Ga naar inhoud

Basis informatie voor restaurarie oude classic car


mohikaan

Aanbevolen berichten

Mohikaan jr. 21 jaar (Heet Ramin en is bij een aantal Z3 members bekend) is begin augustus gestart om een Rover-mini (austin mini ) te restaureren.

carosserie00.jpg

Heeft (nog) geen praktische autotechniek opleiding maar vindt alle info op zijn forum en "How to repair your austin seven" handboeken.

Ik bedoel dat iedere handige Z3 bezitter met enige accomodatie en tijd het tzt.ook moet kunnen.

Zijn Cooper is uit 1995, een jaartje ouder dan de eerste Z3. Ik verwacht niet dat een Z3 van die leeftijd al zo''n roestbak is, maar kan me voorstellen dat er over enige jaren, iemand is die een Z3wrak tegen komt en het gewoon leuk (als hobby dus) vindt om dat ding terug te brengen in nieuwstaat!.

Als het mag van de Mods, zal ik de algemene CLASSIC CAR restauratie problemen die we tegenkomen hier rapporteren ""ter lering ende vermaak van toekomstige Z3 restaurateurs"

Link naar reactie
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Niet op reageren henk, anders gaan we weer in het DIS topic en stappen er weer 10 leden op. Niet op reageren henk, anders gaan we weer in het DIS topic en stappen er weer 10 leden op. Niet op reageren henk, anders gaan we weer in het DIS topic en stappen er weer 10 leden op. Niet op reageren henk, anders gaan we weer in het DIS topic en stappen er weer 10 leden op. Niet op reageren henk, anders gaan we weer in het DIS topic en stappen er weer 10 leden op. Niet op reageren henk, anders gaan we weer in het DIS topic en stappen er weer 10 leden op. Niet op reageren henk, anders gaan we weer in het DIS topic en stappen er weer 10 leden op. Niet op reageren henk, anders gaan we weer in het DIS topic en stappen er weer 10 leden op. Doe het niet, voor het behoud van forum

OK, heb mezelf weer onder controle :unsure:

Link naar reactie

Uit de bekende repair manuals van HAYNES, kunnen de volgende delen waardevol zijn :

BMW 3-series Automotive Repair Manual: 1992 to 1998

BMW Z3 Roadster Service Manual including Z3 Coupe, M Coupe, M Roadster

Link naar reactie
Heb jij/jullie een garagebedrijf? wel makkelijk met brug! Mijn zoon wilde ook een BMW doen maar het leek hem te duur met onderdelen.

Neen, zoonlief had een vriendje wiens vader een schade bedrijf bezat. Dat maakt het wel wat makkelijker want plaat-/laswerk daar heb je toch wel kennis voor nodig als je wilt dat zoiets profi gebeurd.

Ik heb vroegah ook nog flink aan mini's en austin gliders gesleuteld. Volgens mij heb ik nog wel restjes engels gereedschap liggen. Mag ie wel hebben als ie interesse heeft.

Enne die BMW restaureren koste inderdaad toch veel geld, die uiteindelijk toch weer uit mijn pocket geklopt werd.

Link naar reactie

Ok, daar gaan we dan,

Begin bij voorkeur niet zo maar aan een Z3 waar je toevallig tegen aanloopt, maar doe een bewuste aankoop wat betreft bouwjaar, model, motor, kleur en uitvoering. Overweeg of bepaalde onderdelen gemakkelijk aftermarket, op marktplaats, of op de sloop verkrijgbaar zullen zijn.

Overleg met vrouw/partner of er aan zo'n ingrijpende klus begonnen moet/kan worden. (Zal een hoop overlast veroorzaken).

Maak een financiele planning!

Het gaat waarschijnlijk een paar maanden duren. Een aantal weken daarvan zal hij toch ergens binnen moeten staan. Alle onderdelen die er afkomen (o.a. de wielen en benzinetank!) moeten al die tijd ergens worden opgeslagen.

Gereedschap:

Een goede doppendoos en kwaliteits gereedschap (ringsleutels/ schroevendraaiers etc., maar ook ponsen, beitels et, goede staalboren in div. maten) Als de motorkop er af gaat; een momentsleutel.

Een niet te kleine compressor. 10 bar, 250l/min, 50 l tank met waterafscheider is wel het minimum, hebben we ervaren.

Een haakse slijper, mechanisch schuurmachine. staalborstel, roterende staalborstels voor op de boormachine en schuurschijven

Een mig lasapparaat. 30Amp-70Amp met 0,6mm lasdraad is prettig voor chassisbalken, maar iets te sterk voor dun plaatstaal. Je brandt er dan gauw gaten in.

Een lichter appraat verdient dus de voorkeur.

Wat betreft leren lassen: Koop een plaat, plaatstaal 1mm dik. Slijp hem in repen en oefen het lassen door de repen aan elkaar te lassen (Google even op lastips etc).

Veiligheidsmiddelen, veiligheidsbril, 2- 3 stofbrillen, stof/ademkapjes, wegwerpoverall(s) Veiligheidshanschoenen, latexhandschoene en wegwerp handschoenen, droog schuurpaier 80, en 120. Waterproog schuurpapier 240, 400, 600 en 1000. schuurkurk, spons, wegwerpkwasten verfroller etc.

Koop een paar polysterdekkleden bij de bouwmarkt, o.m. om de auto op tezetten als er aan gewerkt wordt en een paar pakjes met folie (dat je gebruikt om meubels te bedekken als je het huis gaat verven) etc.Wij gebruikten dat om met latten en plakband een improvisorische gritstraal en spuitcabine te construeren.

Een flink aantal curverboxen om de onderdelen gegroepeerd op te bergen.

Koop bij de bouwmarkt een speciekuip om onderdelen in te reinigen.

Manoeuvreren van het casco.

Koop een plaat multiplex 240x120cm 18mm en monteer er 4- 6 meubelwielen onder (360 graden draaibaar) Hierop kan je de carosserie gemakkelijk verrijden als de wielen er onderuit zijn.

Maak een constructie waarmee de auto gekanteld kan worden om de onderzijde te behandelen.

Gritstraalkast.

Als je kleine onderdelen gaat gritstralen, timmer alvorens aan het project te beginnen, hier een specale kast voor,

Zorg dat je voldoende gereedschap, in alle maten en soorten hebt, zodat je niet hoeft te improviseren. Bedenk dat vakwinkels meestal op zaterdag gesloten zijn etc. Velletjes schuurpapier met korrel 1000, of fijner, kun je niet bij de Gamma kopen etc.

Link naar reactie

Motor ruimte reinigen

Hiermee al de eerste fout gemaakt.

Als je zo'n project begint is het aan te raden de auto eerst bij een garage goed te laten stoomcleanen. Uiteraard de motorruimte heel grondig, maar ook de onderzijde, (wielophanging, fusees, versnellingsbak, binnenzijde spatschermen etc.)

Het werkt prettiger aan een schone auto en je hoeft later zelf niet te klooien met chemicalien/ontvettingsmiddelen etc.

Aangezien de motorruimte ook opnieuw gespoten wordt, dient alles verwijdert te worden (bedrading, slangen, ruitensproeier reservoir, stuurhuis, remcilinder etc. Dat is veel werk.

motorrechts2.jpg motorlinksn.jpg

Maak er fotos van voordat je er aan begint, zodat je later alles weer op de juiste plek kan bevestigen.

Link naar reactie

GRITSTRALEN

grit01.jpg grit04.jpg Voor- en na het stralen.

Het gritstralen gebeurt met een soort verfspuit, gevuld met gritkorrels. .

Een zak a' 25 kg kost ca. € 25,- Bij de groothandel in Dordrecht kost het ca. € 12,-

Wij hadden ca. 6 zakken nodig.

Het geeft een enorme rommel.

Om de onderkant van de auto te doen is er met plastic folie, een soort tent om de auto gebouwd

Voor kleine onderdelen werd een kast getimmerd met doorzichtig, scharnierend deksel.

grit03.jpg grit05.jpg

Daarna werden de onderdelen aan een waslijn gehangen om in 4 lagen, Hammerite verf gespoten te worden.

Met de kwast geeft Hammerite veel strepen, dat wil je natuurlijk niet hebben op deze ronde platen waar de (achter)remschoenen op gemonteerd worden :)

Link naar reactie

Onderkant behandelen

De onderkant bleek sterk verroest. In het verleden had men ijzeren plaatjes over roestgaten gelast. Dit werden verdere bronnen van roestvorming!

onderkant3.jpg onderkant4.jpg

De onderkant werd kaal gemaakt (Roterende staalborstels en gritstralen).

Met een haakse slijper werden de roestgaten groter gemaakt, tot op het goede ijzer.

Op een A 4tje werd de omtrek overgenomen en met de haakseslijper uit een grotere plaat gesneden, die we hiervoor gekocht hadden bij een ijzerwinkel.

De randen zien er nu wel lelijk uit, maar daar werd toch weer en dorpel overheen gelast (zie foto met rode onderkant) In de openingen werd tectyl gespoten.

Link naar reactie

Om de auto simpel te manouvreren werden 2 buizen onder de carosserie bevestigd. Door ze links en rechts 30cm te laten uitsteken, verkrijg je 4 handvaten en komt de zijkant niet in aanraking met de vloeronderkant5.jpg spuiten.jpg

De onderkant werd in de menie gezet en later behandeld met "overschilderbare" Tectyl.

Onderkant daarna gespoten in dezelfde kleur als de carossrie zal krijgen. Hiervoor is geen dure autolak genomen, maar kwaliteits industrielak, op kleur gemaakt voor de onderkant

De boven- en binnenzijde van de carosserie zijn in grijze, 2 componenten, spuitplamuur gespoten (gewoon in de buitenlucht, dus zonder spuitcabine)

Verven en lakken voor de carosserie zijn geadviseerd en geleverd door DE verfspecialist in de regio Rotterdam - Breda nl.: Van REES in DORDRECHT van Marcel (Zter op dit forum), met spontaan aangeboden Forumkorting!!!!!!!!! ;) :):)

Link naar reactie

Wielophanging en remmen

Reinigen, gritstralen en verven is niet genoeg,

Alle onderdelen die aan slijtage onderhevig waren zijn zonder meer vernieuwd; Fusees, wiel-, en glijlagers, rubbers, schokbrekers, remcilinders, remschijven en remschoenen etc.

parts08.jpg remklauwen.jpg

Wij hebben eigenlijk de fout gemaakt om alles tegelijk uit elkaar te halen. Het was beter geweest om groepsgewijs te werken. Bijv, eerst de subframes (wielophanging, vering, remmen, aandrijving, fusees) reviseren en wegzetten.

Dan de motor reviseren en wegzetten. Als laatste de auto helemaal kaal en klaar voor de spuiter maken.

Als de auto dan na een paar dagen terug komt, kan alles snel gemonteerd worden en weet je nog waar alles zat.

Als je remmen, motor ed. uitelkaar haalt, noteer dan gelijk wat je denkt nodig te hebben. Het voorkomt een paar extra ritjes naar de dealer omdat er onderdelen vergeten zijn.

parts01.jpg . . remschoenen2.jpg

Assemblage van de sub-frames.

Bij De MINI worden alle onderdelen aan de zg. sub-frames bevestigd. Die worden aan de carosserie gebout en klaar is Kees! (Bij het voor-subframe, wordt de motor er eerst nog ingeplaatst).

subframevoor.jpg . . subframeachter.jpg

Link naar reactie

Motor revisie

Er zijn 4 mogelijkheden

1) Bij een sloperij een motor kopen die beduidend minder gelopen heeft.

2) Je motor omruilen (+ veel bijbetalen!) voor een zg "gereviseerde ruilmotor"

3) De motor zelf demonteren en deels professioneel laten reviseren

4) De motor demonteren. Met motorblok en cilinderkop naar een motorenrevisie bedrijf gaan om cilinders te laten uithonen, blok en kop laten vlakken. Bij de dealer zuigers, zuigerveren, drijfstang- en krukaslagers kopen en zelf vervangen.

motor00.jpg . . motoronderdelen.jpg

.

.

ruilblok.jpg . . versnellingsbak.jpg

Wij kozen voor optie 3, en ruilden het blok in voor een gereviseerd "draaiend gedeelte'. Je krijgt dan een ander blok terug, (in dit geval goudkleurig) dat gehoond/gekotterd is en voorzien is van nieuwe (overmaat?) zuigers, zuigerveren, drijfstanglagers en krukaslagers. Je kan dan in ieder geval zien dat de cilinders gehoond zijn en of er idd. nieuwe zuigers inzitten. Ook is er een half jaar garantie op.

De cilinderkop wilden we zelf reviseren. Wat betreft de versnellingsbak : De tandwielen zagen er goed uit, maar we hebben de bak door een garage uit elkaar laten halen. Zij hebben de synchro-meshringen varvangen.

Link naar reactie

Cilinderkop reviseren (= zgn. 'bovenrevisie')

cilinderkop.jpg . . motorv.jpg

De kop had waterschade gehad. Zag er verschrikkelijk uit. De kleppen moesten uiteraard gedemonteerd worden. Bij gebrek aan een zgn klepverentang, werd een hout-lijmtang hiervoor gemodificeerd.

De kleppen zagen er nog goed uit. Ze werden van koolaanslag gereinigd door ze in een boormachine te plaatsen en er al draaiend, een scherp voorwerp tegen te houden.

Alle 8 klepzittingen zagen er ook goed uit. We dachten er snel vanaf te zijn door ze met een zuignap en slijppasta op te schuren.

Hierbij bij bleek dat de inlaatkleppen idd goed waren, maar de uitlaatkleppen veel putjes hadden door inslag van keiharde kooldeeltjes. We kregen ze met schuren niet weg.

Te veel putjes achter elkaar kunnen een kanaaltje vormen waardoor constant uitlaatgassen geperst worden en zullen een bron van verbrande kleppen zijn. Het dilemma was, nieuwe kleppen, of laten slijpen.

Even bellen naar garages leerde dat er in Sliedrecht een motoren revisiebedrijf (Fa. Vos) zat, die dat wel kon. En idd, voor €4 Euro/klep, klaar terwijl u wacht!

Toch maar de kop met alle kleppen meegenomen. Het bleek een prima vakman met fantastische apparatuur. Hij wees me op de brede slijp/draagvlakken van de inlaatkleppen en zei dat dit eigenlijk een smalle rand moest zijn (wist ik eigenlijk wel :) ). Kortom heb de kop maar achtergelaten voor alle kleppen + alle zittingen slijpen. Ook de kop wordt daar gevlakt.

Op de rechterfoto de kop weer gemonteerd, het blok + kop gespoten en de motor gereed om in te bouwen

Link naar reactie

Auto terug van de spuiter

We hadden de auto dus zelf in de spuitplamuur gespoten en geschuurd aangeleverd bij de spuiter. Deze wees ons op (nauwelijks waarneembare) deukjes, her en der in de carosserie. Tegen een meerprijs zou hij die verhelpen, dat bleek dus opnieuw een flinke tegenvaller. Was eerst € 800,- afgesproken, het werd nu € 1500,- incl. btw. Dat is er aan af te zien, hij heeft netjes gewerkt. de naden werden afgekit (zie foto) en de auto staat zichtbaar dik in de lak (schijnt 4 kg op te zitten,a' € 100,-/kg).

roodlinksvoor.jpg . . roodnaad.jpg

.

electra1.jpg . . electra2.jpg

De electra zag er uit als kluwen kerstboomverlichting die verward is. Kabeltjes schoon gemaakt en met isolatieband gebundeld. Het ziet er strakker uit en werkt overzichtelijker.

Als je aan zo'n project begint is het heel belangrijk dat elke kabel gelabeld wordt en alle aftakkingen en stekkertjes ook!!

Maak fotos van alle plaatsen waar de kabels carosserie-openingen ingaan en uitkomen en waar ze op aangesloten zijn. Houd een logboek bij met dit soort aantekeningen.

Als je project 1 a 2 jaar duurt zul je er bij de montage blij mee zijn!

dakhemeltje.jpg . . dakhemeltje3.jpg

.

Ga je een QP restaureren, krijg je ook te maken met de montage van het dak-hemeltje. :) Neem vooral een auto met een schuifdak, dan mag je daar ook nog een gat in uitknippen en netjes afwerken :) ;)

Link naar reactie
De motor moet dan nog gerevisseerd wiorden? Dat zal cooper specifiek zijn, dus niet interssant voor dit forum? .

Misschien toch interessant omdat wellicht meerdere forumleden over een motormaaier beschikken...... :schater: :schater:

Lijkt mij verder een leuk project Henk om te doen zeker samen met je zoon. <_< Een paar maanden is voor een dergelijk project erg snel eigenlijk. Maar gezien jullie tempo haal je dit wel. Dus kijk nu maar vast voor een TR6....

Link naar reactie
even een leuke combifoto van jouw ZZZ!

Leuk, die foto heb je uit zijn topic op het miniforum gehaald.

Ik doe het niet "samen" met Ramin. Het is zijn project.

Op de foto kan je zien dat hij 2 buizen onder de auto bevestigd heeft, die aan beide zijden ca. 30cm uitsteken.

Hiermee kan 1 man nu de auto kantelen. Een stut aan de andere kant, tegen het omvallen en de onderkant is goed bereikbaar <_< .

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.