Ga naar inhoud

Visuele "upgrade" van de Z4 radio


Maurits

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Oké, hoewel niet echt een wereldprestatie toch maar in de "how-to's"; iedereen (met de juiste radio) kan dit binnen een minuutje zelf.

Men neme:

- tangetje en doekje;

- 1x / 2x de linkerknop voor de X3 radio van na 2008 met dubbele knoppen (onderdeelnr 65129185188 à EUR 7,12 per stuk);

- Een minuutje tijd.

Men lette er op:

- dat de radio in de ZZZZ ofwel een enkele knop heeft, ofwel twee knoppen;

- dat de radio in de ZZZZ zwart is;

- dat in het geval van een radio met twee knoppen (business navigatie / professional navigatie), de gaten in beide knoppen en de onderliggende metalen stiften dezelfde diameter hebben. Eenvoudige test: haal de standaardknoppen eraf en wissel ze even om; kijk of dat past.

Men:

- verwijdert de oude knop(pen) door gewoon te trekken, eventueel met een tangetje met een doekje ertussen;

- controleert de diameter van de stift(en);

- bestelt nieuwe knop(pen);

- duwt die erop. Easy does it!

Voor:

5496875104_7b3f976c3f_z.jpg

5496898226_f8553c1d17_z.jpg

Tussendoor (de stiften die nu blootliggen moeten dezelfde diameter hebben, anders extra werk):

5496902374_47895d2195_z.jpg

Na:

5496902264_c84e0f6b84_z.jpg

5496902314_4bd90682c1_z.jpg

Onderdeelnr:

5496309681_8fb1f9d417_z.jpg

Verlicht (gare telefoonpic):

5496944244_3a01edea49_z.jpg

Let op: er zijn dus radio's met dubbele knoppen waarbij de rechter stift duidelijk dikker is dan de linker stift. Als dat bij jou zo is kun je deze 'mod' nog steeds wel uitvoeren, maar dan zul je de diameter van de opening van de x3 knop en de diepte daarvan wat moeten uitboren ...

Link naar reactie
  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Men lette er op:

- dat de radio in de ZZZZ ofwel een enkele knop heeft, ofwel twee knoppen;

- dat de radio in de ZZZZ zwart is;

- dat in het geval van een radio met twee knoppen (business navigatie / professional navigatie), de gaten in beide knoppen en de onderliggende metalen stiften dezelfde diameter hebben. Eenvoudige test: haal de standaardknoppen eraf en wissel ze even om; kijk of dat past.

Ziet er goed uit, maar ik heb een vraag:

waarom is het belangrijk om te controleren of de radio zwart is?

In mijn Z4 uit 2003 is de radio nog grijs, maar heeft wel 2 zwarte knoppen. Volgens mij zou dat zou dus ook moet passen??

02032011733.jpg

Link naar reactie
  • Administrator
Ziet er goed uit, maar ik heb een vraag:

waarom is het belangrijk om te controleren of de radio zwart is?

Ik wilde het alleen even gezegd hebben, zodat mensen zich er wel van bewust zijn dat er grijze en zwarte radio's zijn, bij jou was dat niet nodig dus! :discussie: Deze X3 fl knopjes kun je alleen in het zwart bestellen.

er bestaan ook nog compleet chroom of alu knopjes voor de blingbling liefhebbers:

Ja, ieder zijn ding, maar dat vond ik wat teveel van het goede. Ik wilde graag een subtiel verschilletje (en OEM BMW) :notworthy:

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

Nice nipples...euh knobs ;)

Heeft iemand al getracht met 3m Di Noc, geborsteld aluminium tekeer te gaan?

Ik zou dit graag proberen ivm mijn alu interieur, maar kijk de kunst graag af bij iemand van jullie :blink:

Greetz Bert

Link naar reactie
Nice nipples...euh knobs :blink:

Heeft iemand al getracht met 3m Di Noc, geborsteld aluminium tekeer te gaan?

Ik zou dit graag proberen ivm mijn alu interieur, maar kijk de kunst graag af bij iemand van jullie :thumbup:

Greetz Bert

Ik denk er over om het zelfde te doen. Ik vind die Alu panelen nou niet echt de mooiste delen in het interieur. Ik ben dus op zoek gegaan naar een vervangend setje. Om precies te zijn de Carbon Leather Nappa Interior Trim kit. Dit setje kost echter een kleine 2.000 euro :unsure: Dat is me toch net wat te gortig voor drie paneeltjes. Er zijn echter ook niet veel andere OEM alternatieven die ik mooi vind. Ik vind de origineel geleverde houten panelen (piano lak, maritiem etc) niet echt een verbetering ten opzichte van aluminium. Hout hoort tenslotte meer thuis in een boot dan in een auto :lachen:

Dit kwam ik tegen op het het Bimmerfest forum. Een verwijzing naar een folie maar dan niet met een gladde structuur maar de structuur van leer. In dit geval het Carbon Leather.

Carbon Image ltd

Een ander alternatief (waar ik momenteel e.e.a voor aan het uitzoeken ben) is mijn bestaande Alu interieur lijsten met leer te laten bekleden door een autoleer special zaak. Ik heb hier voor wat offertes opgevraagd.

Link naar reactie

Thanks. Ik twijfel echter. Dit is echt folie. De link waar ik naar verwijs is volgens mij ander materiaal. Dikker en anders van structuur. Ik zou het wel eens in real life willen zien. Ik ben namelijk best bang dat het een beetje :thumbup: kan worden.

Aan de andere kant, op de plaatjes ziet het er best strak uit. Toch denk ik dat leer mooier is. Heeft iemand op het forum ervaring met het bekleden van deze interieur lijsten?

Nog even voor de volledigheid een plaatje van de real thing: Carbon Nappa leer.

EX27.jpg

Excuses overigens voor het vervuilen van dit topic. Wellicht dat we de hele handel moeten verplaatsen?

Link naar reactie
  • Administrator
Thanks. Ik twijfel echter. Dit is echt folie. ... Excuses overigens voor het vervuilen van dit topic. Wellicht dat we de hele handel moeten verplaatsen?

Ja, snap ik. De real deal komt ook vrij regelmatig voorbij op e-bay.de en op zroaadster.com. Niet altijd voor extreem hoge prijzen. Qua vervuiling: ik ben de TS en het maakt mij niks uit, maar qua mogelijkheden om 'jouw onderwerp' over een tijdje terug te vinden is het misschien beter als een admin dit topic even in tweeen knipt ....

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • Administrator

Toch nog even terug naar het oorspronkelijke onderwerp: retrofitten van X3 knoppen.

Als je een oudere radio met twee knoppen hebt - zoals nu in mijn geval de professional radio uit 2003 - dan heeft de rechterstift een dikkere diameter dan de linker. De linker stift - en bij nieuwere radio's beide stiften - heeft een diameter van 5 mm en de X3 knoppen zijn ook gemaakt voor stiften van 5 mm. De rechter stift van zo'n oudere radio is grofweg 6 mm. Als je de knop er toch onbewerkt op wilt duwen gaat dat niet en loop je het risico dat er wat (van de knop) afbreekt ...

Je kunt de aan de rechter kant te plaatsen X3 knop wel erg eenvoudig uitboren / veilen; de binnenkant is van vrij zacht plastic. Ik heb het zelf gedaan door eerst de "stiftschacht" uit te veilen en nog wat materiaal weg te halen met een 5 mm boortje dat ik tegen de zijkanten aan heb laten draaien terwijl ik de knop in een mini bankschroefje had (met beschermmateriaal). Dan trek je er vrij simpel wat krulletjes plastic uit. Kwestie van niet in een keer grof te werk gaan met een 6 mm boor, maar met beleid rondom wat wegschrapen en tussendoor even nagaan of je met je 5 mm boor al genoeg materiaal verwijderd hebt door te passen. Omdat de binnekant zo zacht is nog geen tien minuutjes extra werk ...

ps. als je een mooi setje instrumentenmakersveiltjes hebt zou ik die gebruiken, ik had ze hier alleen helaas niet bij de hand ...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.