Ga naar inhoud

Roestvorming in de accubak


Aanbevolen berichten

Beste Forummers,

Ik heb vorig jaar een nieuwe accu moeten laten plaatsen en zag dat er in de accubak wat roestvorming was,

waarschijnlijk door wat waterlekkage in de kofferbak. (is opgelost door de vervanging van de antenne tule)

Hoe kan ik dit het beste behandelen ?

Tevens nog een vraagje of de Z3 1.8 bj 1998 (07) ook een kabelboom heeft liggen voor de mistlampen voor?

ik heb al gezocht op ons almachtig forum, maar zag zo gauw geen pasklaar antwoord.

Ik heb trouwens afgelopen weekend de "omstreden" :P RVS kentekenplaathouders geplaatst, een hele verbetering.

Link naar reactie

zelfde probleem gehad. Bij het demonteren van de accu uit de auto, staat in een niet verwarmde garage, zag ik eveneens lichte roestvorming. Oplossing: schoonmaken en een busje zinkspuitprimer. !

Accu paar maanden binnen onder een druppellader, afnemen met schoon water, en vooral droogmaken van de onderzijde, zuurvrije vaseline op de polen en knorren maar!

Veel succes !

Hans

Link naar reactie

Hans,

Bedankt voor de tip v.w.b. de zinspuitprimer.

Heb je het schoongemaakt puur ter ontvetting of is het raadzaam om de aanwezige roest te verwijderen met een staalborstel o.i.d.?

Cor

Link naar reactie
Hans,

Bedankt voor de tip v.w.b. de zinspuitprimer.

Heb je het schoongemaakt puur ter ontvetting of is het raadzaam om de aanwezige roest te verwijderen met een staalborstel o.i.d.?

Cor

als er nog roest aanwezig is heeft het geen enkele zin om er zinkprimer op te spuiten (naar mijn mening)

het roesten gaat dan onder de verf gewoon door!

of je haalt alle roest goed weg en bouwt dan het verfsysteem weer op,of je haalt zoveel mogelijk weg en je behandeld het oppervlakte met bv dit spul

en dan afwerken met een laklaagje!

Link naar reactie
Hans,

Bedankt voor de tip v.w.b. de zinspuitprimer.

Heb je het schoongemaakt puur ter ontvetting of is het raadzaam om de aanwezige roest te verwijderen met een staalborstel o.i.d.?

Cor

Je hebt tegenwoordig vloeistof (verf) die roest omzetten naar een andere toestand.

Het is waterdun spul, er op smeren en het wordt zwart en keihard.

Deze laag voorkomt opnieuw roestvorming.

Deze kan je na een weekje weer met primer verven en hierna met een aflak behandelen.

Ik heb al vele malen deze zooi gebruikt op oudere roest bakken en tot volle tevredenheid.

Omdat het zo waterdun is komt ook op plekken waar je anders niet zou komen met een staalborstel of zinkverf.

En ook geen rotzooi met roest stof wat verschrikkelijke plekken op stof geeft.

Link naar reactie
Beste Forummers,

Ik heb vorig jaar een nieuwe accu moeten laten plaatsen en zag dat er in de accubak wat roestvorming was,

waarschijnlijk door wat waterlekkage in de kofferbak. (is opgelost door de vervanging van de antenne tule)

Hoe kan ik dit het beste behandelen ?

Tevens nog een vraagje of de Z3 1.8 bj 1998 (07) ook een kabelboom heeft liggen voor de mistlampen voor?

ik heb al gezocht op ons almachtig forum, maar zag zo gauw geen pasklaar antwoord.

Ik heb trouwens afgelopen weekend de "omstreden" :hamer: RVS kentekenplaathouders geplaatst, een hele verbetering.

Behandelen met ACF-50 superspul :wave: komt uit de vliegtuigindustrie

Link naar reactie
  • 3 jaren later...

Sowieso altijd voor zover dat kan met een roterende staalborstel erover.

Roestconverters werken redelijk, maar dikke roest kunnen zij ook niets mee. Ze zijn vooral goed om roest wat in het staal trekt af te sluiten.

Als je met een roterende staalborstel het staal blank maakt, denk je dat alle roest weg is. Maar als je dan een roestconverter erover gebruikt (bijv. Fertan, maar ik gebruik gewoon een spuitbusje van de action (stop-rost; dat is eigenlijk hetzelfde als brunox)), dan zie je de zwarte vlekken gewoon verschijnen. Daar zat dus roest (Fe3O2 + 2 H3PO4 -> 2 FePO4 + 3 H2O).

En er zijn dus ook verfsystemen met fosforzuur erin en stevige afsluitende verf, zoals o.a. die noverox

  • Like 1
Link naar reactie

Eigenlijk alle roestconverters werken op basis van fosforzuur (dat is de formule die ik plaatste).

Roest (ijzeroxide) is poreus en laat dus water door, geeft een slechte hechtbasis voor verf etc.

Ijzerfosfaat (het resultaat van de reactie) is niet poreus. En een niet poreuze laag heeft een beschermend karakter (net als het oxidelaagje op aluminium bijvoorbeeld).

Maar in de praktijk heeft dat fosforzuur (wat dus ook in al die verven zit vermoedelijk) maar een beperkte penetratiegraad. Je moet de roest zien weg te werken tot wat flauwe oppervlakteroest (of onzichtbaar). Het mag dus niet meer ruw/korrelig aanvoelen of losse flakes bevatten (of althans zo min mogelijk). Want dan krijg je dat er nog steeds dat er gewone roest onder dat ijzerfosfaat zit. Hoe beter je de bestaande roest mechanisch wegwerkt, des de langer het duurt voordat het terugkomt.

Sommige verf/anti roest systemen werken trouwens met mierezuur. Dat haalt roest wel weg maar zet het niet om afaik.

Hoe dan ook zal er altijd een zuur in moeten zitten, want dat is eigenlijk het enige middel wat iets met roest kan.

En je moet natuurlijk kijken hoe de roest daar is ontstaan. Kwam het van binnen? dan is de kans groot dat daar water achterlangs kon lopen (bijv door condensvorming oid). Die kant moet je (als je daar bij kan) ook zoveel mogelijk zien in te spuiten; bijvoorbeeld met tectyl ML.

(bij een accubak is de oorzaak van de roest vaak duidelijk, maar bij een spatbord komt het dikwijls van de andere kant)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.