Ga naar inhoud

Mijn Audio Upgrade


Aanbevolen berichten

Hieronder is mijn aanpak naar beter geluid te lezen. Een deel van de foto's is helaas verloren gegaan in een iphone herstel proces.. <_<

Uitgangspunt was het behoud van de originele uitstraling, en dat de originele onderdelen weer terug te plaatsen waren naderhand.

Gebruikte onderdelen:

- Alpine PDX-5, 5 kanaals versterker

- Focal 130KR, voorzijde

- Hertz HL70, achterzijde

- Kicker CVT65, sub

- Heel veel 2,5mm2 speakerkabel

- 6 kanaals RCA kabel

- 20mm2 voedingskabel + en -

- 5 vellen Silent Coat Multilayer Extra

Het oude systeem exclusief de kleine tweeters, deze heb ik alleen los gekoppeld.

11-3.jpg

De becker beschikt over een 5 kanaals pre-out, zodat alleen een verloopje en y-splitter voor de sub nodig was.

1.jpg

Heb het niet na gemeten, maar er gaat toch wel heel veel kabel in zo'n kleine auto. :blink:

2.jpg

Eén avond ging verloren aan het demonteren van alle kunststof delen achter de stoelen. Niet gecompliceerd, maar wel een hele berg schroefjes.

3.jpg

Voeding en zekering mooi weg gewerkt onder de orginele beplating.

4.jpg

5.jpg

De speaker kabels heb ik langs de linker zijde van de auto getrokken, de signaal kabel via het middenconsole. De voedingskabel komt vanuit de bovenste goot waar ook het kofferbaklampje inzit. De remote is van de antenne versterker af te tappen. Er is overigens plaats genoeg om alle bekabeling door de doorvoer thule te sluizen.

6.jpg

De filter bovenop de rest van de kastjes geplaatst, de ander zit rechts van de stuurkolom. Geen plaatje van helaas.

7.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De schroefring waarmee de achterste speakers vast zitten.

8.jpg

Hier is niet meer veel van over...

9.jpg

Nieuw en oud naast elkaar. Ik dacht eerst met een beetje trim werk de nieuwe speakers in de oude behuizing te kunnen verwerken, aangezien beide speakers 3inch zijn, maar dat idee ging helaas verloren.

10.jpg

Gelukkig passen de speakers wel zonder het gat groter te maken, en waren 4 gaatjes afdoende.

11.jpg

Beetje zwarte lak erover en het komt voor mij dicht genoeg in de buurt van het orgineel.

12.jpg

Alles beplakt met bitumen, want als er iets is dat mij stoort is het wel een irritante ratel door je muziek.

13.jpg

14.jpg

15.jpg

Link naar reactie

Mijn pre facelift heeft twee 13cm speakers in de sub behuizing ( zie ook eerste foto), deze is vervangen door een facelift behuizing (waarvoor nog dank voor de tip HBmw3!) met daarin een licht aangepaste kicker CVT65. Dit idee komt van het Amerikaanse forum, waar het veel toegepast wordt. Van binnen vol gestopt met watten om het volume wat op te krikken zover dat mogelijk is. :D

16.jpg

17.jpg

175.jpg

Oud vs nieuw, na het verwijderen van het voorste ophangpunt en het geheel één centimeter te laten zakken past de alpine perfect onder de orginele bekleding. Het is een klasse D versterker, dus weinig tot geen warmte ontwikkeling, en genoeg power om het gehele systeem aan te drijven.

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

22.jpg

185.jpg

De focals gingen de kwaliteit van mijn muziek bepalen dus deze heb ik zo goed mogelijk verpakt. De orginele speakers zijn nogal oversized dus je blijft zitten een hoop gaten overal en nergens, na wat uurtjes plakwerk is dit het resultaat. De tweeters lieten zich overigens heel gemakkelijk monteren op de orginele positie. Nieuwe kabels door de portieren trekken ging ook beter dan verwacht en kost hooguit een half uurtje per kant.

23.jpg

Het geheel speel ik eerst rustig in, maar kan nu al spreken van een geslaagd project. Het compo set speelt lekker strak, de achterste speakers zijn goed voor de opvulling van het geluid, maar had ik ook niet willen missen. De sub gaat niet geweldig laag, maar geeft wel een leuke dreun aan het geheel.

Tot zover mijn verslagje, bij vragen en opmerkingen hoor ik het graag. :)

Link naar reactie
  • Administrator

Mooi hoor en netjes ingebouwd

echt laag ga je idd niet krijgen maar de bas zal wel superstrak zijn en de rest van de klanken zullen

zekers helder en gedetailleerd zeer.

Wil het wel een keer horen bij een rit (audio inbouwen op wedstrijd niveau is een oude hobby van me geweest)

Link naar reactie

Topverhaal! Ik wist niet dat je hier mee bezig was. Ik heb een bijna soortgelijke operatie in de kerstvakantie gedaan. Het verslag heb ik vorige week ook hier gepost. Je hebt me hierbij ook met raad terzijde gestaan, terwijl ik niet doorhad dat je hetzelfde aan het doen was! Onze 'approach' was in essentie hetzelfde. De verschillen zitten hem in

-aansturing versterker (pre-out vanuit de Becker vs. speakersignalen/highlevel vanuit de Business CD 43)

-keuze subwoofer (nieuwe kicker in een facelift subkast vs. subkast vervangen door Kenwood actieve sub). Wist niet dat dit kon, anders had ik daarvoor

gekozen!

-materiaal keuze (jij hebt gemiddeld genomen toch een iets betere kwaliteit gekozen)

-speakergaten achter stoelen (jij hebt ze niet hoeven vergroten, ik wel)

-kabels (jij hebt nieuwe getrokken, ik heb de bestaande gebruikt)

Ik heb nog wel een vraag: je hebt de Alpine zo te zien direct aangesloten op de accu, met nogal forse kabels. Ik heb mijn soundstream gewoon gevoed met de bestaande kabels uit de kabelboom voor de originele HK versterker. Voor zover ik kan nagaan is dat voldoende/afdoende. Heb jij daar een andere visie op?

Ik hoop je installatie een keer te horen!

Groet,

Pieter

Link naar reactie

Mijn 20mm2 kabels zijn ook overkill, maar de 10mm2 was tijdelijk uitverkocht. :D Kabeldikte hangt natuurlijk af van het opgenomen vermogen van je versterker. Er vanuit gaande dat je 2x40 + 2x35 watt = 150W RMS aan vermogen hebt, en nooit het volume op 100% hebt staan, moet 1,5mm2 kabel voldoende zijn. Zie ook:

http://www.12vhifi.nl/kabelframe.html

Zeker leuk om ze een keer te vergelijken met dezelfde muziek. :)

Link naar reactie

Danny, bijzonder fraaie upgrade, ook benieuwd naar het resultaat!

Link naar reactie

Zeker leuk om ze een keer te vergelijken met dezelfde muziek. :)

Geinig, audiobattle! Kweet alleen niet of je mijn muziekkeuze zou waarderen....grin. Enfin, we kunnen ook een middenweg vinden......Middle of the Road of zoiets, of BZN..............brrrrr.

Time and place wordt lastiger. Laten we er in het voorjaar (tijdens een meeting?) nog eens op terug komen. Ik zit shocking klem qua tijd en m'n Z3 ligt sowieso in het zuurstoftentje op dit moment.

Link naar reactie

Mooie inbouw. Mooi versterkertje ook :book:

Dat van het volstoppen met watten om het virtuele volume op te krikken in een baskast klopt overigens wel. Het idee is dat de geluidsnelheid in een met watten volgestopt volume lager zou liggen dan in een normaal met lucht gevuld volume (en hiermee zou dus ook o.a. de compliantie veranderen).

Toch blijft het uiteraard een klein baskistje maar je moet roeien met de riemen die je hebt. Ook is zo'n kleine degelijke sub vinden natuurlijk lastig. De enige kleine sub die ik ken die in dat formaat die een serieus lange slag kan maken (voor dat formaat) is de raptor 6 van monacor, maar die past al niet meer in die behuizing vanwege de diepte. Die sub van kicker is ook heel ondiep dus die past mooi zo te zien.

Ik kan me voorstellen dat dit een hele upgrade is als ik de originele speakertjes zo zie. Alleen al de subtiele toename in membraanoppervlak zo hier en daar maakt al snel een groot verschil.

Heb je nog aan dat baskastje gerekend? Of hebben die amerikanen dat nog gedaan? (een t/s berekening bedoel ik dus)

Link naar reactie

Idd, een poortje zat ik ook aan te denken, maar meestal kom je met dit soort kastjes ook op onpraktisch lange poortlengtes.

Hoe groot schat je de inhoud van het kastje qua liters?

Link naar reactie

Even gekeken met Winisd, maar een BR poortje is met die Kicker absoluut niet haalbaar in dat volume. :)

Ik dacht altijd dat kicker niet vaak T/S parameters publiceerde, maar niets is minder waar, ze staan gewoon in de manual bij dit model :book:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.