Ga naar inhoud

100 octaan benzine


JP's Z4

Aanbevolen berichten

Mannen

Op het gevaar af dat er een zin / onzin discussie ontstaat hierbij een kort bericht over mijn ervaringen met 100 octaan benzine van Gulf.

Onlangs een paar dagen in Duitsland de Z4 uitgelaten, lekker potje gestuurd in de IJfel. Daar alleen 100 octaan benzine getankt. Mannen m'n Z reed er echt waanzinnig goed op. Feller op het gas, zuiniger, lekkerder uitlaatgeluid (lees meer plofjes).Kost een paar centen extra maar het betaald zich uit in dubbel plezier.

Ook de verbranding lijkt wat schoner, de binnenkant van de uitlaattip was grijs (dezelfde residu / afzetting in de uitlaat) toen ik nog met gelode benzine rondreed. Normaal zit er lichte zwarte waas in de uitlaattip.

M'n tank is nu bijna leeg en zal dan weer overgaan op het vertrouwde 98 octaan, echter volgende week weer naar Duitsland, jullie voelen natuurlijk aan dat de Z voor de terugreis naar NL weer tot aan de nek volgaat met 100 octaan. Lekker!

Is dit voor jullie een herkenbaar verhaal?

JP

Link naar reactie
  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mannen

Op het gevaar af dat er een zin / onzin discussie ontstaat hierbij een kort bericht over mijn ervaringen met 100 octaan benzine van Gulf.

Onlangs een paar dagen in Duitsland de Z4 uitgelaten, lekker potje gestuurd in de IJfel. Daar alleen 100 octaan benzine getankt. Mannen m'n Z reed er echt waanzinnig goed op. Feller op het gas, zuiniger, lekkerder uitlaatgeluid (lees meer plofjes).Kost een paar centen extra maar het betaald zich uit in dubbel plezier.

Ook de verbranding lijkt wat schoner, de binnenkant van de uitlaattip was grijs (dezelfde residu / afzetting in de uitlaat) toen ik nog met gelode benzine rondreed. Normaal zit er lichte zwarte waas in de uitlaattip.

M'n tank is nu bijna leeg en zal dan weer overgaan op het vertrouwde 98 octaan, echter volgende week weer naar Duitsland, jullie voelen natuurlijk aan dat de Z voor de terugreis naar NL weer tot aan de nek volgaat met 100 octaan. Lekker!

Is dit voor jullie een herkenbaar verhaal?

JP

In DE tankte ik altijd de Aral 100 octaan benzine, maar in NL kan je -natuurlijk- geen zak krijgen, dus noodgedwongen "V-Power", wat hoogstens 97 is. Maar ik moet zeggen dat ik niet echt een verschil heb gemerkt.

Ja, m'n uitlaatpijpjes zijn wat viezer dan eerst, maar dat komt vooral omdat ik ze nog eens goed moet wassen. :rolleyes:

Allemaal spiegelogisch...

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

GODVERDOMME!!! Is dat nou nog eens toeval.. of wat :rolleyes:

ik wil net een topic maken, om te vragen of ik octaan 100 in een Z3 kan gooien, want ik ga morgen even 2dgn schoonfamilie (opa en oma) bezoeken in Duitsland..

Dus dan stel ik de vraag maar hier,..

Kan er octaan 100 in een Z3 2.8 uit 1998?

Link naar reactie
Ook de verbranding lijkt wat schoner, de binnenkant van de uitlaattip was grijs

Dat is het gevolg van stevig rijden en flink in de toeren jagen, daar krijgt íedere auto een mooi grijs pijpje van, ongeacht octaangehalte of lood.

Het is bekend dat met name Duitse motoren ook van binnen het schoonste Zijn, lees nauwelijks aanslag op kleppen en Zuigers.

Ook dat komt omdat de Germanen in vergelijking tot ons veel harder en dus hoogtoeriger rijden!

De vele voordelen die jij blijkbaar merkt Zijn feitelijk deZelfde die de brandstofboeren ons ook beloven met hun premium-brandstoffen.

Of je het daadwerkelijk merkt of niet, de ervaringen lopen net Zover uiteen als jip & janneke.

IkZelf merk er geen ene ruk van! (Dat Zou meer aan mij kunnen liggen dan aan de brandstof... :rolleyes: )

Tussen de oren voelt het in ieder geval lekker om "het beste" te tanken.

Zoals eerder vermeld: Het kost wat maar daar betaal je dan ook voor... :thumbup:

Link naar reactie

tja je kan dr idd eeuwig over discussieren,werkt t wel of niet!

ze hebben eens bij fifth gear getest wat de verschillen waren qua vermogen bij auto,s.

alleen bij een echte race (lees dik opgevoerde)auto was er een duidelijk verschil,bij de vlotte of standaard auto,s heel weinig tot geen verschil.

wat wel kan is dat de motor wat lekkerder "rond"loopt,of igg dat gevoel geeft.

ik kon het brandstof filmpje zo gauw niet vinden.

ik tank gewoon 95 das mooi zat!

Link naar reactie
Over dit onderwerp ken ik wel niets :unsure: Maar vroeg mij wel af of er verschil hiervan te merken is ??? Wat zijn de voordelen en zo ja, waarom is het dan enkel in Duitsland te vinden ?

hey dude! LEZEN en dan pas vragen stellen. :m:

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Heb van de octaan 100 weinig gemerkt, maarja.. mijn tank was ook niet geheel leeg... :discussie:

Wat ik wel heb gemerkt,.. is dat mijn Eisenmann -nadat ik in Duitsland ff flink geknald heb- een donkerdere brom heeft :gathering:

Wel pas als het blok op temp. is, maar hij klinkt zeker donkerder...

't Was in ieder geval weer eens leuk om de 220 (op de teller) aan te tikken.. :mellow:

Link naar reactie

Het verschil dat je merkt met een ritje naar Duitsland zit 'm denk ik vooral in het feit dat je de motor eens lekker hebt schoongeblazen. Dat ligt niet zo zeer aan de benzine die je tankt. Ik rij regelmatig naaar Frankrijk en iedere keer als ik terug kom rijdt de auto veel lekkerder als toen ik weg ging. Tank daar ook gewoon 95. Een heel enkel keertje gooi ik er Vpower in maar dat is alleen omdat men roept dat het wel goed is om af en toe te doen vanwege de dopings. Elke keer Vpower schijnt weer te veel slijtage te bewerkstelligen maar ja... dat valt allemaal zo slecht te controleren he.

Link naar reactie
Ben niks wijzer geworden, of heb niet alles goed gelezen :newblush: Het filmpje was ook niet duidelijk.

Maar niet erg, ik blijf gewoon 95 tanken.

je mag gerust ook zelf even googelen hoor,daar hebben wij niets op tegen :kicking:

Link naar reactie
ze hebben eens bij fifth gear getest wat de verschillen waren qua vermogen bij auto,s.

alleen bij een echte race (lees dik opgevoerde)auto was er een duidelijk verschil,bij de vlotte of standaard auto,s heel weinig tot geen verschil.

Misschien zou het bij een M wat kunnen schelen? Die heeft een compressieratio van 12,5 oid. Die zou misschien wat mooier kunnen lopen dan?

Mijn verstand zegt dat je motor er op afgesteld moet zijn. Als ie normaal op 95 okt benzine niet pingelt heeft het in mijn ogen geen zin <_<

Ik heb vroeger wel eens getest (qua o.a. kwa zuinigheid) met vpower, maar kwam tot de conclusie dat temperatuur en overige weersomstandigheden veel meer effect hadden (dus kon ik 0,0 concluderen qua benzine)

Link naar reactie

Komt vast omdat de pingelsensor niet later laat onsteken als het octaangetal hoger is. Heb me wel eens afgevraagd of een M52 of M54 motor het toelaat om de onsteking later te zetten als je een hoger dan 95 hebt getankt. Ik had het idee van wel maar dan loopt ie eigenlijk vooral alleen maar mooier.

Link naar reactie
Weer eens wat anders dan LMGTFY <_<

WTF is LMGTFY ? nu weet ik het weer IGTFY via ander forum het volgende gevonden. wel leuk. dus FYI

LMGTFY is this. It is the answer given to someone who, foolishly, has posted a question to a forum without searching Google for the answer first. In the future, this may be replaced with Bing, but for now it’s Google.

People get really irritated when given LMGTFY as the "answer". But it is correct because people know the answer is there and it only takes seconds to do it.

3 tips to avoid being LMGFTY’d:

1. Use Google.

Self-explanatory.

2. Don’t do a generic search then simply give up.

Let’s say you have a problem with the wireless card on your laptop. We’ll assume it’s made by HP.

If you search Google for "HP", obviously your solution won’t show up.

If you search "HP wireless", that won’t work either.

If you search for "HP wireless problem [insert model of laptop here]", now you’re getting it.

3. Post a link to a Google search you tried in your thread.

This does in fact prove you searched first and could not find the answer that way.

"But I didn’t know I was supposed to search Google first…"

If you have the wherewithal to..

a) Find a forum

B) Be able to sign up for the forum

c) Have enough basic knowledge to post a thread with a question

..you can’t get away with saying "I didn’t know.." Why? Because the whole sign-up/validate/post process is far more difficult than going to Google and searching which takes seconds. Everybody knows this. :rolleyes:

In addition, Google is the #1 search engine on the internet. It’s in the dictionary for crying out loud. You can’t get any more obvious than that.

Be a good internet user and know how to search first before asking questions. It will save you from being pegged as an idiot. :thumbup:

Link naar reactie
Komt vast omdat de pingelsensor niet later laat onsteken als het octaangetal hoger is. Heb me wel eens afgevraagd of een M52 of M54 motor het toelaat om de onsteking later te zetten als je een hoger dan 95 hebt getankt. Ik had het idee van wel maar dan loopt ie eigenlijk vooral alleen maar mooier.

vroeger <_<

Link naar reactie

Ja idd, het is ook zo verwarrend.

Wiki zegt trouwens:

# Niet in de laatste plaats is de klopvastheid van de getankte benzine van belang. 'Normale' benzine met een RON van 95 tanken in een auto die volgens het instructieboekje op 'super' (RON is 98) rijdt kan schadelijk zijn. Andersom is geen enkel probleem maar wel zinloos.

Wiki "pingelen"

Link naar reactie
Ja idd, het is ook zo verwarrend.

Wiki zegt trouwens:

Wiki "pingelen"

Hoe zit dat dan met een M?

Daar kan toch ook gewoon ron95 in?

Dat heb ik altijd knap gevonden, aangezien het octaangetal de beperkende factor is voor de compressieverhouding, en een M motor heeft dus iets van 12,5:1, wat echt belachelijk hoog is. Hoger (veel hoger) dan een honda s2000, hoger (ook veel hoger) dan een ferrari f430 noem maar op. Die komen allemaal tot iets van 11,5.

De enige echte compressiefreaks vind je onder de dieselaars :schater:

Link naar reactie

In een ;) zou ik geen 95 tanken. Dat wordt ook afgeraden. Alle nieuwe "gewone" BMW's (m.u.v. de biturbo's) hebben een zeer hoge compressieverhouding. Ik geloof tegenwoordig al rond de 11. Dat zijn dan niet eens <_< 's. Kan je nagaan.

Link naar reactie

De "anti pingelsensor" met de instelling in de onstekingsmappen zorgen ervoor dat je benzines in de kwaliteiten van 95 tot 100 kan tanken.

Bij 95 kost het je toch wat vermogen.

De motor zal dus met 100 octaan meetbaar beter presteren .

Benzine met 100 octaan heeft ook meer energie dan die van 95

Dit zou kunnen resulteren in zuiniger en of hoger vermogen.

Per automerk wordt hierop verschillend gereageerd. Ligt aan de instellingen van de mapping.

Het ene merk zal er dus meer of minder voordeel geven.

Alles meetbaar , maar merkbaar ?????

urboBV bij een subaru turbo met aangepaste linkpijp ( en evt turbodruk) maakt het veel uit. De motor wordt dus door de 95 erg veel beperkt.

Advies bij zo'n aanpassing >> minimaal 98 tanken .

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.