Ga naar inhoud

Wauw... behoorlijk glad op de (binnen-)weg!


trapStaart

Aanbevolen berichten

Moest er vandaag even uit met de Z-- was direct aan het slippen bij de eerste 90 graden bocht @ ~5km/u. Niet gedacht dat het zo snel zou gaan glijden, reed ook helemaal niet hard (vanuit stilstand), en er lag zo op het oog alleen wat korrelige sneeuw op de weg. Nou ja, niets gebeurd verder, gleed 'gecontroleerd' door de bocht en reed voorzichtig verder.

Maar uren later bij thuiskomst bleek dat het 2 mm dikke laagje plaksneeuw dat ik niet weg-geschept had gisteravond een bijna onneembare hindernis vormde. Ik kreeg de wagen bijna de garage niet in! :smart: Steeds slipten de achterbanden helemaal weg als ik over de drempel wilde rijden. Dat grappige lichtje met een ronde pijl om een waarschuwings-driehoek (tractiecontrole) ging steeds aan enz.

Na veel gehannes en heen en weer rijden uiteindelijk wel gelukt, maar ik heb me voorgenomen er niet meer op uit te gaan als er zo wat sneeuw ligt. Echt niet gedacht dat zo'n dun laagje sneeuw tot zulk een verlies aan tractie kon leiden; weer iets geleerd!

Als je de weg nog op moet: pas maar op!

PS nee, heb geen winterbanden eronder, het sneeuwt hier toch nooit...

Link naar reactie
  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Frank (mijn vriend) en ik hebben allebei een Z3 2.8, ik met en hij zonder winterbandjes.

Nou.... dat verschil schijnt errug merkbaar te zijn. Ik heb het niet gevoeld, maar Frank heeft in beide auto's gereden. Ik rij dan ook zonder problemen onze oprit op en Frank moet een aantal keer proberen :smart: . Hij heeft laatst zelfs overdwars op de weg gestaan en moest de oprit opgeduwd worden :schater:

Dus, ik ben nu wel erg blij dat IK wel winterbanden heb, ondanks dat het hier haast nooit nodig is :wave:.

Link naar reactie

Winterbanden zijn niet alleen prettiger met sneeuw en ijs, je zult ook merken dat er bij nat wegdek met deze temperaturen een flink verschil is met zomerbandjes...

Maarreh: tractiecontrole uitzetten werkt ook erg goed als je geen grip krijgt om ergens weg te rijden....

Link naar reactie
Maarreh: tractiecontrole uitzetten werkt ook erg goed als je geen grip krijgt om ergens weg te rijden....

Net dit schijnen heel wat mensen vaak te vergeten... :smart:

Link naar reactie
  • Administrator

In aanvulling daarop: je ZZZZ heeft een speciale vorm van tractiecontrole die juist bedoeld is om weg te rijden op gladde opppervlakken: DTC. In te schakelen door kort op het knopje van de tractiecontrole te drukken. Lampje DTC gaat dan branden in je rechterklok de buurt van waar jij het lampje voor gebrek aan tractie zag knipperen. Tractiecontrole langer dan 3 sec indrukken is tractiecontrole volledig uit...

Ik vond die DTC bij wegrijden de laatste tijd wel hendig ...

Link naar reactie
Ahum.. :smart:

Winterbanden zouden eigelijk gewoon verplicht moeten worden net als in DL...

Volgens mij zijn ze in Duitsland ook niet verplicht. Je zit wel met een aansprakelijkheidsprobleem als er een ongeval gebeurd , maar je zult niet beboet worden als je ze niet hebt en er verder niks aan het spreekwoordelijke handje is.

Link naar reactie
Volgens mij zijn ze in Duitsland ook niet verplicht. Je zit wel met een aansprakelijkheidsprobleem als er een ongeval gebeurd , maar je zult niet beboet worden als je ze niet hebt en er verder niks aan het spreekwoordelijke handje is.

Klopt helemaal! Als je iets voorhebt op zomerbandjes tijdens de winter, zegt de verzekering 'handjes af'

Link naar reactie
  • Administrator
Volgens mij zijn ze in Duitsland ook niet verplicht. Je zit wel met een aansprakelijkheidsprobleem als er een ongeval gebeurd , maar je zult niet beboet worden als je ze niet hebt en er verder niks aan het spreekwoordelijke handje is.

Zeg vermeende interpunctie- en grammaticakoning, lees dat eens terug en straf jezelf dan, wil je? :smart:

Link naar reactie
Klopt helemaal! Als je iets voorhebt op zomerbandjes tijdens de winter, zegt de verzekering 'handjes af'

Wat ik op zich voor NL ook een goede regeling zou vinden. Die gekken die nu met zomerbanden op hun huifkar de weg op gaan zijn een gevaar voor zichzelf en de omgeving. Een ZZZ(Z) heeft dan nog een gewichtsverdeling waardoor een driftkoning er nog een beetje mee kan handelen, maar als je nu met je dinges Zafira op zomerbanden rondrijdt ben je domweg mijn verzekeringspremie omhoog aan het jagen.

Waarbij de ZZZ met winterbanden met dit weer gewoon weer een geweldige auto is. Onderstuur is met een beetje gas zo om te zetten in prachtig gecontroleerd overstuur waardoor je vrij spectaculair de bochten door kunt... :smart:

Link naar reactie

Mja, niet aan gedacht, maar tractiecontrole/DTC gebruiken is inderdaad wel een tip. Ik merkte wel dat de koppeling niet leek te grijpen; dat zal wel door de gerelateerde electronica gekomen zijn dan. Eigenlijk vreemd dat je met tractiecontrole "aan" dus niet vooruit komt. :smart:

Maar ajb geen winterbanden verplicht zeg. Ik wil m'n huifkar in principe ook helemaal niet in de winter over straat rossen. Kap moet dicht, hele auto onder de zout-prut, hoger risico door andere lieden op de weg die nog slechter over ijs en sneeuw rijden dan ik... Nee, hooguit op droge dagen eens, en daar heb ik die winterbanden echt niet voor nodig.

Link naar reactie

:schater: mensen mensen. Als je met dit weer gaat klagen over de gladheid en je hebt geen winterbanden.... (of tenminste alle-season bandjes) dan heb je iets niet helemaal begrepen. Sorry dat ik het zeg hoor en niet persoonlijk bedoeld maareh.

Ik zag vandaag en gisteren ook weer van die dikke 5 series met 18" of 19" zomerbandjes die echt aan het ploeteren waren. Ook een 645 met enorme walsen eronder. Die stond gewoon dwars op de parkeerplaats :schater: Zovan: ikkanhetwel ikkanhetwel, oh nee toch niet :schater:

Nee sorry, ik heb nu echt geen medelijden met je. En trouwens :het wordt al zo lang geroepen dat winterbanden NIET ALLEEN VOOR DE SNEEUW ZIJN!!!!! Het argument dat het hier nooit sneeuwt slaat echt nergens op. Want (ja het is een plaat die blijft hangen) onder de 7 graden is een zomerband te hard en verliest ie grip. ZO erg zelfs dat de remweg bij een graad of 3 gewoon 2 keer zo lang is bij een zomerband t.o.v. een winterband.

Ook op dit forum ook al tot in den treure aan de orde gekomen hoor.

Overigens valt mij op dat ik in de 118 beter met DTC uit kan rijden binnen de bebouwde kom en in de 330 beter met DSC aan.

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody

Ik rijd alleen maar zonder traction control met dit weer.. anders staat het alleen maar te knipperen en hij knijpt je gas af, wanneer het net niet moet..

Natuurlijk het "oude" wegrijden in zijn 2 helpt trouwens ook nog steeds :smart:

De 2e versnelling is trouwens erg lekker om mee te driften binnen de bebouwde kom..met dit weer.

Link naar reactie
Ik rijd alleen maar zonder traction control met dit weer.. anders staat het alleen maar te knipperen en hij knijpt je gas af, wanneer het net niet moet..

Natuurlijk het "oude" wegrijden in zijn 2 helpt trouwens ook nog steeds -_-

De 2e versnelling is trouwens erg lekker om mee te driften binnen de bebouwde kom..met dit weer.

I couldn't agree more! Natuurlijk is het waardeloos dat iedereen 40 rijd waar je normaal 80 mag, puur omdat de weersomstandigheden het niet toelaten harder te rijden. Echter op een verlaten industrieterreintje rondglibberen gewoon omdat het kan maakt natuurlijk een boel goed :thumbup:

Daarbij betrap ik mezelf er nog wel eens op dat bij het nemen van een haakse bocht ik stiekem iets meer gas geef zodat ie net ff uitbreekt :wave:

Link naar reactie
:schater: mensen mensen. Als je met dit weer gaat klagen over de gladheid en je hebt geen winterbanden.... (of tenminste alle-season bandjes) dan heb je iets niet helemaal begrepen. Sorry dat ik het zeg hoor en niet persoonlijk bedoeld maareh.

Ik zag vandaag en gisteren ook weer van die dikke 5 series met 18" of 19" zomerbandjes die echt aan het ploeteren waren. Ook een 645 met enorme walsen eronder. Die stond gewoon dwars op de parkeerplaats :schater: Zovan: ikkanhetwel ikkanhetwel, oh nee toch niet :schater:

Nee sorry, ik heb nu echt geen medelijden met je. En trouwens :het wordt al zo lang geroepen dat winterbanden NIET ALLEEN VOOR DE SNEEUW ZIJN!!!!! Het argument dat het hier nooit sneeuwt slaat echt nergens op. Want (ja het is een plaat die blijft hangen) onder de 7 graden is een zomerband te hard en verliest ie grip. ZO erg zelfs dat de remweg bij een graad of 3 gewoon 2 keer zo lang is bij een zomerband t.o.v. een winterband.

Ook op dit forum ook al tot in den treure aan de orde gekomen hoor.

Overigens valt mij op dat ik in de 118 beter met DTC uit kan rijden binnen de bebouwde kom en in de 330 beter met DSC aan.

Ben je een zuurpruim of heb je een slechte dag? Ik vraag helemaal niet om medelijden. :wave:

Zoals ik al zei rij ik in principe niet in de Z als het koud & slecht weer is. Het is geen daily driver.

Link naar reactie
Daarbij betrap ik mezelf er nog wel eens op dat bij het nemen van een haakse bocht ik stiekem iets meer gas geef zodat ie net ff uitbreekt :wave:

Jahoor, doe ik ook. Maar niet alleen voor de lol. Als de omstandigheden wat lastiger zijn dan normaal mag ik ook graag vantevoren even wat proberen op een veilig stukje, puur om te zien wat er gebeurd als het echt onverwachts moet. Dus als het glad is eventjes hard remmen om te zien hoe het wegdek is vertelt je op voorhand al wat de condities zijn, zodat je niet verast wordt. Wat het ook voorkomt is dat je (wat je nu dus heel vaak ziet) zo'n suffe bent die 30 gaat rijden op een 80-weg waar gewoon goed gestrooid is, zodat iedereen je gefrustreerd gevaarlijk gaat inhalen. Voorzichting zijn is goed, maar de omstamdigheden en daarbijhorende handelingen kennen is dan beter IMHO. Daarom vind ik ook dat een (anti)slip cursus verplichte kost zou moeten zijn. Zeker voor achterwielaandrijvers.

Link naar reactie
Laat ik nu toch altijd gedacht hebben dat ze verplicht waren...maar idd je hebt gelijk!

http://www.verhuis.de/start/sublevel2/winterbanden.html

Van mijn duitse collega's weet ik het volgende: je mag op zomerbanden rijden maar als je betrokken raakt in een verkeersongeval en je hebt dus geen winterbanden dan wordt je bijna automatisch aansprakelijk gesteld omdat je niet voorbereid was op de omstandigheden zoals in het artikel wordt aangegeven. Dus het is erg onverstandig om in Duitsland zonder winterbanden te gaan rijden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.