Ga naar inhoud

wat kan ik nou echt kwijt?


Aanbevolen berichten

Ik kom zoveel verschillende berichten tegen, dat ik niet meer weet wat er nou echt past. Ik heb nog geen speakers achter de stoelen en wil er simpele speakertjes hebben. Niks fancy's, gewoon wat 2e hands spul van marktplaats, of iets goedkoops nieuws.

Maar wat is nou de maximale diameter? Ik heb 10cm gevonden, 16 cm, 22 cm.....En diverse foto's van mensen die behoorlijke units hebben ingebouwd. En de inbouwdiepte, ook dat varieert nogal op het forum.

Kan iemand helderheid verschaffen? Dan kan ik dit weekend lekker klussen!

Link naar reactie
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoi Pietje,

Bij een zzz kan je achterin echt niet veel kwijt. Heb er zelf nog niets zitten. Maar uitgaande van de klankast die er achter zit, zou ik niet groter gaan dan 10cm. Met als doel om het stereo effect van de hoge en middentonen te verbeteren.

Laag krijg je vanaf die plek echt niet. Dus een 16 en 22 cm speaker geeft geen extra toonvolume. Als je ze qua ruimte al kwijt kan.

Opbouw van speaker diameters is als volgt:

Van 0 tot 5 alleen hoge tonen(tweeter)

Van 5 tot 10 alleen hoge midden tonen

van 10 tot 13 alleen lage middentonen

van 13 tot 20 alleen lage tonen

20 en meer: sublaag.

Dit is afhankelijk van de achterliggende klankkast. Deze moet voldoende liters inhoud bevatten. Hiervoor zijn formules die op internet zo te vinden zijn. Maw een te grote speaker in een te kleine klankast zal geen extra laag geven.

Gezien de kleine inhoud achter de stoelen die ook nog eens niet gesloten is, omdat het een kunstof opbouw is over de bekleding heen die redelijk makkelijk te verwijderen is. Zal een speaker van bijv 16cm geen beter geluid geven dan 10 cm op die plek.

Voor wat betreft de inbouwdiepte zal een kleine speaker passen, zie de howto rubriek hiervoor.

Succes

groet

Leon

Link naar reactie

Ok, daar kan ik al wat mee. Ik had het draadje ove het vervangen van de speakers al gelezen, maar de ruimte is me nog steeds niet bekend. Volgens mij maximaal 6,5 cm diep, maar hoe breed kan het nou maximaal zijn?

Had wel wat gehoopt op wat meer bastonen, maar iedere verbetering is natuurlijk goed. Nu zitten er alleen maar kleine speakertjes in de deuren met tweeterjes erboven.

Link naar reactie

Pietje,

Als je meer bas wil, moet je toch echt aan een kleine subwoofer denken zoals de ts wx11a. Deze kan in je middenconsole of achter een stoel weggebouwd worden.

Zie topic van rve over aftermarket subwoofer in qp.

(kan link via mob. Niet kopieren) sorry

groet

Leon

Link naar reactie

Die subwoofer is iets meer dan ik voor ogen had, of althans, wat vrouwlief voor ogen heeft. Die is niet zo tevreden met het geluid van de boxjes en wil graag wat meer geluid hebben. Het geluid in mijn eigen 5 serie vind ze al super, en daarin zitten alleen de standaard boxen. Dus meer dan dat hoeft niet.

Ik ga waarschijnlijk gewoon dit weekend bij de Halfords wat kleinere speakers halen en die er in zetten. Da's al veel meer dan nu. Wat ik heb gezien is dat boxjes van 16cm doorsnede zouden moeten passen, als ze maar niet al te diep zijn, toch?

Link naar reactie
Wat ik heb gezien is dat boxjes van 16cm doorsnede zouden moeten passen, als ze maar niet al te diep zijn, toch?

Ik heb er in het verleden 10 cm ingezet en dat is denk ik wel het maximale wat je kwijt kunt.

Er zit nog van allerlei plaatwerk achter wat in de weg zit, ik zou niet groter gaan (spreek uit ervaring) dit was al behoorlijk passen en meten.

Succes met inbouwen

Grroeten

Ad

Link naar reactie
Die subwoofer is iets meer dan ik voor ogen had, of althans, wat vrouwlief voor ogen heeft. Die is niet zo tevreden met het geluid van de boxjes en wil graag wat meer geluid hebben. Het geluid in mijn eigen 5 serie vind ze al super, en daarin zitten alleen de standaard boxen. Dus meer dan dat hoeft niet.

Ik ga waarschijnlijk gewoon dit weekend bij de Halfords wat kleinere speakers halen en die er in zetten. Da's al veel meer dan nu. Wat ik heb gezien is dat boxjes van 16cm doorsnede zouden moeten passen, als ze maar niet al te diep zijn, toch?

Pietje,

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Je wil volgens mij nml geen BOOM BOOM BOOM auto, maar wel een mooi en voller geluid dan dat je nu in de ZZZ heb.

De sub waar ik het over heb kost niet zoveel, nml rond de 150 euro, voor een paar goede speakers ben je ongeveer 100 euro kwijt. En dan nog met als resultaat wel een beter stereo effect maar geen voller geluid.

Vele audiozaken raden deze oplossing af, omdat het te weinig bas zou geven, echter gaat het bij de meeste niet om een keiharde bas, maar om een voller geluid, en daar is die perfect voor, zeker gezien de grote.

Misschien kan je aan Ad aangeven wat zijn ervaringen zijn, wat ik gelezen heb, had hij in zijn vorige ZZZ achterspeakers van 10cm ingebouwd, en sinds kort in zijn nieuwe ZZZ de Pioneer TS WX 11a. Hij weet het verschil.

Het zit nml zo, toen de ZZZ ontwikkeld werd, was goed geluid nog ondergeschikt aan de rest van de auto, dat was niet alleen bij BMW zo maar bij alle merkenautofabrikanten, neem bijv een Golf 3 uit 95, de eerste hadden achter hele kleine ovale speakerstjes en voor in het dashboard een 10cm speaker, was ook een blikkerig en snel vervormend geluid. Later pas kwamen er in de deuren en achterpanelen speakergaten van 16 cm waardoor het geluid voller werd.

Ik heb deze oplossing al veel vaker met dit soort sytemen toegepast, vooral in Golfjes 2, en mensen stonden raar te kijken dat je met een heel beperkt budget, behoud van originele speakers toch een mooi vol geluid krijgt, zonder dat de rest van de straat denkt daar komt weer een BOOM BOOM BOOMER aan, met aan de achterzijde een natrillende kentekenplaat.

Ik denk ook dat jouw 5 serie jonger is dan de ZZZ, althans de ontwikkeling ervan. Vanaf 1999 zijn autofabrikanten namelijk zich meer gaan toeleggen op een standaard betere geluidskwaliteit in hun modellen auto's, en hebben ze dat ook in de nieuwere modellen meegenomen. Uiteraard waren er al oplossingen met subwoofers zoals bij de ZZZ, maar dat was allemaal optioneel en vrij duur.

Zelf rij ik nog een passat en me vrouw een tiguan, beide modellen hebben standaard al een heel goed geluid, ik zou daar dus nooit die TS WX 11 a of ander aftermarket sub inbouwen, gewoon omdat het geluid goed genoeg is en ik ook geen BOOM BOOM wil. Maar in die vw's ( hoe durf ik het hier te zeggen) zitten voor de volle geluidsweergaven 4x 16 cm speakers met goed achterliggende klankkasten waardoor je gewoon een vol en warm geluid krijgt.

Nu ik die sub in de ZZZ heb heb ik eerlijk gezegd bijna hetzelfde geluid als in de VW's.

Vraag het anders aan Ad wat hij beter vond voor een voller geluid, die 10cm achterin of de sub die die nu heeft.

Succes

Groet

Leon

Link naar reactie

Duidelijk verhaal Leon, ik ga zeker Ad even benaderen. Ik vind overigens 150euro best een hoop geld, en gaat wat verder dan het budget dat ik in gedachten had. Resultaat zal er natuurlijk wel naar zijn.

Wel zonet bij de Halfords langs gereden en gekeken wat ze daar hebben. Daarna de kapjes van de zzz losgehaald en de ruimte eens opgemeten. Het valt me op dat niet zozeer de diepte beperkt is, als wel de diameter. Goed geteld kan ik 13cm in doorsnee kwijt en ongeveer tussen de 4 en 6cm diep.

Ik denk dat ik morgen maar de Pioneer speakertjes van 13cm bij de Halfords ga halen. Dat past prima in het budget (rond de 40euro), lijken me prima dingen en het past waarschijnlijk keurig. Het ziet er ook wel netjes uit trouwens, geen plastic versierseltjes maar gewoon zwarte roostertjes ervoor.

Omdat we het kleine onderste opbergvakje toch nooit gebruiken is het misschien nog een idee om daar dan een subwoofer in te hangen op termijn. Daar zit ansich wel ruimte voor.

Ben benieuwd of Ad me op andere gedachten kan brengen :newblush: Zal hier en daar nog wat fotootjes proberen te maken, misschien leuk voor anderen.

Link naar reactie
Vraag het anders aan Ad wat hij beter vond voor een voller geluid, die 10cm achterin of de sub die die nu heeft.

In mijn vorige ZZZ zaten alleen voor speakers en tweeters in de deuren, het plaatsen van de extra speakers achter was wel een verbetering.

Mijn huidige ZZZ heeft orgineel speakers achter ingebouwd en op zich was voor mij het geluid prima ik miste alleen wat baszzzzzzzzzz.

De orginele speakers moesten flink werken om een beetje bas te horen.

Met de subwoofer erbij is het geluid perfect en compleet.

Advies........plaats eerst de extra speakers achter en kijk hoe dit bevalt...je kunt altijd nog een subwoofer plaatsen, mits je radio daar voor ingericht is.

Grroeten

Ad

Link naar reactie

Kijk, dat gaat sneller dan een pb, hoewel je die wel al hebt ontvangen Ad! Dank voor je reactie. Ik denk dat het al een hele verbetering is ten opzichte van wat er nu in zit. Er zit ook een hele simpele sony radio in, waarschijnlijk kan daar ook heel veel verbeterd worden.

Tot slot, even de gemakkelijke weg; de bekabeling kan ik volgens mij gewoon onder het middenconsole doortrekken toch? De opbergbak is er al uit dus volgens mij kan ik het zo doortrekken naar voren...

bedankt in ieder geval voor de adviezen!

Link naar reactie
Tot slot, even de gemakkelijke weg; de bekabeling kan ik volgens mij gewoon onder het middenconsole doortrekken toch?

Plaats genoeg in de middenconsole om een paar kabels naar achter te trekken

Grroeten

Ad

Link naar reactie

Hoi Ad,

ik had je berichtje inderdaad al gelezen. Ik heb de bovenste kapje er af gehaald en heb aan de binnenkant de ruimte opgemeten tussen de gorder en het plastic. Ik heb het idee dat ik er toch wel 13cm kwijt kan. Morgen dan toch nog maar eens goed opmeten voordat ik naar de halfords ga...

Link naar reactie

Zo, de nieuwe speakers zitten er in. Wat Ad al aangaf, er past maximaal 10cm doorsnee in. Vanmorgen bij de Halfords twee pioneer speakers gehaald en daarna direct aan de slag gegaan.

Om het opbergvak te verwijderen doe je de klep open en verwijder je de twee schroeven. Daarna zitten aan de achterkant van het vak drie plastic klepjes die je moet verwijderen, om daarna de schreoven los te halen. Tot slot verwijder je het bakje helemaal achterop het middenconsole, waar de knop van de achterruitverwarming (als dat aanwezig is) zit. Daaronder zitten twee schroeven die het opbergvak vast houden. Ook die los maken, en het vak in zijn geheel uit de auto trekken. De kapjes rond de gordel kun je nu simpel weghalen door de schroefjes weg te halen.

Daarna heb ik de radio, hoes van de pook en de handrem losgehaald en kon toen eenvoudig de kabels trekken vanaf de radio naar de gordels.

De speakers uitmeten is even wat gedoe, maar uiteindelijk kom je er achter dat ze eigenlijk maar op één plek passen, omdat de conus anders tegen het staal van de auto komt. Zo hoog mogelijk dus.

Het boren van het gat heb ik gedaan door een cirkel af te tekenen en vervolgens rondom gaatjes te boren en die vervolgens rondom te verbinden door de boor schuin te houden.

Eenmaal aangesloten ben ik redelijk tevreden met het geluid. Ok, er komen geen extra bastonen uit, maar het geluid is nu wel rondom aanwezig en fatsoenlijk te horen. Vrouwlief was zeker tevreden maar de zoektocht naar een plek voor een wat grotere box die ook de lage tonen geeft, zal ik in de zomer zeker voortzetten.

Bedankt voor alle tips en advies!

Link naar reactie

Yep, hoewel ze zojuist van het sporten terug kwam en het toch wel jammer vond dat de bas er nog steeds niet in zat.....Zucht, ik had het natuurlijk kunnen weten.

Ik las hier en daar wat over een subwoofer die ergens in het opbergvak zit. Misschien kan ik die tweede hands ergens vinden. Helemaal nu ik de boxen er al in heb gezet, wil ik niet nog meer dan zegge 50euro uitgeven.

Link naar reactie

Pietje,

Wat zei ik je? Die vrouwen toch altijd, laat mij ze kennen. :rolleyes:

Maar ik denk niet dat je een gebruikte oem sub voor 50 eurie zal vinden, en dan nog heb je er denk ik weinig aan, want er hoort nml ook nog een oem versterker bij.

Misschien dat er wel een pioneer achtige sub op marktplaats staat. Gewoon zoeken op actieve sub. Maar let op: gebruikt zijn ze vaak wel overbelast en dus opgeblazen. Vraag er dan wel goed naar.

Succes

groet

Leon

Link naar reactie

Dank voor de tip Leon. En tja, vrouwen, je kunt nog zo aan verwachtingen management doen, maar dat is een logica. En vrouwen en logica, ach ja.......

Ik zal eens op marktplaats kijken. Enne, moet ik wat radiovermogen nog ergens op letten? Ik heb maar een normale sony xplod radio er in zitten. Kan daar wel een subwoofer op?

Link naar reactie
Dank voor de tip Leon. En tja, vrouwen, je kunt nog zo aan verwachtingen management doen, maar dat is een logica. En vrouwen en logica, ach ja.......

Ik zal eens op marktplaats kijken. Enne, moet ik wat radiovermogen nog ergens op letten? Ik heb maar een normale sony xplod radio er in zitten. Kan daar wel een subwoofer op?

Pietje,

Me vader zij altijd:

Vrouwen zijn net blikken pannetjes: Zo heet zo koud en zo aangebrand :wave: :ok:

Nee je Radio vermogen hoef je niet op te letten. De allereerste van Pioneer, hadden alleen weinig vermogen, 60 wat, maar dan praat ik over apparaten van ongeveer 1990. Die zal je er niet snel meer tegenkomen.

Ik kwam deze tegen: http://link.marktplaats.nl/438105741

Maar is nog boven je budget.

Deze kan goed achter de stoel: weet niet wat die op moet brengen, maar bieden zou ik zo zeggen

http://link.marktplaats.nl/438105741

Deze, is ietsje groter dan de Pioneer, past daarom niet in de middenconsole evt achter de bijrijderstoel, is qua budget redelijk.

Klinkt gek, het is kwalitatief, mits niet opgeblazen, een hele goede optie. Alleen maar weinig mensen kennen hem.

http://link.marktplaats.nl/438105741

En deze nog:http://link.marktplaats.nl/438105741

Ken ik verder niet, vind de specs wat overdreven 700 wat max en 400wat RMS denk dat het is in de uiterste en beste omstandigheden. Ik zou deze specs met een korreltje zout nemen.

( de Pioneer TS WX 11a heeft een max vermogen van 150 wat en dat is al ruim voldoende)

Het verschil tussen de ronde Pioneer en de rechthoekige is het volgende: in de rechthoekige zit een ovale lagetonen speaker. en een ovale speaker geeft de meeste lage tonen weer tov rond.

Succes met je zoektocht

Groet

Leon

Link naar reactie
Hoi Leon, bedankt voor je zoekwerk, hoewel de linkjes volgens mij allemaal hetzelfde zijn...?

Pietje,

UHHH je heb gelijk, blijf lastig plakken en knippen via een mobiele telefoon. :lachen: :wub:

Het makkelijkste is in ieder geval Actieve subwoofer op marktplaats en dan categorie auto audio.

Sorry dus

Groet

Leon

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.