Ga naar inhoud

Iets te laag stationair


Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste allemaal,

even kort voorstellen, vriendin en ik hebben allebei een bmw met heel veel plezier. Ik een 525tds uit 97 met 3,5 ton op de teller, zij een Z3 1.9i uit 1997. Iets minder dan 1.5 ton op de teller en in keurige staat!

Doe alles zelf, kom er eigenlijk altijd wel uit met veel hulp van startpagina's en fora zoals deze!

Onze Z3 1.9i uit 1997 loopt iets te laag stationair. Net boven de 500rpm. Daardoor trilt de auto ook. Het irriteert me, naast het feit dat ik zeker weet dat het niet hoort. Hij doet het al sinds we hem kosten een jaar geleden, en eigenlijk is het altijd zo geweest.

Ik heb de auto inmiddels een grote beurt gegeven, en heel wat schoon gemaakt.

- de benzinefilte is vervangen

- nieuwe luchtfilter

- nieuwe bougies (mogelijk niet de goeie)

- slang tussen de LMM en de inspuitrail vervangen

- stationair regelaar schoon gemaakt

- LMM schoon gemaakt

Het probleem is er nog steeds en ik vraag me af wat de oorzaken nog zouden kunnen zijn. Ik lees hier (en elders op internet) veel over de kruk- en nokkenassensor. Volgens mij zit die laaste naast de stationair regelaar? Kan het hier aan liggen?

Verder stelde Ruud dat er mogelijk niet de goeie bougies in zaten. Ik heb die gewoon op kenteken gekregen bij de Brezan, en ik vermoed dat dat ook altijd zo gebeurd is.

De computer geeft geen foutmeldingen.

Wie heeft er een idee?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Dag Malle Pietje. Welkom hier...

Heb je hier iets aan? Lees ook de link waar Sledgehammer naar verwijst.

En even :unsure: We want Sledge... we want Sledge...

Geplaatst:

Die linkjes had ik al gevonden, en alles geprobeerd! :groupwave: Helaas, geen resultaat. De stationairklep had ik gisteren uitgebreid schoon gemaakt. Geen merkbaar verschil. Ook de gasklep handmatig bijgesteld, maar die schiet of direct naar 1200toeren of blijft op 550 hangen. Geen stelmogelijkheid daartussen. Misschien komt dat ook omdat het gaspedaal klemt bij de aanslag. Je moet altijd even wat meer kracht zetten om m gangbaar te maken. De veren, klep en kabel ingespoten, maar het mag niet baten.

De nokkenassesnor is nog een goeie mogelijkheid, maar die wil ik het liefst even uitwisselen met een ander. Een duur ding namelijk, om even te proberen. Net als de LMM, die is ook al zo duur.

Maar bedankt voor de tips! Hopelijk komen er nog meer ideeen!

Ohja! Waar zit de nokkenassensor eigenlijk? Het plaatje op realoem zegt me niet zoveel maar duidelijk is dat het bij de nokkenas zit :sleepy: Achterkant, voorkant? Verstopt achter platen, of duidelijk zichtbaar?

En hoe vind ik de beschrijving in de TIS?

Geplaatst:

Da's ook wat, die heb ik twee weken geleden nog vervangen. Had ik deze net zo goed direct mee kunnen nemen.

Ik heb inmiddels via google wat sensoren gevonden, voor 60 dollar. Zou dat wat zijn? Las ergens dat de dealer 90euro rekent, da's wel een fors verschil!

Geplaatst:

Misschien moet je die gewoon vernieuwen.

De stationairklep had ik gisteren uitgebreid schoon gemaakt. Geen merkbaar verschil.
Geplaatst:

Nou, da's ook niet zo'n gek idee. Misschien eerst even een andere proberen, voordat ik nieuw ga kopen.

Je hebt er niet toevallig nog eentje liggen? :thumbup:

Geplaatst:

Toevallig heb ik nog een gebruikte liggen.

Nou, da's ook niet zo'n gek idee. Misschien eerst even een andere proberen, voordat ik nieuw ga kopen.

Je hebt er niet toevallig nog eentje liggen? :thumbup:

Geplaatst:

Heb nog even gecheckt, maar zonder stationair regelaar (stekker eruit gehaald) valt het toerental na een dot gas helemaal terug naar bijna 0, en met stekker erop terug naar 900 en daarna door naar 600.

Dus de stationair regelaar is wel ok. Nu dus eigenlijk maar gaan zoeken naar een andere (nieuwe) nokkenassensor.

Gast Z3-Widebody
Geplaatst:
Heb nog even gecheckt, maar zonder stationair regelaar (stekker eruit gehaald) valt het toerental na een dot gas helemaal terug naar bijna 0, en met stekker erop terug naar 900 en daarna door naar 600.

Dus de stationair regelaar is wel ok. Nu dus eigenlijk maar gaan zoeken naar een andere (nieuwe) nokkenassensor.

Of een iets grotere sproeier monteren in de carburateur, en de luchtschroef afstellen.. dat hielp altijd bij mijn scooter zo'n 7jaar geleden. :schater: :rambo:

Geplaatst:

Ik heb nooit een brommer of scooter gehad, dus daar kan ik niet over meepraten. Maar ik zit er nog over de te denken de uitlaat uit te boren :punk:

  • 10 maanden later...
Geplaatst:

Eventjes een update omdat het in diverse andere draadjes al staat;

Inmiddels sinds de eerste constatering het volgende gedaan

- gasklephuis gedemonteerd, schoon gemaakt, gaskleppen schoon gemaakt en met nieuwe pakkingen gemonteerd

- carterontluchting met bijbehorende slang vervangen

- luchtbalg van de LMM naar het gasklephuis vervangen

- luchtslang vanaf de balg naar de injectoren vervangen

- alle vacuumslangetjes voorop het blok vervangen

- de LMM schoon gemaakt

- de stappenmotor schoon gemaakt

- de stationairregelaar (die sensor) vervangen

- de afstelunit gecontroleerd en schoon gemaakt

Nog steeds geen resultaat. Frank, de zoon van Ruud aka Roodkapje heeft er naar geluisterd en concludeert dat er niets aan de hand is en hij keurig loopt, maar ik ben nog niet tevreden.

Nieuwe dingen die ik nu heb gemerkt;

- het wegvallen van de toeren en het soms afslaan in stationair wat de z3 deze zomer deed, is niet meer voorgekomen

- ik hoor zo nu en dan een ratel in de afstelunit (hoewel niets te zien)

- ik hoor een lichte fluittoon, wat duidt op valse lucht, maar kan het niet lokaliseren

Dit weekend nog even wat te doen dus. Alle tips zijn natuurlijk welkom!

Gast Z3-Widebody
Geplaatst:

Vervelend dat je het nog niet helemaal naar wens hebt..

one day you'll find it.. :P

Geplaatst:

:P Ik weet niet wie er naar gekeken heeft maar ik heb zoiezo geen zoon die Frank heet <_<

Nog steeds geen resultaat. Frank, de zoon van Ruud aka Roodkapje heeft er naar geluisterd en concludeert dat er niets aan de hand is en hij keurig loopt, maar ik ben nog niet tevreden.
Gast Z3-Widebody
Geplaatst:
ik heb zoiezo geen zoon die Frank heet :P

Of je wist nog niet van zijn bestaan... :schater:

Geplaatst:

Ik zou Frank ophalen......met de Z3 naar Ruud rijden.....eerst kijken of er gelijkenis is.

Zo ja...direct feliciteren :schater: Zo nee........kunnen ze samen eens naar jouw motor luisteren :P

Hou ons op de hoogte van de afloop

Succes

Ad

Geplaatst:

:thumbup: Nou, dan weet ik het ook niet! Maare, de jonge vent van een jaartje of 23 die bij Lakemans rond liep toen jij op vakantie was! En als ik me niet vergis, heet hij Frank!

Dus nou de vraag of de link gemaakt kan worden :D

Geplaatst:

Al die mensen die Ruud heten is ook verwarrend toch :newblush:

Geplaatst:

precies, en als ze dan ook nog worden aangemerkt als bmw experts, en in een straal van 25km bij elkaar in de buurt wonen, wordt het wel heel verwarrend. Sterker nog, ik heb begrepen dat de Ruud van Rapservices nog in IJsselstein woont ook.....

Maar goed, duidelijk verhaal, het zijn twee personen dus :P

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.