Ga naar inhoud

REACTIETOPIC Europatour IV 3 t/m 11 september 2016 - Franse Alpen


Ferry76

Aanbevolen berichten

De ET IV zit er voor mij al weer 2 dagen op maar nu ook voor de rest van de groep.

Het was weer superrrr om de routes van Rob te rijden, alles weer tot in de puntjes verzorgd.

Hopen dat hij dit nog heel lang volhoud om te doen want alleen het voorrijden is al een hele opgave.

@ Rob nogmaals super bedankt dat wij weer ( 3e keer ) mee mochten met deze ET, je bent een kanjer, petje af.

Wij rijden nu nog bijna 2 weken in Zuid-Frankrijk langs de kust en nog enkele Cols in het binnenland en dan mis ik de groep best wel met lekker rondscheuren door de bergen.

Groetjes, Ferry& Marianne

Link naar reactie

De toer startte bij Chamonix  (bij de Mont Blanc, 50km onder het meer van Geneve).

Voerde over vele cols die we kennen van de Tour de France, deed een stukje Route Napoleon, ging bij castellane langs de rivier de Verdon, vervolgens door de prachtige Gorge du Daluis  naar de omgeving van Nice. (optioneel om op de "vrije"  Donderdag, naar Monaco te gaan). 

Azam en ik gingen die dag echter naar het strandje van een klein dorpje bij Cannes.

Vrijdag en zaterdag, meer oostelijk, o.m via een stukje Italie, weer omhoog naar regio Chamonix.

Ook letterlijk, want we zijn met de autos 2770m hoog geweest. (Col de l'Iseran).

 Het moet een geweldig (arbeid intensief) gepuzzel zijn geweest om de tocht zo uit te zetten en na zo'n dag etappe ook nog een leuk (In het naseizoen, geopend!!) alpenhotel op een bergtop te vinden. (Opm. de grote wintersportplaats Val d'Isere was compleet uitgestorven).

Het was weer een leuke groep deelnemers. Respect voor Harry en Marion, die kort na de aankoop van een Z4 deze rit al mee deden.

Rob en Richelle, weer bedankt voor de organisatie! De deelnemers bedankt voor de leuke sfeer.

 

 

 

aangepast door mohikaan
Link naar reactie

Oh ja, er deden ook nog een 5 serie en (nota bene!) een Audi mee! Omdat ik weet dat de lezertjes zitten te popelen om de ervaringen van een XK rijder aan een dergelijk evenement te vernemen, hierbij wat info.

De XKR (4.2 liter, 400PK, 13 jaar oud, 135.000Km, was probleemloos. Heen en terugreis meestal 130-140KM/uur gereden. De V8 snort dan rustig ca. 2100 toeren. (De top is ca. 260km/uur bij 5000 toeren). Benzine verbruik is zonder te jokken, 1:10.

Als je in de bergen omhoog, gas geeft, ontstaat er echter een draaikolk in de tank. Door rustig te accelereren kwam ik in de bergen uit op 1:6. (Holletje af, zal wel zuinig zijn)

Op de bochtige Route Napoleon (tussen Gap en Digne) was de snelheid ca. 80-100Km/uur en die viel in scherpe bochten terug naar 60km/uur. Hier kwam de auto met het adaptief sportonderstel goed tot zijn recht. Het was heerlijk scherp sturen en bochten afsnijden.

Voor het rijden van de smalle haarspeldbochten in de bergen (soms 180 graden) is deze auto niet gemaakt. Wielbasis is te lang, besturing niet direct genoeg, 

Het totale olieverbruik was 1 liter. Als ik na een lange rit uit de Z3/Z4 kroop was ik gebroken, nu stap ik uitgerust uit de lederen fauteuils. Kortom, ik ben zeer tevreden over de auto.

 

aangepast door mohikaan
  • Like 3
Link naar reactie
  • Administrator

Ook van Jacqueline en mijzelf enkele woordjes. 

Het was weer een geweldige Europatour, gewoon top. 

Alled deelnemers nogmaals bedankt voor de gezelligheid.

Alle credits naar Rob voor deze mooie routes / natuur.

De combinatie van Europatourweek en 2 weken met zijn tweetjes touren is ons goed bevallen,

In totaal 4500 km getoured, Het verbruik van onze 1.9'Zzz wisselt van 1:10,5 bergje op tot 1:14 snelweg.

Dit jaar heeft de Zzz het voorbeeldi gedaan, heb nu wel nieuwe achterbandjes nodig.

Zodra ik wat meer tijd heb zal ik nog een (foto) verslag plaatsen.

 

Roger & Jacqueline

Link naar reactie

Het was onze eerste tour maar hopelijk volgen er nog vele!

De routes waren professioneel in elkaar gezet, alles klopte.

Respect voor Rob!!

De deelnemers waren allemaal supergezellig en gaven ons het gevoel dat we welkom waren.

We hebben er echt van genoten, het was boven verwachting en zijn blij dat we mee zijn gegaan.

De Z4 heeft de vuurdoop doorstaan en heeft zich goed gedragen.

Iedereen nogmaals bedankt voor de mooie week graag tot een volgende keer.

Link naar reactie

Ja ik ben ook weer thuis en europatour IV was weer een klassieker :thumbup:

Ondanks de audi met gesloten dak toch echt geweldige trajecten door landschappen die het voorstellingsvermogen te buiten gaan.

En naast de toeristische trekpleisters (hoogste pas van europa en de bijzondere lacets de Montvernier) ook talloze verborgen passen onbekend bij de toeristen waar je dus alleen lokaal verkeer tegenkomt.

En het weer zat natuurlijk ook geweldig mee.

 

Rob, Richelle, bedankt voor de geweldige organisatie voor zo'n onderneming op dit detail :thumbup:

Link naar reactie

Nog niet in mn eigen huis/pc.  Bedankt Rob en Richelle voor de organisatie  en alle medereizigers voor de gezelligheid  in deze duizend bochten tour. 42 Colles  volgens Rob, ik was allang de tel kwijt.  Verschil in temperatuur boven en beneden is altijd groot al gauw een graad per 100 meter. Met 30 gr. beneden geen straf. Een van de dagen nog nooit zo hard met een auto de berg afgeknald,(wel met motor) meestal  door een remmende bijrijdster. ? 

ZZZZeer geslaagde  Europatour , tot de volgende keer!

Link naar reactie

Het was een topweek. Gezellige groep, drama, technishe malleur, bijzondre hotels, prachtige cols, gevaarlijke afdalingen, heroïsche remacties, gefrustreerde AMG rijders, strakke inhaalacties, onverwachte autoverzamelingen, kortom een ET waardig. Zeer veel dank aan alle deelnemers, en uiteraard een diepe buiging voor de organisatie van Rob. Ik zal me deze versie van de ET nog lang herinneren! 

Link naar reactie

Op de eerste zondag is tijdens een inhaalactie zijn differentieel uit elkaar geknald. Het gemodificeerde sperdif maakte al een vreemd geluid voor die tijd.. Waarschijnlijk een tand afgebroken en alle olie is er uitgelopen.

Link naar reactie

Ik heb nog steeds niet de tijd gehad om m'n diff eronderuit te halen (erg druk met werk), dus ik weet ook het complete schadebeeld nog niet.

Hij heeft zelfs nog niet op de brug gestaan (gaat ook niet gebeuren op korte termijn).

Maar idd tijdens de laatste limborit merkte ik dat het diff merkbaar geluid ging maken. het bleek dat er bouten losgekomen waren in mijn differentieel (er waren er ook een paar gebroken). Na dat verholpen te hebben bleken de tandwielen geluid te maken en dat de backlash op 1 punt op het pinion vrij klein geworden was. Dat laatste ontdekte ik dus allemaal redelijk kort voor de europatour. (ik moest eerst wachten op nieuwe bouten en een paar schotelveren voor mijn diff).

Ik wist dus dat òf mijn pinionas iets krom stond of dat een tand iets misvormd was, doordat het binnendifferentieel dus iets krom gelopen had (niet op de juiste spanning door de bouten).

Maar er was dus met het oog niets te zien, geen scheuren, geen rare slijtplekken. Ik was dus al van plan om op zoek te gaan naar een ruildiff (dus een 2e hands z4 diff) en de europatour met dit diff nog uit te rijden. Ik had dan ook absoluut niet verwacht dat er een tand zou afbreken (daar ga ik even vanuit), maar eerder dat de tanden iets versneld zouden slijten (wat natuurlijk geen probleem is als je toch al van plan bent pinion en kroonwiel te gaan vervangen).

 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.