Ga naar inhoud

Dagrijverlichting inbouwen


dickey

Aanbevolen berichten

Zojuist lees ik een bericht dat vanaf volgend jaar alle auto's voorzien moeten zijn van dagrijverlichting. http://www.automotive-online.nl/internatio..._verplicht.html

Los van het feit dat DRL onzinnig is, ben ik me al zorgen aan het maken hoe ik DRL netjes kan verwerken in mijn Z4 uit 2007. In de mistlampen zou kunnen, maar dan heb ik geen mistlampen meer (niet dat die nuttig zijn overigens). In de angeleyes zou misschien ook kunnen. Volgens het instructieboekje zijn er Z4's af fabriek met DRL geleverd. Weet iemand hoe dat er uitziet? Is het eventueel ook achteraf in te bouwen (liefst met originele schakelaar)? Iemand anders tips voor drl?

Link naar reactie
  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hier in België zal dit enkel verplicht worden op nieuwe wagens, dus niet verplicht in te bouwen op oudere modellen.

Ik weet dat smaken verschillen en dat de ene dit wel en de ander dit niet graag ziet.

Persoonlijk vind ik dit wel mooi, en heb dit gemonteerd in mijn zzzz.

Wel goedgekeurde van Hella, en geen goedkope prutsleds.

Link naar reactie

Ik doe mijn licht aan als ik denk dat dat nodig is. Dus niet standaard, maar bij een grauwe dag als deze wel. Als het in de zomer gewoon licht is, heeft verlichting absoluut geen zin. Iedereen is slim genoeg om in te schatten wanneer verlichting wel of geen zin heeft.

Maar goed, als ik het artikel nogmaals lees, zie ik inderdaad dat het alleen om nieuwe auto's gaat. Ben ik weer gerustgesteld. :thumbup:

Link naar reactie

wat betreft de äfgeleverd met drl z4,s)

dit kun je aan laten zetten bij de dealer of iemand met een progman spulletje bijvoorbeeld

het betekend dat je de verlichting altijd op aan laat staan en deze word direct bij het starten ontstoken en gaat uit wanneer je het contact weer uitzet

btw ik ben zelf wel wat aan t kijken om evt een setje flexled van hella oid in te bouwen :thumbup:

Link naar reactie
  • Administrator
Als het in de zomer gewoon licht is, heeft verlichting absoluut geen zin.

Om het even heel bot te zeggen... zo te lezen heb jij er dus geen bal verstand van. Het is inmiddels door diverse onderzoeken (waaronder die van TNO) bewezen dat een auto die verlichting vóór voert eerder op valt dan een auto die dit niet voert. Zeker bij laagstaande zon, en van die fijne wegen die door de zon verhit zijn en zo'n mooie hittewaas laten zien. Het is niet voor niets dat een land als Zweden dit al sinds jaar en dag verplicht stelt... (ah, dus dáárom gaan de lampen van Saab's en Volvo's automatisch aan? juustem! :))

Iedereen is slim genoeg om in te schatten wanneer verlichting wel of geen zin heeft.

Om het nog even veel botter te zeggen... nee, laat ik me maar even inhouden :newblush: .

Voor de duidelijkheid, in deze landen is het reeds VERPLICHT om overdag verlichting te voeren:

België, Denemarken, Estland, Finland, Hongarije, Ijsland, Italië, Oostenrijk, Kroatië, Letland, Noorwegen, Slovenië, Macedonië, Montenegro, Polen, Tsjechië, Roemenië en Zweden

Link naar reactie
Als het in de zomer gewoon licht is, heeft verlichting absoluut geen zin. Iedereen is slim genoeg om in te schatten wanneer verlichting wel of geen zin heeft.

BS, ik snap niet waarom men niet met licht aan rijdt overdag. Kost geen moeite en je bent zoveel beter zichtbaar. Veiligheid boven alles toch?

Overigens bouwen autofabrikanten niet zomaar DRL in auto´s, zeker niet als modegril. Het heeft absoluut nut. Ok, of het zo fel moet als de Audi leds, dat vraag ik me wel een beetje af.

Link naar reactie

Lichten aandoen is bij mij ingebakken in de startprocedure. Ik heb vaak eerder de verlichting aan dan de motor.

Het altijd met verlichting rijden komt bij mij van het het motorrijden. Bij VRO's en rijlessen wordt al gelijk gehamerd op het feit dat met licht rijden beter is voor het zicht en zichtbaar zijn op de openbare weg.

Link naar reactie

Ik heb er een lichtmodule van X-Style ingezet. Je kunt dan zelf het volledige lichtgamma programmeren. Welke lampen aan bij ont- en vergrendelen, dagrijverlichting, coming homeverlichting ....You name it, en je kunt het instellen. Fluitje van een centje de inbouw van deze module. 3 draadjes onder het dashboardkastje aftakken en klaar is Kees. Van dezelfde maker als de module voor de afstandbediening van de kap, en open/sluiten tijdens het rijden.

De halogeen mistlampen in de voorbumper (die je toch nooit gebruikt) heb ik vervangen door lampjes met 24 witte LED's. Die worden nu door de lichtmodule als dagrijverlichting aangestuurd, en gaan netjes automatisch uit als het gewone licht aangaat via de schakelaar of de automatische schemerschakeling.

Ziet er origineel uit, zonder dat het van die ordinaire LED balken zijn zoals Audi die tegenwoordig heeft. Gewoon een ronde heldere witte lamp.

07082010232.jpg

Link naar reactie

Het hoofddoel is om op te vallen tijdens de dag. Audi is hier mee begonnen, en het is daarom niet zogezegd naapen.

Motorrijders zijn veel opvallender met licht aan, zoals ikzelf als motorijder weet.

Natuurlijk als iedereen met z'n lichten aan rijd wordt dit een gewoonte en let niemand er meer op :blink:

Daarom zijn dagrijlichten toch iets anders.

@ BMW-Z-CSI: in België is dit niet verplicht!

Link naar reactie
zo te lezen heb jij er dus geen bal verstand van. Het is inmiddels door diverse onderzoeken (waaronder die van TNO) bewezen dat een auto die verlichting vóór voert eerder op valt dan een auto die dit niet voert. Zeker bij laagstaande zon, en van die fijne wegen die door de zon verhit zijn en zo'n mooie hittewaas laten zien. Het is niet voor niets dat een land als Zweden dit al sinds jaar en dag verplicht stelt... (ah, dus dáárom gaan de lampen van Saab's en Volvo's automatisch aan?
Toevallig heb ik deze discussie al eerder gevoerd een aantal jaren geleden. Er zijn inderdaad momenten waarop verlichting bijdraagt aan een verbeterde zichtbaarheid, maar het is zeker niet zo dat dit altijd het geval is. Bijvoorbeeld bij normaal daglicht. De onderzoeken die ernaar uitgevoerd zijn (door het SWOV) rammelen aan alle kanten. Om even kort samen te vatten:

- jaarlijks vallen x aantal doden en gewonden doordat een partij de andere niet gezien heeft

- men laat proefpersonen foto's zien waarvan men de zichtbaarheid moet beoordelen

- lampen aan draagt in sommige gevallen bij aan betere zichtbaarheid

- conclusie: lampen aan scheelt doden

Die SWOV is de W in hun naam niet waard met dit soort onderzoeken. Bovendien wordt de verminderde zichtbaarheid van fietsers en voetgangers door deze maatregel door het SWOV vrijwel genegeerd en ook de toename in CO2 uitstoot (waar de overheid anders wel altijd de mond van vol heeft) doet nu ineens niet meer ter zake.

Laagstaande zon (en helemaal bij nat wegdek) is een situatie waarin het inderdaad zin heeft. Laat Zweden nu net een land zijn waar de zon het grootste deel van het jaar nogal laag staat en het daar dus alleen daarom al meer zin heeft dan hier in nederland.

Maar ik ben het helaas wel met je eens dat de gemiddelde bestuurder te dom is om uit z'n ogen te kijken, dus ja... we zullen maar met z'n allen braaf ja en amen moeten zeggen.

Laatste reactie:

Veiligheid boven alles toch?

Ehh.. nee. Veiligheid gaat zeker niet boven alles. Het moet een afweging zijn van gezond verstand, anders kun je beter thuis blijven. Dat is het veiligst.

Link naar reactie
Maar ik ben het helaas wel met je eens dat de gemiddelde bestuurder te dom is om uit z'n ogen te kijken, dus ja... we zullen maar met z'n allen braaf ja en amen moeten zeggen.

Uit onderzoek is gebleken dat 80% van alle bestuurders denkt dat ze bij de beste 20% van de bestuurders horen........

Iets klopt er hier niet. :blink:

Link naar reactie

Sorry voor de ophef :thumbup:

Ik ben blij dat het voor mijn auto niet hoeft zodat ik me daar niet meer druk om hoef te maken. Kan ik me weer richten op een usb aansluiting voor de muziek. En om maar even helemaal offtopic te gaan: daar heb ik nog twee alternatieven gevonden. De Dice en ehh.. nog eentje, maar die weet ik zo niet. Op Z4-forum.com. Maar ik denk dat het toch de CP600 gaat worden.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.