Ga naar inhoud

malle pietje

Member
  • Items

    129
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    6

malle pietje won de laatste dag op 18 april 2024

malle pietje had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke Informatie

  • Auto(s):
    Z4 2.5i, F11 520d en I5 touring
  • Geslacht
    Male
  • Locatie
    Soest

Recente bezoekers van dit profiel

1,927 profielweergaven

malle pietje's prestaties

2.0 member

2.0 member (3/12)

12

Reputatie

  1. Inmiddels heb ik ook de hele climate control unit in het dashboard getest door een andere te monteren, maar zonder succes. Wel geconstateerd dat de compressor een seconde of 2 a 3 naar starten (met een vrij harde tik) afslaat. De lucht wordt heel even kouder, om bij afslaan direct warm te worden. Dat zegt me dat de aansturing van de compressor niet lekker zit, Wordt. weer vervolgd.
  2. Ik herken het als de kerstboom die aan gaat als één van je abs sensoren kapot is. Ze willen ook spontaan wel eens uit gaan. Uitlezen geeft je uitsluitsel welke het is. Redelijk goedkoop en hoewel ze behoorlijk vast kunnen zitten, een redelijk simpel klusje.
  3. Misschien is de AUC sensor ook van het lijstje van oorzaken af te halen. Begrijp dat die sensor echt alleen input geeft aan de automatische circulatie. En zo goedkoop blijkt hij ook niet te zijn.
  4. Van het ene op het andere moment blaast de auto alleen nog warme lucht. Uiteraard met airco aan en temp op de laagste stand. Eerst een aantal dingen gecheckt: - airco pomp slaat nog in (toerental zakt bij aanzetten) - temperatuur op laagste resp hoogste stand verschilt daadwerkelijk van warm naar heet. Eerste keer uitgelezen, een paar relevante meldingen: - 0000DA generic communication issue in the ECU: auxiliary heating (internal GR92) - 00000F, IHKA: AUC sensor Daarna gewist. De meest logische stap: De airco laten bijvullen. Omdat de airco in geen 10 jaar bijgevuld of gecheckt was (hij deed t 'gewoon'), daar mee begonnen. Vaccuum goed, zat nog 45% in, opnieuw afgetopt. En pomp werkt zoals t hoort. Maar: geen koude lucht. Terplekke uitgelezen door de Kwikfit: naast bovenstaande fouten, nu een extra melding: - IHKA: koelvloeistoftemperatuursignaal niet in orde. Daarna gewist. Ok, en nu dan? Thuis gekomen, opnieuw alles gecheckt en uitgelezen. De KV temperatuursignaal melding is weer weg, maar de eerste twee (AUC sensor) en generic comm isue komen direct terug na wissen. De AUC sensor ga ik direct maar vervangen, kost weinig en is 2min werk. Tenzij iemand een trucje kent om hem te testen? En daarna? Is de centrale regelaar (de hele IHKA unit) naar z'n gootje? Wie heeft er tips?
  5. Zoals Z3fan en EdwinK al zeiden, Rothschenk is de juiste beslissing. In zijn werkplaats staan en zelf ontdekken wat de echte oorzaak is, is vrij overtuigend. Die kogellagers waren gewoon vierkant geworden en draaiden vrij lastig. In de tussentijd is ook hij meegegaan met de inflatie en moest ik € 761,- aftikken. Ondanks 2h heenrijden, 2h werk en 2h terug rijden de investering meer dan waard, gezien het feit dat het probleem nu permanent is opgelost en hij weer heerlijk stuurt.
  6. Hoi Ron, kleine maand verder ben je vast al klaar met je klus, maar op youtube staan de nodige filmpjes met uitleg. Bijvoorbeeld deze.
  7. Ik meende er ook een klein beetje last van te krijgen, met name met kleine stuurcorrecties rechtdoor. Heb mn lijf onder het stuur gewurmeld en kwam tot de conclusie dat het zo moeilijk niet is. Geen gedoe met doppen, verlengsets of weet ik wat, gewoon met een haakse inbus 6, uit een simpel setje van de Karwei de klus geklaard. Ok, voor de bovenste bout is het wel handig om een halve centimeter van de korte kant af te zagen. Maar daarna kan je beiden prima los krijgen, zo nodig met een stukje pijp (dopje 8mm met een verlengstuk) om de arm wat groter te maken. Als je een beetje gegoogeld hebt en de plaatjes wel hebt gezien, herken je vlot welke bouten er los moeten, welke ring je moet verdraaien en naar welke kant. Met de klok mee dus. En niet veel meer dan 5mm. Goed aftekenen van te voren, daarna pas boutjes los maken (beetje los is ook al voldoende). Al met al was ik niet meer dan 30 minuten bezig. Dus heb je nog een beetje een flexibel lijf, probeer het dan lekker zelf. Wat heb je nodig? - een kruiskop schroevendraaier voor 4 schroefjes van de afdekplaten, eentje boven de pedalen en eentje onderop het stuur - de inbus 6mm en een ijzerzaag om van de korte kant een halve cm af te zagen (misschien is het wel helemaal niet nodig!) - een zwarte stift (liefst een fijne permanente marker) - een verlengstukje met een dopje 8 of 10mm als krachtpatser - en een hamertje of de ring een licht tikje te geven Succes!
  8. Als ik een suggestie mag doen, onlangs voor een klusproject een hele lijn van Meguiars spullen gekocht, en moet zeggen erg tevreden. Vond het altijd maar doodzonde van het geld dus was met wassen wel tevreden. Maar eenmaal bezig kreeg ik de smaak te pakken en heb direct de Z onder handen genomen. Je kunt het ongetwijfeld van andere merken en goedkoper krijgen, maar dat hadden ze hier bij de automaterialenzaak niet. Dus dan moet je wat... Als je dak en auto wilt aanpakken, doe dan eerst het dak. Redelijk voor de hand liggend, maar toch 😉 Het wassen doe ik nog 'gewoon' ouderwets, met een fles turlewax shampoo. Wel even netjes de spons in een andere emmer uitspoelen om krassen te voorkomen. Daarna kleien met Meguiars klei, wat een meuk komt er dan nog af! Met een polish die ik nog had staan de auto licht gepolijst. Lichte korrel, krijg je toch nog een hoop fijne krasjes weg. Volgende stap was poetsen met Polish. Gaf een enorme diepe glans, maar haalde ook nog wat plekjes weg. En tot slot met 2 lagen wax afgetopt. Ruikt ook nog eens lekker en alle water en vuil loopt er zo vanaf! Een keer goed doen en je kunt er weer heeeeel lang tegen aan! Maar wat een geld jongens, die gasten hebben een goed marketing apparaat. 😒 Voor het dak gebruik, was toch bezig, de cleaner van Meguiars gekocht. Beetje sprayen, met een fijne borstel (paardehaar of zachte kunststof borstel) borstelen en daarna uitvoerig naspoelen. Als t droog is, kan je hem impregneren met Ultramar, beetje prijzig opzich, of deze van MPPlus. Bescherm wel de auto met zeil, want die rotzooi krijg je er daarna niet zomaar af! De Ultramar cleaner deed helemaal niets bij mij, groene aanslag bleef gewoon zitten. Daar was Meguiars wel beter in. Ultramar Protector kan je fijn spuiten, de MPPlus doe je met een roller of kwast. En dan verzadig je het dakje echt. Topspul!
  9. ah goede vertrouwde victron, heb ook zo'n lader (van de eigenaar gekregen ;)) Mooi dat het is opgelost!
  10. En? Nog resultaat geboekt? Klinkt vrij logisch dat, als er een hellinghoeksensor het alarm heeft af laten gaan, die er nu voor zorgt dat de brandstofpomp is afgesloten. Als het geen origineel alarm is, zal uitlezen geen uitkomst bieden, dan wordt t even lastig.
  11. Ruitenwisser relais vervangen Als je de volgende problemen ondervindt met je ruitenwissers: - niets meer doen - niet meer terug komen in de oorspronkelijke positie - opwaaien bij hogere snelheden - niet goed reageren op de wisserhendel dan kan je twee dingen doen. Het eerste is de motor schoon maken, omdat naar verluid het vet dat zich verspreid door de motor, gekke bijwerkingen kan opleveren. Hoe je dat doet, zie je onder andere hier . Geeft dat niet het gewenste effect, bestel dan bij de dealer of via google het relais met nummer 61 31 6 919 113 voor pakweg 12 euro en vervang hem als volgt: - doe het handschoenenkastje open - druk de beide lipjes aan de bovenzijde in om het vakje helemaal open te doen - schroef de 6 schroefjes uit het frame van het vakje en trek voorzichtig het geheel weg Je ziet nu onderop het zekeringenpaneel nog een plastic paneel zitten, waar de binnenverlichting in zit. Schroef aan beide kanten de schroeven los en trek nu met beleid het paneel naar je beneden. - trek de stekker van de binnenverlichting los - haal de twee stekkers net witte borghendel los van de regelunit door de borghendel naar rechts te klikken en tegelijk de stekker uit de unit te trekken. - haal de derde en grootste stekker los door in de stekker te knijpen en naar rechts te trekken. De stekker komt los en kan uit de unit worden gehaald. Nu zie je onderop het zekeringenpaneel twee schroeven in de stalen beugel zitten. Deze schroef je los. Nu kun je het zekeringen paneel naar achteren en links los duwen, waarna hij naar links en beneden toe weggedraaid kan worden. Trek vervolgens de blauwe relais los met het nummer dat eindigt op 816, onthoudt hoe je hem verwijderde en steek de nieuwe relais er in. Zet vervolgens alles terug en klaar ben je! Klinkt ingewikkeld, is een klusje van 10 minuten.
  12. Lijkt er toch op dat het relais de oorzaak was. Die is vervangen en de wissers blijven weer keurig op de juiste positie staan. Zal me benieuwen!
  13. Hmm, geen micro schakelaar gezien, wel twee contactpunten en een draaiend deel. Gelukkig is demonteren echt 10minuten werk als ie eenmaal los is geweest. Zal m toch nog eens open halen. Misschien nog vuil over het hoofd gezien.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.