Ga naar inhoud

M bumper / mistlampen / APK


Maurits

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Trieste constatering van vandaag: ik heb mijn bumper in de puinpoeier gereden op een Golf die opeens onverwachts stil stond. Ik reed niet hard, maar net te hard om bij volledig remmen de Golf te missen ... :kicking: :unsure:

My bad, kan gebeuren, toch verzekerd, laatste schade door mijn schuld 14 jaar geleden, toch een no claim beschermer, enzovoort (al hoewel de aanblik wel een beetje pijn doet).

Schade: bumper naar de Filistijnen - want een dikke barst tussen de nieren en bevestigingspunten van nieren en nieren zelf volledig verdwenen - maar verder zit alles nog op zijn plaats (inclusief lampen, motorkap, binnenbalk bumper, etc.,etc.). Het lijkt nu de facto van een afstandje of ik mijn nieren een dage vergeten ben, van dichtbij zie je wel wat meer (lak)schade.

De verschillende bumpers (gewoon facelift / aerodynamica (met ronde mistlampen) en :wave:) ontlopen elkaar qua prijs niet zoveel. Aerodynamica wil ik niet, omdat ik geen pre fl mistlampen wil, ook al omdat die de upgrade opeens veel duurder maken. Een :o zou ik nog wel een leuke upgrade vinden en de prijs van de basisbumper is volgens BMW Amsterdam hetzelfde als die van een :m:. Dan heb ik wel een paar extra onderdelen nodig die ik dan waarschijnlijk zelf moet lappen, maar dat valt nogal mee qua prijs.

Vraag: dan zou ik geen mitslampen meer hebben. Een :m: heeft dat natuurlijk standaard niet, daar is de typegoedkeuring op afgestemd. Mijn 2.5fl heeft standaard wel mistlampen. Brengt een :m: bumper zonder mitslampen mij dan in de problemen bij de APK of anderszins?

Link naar reactie
  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Volgens mij, maar kan me vergissen, zijn mistlichten vóór niet verplicht, dus kunnen ze er zonder probleem af worden gehaald.

Suc6 met de afhandeling verder!

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Op je vraag zou ik geen antwoord weten,

maar wat køt zeg..gelukkig valt het nog enigszins mee en heb je zelf niets..

Succes met de afhandeling.. en als ik mijn gevoel moet volgen moet het weinig uitmaken of je nu

een bumper neemt met of zonder mistlampen.. Er zijn er namelijk ook zat die een M bumper op hun z3 hebben geplaatst, zonder problemen.

Heb je nog foto's?

Link naar reactie

Rot van de schade. Succes ermee.

Wat betreft mistlampen voor, deze zijn niet verplicht. Echter mag er volgens mij dan ook geen schakelaar voor zitten. Dus misschien moet je die verwijderen/vervangen voor allen mist achterlicht.

Ik weet wel dat het zo is met koplamphoogte verstelling. Zit het er niet op,dan mag er ook geen schakelaar voor zitten. Ik denk dat dan ook voor mistlampen geldt

Link naar reactie

Heb je een boordcomputer?

Dan zal deze bij verwijdering van de mistlampen een foutmelding geven

Storing mistlampen

Maar passen je oude mistlampen niet in de M bumper of zitten er uberhaupt geen gaten in voor mistlampen ?

Link naar reactie
  • Administrator

Mmmm... Oke, geen schakelaar dus en iets vinden op een eventuele foutmelding. Ik ga er eens even over nadenken. @z3 3.0: in de Z4 M bumper zitten helemaal geen mistlampen....

bmw_z4-m_roadster3.jpg

Link naar reactie
Heb je een boordcomputer?

Dan zal deze bij verwijdering van de mistlampen een foutmelding geven

Storing mistlampen

Kan je snel uittesten hoor.

Haal de stekker van een mislamp maar los of verwijder het lampje.

Kijk ff wat de boordcomputer aangeeft als je en paar keer het contact aan / uit hebt gezet.

Link naar reactie

krijg je op zeker een melding van ,als de mistlampen ineens niet meer aanwezig zijn

apk zou moeten kunnen

schakelaar hoeft denk ik ook niet weg,maar weet ik niet zeker.

tja ik zou t wel weten!

dan maar een aerokitje

Link naar reactie
  • Administrator
krijg je op zeker een melding van ,als de mistlampen ineens niet meer aanwezig zijn

dan maar een aerokitje

Tsja, ik weet het niet, ik ga dat eerst maar eens even proberen denk ik, want op het Duitse en Amerikaanse forum zijn er meerdere mensen die van gewone vfl / fl bumper met mistlampen naar een M gaan en die hoor je daar gek genoeg niet over. Gewoon maar 's proberen dus.

En ten aanzien van aerokitje: ik heb nu min of meer vierkante fl mistlampen. Voor een Aerokitje heb ik ook ronde mistlampen nodig en los van dat ik die niet mooi vind kost dat opeens ooknsubstantieel meer. Maar ik vind de M bumper met grote luchtinlaten voor de remmen zonder mistlampen ook veel mooier eigenlijk ...

Ik ga eens even wat proberen en laat het jullie weten!

Link naar reactie
  • Administrator
Heb je nog foto's?

Nou vooruit dan. Het lijkt niet zoveel voor te stellen, grootste probleem is dat er een horizontale barst tussen de nieren zit (de bumper is daar volledig door midden gebroken) en dat de bevestigingen waar de nieren in vastklikken grotendeels verdwenen zijn. Dan nog wat diepe krassen en kleinere deukjes, maar die zie je niet zo goed op deze (camera-)foto's.

De schade:

2vl07x3.jpg

2mxlonp.jpg

Provisorisch hersteld met de oude nieren die ik nog had liggen (de tie wrap zat er voor de zekerheid, die gaat er morgen weer af) en gepoetst:

11aj3wk.jpg

Link naar reactie

Wat ik wel eens heb gelezen is dat de M bumper niet helemaal goed vastgemaakt kan worden aan een niet-M. Aan de zijkanten ontbreken een paar bevestigingspunten.

Maar mistlampen voor zijn inderdaad optioneel; je kunt de M niet eens krijgen met mistlampen voor en die komt ook gewoon door de APK.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Administrator

Zie hieronder: het kan dus wel: een M bumper op een gewone ZZZZ:

z4mbumper2.jpg

z4mbumper1.jpg

Er moet nog een beetje finetuning plaatsvinden (kier tussen bumper en motorkap nu nog wat groot), maar het past dus prima op de bestaande ophangpunten, met de bestaande spatborden, etc.

Ook geen foutmelding door de boordcomputer wegens het niet langer hebben van de mistlampen :newblush:

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Zie hieronder: het kan dus wel: een M bumper op een gewone ZZZZ:

WOW, erg geslaagde upgrade!! zo zie je maar weer, dat zo'n vervelend akkefietje nog best goed kan uitpakken..:sadder: ;) (los van de kosten)

De boete is trouwens 90 + 6 euro, als je gepakt wordt.

Moet je wel eerst gepakt worden.. :D en dat gebeurd dus niet zo snel,

althans mij nog niet overkomen met de huidige, reflecterende sticker! :sleepy: en ik rijd er al sinds vorig jaar oktober mee rond..

en ben al diverse keren politie tegen gekomen en heb zelfs een bekeuring gescoord voor het inrijden van een straat met gesloten verklaring.. :blink:

Link naar reactie
  • Administrator
De boete is trouwens 90 + 6 euro, als je gepakt wordt.

Ik denk net als Widebody wel dat dat zal meevallen. Lijkt me niet iets dat prioriteit heeft als het kenteken op zich goed afleesbaar is, meer iets dat ze tegen je gebruiken als ze je toch al wilden pesten. Ik ben gisteren met de kentekenplaat achter het raam langs meerdere (motor)agenten op kruipafstand van de auto gereden. Geen van allen heeft zelfs maar de moeite gedaan om me tegen te houden. Zo'n sticker - zeker als ie een beetje in de buurt komt van de originele maten en reflecteert - valt veel minder op ...

zonde van de mistlampen.

Ga ik niet missen denk ik. Overigens voor iedereen die het zich nog mocht afvragen; als je nu de mistlampschakelaar voor gebruikt gaat wel gewoon de normale verlichting aan en kun je de mistlampen achter aan zetten, maar krijg je verder geen foutmelding o.i.d. of een signaal van je boordcomputer, lampencontrolelampje, etc. Funktioniert also tadellos!

Link naar reactie
  • Administrator
Toevallig werd deze week in blik op de weg een man aangehouden met een Maserati met een sticker no plaat en die kreeg direct een bon.

Tuurlijk, het gebeurt ook heus wel, maar op Maserati's, Ferrari's, bepaalde modellen Porsches, etc. worden vaak heel kleine stickers gebruikt die niet per se heel goed zichtbaar op de onderste lip van de bumper worden geplakt. Een bijna net zo grote sticker op de plaats van de originele kentekenplaat valt gewoon minder op dan dat. Maar ik tel voor twee (als gewaarschuwd man) en zal het jullie direct laten weten zodra ik toch in het cachot word gesmeten ...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.