Ga naar inhoud

Verlichte Instaplijsten Voor De Z4


Alpiemeltje

Aanbevolen berichten

De winter is in aantocht, dus staat de Z4 weer (te) vaak op stal. Wel een mooie tijd om weer eens een nieuwe mod. uit te voeren. Ik heb via Ebay een setje verlichte instaplijsten gekocht. De standaard plastic drempels doen een beetje afbreuk aan het luxe imago van de Z4, vind ik.

Verlichteinstaplijsten3.jpg

Aangezien ik eigenlijk alleen originele BMW accessoires wil gebruiken moesten er dus verlichte aluminium Z4 instaplijsten komen.

Vandaag de spulletjes maar eens gemonteerd. Een lekker klusje voor in de garage terwijl buiten de regen tegen de ramen slaat. Het verwijderen van de oude instaplijsten en de dorpelbekleding aan de binnenkant is een eenvoudig klusje. Ze zitten allebei alleen met klikverbindingen vast, dus voorzichtig omhoog trekken en ze komen vanzelf los.

Verlichteinstaplijsten1.jpg

De kabel van de verlichting in de instaplijst kun je daarna met een ijzerdraadje via het 3e gat naar binnen voeren. Daarvoor moet je een rubberen plugje uit de kokerbalk onder de bekleding verwijderen. Na het doorvoeren van de kabel komt daar een meegeleverd dopje met kabeldoorvoer voor in de plaats. De kabel vervolgens achter de bekleding door naar voren leiden en achter het paneel met de speaker in de voetruimte voeren. Daarvoor moet je wel even het paneel onder het dashboardkastje verwijderen waardoor ook de centrale regelkast zichtbaar wordt.

Verlichteinstaplijsten2.jpg

Vervolgens moet je de bruine ader met het meegeleverde oogje op een massapunt vastmaken. Er zit daarvoor een draadeindje met een moertje erop onder het dashboardkastje. De gele voedingsdraad heb ik niet op een van de kabels naar de regeleenheid vastgemaakt zoals de montage-instructies voorschrijven, maar afgetakt van de plusdraad naar het lampje in de voetenruimte. Daar kun je veel gemakkelijker bij, en dit lampje schakelt op de juiste manier voor de instaplijsten.

De montage links en rechts is vrijwel identiek, alleen moet je links de ontgrendeling van de motorkap even losmaken om achter het speakerpaneel te kunnen komen. De kabel van de linker instaplijst is veel langer dan de rechter omdat BMW voorstelt om de kabel vanaf links helemaal achter het dashboard langs naar rechts te voeren en daar beide kabels samen op de regeleenheid aan te sluiten. Mijn aansluiting op de voetverlichting is veel eenvoudiger en sneller. De lange kabel knip je gewoon op de juiste lengte af. :thumbup:

Het resultaat is prachtig geworden. :thumbup:

Als je de deur nu opent dan schijnt het Z4 logo met wit licht door de aluminium instaplijst. De afwerking van deze instaplijst is veel mooier dan de standaard uitvoering. De kleur van het licht past mooi bij de witte LED verlichting die ik al in de voetruimte , plafond- en leeslampjes had geplaatst.

Verlichteinstaplijsten11.jpg

Verlichteinstaplijsten12.jpg

Verlichteinstaplijsten13.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De verlichting in de voetruimte is zo te lezen ook naderhand gemonteerd en niet standaard ? Dit zal ik ook monteren.

De verlichting in de voetruimte is wel origineel, maar blijkbaar zit het niet in iedere Z4. In deze Z4 wel.

Ik heb alleen de standaard gloeilampjes vervangen door LED verlichtingsunits. Ook de plafondverlichting, leeslampjes, de verlichting in het opbergvak tussen de stoelen, en ook in de kofferbak is nu LED. Staat coooooool.

Link naar reactie

In mijn Z4 bouwjaar 2004, toelating 2005 (vond div labels aan kabels met 2003) zaten de kabels voor de voetenruimte verlichting al voorgemonteerd.

Voor ruim Eur 7,00 had ik bij de dealer 2 komplete armaturen, incl lampjes. Montage tijd 10 min.

Link naar reactie
wat kostte deze extra je via ebay?

Ik heb ze ook vergeleken met de locale BMW dealer. Daar kosten ze EUR 275,= kompleet voor 2 stuks incl. montagemateriaal.

Via ebay heb ik EUR 199,= betaald en EUR 25,= verzendkosten. Dus EUR 50,= goedkoper dan bij de dealer.

Ze zijn nagelnieuw, en in de originele verpakking en alle montagespullen erij. Alleen de handleiding zat er niet bij maar die had ik via een Z4 website al gekopieerd. De BMW montagehandleiding is trouwens bagger, daar staat alleen in wat je zelf ook al kan bedenken. Als je logisch nadenkt dan wijst alles zich verder vanzelf. Vandaar dat ik er maar even zelf wat foto's van gemaakt en een DIY montageomschrijving.

Op naar de volgende mod!

Link naar reactie
  • Administrator
Via ebay heb ik EUR 199,= betaald en EUR 25,= verzendkosten. Dus EUR 50,= goedkoper dan bij de dealer.

Wow! EUR 225,-? B) :banaan: Klinkt toch wel als heel erg veel geld voor feitelijk twee extra lampjes, maar modden is natuurlijk an sich al zo leuk dat ik het er misschien toch wel weer voor over zou hebben ... :ok:

Link naar reactie
Wow! EUR 225,-? :rolleyes: ^_^ Klinkt toch wel als heel erg veel geld voor feitelijk twee extra lampjes...

Niet echt, maar deze nieuwe aluminium instaplijsten zien er ook zonder de verlichting echt veel mooier uit dan de standaard plastic drempels.

Goedkoop is het niet, maar wie mooi wil zijn...

Link naar reactie

tja dat is waar ,maar ik wist niet dat je zo,n huismus was joh :schater:

ik heb gewoon gemerkt dat iedereen ervan overtuigd is dat de bmw dealer altijd te duur is,en dat valt dus vaak wel mee.

tenminste wel voor de z spullen die nu eenmaal niet zoveel worden aangeboden op internet.

als je bv een e46 hebt dat kun je veel meer zooi vinden voor lage prijzen.

ik vind het wel heel mooi staan hoor die nieuwe mod van je

ik hink zelf nog op het idee om een kofferdeksel vleugeltje te bestellen,en een veerpootbtug,en tja die lijsten :thumbup:

Link naar reactie

Denk eraan : een 'spoiler' heet niet voor niets zo!

(Edit: daar ben ik ondertussen wel van terug gekomen.....)

Ik zit te denken aan een verlichte korte pook..........

Link naar reactie

Mooie mod; ook vooral mooi dat de lijsten van aluminium zijn.

Het originele plastic is idd een beetje el cheapo, zeker als je in het interieur wel allerlei mooie massief aluminium panelen ziet.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Hoi Hoi JK-Z4-3.0i ,

Vraagje, ik heb sinds kort een z4 vind die instaplijsten heel erg mooi staan, beter dan die kunstof profielen, heb op ebay gekeken, kwam firma Auto Bartho Braat tegen, die geeft aan alleen links te hebben, maar ik wil natuurlijk beide kanten :-).

waar heb jij ze besteld?

heb een z4 3.0 I.S uit 2003.
hoor graag van je.

alvast bedankt

Marcel

Link naar reactie
  • Administrator
Is dit ook optioneel voor een Z3 ?

Zou ik niet doen Ferry, je kan beter die van de Z4 kopen, heb je thuis een smoesje dat je nu een Z4 moet kopen :schater::schater:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.