Ga naar inhoud

Auto importeren uit Japan of VS


MdV

Aanbevolen berichten

De afgelopen tijd kijk ik wat vaker op buitenlandse autosites in bijvoorbeeld Japan of de VS. Af en toe staan er interessante autos op, waar in die lokale markten weinig interesse voor is maar die hier nog best wat centjes kosten/ op kunnen leveren.

In Japan zijn bijvoorbeeld aardig wat LHD BMW's te vinden met EU typegoedkeuring. Lage kilometerstanden, ogenschijnlijk goede staat van onderhoud. Ik vind deze Z3 Coupe 2.8 bijvoorbeeld interessant. Op een of andere manier kriebelt het om een keer een dergelijk avontuur in te stappen en een auto deze kant op te halen. Een nette QP met 80k op de teller voor EUR 6600 en tja, wat komt daar allemaal nog bij?

Dus in dit topic: ervaringen en nuttige sites mbt auto import uit verre oorden. Niet aan beginnen of een makkie? Wie heeft er ervaring met een auto importeren van buiten de EU, bijvoorbeeld vanuit de VS of Japan? Ongezien geld overmaken en hopen op een goede afhandeling, of uit handen geven aan een gespecialiseerd bedrijf (en daar goed voor betalen?). Hoe regelde je het vervoer, auto enkele weken in container? Zijn er sites om de te verwachten invoerrechten te berekenen, bovenop de rekenmodules voor de BPM? En wat is de BTW grondslag, de originele nieuwprijs met afslag? :thumbup:

Veel vragen, deel je kennis & ervaringen! :newblush:

Link naar reactie
  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

BTW gaat over de aanschafprijs en niet de nieuwprijs. Voor de rest 1 grote loterij en een beetje mazzel.

Beide broertjes laten het transport en de import over aan dit bedrijf en hebben daar goede ervaringen mee.

En toch ben ik zelf zo'n lafaard die het niet aandurft zo'n Duits apparaat in Amerika te kopen :newblush:

Link naar reactie

Vriend van mij heeft een Infinity FX uit de States over laten komen. Gekocht via ebay.

Heeft zich eerst heel goed verdiept in de verkoper, die had veel positieve beoordelingen, veel foto's, gemail en gebel over en weer.

Heeft de expeditie en het klaarmaken voor de invoer (ombouw naar EG Specs) helemaal uit handen gegeven aan een gespecialiseerde firma in R'dam. Ook veel geld betaald voor een goede verzekering. Uiteindelijk zelf ingevoerd. Heeft zich geloond onder de streep!! Was wel een bom duiten, de ombouw, expeditie en de verzekering. Weet niet of dit zich loont voor een QP.

Je betaald idd BTW over de koopprijs.

Link naar reactie
Een container vanuit de VS kost 6000 dollar. Voor de meeste auto's verdampt daarmee je winst alleen al.

Voor 1/8e van die prijs kan het ook. :newblush:

Als je op die "calculate shipping cost" knop klikt onder de prijs (op de pagina van de advertentie), komt er dit uit bij selectie van JAPAN naar NETHERLANDS

Shipment Type Shipping Cost Frequency of Shipment Time (Days) Comments

Ro-Ro €639 / Car Less than Bi-Monthly 30-40 -

20 Foot Container €1.432 / Container Weekly 25-32 -

"Ro-Ro" is volgens mij "roll on - roll off", dus gewoon de boot op en af rijden. in zo'n container wordt ie verzegeld geloof ik.

hmmmm, wat doen de Z4 coupe's in Japan??? :thumbup:

Edit: die kosten daar nog gewoon 30K, dan ga ik wel bij de buren voor 20K

Link naar reactie
Voor 1/8e van die prijs kan het ook. :newblush:

Als je op die "calculate shipping cost" knop klikt onder de prijs (op de pagina van de advertentie), komt er dit uit bij selectie van JAPAN naar NETHERLANDS

"Ro-Ro" is volgens mij "roll on - roll off", dus gewoon de boot of en af rijden. in zo'n container wordt ie verzegeld geloof ik.

hmmmm, wat doen de Z4 coupe's in Japan??? :thumbup:

Edit: die kosten daar nog gewoon 30K, dan ga ik wel bij de buren voor 20K

Het beeld van Ruud is i.d.d. correct. 20 ft. container. Of je koopt er 2 dan kun je nog verder besparen op de transportkosten.

Link naar reactie
Edit: die kosten daar nog gewoon 30K, dan ga ik wel bij de buren voor 20K

En wat ben je dan nog kwijt aan BPM, milieuheffing, BTW en weet ik al niet als je het ding over de grens wil laten komen? (Stel je neemt als rekenvoorbeeld een Z4Q die op dit moment bij de oosterburen voor een kleine 25k minus de prijs van een schnitzel menu te koop staat?) :newblush:

Link naar reactie

ok, dus:

- aanschafwaarde = EUR 7.000

- transportkosten = EUR 1.400 (inderdaad vanuit Japan)

- transportverzekering = EUR 500 (geen idee, afhankelijk van waarde goed?)

- BTW (19% over aanschafwaarde) = EUR 1.330

- BPM (te bereken conform normaal) = EUR 1.000

- Milieuheffing (is dit de + of - bij de BPM berekening adhv de CO2 uitstoot?) = ?

- Invoerrechten = ???

dus inschatting kosten tot nu = minmaal 11,5k ... daar komen de ombouwkosten (o.a. koplampen) nog bij, kenteken, keuring, dus zeker rond de 12k. Meer info over die invoerrechten is wel nodig voor een volledige berekening.. :newblush:

inderdaad, voor een goedkope auto als de QP is het weinig interessant... toch maar eens rekenen met twee auto's in 1 container of wat duurders dat daar in overvloed rondrijdt... een 350Z ;) of Skyline GTR :ph34r:

mini-Nissan%20Skyline%20GTR.jpg

En wat ben je dan nog kwijt aan BPM, milieuheffing, BTW en weet ik al niet als je het ding over de grens wil laten komen?

dat is inderdaad de vraag. :thumbup:

Link naar reactie
En wat ben je dan nog kwijt aan BPM, milieuheffing, BTW en weet ik al niet als je het ding over de grens wil laten komen? (Stel je neemt als rekenvoorbeeld een Z4Q die op dit moment bij de oosterburen voor een kleine 25k minus de prijs van een schnitzel menu te koop staat?) :ph34r:

In ieder geval ben je dit kwijt aan BPM, voor een Z4 coupe van eind 2006, los van waar de auto vandaan komt:

BPM berekening 2006

catalogusprijs (netto) € 36.991

BTW (19,0%) € 7.028

BPM (45,2%) € 16.720

BPM brandstoftoeslag € -1.540

BPM toeslag energielabel € 0

BPM toeslag CO2-uitstoot € 0

catalogusprijs (bruto) € 59.200

BPM totaal (inclusief leeftijdskorting 57.33%) € 6.477

BPM berekening 2010

catalogusprijs (netto) € 36.991

BTW (19,0%) € 7.028

BPM (27,4%) € 10.136

BPM brandstoftoeslag € -1.288

BPM toeslag energielabel € 0

BPM toeslag CO2-uitstoot € 5.782

catalogusprijs (bruto) € 58.649

BPM totaal (inclusief leeftijdskorting 57.33%) € 6.243

Voor die Duitse Z4 QP ben je dan klaar, omdat het binnen de EU is.

Martijn's Japanse coupe moet echter ook nog door douane...Douanetechnisch betaal je invoerrechten over (komtie) "andere voertuigen met een motor met vonkontsteking en met op- en neergaande zuigers" (mooi he ;) ,zo te zien hebben ze geen categorie voor auto's met vonkontsteking en een boxer motor ;) ).

Maar hoeveel invoerrechten (wat is het tarief en wat is de grondslag??? :newblush::thumbup: )

EDIT: hier staat een invoerheffingencalculator.

als je daar $9000 inzet als aanschaf en $600 voor de shipping, moet je nog bijbetalen: €1697,43

Link naar reactie

hmm denk er wel pm dat bij de ro,ro versie de auto bereden gaat worden door laad personeel.

ik ken een goser die dat voor zn werk doet (welliswaar in nl)maar daar gaat regelmatig een of andere dikke bak dwars over de loopplank de boot op.

en niet omdat er toevallig meeuwepoep lag!

schades en zo zijn heel plausibel dus goed verzekeren die hap.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.