Ga naar inhoud

100 octaan benzine


JP's Z4

Aanbevolen berichten

  • 1 jaar later...
  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoger octaangehalte/klopvastheid betekent ook dat een beetje moderne auto met computer zijn inspuiting en verbranding aanpast om het maximale er uit te halen. En dat betekent meestal beter lopen en meer presteren.

Top gear heeft hier nog een mooie vergelijkende test over getoond

Als ik de Vpower racing (Ron 100) in mijn 1600cc 2 cilinder Yamaha gooide ging hij spontaan harder stationair lopen. Ook mijn MGF was stiller op Vpower racing.

Daarbij is lopen deze brandstoffen ondanks de afwezigheid van lood ook koeler.

Bmw raad niet voor niks 98 aan....

Ik mag dan niet in Sinterklaas geloven, in deze brandstof doe ik dat wel

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Ik tank de laatste tijd alleen nog maar bij BP Ultimate 98..

en mijn auto is aanmerkelijk zuiniger geworden, ondanks zelfde rijstijl..

Waar ik met Shell 95 altijd maar krap 300km op een tank kon rijden,

rijd ik nu makkelijk 375km op een tank :thumbup:

Dus zonder het na te rekenen, heb ik het idee dat ik die extra kosten er wel uithaal voor die BP Ultimate.

Link naar reactie
Waar ik met Shell 95 altijd maar krap 300km op een tank kon rijden,

rijd ik nu makkelijk 375km op een tank :blink:

Misschien dat ik het helemaal mis heb, maar is het zo wie zo niet erg weinig, 300 tot 375 Km op een volle tank :o , ik kan met gemak 500 Km met mijn Z3 rijden en als ik echt zuinig aan doe bijna 600 Km. :huh:

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Misschien dat ik het helemaal mis heb, maar is het zo wie zo niet erg weinig..

:blink:

..ondanks zelfde rijstijl..

Ik rijd namelijk altijd met lekke uitlaat 180km/u in de bebouwde kom, door het rode licht, zonder voetgangers over te laten steken bij het zebra pad, met minder zicht dan 55% door mijn beslagen ruiten.. en dat terwijl ik aan het bellen ben zonder carkit en al toeterend mijn middelvinger opsteek naar de politie. :o

Maar misschien rijd jij ook meer op een tank omdat je een 2.0 hebt? :huh:

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Uit het Duitse forum heb ik altijd begrepen dat de ECU van de M54 motor inderdaad de klopsensor gebruikt om het ontstekingstijdstip te veranderen. Dat gaat heel hard richting verlaten als veel klop gesignaleerd wordt. Het gaat veel geleidelijker met vervroegen. Voordat je iets gaat merken heb je wel ongeveer een tank gereden. Dus als je van 98 naar 95 gaat merk je dat veel sneller dan andersom. Ik rij altijd op 98 of hoger en baal altijd als ik gedwongen 95 moet tanken (te lang wachten met tanken en dan uitkomen bij een station met alleen 95).

Overigens ook waar dat de motor erg lekker reageert op een paar honderd kilometer goed jagen op de Autobahn. Zijn te feitelijk voor gemaakt.

Link naar reactie

Het rijden op RON98 i.p.v. RON95 heeft alleen zin als de motor daarvoor is gemaakt. RON98 ontbrandt iets minder snel dan RON95, maar er zit echt niet meer energie per liter in.

Uit het M54 blok, dat is gemaakt voor RON95 komt geen pk extra met RON98. Het kost alleen meer, en je krijgt er niets voor terug..

Die extra pk's zitten alleen tussen je oren, niet onder je rechter voet! :hypocritesmiley:

Link naar reactie

RON98 wordt gebruikt voor motoren met een hogere compressie dan motoren voor RON95. Je zou anders last van pingelen (voortijdige ontsteking door hoge druk en dus temperatuur) kunnen krijgen. Bij turbomotoren (origineel) is de compressieverhouding juist was lager dan bij atmosferische motoren. Door de turbo of compressor wordt deze druk 'kunstmatig' verhoogd. De werkelijke druk is dus natuurlijk wel hoger, dus daar wordt dan inderdaad vaak RON98 of hoger voorgeschreven. Ik neem aan dat 'knutselkoning' Guido na montage van de compressor ook op RON98 rijdt?

Link naar reactie

Als het even kan tank ik 98 idd. Maar hij loopt ook wel aardig op 95.

Ik ken wel sets en afstellingen waarbij 98 sterk wordt aangeraden.

Meer compressie en meer hitte (al dan niet van omgeving of compressie)=sneller pingelen.

Maar ook toen ik nog geen compressor had tankte ik liever 98. Bij lage toerentallen (bijv 1500rpm in de 6) vond ik de motor dan iets minder brommen bij een beetje gas.

Helaas is het in grote delen van het land absoluut niet te krijgen, en ik vrees dat mijn omgeving daar ook misschien aan moet geloven. Ik kan hier in de buurt alleen bij de Tinq 98 tanken, en daar is het aantal pompen waar zo'n 98 slang in zat ook al gehalveerd....

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Wikipedia over Shell V Power:

In The Netherlands, V-Power has a 95 RON rating, although officials from Shell stated it is effective 97 RON, but classes are limited to 92 RON, 95 RON, 98 RON and 100 RON.[1]

In Germany, all Shell stations offer two varieties of petrol V-Power: Super V-Power, rated at 95 RON, and V-Power Racing 100, rated at 100 RON.

Link naar reactie

Sorry, voorstellen: kom niet zo veel meer op dit forum en zag ook pas later dat ik aan topic revival deed.

BMW Z4 E85 3.0i, al sinds een jaar of 4 en de reden dat ik nog wel eens op dit forum rondkeek. Die 330D was een leaseauto en nu weg, helaas. Daarnaast een Opel Speedster 2.2NA met Eaton M62 supercharger. M'n hobby auto. Zelf de SC erop gezet plus bijgaande veranderingen, zoals aanzuiging, inlaat manifold etc. Nu rond de 250PK (nog verrekte moeilijk om het vermogen van een motor te bepalen, maar dat is een ander verhaal). Dus ik was eigenlijk wat aan het rondkijken naar superchargers voor de Z4, hoewel ik daar niet snel aan zou beginnen denk ik. Tweedehands Opel blokje heb je voor nog geen 1000 euro. Voor de Z4 is dat wat meer denk ik.

Terugkomend op het thema, in Europa wordt RON, oftewel Research Octane Number als maat voor het octaan getal gehanteerd. De testmethode is met behulp van een gestandariseerde test motor waarin de compressie veranderd kan worden. De zgn. Highest Useable Compression Ratio van een bepaalde brandstof wordt vergeleken met een mengsel van een laag klopbestendige brandstof (heptaan) en een hoog klopbestendige brandstof (iso-octaan) met dezelfde HUCR. Het octaan nummer is dan het percentage octaan in dat referentiemengsel.

Probleem is dat die test motor een heel laagtoerig ding is dat weinig te maken heeft met de motoren van tegenwoordig. En dat de ene RON95 de andere niet is. En dat brandstof maatschappijen heel vaak verschillende brandstoffen mengen, wat helemaal niet erg is, zolang bijvoorbeeld die RON95 maar gehaald wordt. Zelfde tankstation, verschillende batches kan al een heel verschil zijn.

Om het toch eenvoudig te houden, de RON98 is dus wel klopbestendiger, ook in onze motoren (de vraag is alleen hoeveel). En de motor, of beter de ECU doet er wel wat mee. In de Opel (een gewoon standaard GM blokje, de Z22SE) zit een vrij eenvoudige ECU. Die heeft alleen een klopsensor om in te grijpen als veel klop wordt gesignaleerd en dan wordt het onstekingstijdstip verlaat. Punt van beter klopbestendige brandstof en een motor/ECU die er wat mee doet is dat het ontstekingstijdstip vervroegd kan worden, wat meer vermogen oplevert. De modernere ECU's die BMW gebruikt doen dat dan ook. Dat heb ik in ider geval uit het Duitse forum begrepen. Maar dat gaat dus niet van het ene op het andere moment. De ECU's 'leren' met betere brandstof omgaan en dat neemt wat tijd (en brandstof) in beslag. De andere kant op gaat juist heel snel, want bij veel detonatie (klop, pingel) gaat ie behoorlijk snel kapot.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.