Ga naar inhoud

Spontaan afgaan alarm


Ruud-Z4

Aanbevolen berichten

Het alarm begint nu frequenter vals af te gaan :P Ik zal dus ook het best al de sensoren overlopen zoals hiervoor beschreven? Sluit nu voorlopig de auto met de sleutel om zeker te zijn dat het alarm niet afgaat.

Wat soms ook gebeurt is als ik het contact af zet, ik een signaal hoor zonder reden. Dit is hetzelfde geluid als bij het starten. Volgens mij wil dit de bestuurder ergens op wijzen maar wat?

Link naar reactie
Wat soms ook gebeurt is als ik het contact af zet, ik een signaal hoor zonder reden. Dit is hetzelfde geluid als bij het starten. Volgens mij wil dit de bestuurder ergens op wijzen maar wat?

Dat herken ik! Ook ik heb nog even geen idee wat dit is. Heel af en toe hoor ik twee piepjes bij afzetten van het contact.

Link naar reactie
Dat herken ik! Ook ik heb nog even geen idee wat dit is. Heel af en toe hoor ik twee piepjes bij afzetten van het contact.

Mijn Z4 is van 2004 (kenteken 01-05) en nog nooit een piepje gehoord bij starten of afzetten.

Enige piepjes ooit gehoord wanneer de buitentemp onder de 3 graden komt .

Link naar reactie

Bij mijn 2003 Z4 is de afgelopen tijd ook een paar keer af gegaan. Het gebeurde voor het eerst 2x op vakantie, beide keren na een warme dag en veel km, en dan tegen 3:00 uur in de nacht erna. Net alsof iets afkoelt en dan vervormt oid.

De nacht na de dag van de thuisrit gebeurde het ook weer, weer een warme dag, met veel km.

Verder geen problemen meer in NL, heb tenminste geen opmerkingen van de buren meer gehad.

Heb het idee dat het dus temperatuurgerelateerd is. Kan dat?

Link naar reactie
  • 4 jaren later...

Oud topic, maar ik herken dit probleem ook, heel irritant. Je bed uit springen om de sleutels te zoeken en de buren zullen er ook niet vrolijk van worden. Heb vanuit huis zicht op de auto en weet ook zeker dat er niemand bij de auto is, ook nooit katten o.i.d. gezien.

Het lijkt mij ook iets temperatuurgerelateerd te zijn, vorig jaar tijdens de winter is het ook meerdere keren voorgekomen. In andere seizoenen nooit last van gehad. Nu het weer wat kouder wordt is het weer raak. Het gebeurd ook altijd in de nacht/vroege morgen rond een uur of 06.00

Motorkap sensor losgehaald, leek even goed te gaan maar is afgelopen nacht weer afgegaan. Binnenkort maar even interieursensor bekijken.

Zet hem nu op slot door 2x op Lock te drukken, dan staan de sensoren niet aan, toch?

Kan ik ook eventueel uitlezen welke sensor het alarm triggert? Kan hier niet zoveel over vinden.

aangepast door jerr
Link naar reactie

Heb ook gelezen over een zwakke accu als oorzaak, klopt ook een beetje met het verhaal dat het in de winter vaak voorkomt. Merkte in de laatste tijd ook wel dat de auto hoorbaar iets lastiger start (maar nooit echt zodanig dat hij echt niet meer wil starten). Accu is 2 jaar oud, maar de auto maakt niet heel veel kilometers dus misschien door de korte ritten toch al versleten? Of gewoon niet voldoende opgeladen..Staat nu aan de lader om te kijken of het iets helpt.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Had ook het alarm probleem, de motorkap sensor was verzopen. Even later na vervangen toch weer valse alarmen, auto uitgelezen en in schaduwgeheugen stond dat hij steeds was afgegaan op de interieursensor. Die dus nu ook maar vervangen. Hope for the best.

Link naar reactie
  • 10 maanden later...

Ben ik weer...alarm ging afgelopen week weer af. Hele zomer geen last gehad, en nu het weer wat kouder begint te worden meteen weer raak.

Heb maar weer even uitgezocht hoe ik INPA weer draaiend krijg en heb het geheugen uitgelezen, ik zie daar de volgende fout:

0x008A: Alarm memory: Radio interior protection

Static error Error code: 8A 22

Lijkt dus inderdaad toch de interieur sensor te zijn. Blijf het wel vreemd vinden dat het met de temperatuur te maken lijkt te hebben.

@Ruud_19: Heb jij ooit nog een how-to in elkaar geknutseld hoe jij deze toen hebt vervangen? Of misschien de foto's nog? Ik vind op internet een handleiding waarbij de hele midden center console los gehaald moet worden, zou leuk zijn als het ook makkelijker kan...

Link naar reactie
  • Administrator

Helaas heb er geen foto's van en geen how-to.

Maar is vrij simpel, hij zit tussen je stoelen t.h.v. het bakje in de tunnel tussen de leuningen.

Je moet wel even het achterpaneel verwijderen maar dat is niet zoveel werk.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ben er nog niet eerder aan toegekomen, maar de afgelopen tijd is het weer raak geweest en nu maar meteen even aan de slag gegaan.

 

Aan de hand van je tips (Ruud) heb ik hem gevonden, maar moet zeggen dat hij toch wel goed verstopt was (en was nog even bang dat hij bij het facelift model natuurlijk net weer ergens anders moest zitten toen ik hem niet kon vinden).

 

Zodra ik de vervangende sensor terug ga plaatsen zal ik nog wat foto's maken voor anderen die met dit probleem aan de slag willen gaan.

  • Like 1
Link naar reactie

Deze melding had ik vorig jaar ook, maar bleek achteraf dat de alarmschakelaar van de motorkap de boosdoener was.

Dus mss deze nog even controleren ( of wel, gewoon afkoppelen en kijken of het alarm weer afgaat)

Link naar reactie

Bedoel je deze melding?

 

Quote

 

0x008A: Alarm memory: Radio interior protection

Static error Error code: 8A 22

 

 

Die verwijst toch naar de interieur sensor lijkt me.  De sensor van de motorkap had ik al eens eerder gecheckt (losgekoppeld) en het probleem bleef.

Link naar reactie

Ja exact dezelfde melding, ik heb ook de interieur sensor vervangen, maar probleem bleef totdat ik de sensor losgekoppeld heb.
Maar misschien is deze bij jouw wel defect.

aangepast door CorvH
Link naar reactie

Bedankt voor het meedenken in ieder geval. Toch wel vreemd dat in jouw geval de interieursensor aangewezen werd terwijl het lag aan de sensor in de motorkap.

 

Ik heb de sensor in de motorkap al wel eens losgekoppeld, maar het probleem bleef. Samen met de uitgelezen melding leek het mij 100% zeker aan de interieur sensor te liggen, maar zo betrouwbaar is dat dus nog niet.

 

Als ik de motorkap sensor heb losgekoppeld, en het probleem blijft, neem ik aan dat ik wel kan uitsluiten dat het daaraan ligt?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Duurde even voor ik het onderdeel in huis had, maar heb hem inmiddels vervangen. In de tussentijd dat het alarm losgekoppeld is geweest heb ik geen last meer gehad, en sinds gisteren met de nieuwe sensor erin, en een koude nacht ook geen last. Tot nu toe gaat het goed dus....

 

Hieronder wat foto's hoe te vervangen. Om bij de schroeven te kunnen komen moet het achterpaneel deels los, zodat je een paar centimeter speling hebt om bij de schroeven van de sensor te kunnen komen. (PS. bovenaan de binnenkant van het opbergvakje/navigatie-dvd-speler zitten twee plastic schroeven, niet zeker of deze ook los moeten, staan niet op de foto's hieronder. Had ze zelf wel los gehaald.)

 

Eerst een foto van de sensor los, uit het vakje gehaald (dus eindresultaat)

2dvlruh.png

 

Schroef verwijderen, aan beide kanten (en in het groen ook nog de locatie van de sensor, onder het plastic dus)

2rrp94z.png

 

Bakje verwijderen, deze zat bij mij muurvast..opliften vanaf de rood gemarkeerde zijde.

2lkwgo8.png

 

Twee torx schroeven verwijderen, als je het deurtje halverwege laat zakken kun je er net bij. Zit nog een zwart afdekplaatje voor wat je eerst moet verwijderen.

2ptnm0y.png

 

Als alles los is kun je het paneel voorzichtig een paar centimeter bewegen, zo kun je net aan bij de twee schroeven waarmee de sensor bevestigd is.

nevxbr.png

 

Al met al valt het reuze mee, en als je het vaker hebt gedaan is nog geen kwartier werk.

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Volgens mij ook. Ik zou hem daarom met het dak en ramen open op slot doen (en interieursensor aan, dus niet 2x op sluiten op je sleutel drukken), paar minuutjes wachten en dan eens wat rond maaien met je armen in het interieur. Anders komen de buren ook maar vragen of er iets mis is met jou of je auto omdat je er in blijft zitten ...

 

Link naar reactie

Ik ben er ook paar keer mee naar de dealer gereden ermee. Maar zij konden het ook niet vinden, en vaak zit het euvel toch wel de bij de motorkap.

die hadden ze ook bij de motorkap los gekoppeld. Maar de auto ging ook nog steeds vaker zomaar loeien.

NU ik de auto niet meer op de afstandbediening op slot zet. Maar gewoon met sleutel in het portierslot, heb ik er geen last meer van.

 

dus sleutel gewoon gebruiken i.p.v de auto op afstand op slot doen.

:-)

Link naar reactie

^ Dat klopt. En bij de Z3 kan het ook de schakelaar achter de autoradio zijn, die is voor het alarmsysteem niet te onderscheiden van de motorkapschakelaar.

Hoe dat bij de Z4 zit weet ik niet.

Link naar reactie

Als je de ZZZ(Z) met de sleutel op slot doet, heb je geen last meer van een spontaan afgaand alarm..... Wordt het dan wel ingeschakeld met de sleutel in de deur?? Zou wel eens kunnen dat het geactiveerd wordt door te sluiten met de AB.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.