Ga naar inhoud

Verlagen van standaard vs M onderstel


socrates69

Aanbevolen berichten

Hela Z4 kenners,

Heb twee vragen.

Ik rijd al een paar jaar een z4 met 18" 108 velgen ;) . HEEEEERLIJK! De auto heeft een M onderstel (volgens mij staat ie dan 1,5 cm lager op de poten).

Ik wil 'm iets verlagen. Eibach Pro lijkt me wel wat, dus ik denk dat dat 'm wordt. Eibach claimt dat de auto plusminus 3 cm lager wordt, maar is dat 3 cm gerekend vanuit een standaard z4 onderstel? (dan zou ik dus 3 minus 1,5 cm van het M onderstel = 1,5 cm verlaging realiseren). Of verlaag je 'm 3 cm ongeacht welke veren je er nu nder hebt, dus in mijn geval zou ik dan 3 cm lager staan dan ie nu staat. (1,5cm van M onderstel plus 3 cm eibach verlaging = 4,5 cm lager dan standaard z4.)

Misschien valt het op, maar ik ben geen echte techneut :-) :thumbup:

Verder: welke maat spacers raden jullie aan in combinatie deze verlaging en mijn wielen? 20 mm achter per wiel en 15 mm voor per wiel is dat haalbaar?

Pieter

Link naar reactie

Ik denk dat het met de eibach plusminus 3 cm lager is dan de standaard.

Want eibach gaat er denk ik niet van uit dat iedereen een M onderstel onder z'n Z4 heeft ;)

Dus zal je waarschijnlijk maar 1,5 cm lager gaan dan je nu hebt,

Ik heb zelf ook eibach verlaging er onder, en kan je wel vertellen dat het laaaag genoeg is hoor

Mits je bij elke vluchtheuvel/drempel wilt dat de auto in de wielkassen aanloopt natuurlijk.

:thumbup:

Link naar reactie
Ik denk dat het met de eibach plusminus 3 cm lager is dan de standaard.

Want eibach gaat er denk ik niet van uit dat iedereen een M onderstel onder z'n Z4 heeft ;)

Dus zal je waarschijnlijk maar 1,5 cm lager gaan dan je nu hebt,

Ik heb zelf ook eibach verlaging er onder, en kan je wel vertellen dat het laaaag genoeg is hoor

Mits je bij elke vluchtheuvel/drempel wilt dat de auto in de wielkassen aanloopt natuurlijk.

:thumbup:

Dank Z3tje. Dat lijkt me ook, maar als ik dmv die eibach veren nu nog eens 3 cm lager ga liggen is me dat een beetje te laag, vandaar de vraag. :-) Dus als ik met diue eibach veren inderdaad 1,5 cm lager ga liggen dan doe ik het, anders niet. Ik wil; onder geen beding dat de wielen aanlopen of schuren én ik wil zo af en toe een verkeersdrempel kunnen nemen.

Mooie Z4 heb je trouwens met dat rode M interieur ... smullen ;-)

gr

Pieter

Link naar reactie
Socrates69, het antwoord op al je vragen is zeer recent voorbij gekomen ... Nota bene van iemand met 108's .... :m:

Gewoon het voorlaatste topic even lezen

Dat topic had ik inderdaad al gelzen. Ik kan erover heen kijken hoor, maar volgens mij zegt Davids Z3 dat ie 108's heeft en en Eibach verlagingset én dat ie 3 cm lager staat. Maar 3 cm lager dan wat? De standaard Z4 of 3 cm lager dan een Z4 met M onderstel. Volgens mij wordt er geen antwoord gegeven op deze vraag.

Das mijn vraag dus. :-)

Iemand?

Pieter

Link naar reactie

De eibach's zijn gewoon 3 cm lager dan origineel.

Veel lager zou ik niet gaan d.m.v. alleen veren aan te passen, want OOK met de eibach loopt het bij mij nog wel eens aan met een drempel.

Als je dus nog lager wilt kun je beter een schroefveren set nemen.

Link naar reactie
  • Administrator

David schreef in het eerdere topic (weet niet hoe je fraai kunt quoten uit andere topics, dus maar zo):

"Het aantal cm's dat je omlaag gaat blijft in ieder geval wel gelijk meen ik... met of zonder M-onderstel."

Ik dacht eerst dat David bedoelde dat je ook met een M onderstel 3 cm zakt, maar nu ik het nog eens lees geef ik meteen toe dat je het ook zo kunt lezen dat het eindresultaat is gelijk, dus zoals jullie het hier aangeven. Misschien kan David verlossende woorden spreken over wat hij bedoelde: 3 cm omlaag met M onderstel of slechts 1,5? :schater:

Link naar reactie

Hoop dat dit het een en ander een beetje verduidelijkt:

Orgineel: 0 cm

M-Onderstel : - 1,5cm

M-onderstel + Eibach veren : - 3 cm

Ten opzichte van een origineel onderstel ligt ie dus 3cm lager !

Ik heb daarbij dan nog 2x 20mm spacers achter en 2x 15mm spacers voor.

Link naar reactie
Hoop dat dit het een en ander een beetje verduidelijkt:

Orgineel: 0 cm

M-Onderstel : - 1,5cm

M-onderstel + Eibach veren : - 3 cm

Ten opzichte van een origineel onderstel ligt ie dus 3cm lager !

Ik heb daarbij dan nog 2x 20mm spacers achter en 2x 15mm spacers voor.

Heel veel duidelijker kan het niet :)

Thanks! :mellow:

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 7 jaren later...

Goedemiddag, 

 

daar zijn we weer. Nu project achterkant gereed is, is het onderstel aan de beurt. Ik wil de auto graag wat omlaag brengen (30mm)

 

nu heb ik twee opties:

1. een eibach pro kit. Dit zijn alleen de veren die ik op mijn standaard onderstel zou monteren.

2. Kw 1 set die er 30.000 km op heeft zitten (tweedehands dus).

 

wat adviseren jullie? Een nieuw eibach setje of een tweedehands kw1 set in prima staat. De Kw set is verstelbaar en kan nog iets dieper. Dit hoeft van mij niet persee. Heeft de Kw set andere voor- of nadelen ten opzichte van de eibach veren?

 

ook heb ik begrepen dat de eibach pro kit beter past op een origineel m onderstel. Deze is wat korter. Is dat zo?

 

Gr. Wouter

Link naar reactie

Als de keuze op de gebruikte KW1 valt kun je beter een nieuwe AP set kopen.  Is dezelfde set met een ander kleurtje en andere stickers:cool:

 

Voor een kleine €600 helemaal nieuw uit de doos.

 

Op een aantal Duitse autofora heeft men deze twee sets "naast elkaar" helemaal uit elkaar gehaald en de verschillen zijn (op kleur en stickers na) nul komma nul..... (Dempers zelfde nummers enz)

 

AP is eigendom van KW dus zo gek is het niet.

 

Succes met je overwegingen...:)

 

heb mijn AP set trouwens vorige week binnengekregen.  Dé reden om hiervoor te gaan en niet voor de hier veel gebruikte Bilstein prokit is de mogelijkheid de auto mooi "in de wielkasten' af te stellen door de schroefmogelijkheid die de Bisteinset natuurlijk níet heeft.

 

gr

Theo

 

aangepast door MOONZZZZ4
  • Thanks 1
Link naar reactie

Dag Moonz,

 

Heel erg bedankt voor jouw tip! Ik ga de AP set eens opzoeken.

 

Blijft bijzonder zoiets. Kw1 kost nieuw het dubbele van de AP. En als het da  hetzelfde is... heb je een link naar dat artikel waarover je schrijft? 

 

 

Link naar reactie

Heb me er vrij serieus in verdiept weet alleen zo even niet waar het stond.  Even Googlen op KW VS AP gaat het wel doen denk ik...

 

overigens hebben ze nog een submerk, DTS genaamd. Is nog goedkoper maar is men niet helemaal zeker van of dit (nog steeds) dezelfde kwaliteit is. Was vroeger wel zo...

 

 

oa hier...    http://www.zroadster.com/forum/index.php?threads/ap-gewindefahrwerk-baugleich-mit-k-w.57310/page-5

 

 

maar je even doorzoekt ga je een topic vinden over iemand die proefondervindelijk  2 sets heeft besteld voor dezelfde auto.

 

gelijktijdig pakt hij de twee sets uit en komt dan tot de schokkende conclusie dat slechts verpakking, kleur en stickers anders zijn.

 

zelfs het adres van de fabrikant is op de dozen van beide merken hetzelfde...

aangepast door MOONZZZZ4
  • Thanks 1
Link naar reactie

Er zijn ook berichten dat er weldegelijk kwaliteitsverschil is. Bijvoorbeeld deze. Altijd lastig als berichten elkaar tegenspreken. 

 

Yes these are made by KW and are very popular over here in the UK. The brand is separated into three companies with quality varying slightly between them all as you might expect due to the price difference.

KW - Top of the line, stainless steel, plastic spring perches (corrosion resistant), best quality internal components, twin tube, most comfortable ride, helper springs, TUV approved, enough said

Weitec - Mid range, galvanised steel, plastic spring perches (corrosion resistant), internals reported to be near as good as KW but not confirmed if they are actually the same, twin tube, ride quality comparable to KW, helper springs, TUV approved

AP - Base range, zinc plated, anodised metal spring perch, lowest grade internal components, harder springs, reported to have the harshest ride quality, helper springs, TUV approved

The above is not to say the APs are bad, plenty of people over here have been using them through a couple of hard Winters and they are still going well but it depend if you can live with a harder ride. Personally I'd choose Weitec unless it's the race track you're buying for, then KW and the V2's at the least

Link naar reactie
Op ‎30‎-‎7‎-‎2017 om 12:38, four zei:

Goedemiddag, 

 

daar zijn we weer. Nu project achterkant gereed is, is het onderstel aan de beurt. Ik wil de auto graag wat omlaag brengen (30mm)

 

nu heb ik twee opties:

1. een eibach pro kit. Dit zijn alleen de veren die ik op mijn standaard onderstel zou monteren.

2. Kw 1 set die er 30.000 km op heeft zitten (tweedehands dus).

 

wat adviseren jullie? Een nieuw eibach setje of een tweedehands kw1 set in prima staat. De Kw set is verstelbaar en kan nog iets dieper. Dit hoeft van mij niet persee. Heeft de Kw set andere voor- of nadelen ten opzichte van de eibach veren?

 

ook heb ik begrepen dat de eibach pro kit beter past op een origineel m onderstel. Deze is wat korter. Is dat zo?

 

Gr. Wouter

welke schokdempers heb je nu, en vooral met hoeveel kilometers?

 

ikzelf heb eibach pro op Bilstein B6 veren en ik had problemen met de montage omdat de B6 dempers eigenlijk te lang zijn (dus de veer zat er los in). opgelost met een veerdemperplaat (spring pad). auto staat nu +/- 20mm verlaagd t.o.v. origineel.

of de eibachs goed en APK-correct op de STANDAARD dempers passen durf ik niet te zeggen. bilstein zelf adviseert de B8 dempers, en als ik het zelf opnieuw zou doen zou ik daar óók voor kiezen, dan ben je in 1x klaar

Link naar reactie

Nu heb ik standaard schokdempers met 130.000 km op de teller.  Om daar nieuwe veren op te laten zetten lijkt mij niet verstandig.

Tweedehands is er  bilstein b12 te koop in nette staat. Daar kunnen ook de eibach veren op. Of op een m onderstel. Die zijn ook genoeg te verkrijgen. 

Toch neig ik naar een kw of ap schroefset. Puur een gevoelskwestie. Omdat die er wel eens naast zit, hier de vraag naar meer i formatie,

 

Link naar reactie
  • Administrator

Oké. Komt ie. Ik heb ondertussen gehad (verspreid over twee E85's):

 

- standaard onderstel (tot rond de 165.000 km, waarvan grofweg 20.000 door mij) gereden met 17, 18 en 19 inch wielen;

- KW variant II (grofweg 45.000 km mee gereden) met 17 en 19 inch wielen.

- M onderstel (op het laatst grofweg 100.000 km mee gereden, waarvan 35.000 door mij, waarvan 20.000 a 25.000 zonder Eibach veren) met 17 en 19 inch wielen;

- M onderstel met Eibach veren (zie boven; resterende grofweg 10 a 15.000 km) met 19 inch wielen; en

- KW variant I (nu grofweg 10.000 km) met 19 inch wielen.

 

Hele korte samenvatting van mijn bevindingen: een complete set is aanzienlijk duurder dan een setje veren (ik heb overigens bovengenoemd setje Eibach pro ook nog tweedehands voor je in de aanbieding), maar ook beter op elkaar afgestemd. Ik kan met een setje bijvoorbeeld (veel) harder over oneffenheden dan welke andere uitgeprobeerde variant ook, ook al staat de auto daar lager mee dan met in ieder geval het standaard onderstel.. Ik kan met een set ook veel harder de bocht door zonder over te hellen / uit te breken dan met de andere varianten.

 

Binnen de complete sets heeft KW II voor mij in ieder geval geen bewezen voordelen boven KW I. Hoogteverstelling is voor mij genoeg (maar wel heel handig!).

 

Eibach met M onderstel beviel ook prima, maar was wel meer opletten. Dat veert gewoon verder in / uit bij obstakels.

 

De vraag is dus vooral wat je budget is. Als je budget hebt voor een in hoogte verstelbare set zou ik dat doen. Kun je je auto bij wijze van spreke nog eens een half centimetertje opschroeven als je naar een land met slechte wegen gaat ...

Link naar reactie
7 uren geleden, four zei:

 

KW - Top of the line, stainless steel, plastic spring perches (corrosion resistant), best quality internal components, twin tube, most comfortable ride, helper springs, TUV approved, enough said
 

 

 

Volgens mij zijn er in het verleden ook KW V1 sets geweest die niet van RVS waren, (waarschijnlijk van de tijd voordat ze AP/weitec hadden), maar dat zou je even moeten checken.

 

Voor de rest vind ik RVS een mooi materiaal voor een schokdemper. Erg duur natuurlijk, maar geen problemen meer met vastroestende stelschroeven.

Let er op dat voor kw v1 en v2 alleen de voordempers van RVS zijn. Pas bij V3 krijg je ook achter RVS dempers

Ik zou dit sowieso verkiezen boven eibach veren. Die heb ik een tijdje gehad, maar ik vond dat de auto veel teveel met de bumper schraapde over drempels etc.

Een kw set is wel stugger dan eibach veren in mijn beleving, maar dat voorkomt wellicht ook dat schrapen.

 

Ik rij zelf met een V3 set (dus ingaande en uitgaande demping los/apart instelbaar)

 

Ik weet niet of AP suspension van KW is; ik denk dat ST suspension bedoeld wordt:

http://www.st-suspensions.net/

Dat zijn KW schroefsets, maar dan uit staal/verzinkt ipv van RVS. Voor de rest zijn de binnenwerken gelijk afaik (voor de corresponderende types dan)

 

Weitec was ook van KW, maar ik verwacht dat dat binnenkort ophoudt met bestaan als ik zo de duitse site zie (geen concrete producten meer op die site te koop). Dat zal er mee te maken hebben dat ze ST heel veel sponseren (met ken block).

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik rij nu op Ohlins stage II, maar had voorheen Eibach pro-kit met Bilstein B8 dempers op m'n Z4. Rijhoogte was goed, wegligging ook. Niks mis mee. Nouja hij had 5 mm minder laag gemogen op de voorkant. Gewoon een no nonsense goede setup zo uit de doos. Gecombineerd met 20 mm spacers gaat het "net" zonder aanlopen indien je op de kont het origineel camber houdt. Ga je naar iets minder camber achter, dan is 15 mm wel het maximum achter. Met meer camber voorop gaat het prima met 20 mm. 

Link naar reactie

^kan je een linkje geven naar die ohlins schokdempers?

 

Overigens eibach pro-kit en 15mm spacers aan de vooras loopt trouwens in bepaalde gevallen wel aan. Er zit een nokje in het plastic binnenspatbord wat weggesleten wordt. Ik weet niet of dit komt door een bepaalde invering, of een bepaalde stuurhoek (of combi), maar bij mij is er een klein gaatje op die plek onstaan. Ik weet ook niet of die spacers er iets toe doen, dat uitstekende nokje zit ergens in het midden, bij de verlichting geloof ik.

 

Achter had ik met 20mm spacers geen probleem.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.