaat antwoord te geven op al je vragen (want als dat voor de verkoop al niet gebeurt.....)

Wat dat betreft is de 2.8 of 3.0 een veel betere basis om vanuit te beginnen m.i.

Dus koop een 2.8/3.0, spaar dan nog ff door (en geniet alvast van die upgrade), en ga dan aan het sleutelen ;). Dat lijkt mij het meest safe.

Ik zou een set voor de 1.9 alleen doen als je goedkoop een 2e hands set met goede reputatie kan krijgen (moet je wel handig genoeg zijn om te kunnen beoordelen of de turbo/sc in goede staat is), maar let er dan wel op of je ecu geflashed moet worden of niet voor die set.

^^die set hierboven ziet er wel heeeeeel vaag uit :blink:

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Hallo Willem,

als je wilt weten wat een supercharger voor een verschil maakt op een 1.9 dan ben je van harte welkom. Met een 1.9 een M3 wegblazen bij de stoplichten; altijd leuk !

De set die ik erop heb is volgens mij in de US nog steeds te koop bij Atlanta Downing, je kan dan kiezen voor een Magnusson of Eaton supercharger.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Dit is een heel oud topic, ik weet het, maar ik zag dit topic en wilde er even op reageren. er zijn in deze tijd waarschijnlijk ook mensen die er over denken.

Wij hebben een supercharger gebouwd op een heel andere auto, een Toyota Celica, maar het principe qua bouwen, prijzen en aanpassingen is natuurlijk in grote zin hetzelfde.

De auto met supercharger reed natuurlijk leuk. Je hebt vanaf dat moment het hele vermogen van begin toerental tot aan de begrenzer het hele vermogen beschikbaar.

Dat is leuk wegblazen bij het verkeerslicht. En ook op de snelweg even inhalen en natuurlijk het geluid van de spoelende charger.

Alleen het hele deel ervoor...

Zoals al beschreven was de kosten. Zo''n supercharger is al prijzig, maar dan heb je alleen een charger, of misschien een turbo (wat je wil) maar dan ligt die nog niet op je deurmat, en helemaal nog niet in de motor.

Een intercooler is aan te raden, een koppeling is ook wel handig in veel gevallen, en eventueel een uitlaat.

Het project zoals wij hem hadden, zat op ongeveer 6-7000,-

Ook hebben we een turbo ingebouwd en ook dat zat rond 6000,-, compleet.

In veel gevallen is een andere motor of andere auto een veel goedkopere oplossing. Veel mensen zien ergens een turbo of supercharger en denken: Oh die prijs valt best mee. En als ze ons mailen, dan denken ze daarna vaak: Oops, laat maar :)

Dus, speciaal is het vaak wel, maar de prijs is toch wel een punt om goed over na te denken.

En wat veel mensen ook belangrijk vinden is de inruilprijs, het geld wat je erin steekt daar zie je het meeste natuurlijk niet meer van terug.

Link naar reactie

Een rotrex compressor, verder alles zelf bijelkaar geraapt (intercooler, injectoren).

Het zit erin, alles keurig gemonteerd en de alu-pijpen gelast. Moet nu alleen nog afgesteld worden, weet alleen nog niet wat ik daarmee ga doen.

De een zegt alpha-n (dus wegschrijven luchtmassameter), de ander zegt juist niet doen. Mijn gevoel zegt liever met luchtmasssmeterd an zonder. Tips?

Link naar reactie

Aha. En je hebt zelf een bracket gemaakt om de compressor en evt steunrollen op de motor te monteren?

Moet je daar geen topic over openen? (met fotos!!)

Ik zou zelf absoluut de lmm houden.

Ik weet dat een aantal tuners heel graag met alpha-n werkt, maar ik denk dat je lmm heel veel nauwkeuriger is en daardoor ook veel beter voor je motor en kats zijn.

Onder gecontroleerde omstandigheden zal de mengselverhouding prima zijn (gecontroleerd=zelfde omstandigheden als de dag van de tuning), maar wat als de luchtdruk of luchtvochtigheid verandert? Daar kan niet meer voor gecompenseerd worden; er is dan alleen compensatie voor de temperatuur.

Ook zou je wel eens grote problemen bij de apk kunnen krijgen met alpha-n

alpha-n zie je vooral bij bijv. een s50/54 met meerdere gaskleppen, waarbij ze veel vermogen willen hebben, en de lmm een grote restrictie gaat vormen. Doordat ze meerdere gaskleppen hebben is MAP niet mogelijk (of heel erg lastig), en dan moet je wel naar alpha-n.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Aha. En je hebt zelf een bracket gemaakt om de compressor en evt steunrollen op de motor te monteren?

Moet je daar geen topic over openen? (met fotos!!)

Ik zou zelf absoluut de lmm houden.

Ik weet dat een aantal tuners heel graag met alpha-n werkt, maar ik denk dat je lmm heel veel nauwkeuriger is en daardoor ook veel beter voor je motor en kats zijn.

Onder gecontroleerde omstandigheden zal de mengselverhouding prima zijn (gecontroleerd=zelfde omstandigheden als de dag van de tuning), maar wat als de luchtdruk of luchtvochtigheid verandert? Daar kan niet meer voor gecompenseerd worden; er is dan alleen compensatie voor de temperatuur.

Ook zou je wel eens grote problemen bij de apk kunnen krijgen met alpha-n

n.

Excuus, bracket was er al, die is van een e36 m50, is exact hetzelfde qua montagepunten. Heb de compressor gebruikt gekocht met de bracket er al bij.

Heb eigenlijk weinig foto's gemaakt, zal ik doen als hij dadelijk klaar is.

Ik heb dezelfde gedachte erover als jij mbt de LMM of Alpha-N, maar ze geven aan dat de LMM waarschijnlijk te weing capaciteit zou hebben om optimaal te performen. Volgens mij valt dat wel mee, maar een tuner wil natuurlijk alleen max resultaten zien als er een uitdraai van ze op het net verschijnt. Ik wil gewoon een optimale goed rijdbare set-up voor de straat en traxkday en ga niet voor de max pk's.

Apk is geen probleem met alpha-n, ze kunnen zo afstellen dat hij bij bepaald toerental binnen apk-tollerantie loopt.

Link naar reactie

Apk is geen probleem met alpha-n, ze kunnen zo afstellen dat hij bij bepaald toerental binnen apk-tollerantie loopt.

Ja dat denk jij :wink:

Loopt ie ook nog zo over 2 jaar? Zeker als je voor wat meer vermogen gaat (300pk+) komt dat heel kritisch te liggen. Ga je voor minder vermogen, dan vormt automatisch je lmm ook helemaal geen obstructie.

Ik kom met mijn lmm setup nog maar net door de apk, met wat truukjes.

Alpha-n is gewoon een heel onnauwkeurig systeem. Zelfs de conditie van je luchtfilter heeft er grote invloed op. Er is totaal geen input over hoeveel lucht er de inlaat inkomt. Zelfs een carburateur is nauwkeuriger, want die koppelt de luchtstroom nog steeds aan de hoeveelheid brandstof.

Ook kan je dan nooit meer iets veranderen aan je motor/inlaat/uitlaat zonder een re-tune.

Als de lmm in jouw geval zo'n restrictie vormt, dan zou ik er eerder een grotere lmm opzetten. Als je toch een tune op maat laat maken dan maakt dat ook niets uit.

Dat je een set met bracket kocht maakt eea al veel makkelijker. De buizen is idd vaak simpel rechttoe rechtan. Heb je ook een intercooler?

Dat laatste maakt het wel wat meer werk.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.