Ga naar inhoud

Storing ruitenwisser installatie


Peter Puijk

Aanbevolen berichten

Heeft er iemand ervaring met problemen met de ruitenwisser installatie van een Z4 (2003)????

Mijn probleem is dat mijn installatie na 10-15 minuten wissen er compleet mee ophoudt. De ruitenwissers blijven in een willekeurige stand staan, Totaal geen reactie op de stand van de hendel, en ook de sproei-installatie werkt niet meer.

Als ik mijn contact helemaal uitgezet heb en weer aan gaat het systeem weer werken, maar kloppen in 1e instantie de standen niet meer. (blijft permanent wissen als de hendel bijvoorbeeld in de uit-stand staat) Pas als na heen en weer gezwengel de stand uit weer heb gevonden en hem daarna weer aanzet doet hij het weer normaal.

Ik heb reeds het relais laten vervangen omdat ik hoorde dat die nogal eens voor het probleem zorgt. Maar vandaag met weer forse regen komt het probleem weer terug.

Gaarne een reactie.

Peter

Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

tsja, dat hele vetverhaal wat stroom zou gaan geleiden vind ik persoonlijk een beetje ver gezocht. Ik denk dat het meer te maken heeft met in hoeverre de contactpuntjes contact maken, en dat de het demonteren en monteren van de unit in die howto er eerder voor heeft gezorgd dat contact op de geleideplaten weer op het juiste moment bewerkstelligd is. Het is imho dan ook aannemelijker dat het vet het contact belemmerd. Vet is namelijk eerder een isolator dan een geleider; zeker bij deze lage voltages. Ook wordt de stoppuls geregeld door een contactvlak, dus klopt de logische redenering die ze daar aanhouden ook niet helemaal ;)

Wat je wel zou kunnen doen (naast het overtollig vet van de geleideplaten afhalen) is de contactpuntjes wat bijbuigen of met een licht schuurpapiertje weer opruwen zodat ze beter contact geven.

Ik heb mijn wissermotor destijds uit elkaar gehaald omdat ik niet helemaal tevreden was met het onderste stoppunt. De motor draait naar mijn mening iets teveel door zodat op hoge snelheid (200+) de wind de wisser doorduwd zodat die midden op de ruit kan gaan staan. Als de motor zou stoppen nèt voor het onderste dode punt, dan zou de wind de wisser door het dode punt moeten drukken en dat zal niet gebeuren. Maar het is me niet gelukt om het ontwerp te verbeteren; de wisser stopt (op hoge snelheid) nog steeds net nà het onderste dode punt waardoor de wind de wisser nog steeds kan doorduwen.

Als ik dit wil veranderen zal ik waarschijnlijk de arm op de motor los moeten maken en er op een andere stand op moeten persen (het spul zit helaas geperst).

Voor het losmaken van de ruitenwissers (de wisserarmen) heb je zeker een kleine trekker nodig; ze zitten erg vast (en naderhand monteren met wat keramisch vet oid)

Link naar reactie
  • 2 maanden later...
  • 11 jaren later...

Even een oude topic naar boven halen 😄

Sinds vandaag doen mijn ruitenwissers ineens raar. Als ik ze in de auto-stand zet of alleen 1x kort wil wisser door de hendel naar beneden te drukken blijven de wissers aan. Wat ik ook doe met de hendel, de wissers blijven gaan. Alleen contact uit zorgt ervoor dat ze stoppen. Maar laat ik ze aan dan stoppen ze uiteindelijk vanzelf in een willekeurig stand. Kan dit ook veroorzaakt worden door vet in de ruitenwissermotor? Zou weghalen ervan helpen? Iemand ervaring mee? Ik ben niet zo'n sleutelaar dus ben een beetje voorzichtig met zomaar van alles te gaan demonteren.

Link naar reactie

Lijkt me zeker de moeite waard voor een vriendelijk uurtarief en/of wat wasbenzine. Andere optie is naar de dealer en een rekening van een hele ruime 500 euro aftikken

voor een nieuwe ruitenwisser-motor vermoed ik. 

Link naar reactie

Hmm, ja dat moet ik dan maar gaan (laten) proberen .

Misschien is het puur toeval maar het probleem is ontstaan nadat ik de binnenverlichting voorzien heb van LED lampjes. Die heb ik er nu weer uitgehaald en de originele weer teruggezet in de hoop dat die LED's misschien iets van de regensensor heeft getriggerd? Na terugzetten van de lampjes is het probleem overigens niet opgelost...

Link naar reactie

Ah, oke, dus het is vanzelf verdwenen! Daar hoop ik dan ook maar op. Heb het eerlijk gezegd niet meer geprobeerd want de afgelopen dagen was het lekker zonnig ☀️ 

aangepast door caroden
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.